peternicklas skrev:
Kanske det inte var Telia som gjorde telefonsamtalet utan ett säljföretag. Kankse det inte är Telia som ska ha skyllen för detta utan, i så fall det företag som gjorde det.
Jo om ett säljföretag ringer och säger att de ringer från telia, eller på Telia´s uppdrag. Då är det totalt ointressant om det "egentligen är säljföretaget" som skall ha skit.

Telia anlitar de här företagen, fullt medvetna om att bolagen är oseriösa, och kriminella. Men de låter ändå de här företagen uppträda som Telia.

Då är Telia fullt ut ansvarigt för den olagliga verksamhet som de här bolagen bedriver.

Och när jag kallar dem olagliga så syftar jag inte främst på att de lurar kunderna. Utan på att alla de här bolagen använder sig av datorer som ringer upp ett gäng nummer, när någon svarar så letar datorn fram en "säljare". Men finns det då inga säljare så blir det ett s.k tyst samtal.

Detta är uttryckligen en förbjuden metod, enl. marknadsföringslagen. Det är förbjudet att ringa upp människor med automatiska uppringare såvida de inte i förväg godkänt det.

Denna del av marknadsföringslagen bryter alla telemarketing bolag mot, och Telia är fullt medvetna om att de gör sig skyldiga till brott när de anlitar de här säljföretagen.

Så jag upprepar: Man skall undvika att göra affärer med kriminella, dvs. alla företag som anlitar telemarketing. Det finns inga seriösa företag som använder sig av telemarketing!

• Gilla
Tony2 och 2 till
  • Laddar…
Kurtivan skrev:
Jag hade alltså Boxer och hos dem har man ett abonnemang som innehåller ett visst antal kanaler. Man kan välja olika abonnemang med olika innehåll. Hos Telia blev det ett abonnemang PLUS ytterligare ett för film. Jag trodde att när jag sa Ja till filmabonnemanget så ingick grundkanalerna, men så var det inte alls. Därför läggs kostnaden för grund och film ihop och blir dubbla kostnaden av vad jag redan hade, TROTS att jag gjorde klart för försäljaren, innan inspelningen!, att jag inte ville ha dyrare TV-kostnader.
Det är samma sak hos Boxer, dom har några "basutbud", och sedan har dom några tillvalspaket (dom olika C More-paketen (family, film, sport och max)).

janne23 skrev:
Man bör också vara försiktigt med att lämna ut sina kontaktuppgifter till företag och organisationer när t.ex. man beställer något. .
Om jag absolut måste lämna ut telefonnumret fast jag inte vill brukar jag ge dem numret till det mobila bredbandet. Det går bra att ringa till och det tutar alltid upptaget.

Lär er att säga nej när det ringer försäljare istället så är det ju inget problem..

• Gilla
-MH- och 3 till
  • Laddar…
Ibland när jag inte haft något vettigt att göra så har jag på skoj pratat affärer med säljarna, med blandade resultat. Allt ifrån skratt till att dom lägger på luren. Ett samtal som var ganska underhållande för min del var när jag kunde tänka mig att binda upp mig på den dubbla bindningstiden under förutsättning att säljaren ingick avtal om att köpa min bil (övervärderade den en aning till kvarts miljon) Jag erbjöd även avbetalning i 24månader med leverans när sista fakturan betalts. :cool:
Sen tänkte jag sätta igång å låtsas spela in samtalet med dessa ja frågor (säljaren lät mig babbla på rätt mycket bara jag lät honom berätta om abonnemanget emellanåt)
Han ville dock inte genomföra affären, varpå jag undrade om han inte ville sälja sitt abonnemang. Det ville han självklart, å då förklarade jag att riktiga affärer genomförs med krav om motköp, och hänvisade till JAS affären med Sydafrika... Efter det ledsnad nog han å gav upp, tackade för sig å la på.

Jag själv hade en ganska underhållande stund :D

• Gilla
nino
  • Laddar…
Hej ... Du / ni skall ta kontakt med-- Ktib -- i Stockholm dom hjälper gärna till. Så gjorde jag då Tele 2 bar sig illa åt mot oss.. Ktib är fantastiska dom fixade så att alla pengarna som vi blev lurade till att betala .. dom fick vi tillbaka + inkasso kostnaderna som vi också hade fått betala in ... Tveka inte utan ring eller skriv till Ktib ..
Eti

jag brukar också låta försäljare babla på (helst om jag sitter i bilen) verkar intresserad, frågar och prova uppehålla dom i 10-15min innan jag tackar nej, brukar bli ganska surt i andra änden :)

• Gilla
eritor
  • Laddar…
Jag är egen företagare och jag har NIX telefon då jag registrerade telefonen innan jag blev företagare. ( om det nu har någon betydelse i sammanhanget.) NIX "stoppar" telefonförsäljning till privatpersoner, men inte till företag. - De ringer ändå och vill tala med firmatecknaren.
Jag har å andra sidan patent-resonemanget, "Jag vill inte göra affärer med någon som inte respekterar mina åsikter nämligen att slippa telefonförsäljning vilket mitt medlemskap i NIX TYDLIGT visar, tack för samtalet, hej då".
Resonemanget går att framföra med lite olika formuleringar beroende på om man vill käfta eller inte.

