26 076 läst ·
97 svar
26k läst
97 svar
Lurad till dyrt och långt Telia-tv avtal
Eftersom jag har ganska god kännedom om denna bransch så är det läge för att både förtydliga och nyansera lite av det som är skrivet.
*Lite generalliserat så finns två olika typer av telefonförsäljare
1 Telemarketingföretag som på direkt uppdrag av operatören kontaktar kunder utvalda av operatören.
Dessa ska ha tydliga regler kring hur de ska aggera samt vilka besked och budskap de ska leverera. I detta fallet har operatören direkt kontroll över vad som händer i relationen med kunderna, även om naturligtvis ingen kan i förhand påverka en enskild säljare som bryter mot de förhållningsregler som han eller hon har.
Dessa ska presentera sig som att de ”ringer på uppdrag av xxxxxxx”
2 Återförsäljare av operatörens erbjudande.
Dessa är egna företagare som även de har regler kring vad och hur de ska kommunicera i operatörens namn, men styr i betydligt större utsträckning över sitt aggerande.
Återförsäljarna styr oftast själva över vilka kunder de ska kontakta och har oftast egna kundlistor för detta. De har oftast flera olika operatörer i sin portfölj och har full frihet att erbjuda dessa till kunder.
Dessa bör presenterar sig under sitt eget företagsnamn.
Det finns undatag från ovanstående typfall men dessa är de vanligaste
*Kunder som ångrar sitt avtal händer då och då. Min erfarenhet är i och för sig främst från företagsmarknaden, men ni skulle bli förvånade på hur många som försöker ljuga sig ut ett avtal. Avtal där man verkligen varit övertydlig gentemot kunden för att undvika missföstånd. Trots detta blånekar kunden. Jag har lyssnat på ett stort antal inspelningar och ibland är det stor komik.
En anledningen till detta är troligtvis att kunden senare fått ett erbjudande från en annan operatör och kunden upplever som mer förmånligt.
Det enda jag vill säga med detta är att det ibland är svårt att avgöra om det verkligen handlar om ett missförstånd. I de fall man kommer fram till att det verkligen handlar om ett missförstånd bör man avsluta affären och strycka alla beställningar som kunden gjort.
*Som säljare har man även där ett stort ansvar i att verkligen förvissa sig om att kunden förstår vad hon eller han sagt JA till.
Som kund har man också ett ansvar att inte säga JA till något om man inte är helt säker.
*Alla operatörer har ett problem med denna typ av ärende.
Mina erfarenheter från branschen är att Telia trots allt är den mest seriösa uppdragsgivaren på marknaden. Inte mins pga att de har mest att förlora på dåligt hanterade ärende. Denna tråd är inte minst ett exempel på det. Andra operatörers dåliga hantering får inte alls den uppmärksamhet som Telia får. Anledningarna till detta är säkerligen många men Telias roll som marknadsledande och den historia som företag har är troligtvis de tyngst vägande.
*Bindningstider är ju ett återkommande ämne och vem vill ha en bindningstid ?
Problemet för operatören är att utan bindningstid så ökar affärsrisken och med de minskar möjligheten till att erbjuda bra priser. Man vill helt enkelt ha en riskpremie eftersom kunden och intäkterna kan försvinna med kort varsel.
Dock går branschrenden mot att bindningstiderna blir allt kortare eller försvinner.
*Till sist så hoppas jag att det löser sig på bästa sätt.
Är Telia lite smarta så avlutar de alla övernskommelser och avtal och på det sättet får de en nöjd kund. Att driva detta ärende vidare vinner ingen på i det långa loppet.
*Lite generalliserat så finns två olika typer av telefonförsäljare
1 Telemarketingföretag som på direkt uppdrag av operatören kontaktar kunder utvalda av operatören.
Dessa ska ha tydliga regler kring hur de ska aggera samt vilka besked och budskap de ska leverera. I detta fallet har operatören direkt kontroll över vad som händer i relationen med kunderna, även om naturligtvis ingen kan i förhand påverka en enskild säljare som bryter mot de förhållningsregler som han eller hon har.
Dessa ska presentera sig som att de ”ringer på uppdrag av xxxxxxx”
2 Återförsäljare av operatörens erbjudande.
Dessa är egna företagare som även de har regler kring vad och hur de ska kommunicera i operatörens namn, men styr i betydligt större utsträckning över sitt aggerande.
Återförsäljarna styr oftast själva över vilka kunder de ska kontakta och har oftast egna kundlistor för detta. De har oftast flera olika operatörer i sin portfölj och har full frihet att erbjuda dessa till kunder.
