Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Det ska också vara sannolikt att inkomsten kommer från brottslig verksamhet.
Jag säger att man i alla fall sätter ribban högre med personer som är kända av polisen sedan tidigare.

Dom påståendena går dessutom hand i hand...

Om du är städare och äger en Rolex är väl sannolikheten ganska stor att den kommer infrån kriminell verksamhet väl? för att det är ju gamska osannolikt att han jobbat ihop till den.

Den är i alla fall högre än om en daytrader skulle ha en rolex.

Lägg dessutom till att lyxprodukter är mycket mer prevalenta hos medelklassen än man kan tro.

W Weimik skrev:
Precis, och den sannolikheten kan bygga på rena misstankar eftersom det inte krävs att du har dömts för något brott alls. Det räcker med att någon tycker att du verkar vara en skum typ och sedan blir det plötsligt du som ska bevisa motsatsen.
Nej, det är en åklagare som göra det sannolikt att inkomsten kommer från brottslig verksamhet.

Nej, det är en åklagare som göra det sannolikt att inkomsten kommer från brottslig verksamhet.
Och om åklagaren tycker du är en skum filur?

K KenNo skrev:
Jag säger att man i alla fall sätter ribban högre med personer som är kända av polisen sedan tidigare.

Dom påståendena går dessutom hand i hand...

Om du är städare och äger en Rolex är väl sannolikheten ganska stor att den kommer infrån kriminell verksamhet väl? för att det är ju gamska osannolikt att han jobbat ihop till den.

Den är i alla fall högre än om en daytrader skulle ha en rolex.

Lägg dessutom till att lyxprodukter är mycket mer prevalenta hos medelklassen än man kan tro.
Hur lyckas man tillhöra "medelklass" utan att ha någon taxerad inkomst?

Men ska vi klassificera människor kan vi väl ta systemet med "social credits" som de har i Kina, rakt av bara?

• Gilla
Tomtom79
  • Laddar…
Du älskar att skriva oneliners, har du ens läst lagen?
Ett treradersinlägg kritiseras för att var en oneliner, med en onliner... 😂 Det håller åtminstone diskussionen vid liv...

• Gilla
  • Haha
Perplexus och 3 till
  • Laddar…
K KenNo skrev:
Och om åklagaren tycker du är en skum filur?
Ja, då får han väl tycka det? Det ju fortfarande ett rättsförfarande, där en tingsrätt dömer, och utslaget går att få överprövat?

Jag har svårt att se att en hovrätt skulle godkänna "jag tycker X är en skum typ" som bevis för att en inkomst kommer av brottslig verksamhet.

Jag har svårt att se att en hovrätt skulle godkänna "jag tycker X är en skum typ" som bevis för att en inkomst kommer av brottslig verksamhet.
Det är nog snarare att det du äger inte står i proportion till det du tjänar.

K KenNo skrev:
Det är nog snarare att det du äger inte står i proportion till det du tjänar.
Nja, jag tror att det kanske måste till en kombination av att du äger något som inte motsvarar din inkomst och att du verkar vara en skum typ (där det senare säkert måste ha någon form av substans, typ figurerat i fel kretsar).

W Weimik skrev:
där det senare säkert måste ha någon form av substans, typ figurerat i fel kretsar
Jag hade inte satt mig emot det om ett krav för att förverkandet endast ska drabba de som har kriminell historik, men det kan i teori drabba vem som helst som van på lotto för över 10 år sedan

I USA (som nog är exemplet vi ska följa, typ) har det gått så långt att även om du kan bevisa att pengarna dom beslagtog var dina så måste man stämma staten, och det enskilda polisdistriktet kunde behålla pengarna själva.

Exempelvis, jag har 100kkr i kontanter för jag ska köpa en bil..blir stoppad av polis och dom beslagtar pengarna.

Det har pågått länge, men nu verkar det i vart fall bli aningen bättre.

• Ledsen
pmd
  • Laddar…
K KenNo skrev:
Jag hade inte satt mig emot det om ett krav för att förverkandet endast ska drabba de som har kriminell historik, men det kan i teori drabba vem som helst som van på lotto för över 10 år sedan
Jo, men nu är det inte folks fantasier om vad som eventuellt skulle kunna hända som speglar verkligheten utan just hur verkligheten ser ut. Man kan alltid fantisera ihop något hypotetiskt om ifall att något kanske skulle kunna ske så hade möjligtvis en totalt oskyldig och på gränsen till helig person kunnat bli av med alla sina tillgångar.

Men lyckligtvis är det utformat så att även de som de flesta inser befinner sig långt in i gråzonen inte drabbas, utan klart uppenbart skumma typer. Samt då diverse småfifflande och svartarbetande personer som anser sig vara medelsvenssons men som egentligen befinner sig en bit in på den kriminella skalan, även om de hittills inte dömts eller funnits på polisens radar. Men framöver kanske de riskerar att hamna där!

P pmd skrev:
Kenneth fick en hel del besvär och kostnader till följd av beslaget. Får han ersättning av staten för det?
Jag vet inte, någon som har länken till Aftonbladets uppföljande artikel? Eller, det var kanske inte så säljande att berätta om längre.

Rimligen bör man kunna kräva skadestånd.

Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Jo, men nu är det inte folks fantasier om vad som eventuellt skulle kunna hända som speglar verkligheten utan just hur verkligheten ser ut. Man kan alltid fantisera ihop något hypotetiskt om ifall att något kanske skulle kunna ske så hade möjligtvis en totalt oskyldig och på gränsen till helig person kunnat bli av med alla sina tillgångar.

Men lyckligtvis är det utformat så att även de som de flesta inser befinner sig långt in i gråzonen inte drabbas, utan klart uppenbart skumma typer. Samt då diverse småfifflande och svartarbetande personer som anser sig vara medelsvenssons men som egentligen befinner sig en bit in på den kriminella skalan, även om de hittills inte dömts eller funnits på polisens radar. Men framöver kanske de riskerar att hamna där!
jag har inte lyckats verifiera historien med damen som hade pengar i madrassen... men om den nu stämmer?

P pmd skrev:
Den stora skillnaden är ju just den omvända bevisbördan.
Ja och nej, om man tror att alla som dömts är dömda med tydliga och konkreta bevis är det givetvis så. I praktiken finns det massvis av fall där det är ord mot ord eller indicier som avgör.

AndersPS AndersPS skrev:
Ja och nej, om man tror att alla som dömts är dömda med tydliga och konkreta bevis är det givetvis så. I praktiken finns det massvis av fall där det är ord mot ord eller indicier som avgör.
Precis, i realiteten är många vanliga brottsmål en bedömningsfråga snarare än glasklar bevisning. Och med den här nya lagen flyttar man gränsen ytterligare en bit mot godtycke.

Det känns lite slappt och uppgivet. Typ att man inte klarar av att få de kriminella dömda för brott genom att presentera hållbara bevis eller ens tillräckliga indicier så då tar vi deras pengar i stället för det kan vi göra utan att behöva bevisa att något brott begåtts.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.