W Weimik skrev:
Precis, i realiteten är många vanliga brottsmål en bedömningsfråga snarare än glasklar bevisning. Och med den här nya lagen flyttar man gränsen ytterligare en bit mot godtycke.

Det känns lite slappt och uppgivet. Typ att man inte klarar av att få de kriminella dömda för brott genom att presentera hållbara bevis eller ens tillräckliga indicier så då tar vi deras pengar i stället för det kan vi göra utan att behöva bevisa att något brott begåtts.
Såklart är det så. Hade man haft möjlighet att sätta dit dessa för andra brott hade man säkerligen hellre gjort det.

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
P
oscarwww oscarwww skrev:
Det är nog detta som är problemet med svensk lagstiftning, att det fortfarande (2025), som misstänkt, är tillåtet att ljuga i polisförhör utan några som helst konsekvenser.
Det är dock olagligt att ljuga i en domstol. (Bl.a.) därför är det lämpligt att ärenden som gäller beslag hanteras av en domstol.

P
oscarwww oscarwww skrev:
Än värre är att kriminella satt i system att vara tysta i förhör fram tills FU släpps och de kan sen anpassa sin version efter det.
Ja, de kriminella borde nog få några tändstickor under naglarna så att de börja prata lite tidigare.

P
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Så polisen ska bara räkna sedelbunten, ge tillbaka den tillsammans med ett varnande ord om personen kan bli tvungen att lämna ifrån sig dem om 6 månader när hovrättens dom fallit?
Det kan vara lämpligt att häkta misstänkta som kan försvåra utredningen.

P pmd skrev:
Det är dock olagligt att ljuga i en domstol.
I vissa fall bör nog tilläggas.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
Du älskar att skriva oneliners, har du ens läst lagen?
Det var tre rader. :-)

Vilken lag syftar du på? Lagen om självständigt förverkande har jag inte lusläst, bara skummat och läst referat av.
Vad är det du har invändningar om när det gäller inlägg #221?

P pmd skrev:
Det var tre rader. :-)

Vilken lag syftar du på? Lagen om självständigt förverkande har jag inte lusläst, bara skummat och läst referat av.
Vad är det du har invändningar om när det gäller inlägg #221?
3 rader pga forumets formatering, en oneliner är ett "enmeningssvar" .. 😉

Lagen säger att en utredning om självständigt förverkande ska ledas av en åklagare.

P pmd skrev:
Vad hjälper det när många advokater helt missförstått sitt ämbete och hjälper dom kriminella.
Kolla bara sista året hur många advokater som åkt fast med att smuggla ut order till släkt och vänner för att dölja sina brott.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
P pmd skrev:
Dessutom gäller ju lagen om självständigt förverkande även personer under 15 år...
Ska vi ha barn häktade under minst flera månader, kanske år, bara för att de sprang ärenden åt gäng och fick några tiotusentals kronor för besväret?

P
Nej, det är en åklagare som göra det sannolikt att inkomsten kommer från brottslig verksamhet.
Jag har under många samlat på mig en stor mängd föremål av en viss kategori. Denna samling är troligen värd åtskilliga hundratusen kronor, men vart och ett av föremålen är mestadels värda ett par hundralappar eller någon tusenlapp eller tre (även om det finns några föremål som är värda femsiffriga belopp).

Om jag säljer samlingen, en pryl i taget, så kommer jag naturligtvis inte att få kvitton av köparna. Det är köparen som brukar få kvitto (och i det här fallet kommer knappast någon köpare ens att kräva det).

Efter att ha sålt hela samlingen sitter jag med kanske en halv miljon kronor som jag behöver göra något med. Kommer någon bank att låta mig sätta in pengarna på mitt konto? En bilhandlare kanske accepterar kontant betalning för en dyr bil, men kommer jag att klara mig från statens repressalier när jag plötligt börjar köra omkring i en bil i den prisklassen?

Jag hoppas förstås det, men är inte jättesäker på att det kommer att gå bra.

• Ledsen
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Dessutom gäller ju lagen om självständigt förverkande även personer under 15 år...
Ska vi ha barn häktade under minst flera månader, kanske år, bara för att de sprang ärenden åt gäng och fick några tiotusentals kronor för besväret?
Jaha. Det kan man ju fråga sig.
En viss avskräckande effekt skulle det säkert ha och kanske vore det bättre för ungarna att skaka galler istället för att bli ihjälskjutna av sina "bröder".

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
Ja, då får han väl tycka det? Det ju fortfarande ett rättsförfarande, där en tingsrätt dömer, och utslaget går att få överprövat?
Vi har alltså utökat rättsinstanserna med en nivå. Vi har nu åklagare (eller motsvarande) som kan besluta om ett förverkande, som sen kan överklagas till tingsrätten. Tidigare började processen på nivån tingsrätt.

Har vi vunnit något på att införa en extra nivå? Har vi förlorat något?

P pmd skrev:
Jag har under många samlat på mig en stor mängd föremål av en viss kategori. Denna samling är troligen värd åtskilliga hundratusen kronor, men vart och ett av föremålen är mestadels värda ett par hundralappar eller någon tusenlapp eller tre (även om det finns några föremål som är värda femsiffriga belopp).

Om jag säljer samlingen, en pryl i taget, så kommer jag naturligtvis inte att få kvitton av köparna. Det är köparen som brukar få kvitto (och i det här fallet kommer knappast någon köpare ens att kräva det).

Efter att ha sålt hela samlingen sitter jag med kanske en halv miljon kronor som jag behöver göra något med. Kommer någon bank att låta mig sätta in pengarna på mitt konto? En bilhandlare kanske accepterar kontant betalning för en dyr bil, men kommer jag att klara mig från statens repressalier när jag plötligt börjar köra omkring i en bil i den prisklassen?

Jag hoppas förstås det, men är inte jättesäker på att det kommer att gå bra.
Så du ska sälja alla sakerna utan att annonsera någonstans?

Om du lägger ut sakerna på tex Tradera får du ju bekräftelser på mail som du kan spara hur länge du vill?

P
K KenNo skrev:
Det är nog snarare att det du äger inte står i proportion till det du tjänar.
En del personer tjänar ingenting, men har förmögenhet.
(Jag förenklar nu lite eftersom de flesta som har förmögenhet brukar ha inkomst av kapital, men i princip finns det inget som hindrar att någon med förmögenhet inte har någon inkomst alls).

Redigerat:
  • Gilla
Intet
  • Laddar…
P
D Dilato skrev:
I USA (som nog är exemplet vi ska följa, typ)
Njae, jag tycker nog att vi inte ska följa USAs exempel i sånt här.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.