Dessa bör presenterar sig under sitt eget företagsnamn.
Det finns undatag från ovanstående typfall men dessa är de vanligaste
*Kunder som ångrar sitt avtal händer då och då. Min erfarenhet är i och för sig främst från företagsmarknaden, men ni skulle bli förvånade på hur många som försöker ljuga sig ut ett avtal. Avtal där man verkligen varit övertydlig gentemot kunden för att undvika missföstånd. Trots detta blånekar kunden. Jag har lyssnat på ett stort antal inspelningar och ibland är det stor komik.
En anledningen till detta är troligtvis att kunden senare fått ett erbjudande från en annan operatör och kunden upplever som mer förmånligt.
Det enda jag vill säga med detta är att det ibland är svårt att avgöra om det verkligen handlar om ett missförstånd. I de fall man kommer fram till att det verkligen handlar om ett missförstånd bör man avsluta affären och strycka alla beställningar som kunden gjort.
*Som säljare har man även där ett stort ansvar i att verkligen förvissa sig om att kunden förstår vad hon eller han sagt JA till.
Som kund har man också ett ansvar att inte säga JA till något om man inte är helt säker.
*Alla operatörer har ett problem med denna typ av ärende.
Mina erfarenheter från branschen är att Telia trots allt är den mest seriösa uppdragsgivaren på marknaden. Inte mins pga att de har mest att förlora på dåligt hanterade ärende. Denna tråd är inte minst ett exempel på det. Andra operatörers dåliga hantering får inte alls den uppmärksamhet som Telia får. Anledningarna till detta är säkerligen många men Telias roll som marknadsledande och den historia som företag har är troligtvis de tyngst vägande.
*Bindningstider är ju ett återkommande ämne och vem vill ha en bindningstid ?
Problemet för operatören är att utan bindningstid så ökar affärsrisken och med de minskar möjligheten till att erbjuda bra priser. Man vill helt enkelt ha en riskpremie eftersom kunden och intäkterna kan försvinna med kort varsel.
Dock går branschrenden mot att bindningstiderna blir allt kortare eller försvinner.
*Till sist så hoppas jag att det löser sig på bästa sätt.
Är Telia lite smarta så avlutar de alla övernskommelser och avtal och på det sättet får de en nöjd kund. Att driva detta ärende vidare vinner ingen på i det långa loppet.
Åter till-- -- Ktib -- -- Utan deras hjälp med Tele 2 hade vi aldrig fått våra pengar tillbaka . Vi kom också upp på högre nivå inom styrelsen men utan framgång och hade vi inte fått hjälp av Ktib så hade vi till 100 % varit blåsta på våra pengar.. Även in i det sista så försökte Tele 2 att slingra sig undan och som tur var hade vi papper på allt.
Är så glad att Ktib finns för oss konsumenter och dom fixade det snabbt..
Eti
Eti
Ja de är pålitliga, dyra och bra men här handlar det om firma som uppger att de ringer på uppdrag av telia. Det är dem som ställer till det och lurar upp kunderna. Hustrun gick på det och band sig för ett abonnemang med en sämre telefon än vad hennes gamla telefon var. En riktig skittelefon. Sedan väntade de förmodligen medvetet med att skicka telefonen tills ångerrätten hade upphört. Samma sak försökte de sedan med mig och skyllde på att andra försäljare var mindre seriösa men de sålde ju på uppdrag av telia.LGG-01 skrev:
Ktib finns inte längre utan heter numera Telekområdgivarna.etiol skrev:Åter till-- -- Ktib -- -- Utan deras hjälp med Tele 2 hade vi aldrig fått våra pengar tillbaka . Vi kom också upp på högre nivå inom styrelsen men utan framgång och hade vi inte fått hjälp av Ktib så hade vi till 100 % varit blåsta på våra pengar.. Även in i det sista så försökte Tele 2 att slingra sig undan och som tur var hade vi papper på allt.
Eti
och ? ? ?slurppe99 skrev:ja de är pålitliga, dyra och bra men här handlar det om firma som uppger att de ringer på uppdrag av telia. det är dem som ställer till det och lurar upp kunderna. Hustrun gick på det och band sig för ett abonnemang med en sämre telefon än vad hennes gamla telefon var. En riktig skittelefon. Sedan väntade de förmodligen medvetet med att skicka telefonen tills ångerrätten hade upphört. Samma sak försökte de sedan med mig och skyllde på att andra försäljare var mindre seriösa men de sålde ju på uppdrag av telia.