Jag har också Teliaabonnemang men tänker byta operatör så snart mina bindningstider går ut, dels pga deras agressiva och illvilliga marknadsföring, dels pga deras skumma affärer i diktaturer.
Beträffande marknadsföring, så inlåter jag mig aldrig på muntliga avtal. Jag kräver alltid en skriftlig offert och kan de inte åstadkomma detta, så får det vara.

Jag har också haft problem med Telia, i mitt fall att de utan mitt medgivande tog över mitt teleabonnemang från en annan operatör och vägrade återlämna det. Jag löste problemet genom att lyfta frågan högre i deras organisation.

Min erfarenhet är att ju högre upp man kommer i en organisation, desto mindre blir det "Jag har inte några befogenheter, så jag följer regelverket" och desto mer blir det "Hmm, vi har ett problem här. Vi kastar lite pengar på det så försvinner det.". Chefer har oftast låg toleransnivå för problem, och högre toleransnivå för kostnader.

När det gäller att bli av med telefonförsäljare så har jag två metoder som är grymt effektiva:

* När de presenterat sig, säg "Då har det nog blivit något fel i ert system, för någon från er ringde mig för bara en timme sedan.". Då ber de om ursäkt och lägger på, och lägger förhoppningsvis en bra stund på att leta efter det ickeexisterande felet.

* När de ringer för att få en att byta telefonabonnemang, svara bara "Jag har ingen telefon". De kan inte rädda samtalet från det läget...

Hur bär man sig åt för att bryta genom skyddsmuren, som de kallar kundtjänst eller kundservice, och nå högre upp i hierarkin? (Gäller inte bara Telia.) Måste väl betyda att man blir tvungen att skriva "pappersbrev"?

nino skrev:
jag brukar också låta försäljare babla på (helst om jag sitter i bilen) verkar intresserad, frågar och prova uppehålla dom i 10-15min innan jag tackar nej, brukar bli ganska surt i andra änden :)
Den är ultimat! Fördröja och förhala så länge det går och sen göra solklart att man aldrig varit intresserad!

Jag ser ingen anledning att vara elak mot försäljarna, de har faktiskt ett rent helvete med kraven från arbetsgivaren och bemötandet från kunderna. Jag brukar bara kort och koncist tala om att jag aldrig inlåter mig på muntliga avtal, utan vill ha erbjudandet skriftligt. Det är effektivt det också.

• Gilla
LGG-01
  • Laddar…
Hos Telia är det i princip omöjligt.

Jag har med god framgång gjort det på Tele2, vid 2 olika tillfällen. Vid ena tillfället fick jag tag i VD när deras kundtjänst inte svarade i telefon pga. "överbelastning", han fixade personligen mitt ärende.

Andra gången fick jag via mail tag i en styrelseledamot med ansvar för kundtjänsten, hon ringde upp mig omgående och fixade mitt ärende, dagen därpå ringde hon tillbaka och kontrollerade att allt fungerade.

Jag har via kontakter hört att deras VD kör med den stilen (tidigare VD, vet inte hur det är med nuvarande ledningen). När inte kundtjänst fungerade så tvingade han ledningsgruppen att personligen bemanna kundtjänst några tiotals timmar. Och överhuvudtaget att om en kund eller annan kontakt hör av sig till ledningen med problem så får den ansvarige chefen personligen lösa problemet.

Ett bra sätt att få vederbörade chef att se till att det fungerar, så h*n slipper lösa problemen personligen.

Det hade givetvis varit bättre om man aldrig hade behövt försöka ta kontakt med deras ledning, men om man jämför mot Telia så är det ändå mycket bättre.

En granne som har problem med Telia, lyckades efter mycket strul få tag på namnet på den person som var ansvarig för att lösa problemet, och fick ordagrant höra "Jag befattar mig inte med samtal från kunder". Så säger inte ens de mer utstuderade faktura skojarna, Telia är i en helt egen klass när det gäller att terrorisera sina kunder.

Per39 skrev:
Jag ser ingen anledning att vara elak mot försäljarna, de har faktiskt ett rent helvete med kraven från arbetsgivaren och bemötandet från kunderna. Jag brukar bara kort och koncist tala om att jag aldrig inlåter mig på muntliga avtal, utan vill ha erbjudandet skriftligt. Det är effektivt det också.
Deras val att välja de yrket så jag anser att de får skylla sig själva

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.