16 771 läst ·
390 svar
17k läst
390 svar
Lyxhus i Skåne beslagtaget av polisen
Det är fortfarande åklagaren som ska visa på den åtalades skuld. Inte den åtalade som ska visa sin oskuld.AndersPS skrev:
Sen kan det finnas många komplicerade överväganden för domstolen att ta hänsyn till, men vanliga rättegångar avgörs alltid med ovanstående princip.
Princip ja, men i praktiken är effekten densamma, om åklagaren har en bättre "story" än vad du har så är det kört ändå. Oavsett om du är skyldig eller ej.P pmd skrev:
Det är inte en optimal lösning, men det är ett effektivt verktyg att slå mot kriminella.
Ett parallellt spår, i Helsingborg har man jobbat mycket över myndighetsgränser, så istället för att varje myndighet gör sin egna tillsyn har man samarbetat. Miljöförvaltningen, skatteverket, polis, kronofogde ibland, migrationsverket ibland. Alla på plats samtidigt och i samverkan, och det har visat sig extremt effektivt mot viss typ av kriminalitet. Mer av detta borde införas ögonabums. Men de som man slår mot (i dagsläget) med förverkande träffas inte av den metoden - har du något bra förslag på hur man ska nå dem?
Nej, det är en rättighet även i Sverige att inte svara på frågor i en domstol.P pmd skrev:
Ja, det vore nog lämpligt under de omständigheter som jag förutsatte.Dan_Johansson skrev:
Har du inte en enda bild på grejorna du äger? Köparna dyker bara upp och ringer på hemma hos dig med en sedelbunt i handen? Eftersom det i vart fall finns 2 personer som anser att det finns något värde i grejorna, existerar det inga värderingsexperter som kan styrka din story?P pmd skrev:Jag har under många samlat på mig en stor mängd föremål av en viss kategori. Denna samling är troligen värd åtskilliga hundratusen kronor, men vart och ett av föremålen är mestadels värda ett par hundralappar eller någon tusenlapp eller tre (även om det finns några föremål som är värda femsiffriga belopp).
Om jag säljer samlingen, en pryl i taget, så kommer jag naturligtvis inte att få kvitton av köparna. Det är köparen som brukar få kvitto (och i det här fallet kommer knappast någon köpare ens att kräva det).
Efter att ha sålt hela samlingen sitter jag med kanske en halv miljon kronor som jag behöver göra något med. Kommer någon bank att låta mig sätta in pengarna på mitt konto? En bilhandlare kanske accepterar kontant betalning för en dyr bil, men kommer jag att klara mig från statens repressalier när jag plötligt börjar köra omkring i en bil i den prisklassen?
Jag hoppas förstås det, men är inte jättesäker på att det kommer att gå bra.
Enklare, om du nu tänkte sälja av det i små omgångar, är ju att ta betalt via Swish, Revolut eller något annat som lämnar tydliga digitala spår. Jag hade (i dagsläget) inte varit ett dugg bekymrad om jag vore i dina skor.
Sen kommer ändamålsglidning och plötsligt spåras det IP-adresser till de som laddat ner Hipp Hipp Hora, och det var ju inte riktigt tanken. Där håller jag med om att det potentiellt kan bli problematiskt (filmen är väl helt okej, men inte mer än så).
Jag håller inte med om att effekten är densamma. Den borde åtminstone inte vara det. Jag förutsätter förstås att åklagare inte ljuger.AndersPS skrev:
Nej, det har jag inte, men som jag skrev i ett tidigare inlägg så är det inte min uppgift att hitta på något bra som kan ersätta självständigt förverkande. Jag tycker att jag ändå kan förespråka rättssäkerhet och överlåta lösningar av de intrikata brottsproblemen till proffsen.AndersPS skrev: