peternicklas
Har alltid haft TELIA adsl och har nu deras VDSL. Har alltid fungerat mycket bra och är mycket nöjd med Telia.

• Gilla
LGG-01
  • Laddar…
På vilket sätt hjälper det trådskaparen?

peternicklas
Kanske det inte var Telia som gjorde telefonsamtalet utan ett säljföretag. Kankse det inte är Telia som ska ha skyllen för detta utan, i så fall det företag som gjorde det.

Raskus skrev:
På vilket sätt hjälper det trådskaparen?
Inte ett dugg. Visar bara på att det finns nöjda kunder hos Telia.

Men några goda/bra råd har väll TS fått eller????

Om man följer grundregeln att aldrig köpa något av en telefonförsäljare så sparar man både pengar och arbete.

Det finns några olika saker att göra för att slippa att bli uppringd av telefonförsäljare, dels kan man anmäla sej till nix ( http://www.nix.nu/ ). Dels kan man meddelade de företag där man är kund att man inte vill bli kontaktad av telefonförsäljare. Man bör också vara försiktigt med att lämna ut sina kontaktuppgifter till företag och organisationer när t.ex. man beställer något. Jag undviker att lämna ut telefonnummer överhuvudtaget. Blir man ändå uppringd av telefonförsäljare så behöver man bara skrika NEJ!!! allt vad man orkar och lägga på luren, det är faktiskt inte svårare än så. Har man gott om tid så kan man alternativt använda detta motmanuskript för att styra samtalet.
http://egbg.home.xs4all.nl/motmanuskript.html

Inget av ovanstående detta är såklart några råd till TS i den situation han har hamnat i, ( han är troligen redan rökt ), men det bör vara användbart för andra i framtiden.

• Gilla
tio_Pepe och 2 till
  • Laddar…
Problemet är inte Telia primärt. Dom har tjänster som fungerar och levererar vax dom lovar. Problemet är säljföretag och i viss mån kundtjänst, som kan var frustrerande. Televerket har inte helt lämnat bolaget. Skippa telefonförsäljare, beställ själv vad du vill ha, över internet eller butik. Sitter själv med ett slavkontrakt med Bredbandsbolaget, väntar bara på att tiden skall gå ut. Dom klarar verkligen inte att leverera. Det är 41/2 månad kvar. Jag verkligen längtar till Telia ;)

Aldrig mer Bredbandsbolaget

janne23 skrev:
Om man följer grundregeln att aldrig köpa något av en telefonförsäljare så sparar man både pengar och arbete.

Så tänkte jag också fram till den dagen en person ringde från ett försäkringsbolag och verkligen lyckades sänka mina försäkringspremier.

Har vid flera tillfällen blivit uppringd angående Telia abonnemang.
rösten säger "jag ringer från Telia" men oftast "på uppdrag av Telia".
Jag förklarar att om jag vill ha någon ändring på mitt abonnemang, så kontaktar jag själv telia.
Har av dessa säljare ofta blivit lovad en ny mobiltelefon. Första gången kan det vara en billig mobil men efter hand så lovar säljaren en dyrare mobil.
Här måste alltså finnas utrymme för att göra så i detta säljkoncept.
Samtalet slutar oftast med att jag måste säga "förstår du inte att jag inte är intresserad. Tack ska du ha för att du ringde".
Har vid något tillfälle kontaktat Telia men dom säger att dom har ingen sådan försäljning. Förmodligen har dom sanktionerat att andra får agera i deras namn.
Vid annan försäljning händer att jag vill ha info för att i lugn och ro studera erbjudandet.
Har hittils aldrig fått något papper.

Telia har själv inga telefonförsäljare utan det är inhyrda företag så sköter det. Vilket det finns ett flertal olika fal liknade detta vilket telia vet om.

Från telia forum:
"Dialect är ett helt fristående företag som arbetar som återförsäljare till Telia. En återförsäljare säljer Telias abonnemang tillsammans med sina egna produkter/kampanjer.
På din beskrivning låter det som att den försäljare du pratade med hos Dialect inte på något sätt följt de riktlinjer som våra återförsäljare ska arbeta efter vilket jag ber om ursäkt för.

Om du vill att vi utreder detta ärende vidare så ber jag dig ta kontakt med oss på kundservice så skapar vi ett ärende som beskriver din kontakt med återförsäljaren. Ärendet skickas till de personer som ansvarar för kontakten med våra återförsäljare för vidare utredning.

Vill du ångra din beställning så kan du ta kontakt med Dialect på telefonnummer 020-420202 så hjälper dom dig med det. Du har som Christer S skrev alltid 14 dagars ångerrätt enligt distansköplagen.

Med vänliga hälsningar
Thomas Lindmark

Moderator Telias forum"

Länk: https://forum.tewss.telia.se/topic/...e/page__hl__telefonförsäljare __fromsearch__1

johan ivarsson skrev:
Telia har själv inga telefonförsäljare utan det är inhyrda företag så sköter det. Vilket det finns ett flertal olika fal liknade detta vilket telia vet om.

Från telia forum:
"Dialect är ett helt fristående företag som arbetar som återförsäljare till Telia. En återförsäljare säljer Telias abonnemang tillsammans med sina egna produkter/kampanjer.
På din beskrivning låter det som att den försäljare du pratade med hos Dialect inte på något sätt följt de riktlinjer som våra återförsäljare ska arbeta efter vilket jag ber om ursäkt för.

Om du vill att vi utreder detta ärende vidare så ber jag dig ta kontakt med oss på kundservice så skapar vi ett ärende som beskriver din kontakt med återförsäljaren. Ärendet skickas till de personer som ansvarar för kontakten med våra återförsäljare för vidare utredning.

Vill du ångra din beställning så kan du ta kontakt med Dialect på telefonnummer 020-420202 så hjälper dom dig med det. Du har som Christer S skrev alltid 14 dagars ångerrätt enligt distansköplagen.

Med vänliga hälsningar
Thomas Lindmark

Moderator Telias forum"

Länk: [länk]

14 dagar har passerats med råge gissar på att 182,5 dagar senare som TS uptäckte misstaget.

Vad jag förstår av distansköplagen så måste du få information om vad du har köpt och hur du kan ångra det i ett format som kan sparas. Om du inte har fått det (det är upp till näringsidkaren att bevisa att du fått det) så har inte ångerrätten gått ut. Det kan vara en fnurra att du har använt tjänsten, och kan då anses ha godkänt villkoren. Dock kan du ju hävda att du inte visste vilka villkoren var. Att du skulle köpa en tjänst du omöjligen kan använda faller på sin orimlighet.

Jag tycker du skall vända dig till konsumentrådgivaren i din kommun och be om hjälp. Funkar inte det så klipp säljledare etc och gå direkt till affärsområdesansvarig. Då brukar det hända grejer.

En helt orelaterad grej: När vi ville ha fiber indraget så lämnade vår grävade en hög med meddelanden till kundtjänst och ingen ringde tillbaka. Jag tröttnade, ringde ett samtal till fiber-bolagets VD och sen var det löst. Han var dessutom tacksam över att få reda på alla samtal som fastnat på vägen...

Precis så som Ceril skriver borde det gått till, men det troligaste är att den försäljaren fullständigt har struntet i det. Jag har råkat ut för just detta hos Telia och dom påstår att det skickats ut skriftligt på detta. Det är rent skit snack jag sparar alltid allt som har med avtal att göra stort som smått men något från Telia fanns aldrig. Men tro inte dom brydde sig, dom hävdade att dom skickat och då är det så. Det enda jag kan säga är att hos Telia blir jag aldrig mer kund och detta hände mig för snart 3 år sedan och därefter har jag minst ett problem mindre.

Jag hade alltså Boxer och hos dem har man ett abonnemang som innehåller ett visst antal kanaler. Man kan välja olika abonnemang med olika innehåll. Hos Telia blev det ett abonnemang PLUS ytterligare ett för film. Jag trodde att när jag sa Ja till filmabonnemanget så ingick grundkanalerna, men så var det inte alls. Därför läggs kostnaden för grund och film ihop och blir dubbla kostnaden av vad jag redan hade, TROTS att jag gjorde klart för försäljaren, innan inspelningen!, att jag inte ville ha dyrare TV-kostnader.

Jag har en linje vad gäller telefonsäljare.. OM det är något jag mot förmodan är intresserad av så begär jag ALLTID att få skriftligt material hemskickat för påseende innan något avtal kan ingås. Kan de inte, eller vill inte skicka ett sådan så är det förmodligen så att du inte fått allt förklarat för dig på telefonen och då är det inte heller rätt att de skall kunna åberopa samtalet som bevis. Om du jämför vad du får för information i telen jämfört med vad som står i hela avtalet så inser man snabbt att det är mycket man inte får veta i deras informationssamtal.
Många säljare blir arga och ifrågasätter om jag inte förstått, om det saknas info eller liknande men jag hävdar att jag har rätt till det, och då brukar de snabbt avsluta samtalet.
Brukar också ibland säga direkt de förklarat sitt ärende att : "Vänta..jag skall bara starta inspelningen av samtalet innan du går vidare.." Då brukar de också dra öronen åt sig har jag märkt.;)

Tycker personligen telemarketing/sales är ett gissel och borde förbjudas.

• Gilla
Hummingbird
  • Laddar…
janne23 skrev:
Det finns några olika saker att göra för att slippa att bli uppringd av telefonförsäljare, dels kan man anmäla sej till nix ( [länk] ).
Funkar tyvärr inte för mobiltelefoner.
janne23 skrev:
Blir man ändå uppringd av telefonförsäljare så behöver man bara skrika NEJ!!! allt vad man orkar och lägga på luren, det är faktiskt inte svårare än så.
Om man inte är väldigt tydlig med vad man säger nej till så ringer de igen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.