P
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Men lyckligtvis är det utformat så att även de som de flesta inser befinner sig långt in i gråzonen inte drabbas, utan klart uppenbart skumma typer.
Uppenbart skumma typer borde väl staten kunna haffa och åtala direkt?

P
AndersPS AndersPS skrev:
Rimligen bör man kunna kräva skadestånd.
Ja, det tycker jag också är rimligt. Frågan är dock om skadeståndet utgår automatiskt (vilket det borde göra) eller om Kenneth måste stämma staten för att få skadestånd.

P
AndersPS AndersPS skrev:
Ja och nej, om man tror att alla som dömts är dömda med tydliga och konkreta bevis är det givetvis så. I praktiken finns det massvis av fall där det är ord mot ord eller indicier som avgör.
Det är fortfarande åklagaren som ska visa på den åtalades skuld. Inte den åtalade som ska visa sin oskuld.
Sen kan det finnas många komplicerade överväganden för domstolen att ta hänsyn till, men vanliga rättegångar avgörs alltid med ovanstående princip.

• Haha
Intet
  • Laddar…
P
Alfredo Alfredo skrev:
I vissa fall bör nog tilläggas.
Jag syftade på att vittna i domstol. Man får antagligen ljuga om att man är hungrig på en direkt fråga från någon som befinner sig i domstolen, men finns det situationer när man får ljuga under ed?
Räknas "jag vill inte svara på det" som att ljuga?

P pmd skrev:
Det är fortfarande åklagaren som ska visa på den åtalades skuld. Inte den åtalade som ska visa sin oskuld.
Sen kan det finnas många komplicerade överväganden för domstolen att ta hänsyn till, men vanliga rättegångar avgörs alltid med ovanstående princip.
Princip ja, men i praktiken är effekten densamma, om åklagaren har en bättre "story" än vad du har så är det kört ändå. Oavsett om du är skyldig eller ej.

Det är inte en optimal lösning, men det är ett effektivt verktyg att slå mot kriminella.

Ett parallellt spår, i Helsingborg har man jobbat mycket över myndighetsgränser, så istället för att varje myndighet gör sin egna tillsyn har man samarbetat. Miljöförvaltningen, skatteverket, polis, kronofogde ibland, migrationsverket ibland. Alla på plats samtidigt och i samverkan, och det har visat sig extremt effektivt mot viss typ av kriminalitet. Mer av detta borde införas ögonabums. Men de som man slår mot (i dagsläget) med förverkande träffas inte av den metoden - har du något bra förslag på hur man ska nå dem?

P
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Lagen säger att en utredning om självständigt förverkande ska ledas av en åklagare.
Ja, hurså?

P
A Argastesnickaren skrev:
Vad hjälper det när många advokater helt missförstått sitt ämbete och hjälper dom kriminella.
Kolla bara sista året hur många advokater som åkt fast med att smuggla ut order till släkt och vänner för att dölja sina brott.
Vi kanske bör förstatliga advokatväsendet?

P pmd skrev:
Jag syftade på att vittna i domstol. Man får antagligen ljuga om att man är hungrig på en direkt fråga från någon som befinner sig i domstolen, men finns det situationer när man får ljuga under ed?
Räknas "jag vill inte svara på det" som att ljuga?
Nej, det är en rättighet även i Sverige att inte svara på frågor i en domstol.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
P
Dessutom gäller ju lagen om självständigt förverkande även personer under 15 år...
Ska vi ha barn häktade under minst flera månader, kanske år, bara för att de sprang ärenden åt gäng och fick några tiotusentals kronor för besväret?
Ja, det vore nog lämpligt under de omständigheter som jag förutsatte.

P
Om du lägger ut sakerna på tex Tradera får du ju bekräftelser på mail som du kan spara hur länge du vill?
Jag sparar nog inte dessa mail eftersom de inte behöver vara kvar när grejen är såld.

P pmd skrev:
men finns det situationer när man får ljuga under ed?
Nej men i princip alla andra får det. De flesta som säger något i en domstol gör det inte under ed eller sanningsförsäkran.

P pmd skrev:
Jag har under många samlat på mig en stor mängd föremål av en viss kategori. Denna samling är troligen värd åtskilliga hundratusen kronor, men vart och ett av föremålen är mestadels värda ett par hundralappar eller någon tusenlapp eller tre (även om det finns några föremål som är värda femsiffriga belopp).

Om jag säljer samlingen, en pryl i taget, så kommer jag naturligtvis inte att få kvitton av köparna. Det är köparen som brukar få kvitto (och i det här fallet kommer knappast någon köpare ens att kräva det).

Efter att ha sålt hela samlingen sitter jag med kanske en halv miljon kronor som jag behöver göra något med. Kommer någon bank att låta mig sätta in pengarna på mitt konto? En bilhandlare kanske accepterar kontant betalning för en dyr bil, men kommer jag att klara mig från statens repressalier när jag plötligt börjar köra omkring i en bil i den prisklassen?

Jag hoppas förstås det, men är inte jättesäker på att det kommer att gå bra.
Har du inte en enda bild på grejorna du äger? Köparna dyker bara upp och ringer på hemma hos dig med en sedelbunt i handen? Eftersom det i vart fall finns 2 personer som anser att det finns något värde i grejorna, existerar det inga värderingsexperter som kan styrka din story?

Enklare, om du nu tänkte sälja av det i små omgångar, är ju att ta betalt via Swish, Revolut eller något annat som lämnar tydliga digitala spår. Jag hade (i dagsläget) inte varit ett dugg bekymrad om jag vore i dina skor.

Sen kommer ändamålsglidning och plötsligt spåras det IP-adresser till de som laddat ner Hipp Hipp Hora, och det var ju inte riktigt tanken. Där håller jag med om att det potentiellt kan bli problematiskt (filmen är väl helt okej, men inte mer än så).

P
AndersPS AndersPS skrev:
Princip ja, men i praktiken är effekten densamma, om åklagaren har en bättre "story" än vad du har så är det kört ändå. Oavsett om du är skyldig eller ej.
Jag håller inte med om att effekten är densamma. Den borde åtminstone inte vara det. Jag förutsätter förstås att åklagare inte ljuger.
AndersPS AndersPS skrev:
Men de som man slår mot (i dagsläget) med förverkande träffas inte av den metoden - har du något bra förslag på hur man ska nå dem?
Nej, det har jag inte, men som jag skrev i ett tidigare inlägg så är det inte min uppgift att hitta på något bra som kan ersätta självständigt förverkande. Jag tycker att jag ändå kan förespråka rättssäkerhet och överlåta lösningar av de intrikata brottsproblemen till proffsen.

AndersPS AndersPS skrev:
är ju att ta betalt via Swish
Bra tänkt? Att helt plötsligt få en massa swishinbetalningar är ju helt oproblematiskt, eller?

P
Alfredo Alfredo skrev:
Nej men i princip alla andra får det. De flesta som säger något i en domstol gör det inte under ed eller sanningsförsäkran.
Domstolen tar rimligen mycket större hänsyn till de uttalanden som har gjorts under ed (e. motsv.).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.