Telia... Jag ringde eftersom de hade trasslat till det med att inte förnya sitt avtal gällande internationell trafik så all trafik från Telia blev stoppad i Amsterdam (tror jag det var, finns en stor knutpunkt där för all internationell trafik). Med alla andra operatörer så funkade det, från Telia fick jag många olika förklaringar både helt häpnadsväckande och mer eller mindre dumma. Vid ett tillfälle när jag ringde kundtjänst så talade rösten om att min plats i kön var nummer 1 och att den beräknade väntetiden var... 17 minuter!!! En vardag på dagtid. Hur som helst, jag tröttnade på att aldrig få tag på någon som visste något så med lite Google så fick jag tag på chefen för företagsavdelningen för något och ringde honom. Han förstod först inte problemet för allt funkade perfekt för honom, men så hade han ju inte ett abonnemang från Telia heller...
Han hade Tele2... Men när han väl förstod problemet så fick han det fixat på några timmar (och då hade både hemsida o mejlserver legat nere i veckor för Teliaanvändare...). Heja Telia!
Jag brukar för det mesta be om säljarens PRIVATA telefonnummer när de ringer...
Då frågar de alltid:
"Varför vill du ha det?"
Då svarar jag:
Så jag kan ringa och störa dig kl 21:00 på kvällen...
Ibland så skriker jag "DRA ÅT HELVETE" och slänger på luren.
Kan inte misstolkas att jag vill köpa något.
...funkar det med.
Då frågar de alltid:
"Varför vill du ha det?"
Då svarar jag:
Så jag kan ringa och störa dig kl 21:00 på kvällen...
Ibland så skriker jag "DRA ÅT HELVETE" och slänger på luren.
Kan inte misstolkas att jag vill köpa något.
...funkar det med.
Redigerat:
Någonstans blev det lite fel i din beskrivning. Ingen större operatör går via endast en peeringpunkt, din hänvisning till Amsterdam, så det stämmer inte alls. I många fall finns det direktkopplingar mellan olika operatörer.Snuslisa skrev:Telia... Jag ringde eftersom de hade trasslat till det med att inte förnya sitt avtal gällande internationell trafik så all trafik från Telia blev stoppad i Amsterdam (tror jag det var, finns en stor knutpunkt där för all internationell trafik). Med alla andra operatörer så funkade det, från Telia fick jag många olika förklaringar både helt häpnadsväckande och mer eller mindre dumma. Vid ett tillfälle när jag ringde kundtjänst så talade rösten om att min plats i kön var nummer 1 och att den beräknade väntetiden var... 17 minuter!!! En vardag på dagtid. Hur som helst, jag tröttnade på att aldrig få tag på någon som visste något så med lite Google så fick jag tag på chefen för företagsavdelningen för något och ringde honom. Han förstod först inte problemet för allt funkade perfekt för honom, men så hade han ju inte ett abonnemang från Telia heller...Han hade Tele2... Men när han väl förstod problemet så fick han det fixat på några timmar (och då hade både hemsida o mejlserver legat nere i veckor för Teliaanvändare...). Heja Telia!
Och kanske även lite offtopic i den här tråden som nu även börjar spåra iväg från försäljning till support/service.
Redigerat:
I vårt fall handlade det inte om någon "partner" utan det var Telias kundtjänst som upprepade gånger gjorde fel, sen "gav" oss en tjänst som började kosta pengar och hade bindningstid, sen var det Telias kundtjänst och reklamationsavdelning som fortsatte att bråka och krångla.
Med vem....slurppe99 skrev:
Tråden handlar om firmor som jobbar åt Telia, alla som klagar borde ringa Telia och gör det också, hur gjorde nu/ni??
Tack Anders S .. för upplysningen.. Det var 2 år sedan som jag var i kontakt med Ktib så därför var jag inte uppdaterad om namnbytet -- Telekområdgivarna -- .. Så då är det dit ni skall vända er när ni får problem med teleskojarna..
Jag tvekar inte en sekund nästa gång jag behöver Hjälp..
Eti..
Jag tvekar inte en sekund nästa gång jag behöver Hjälp..
Eti..
Telefonförsäljning är SPAM på steroider, men jag har gett upp kampen. Det enda sättet att utrota fenomenet är göra det till en dyr försäljningsform, men sitter man och drar ut på samtalen så drabbar det inte bara företaget utan den person som troligen måste sitta och ringa för att klara sin försörjning plus att min tid är för värdefull.Per39 skrev:
NIX i kombination med att jag snabbt säger nej till telefonsäljarna och ber dem att aldrig ringa mig i försäljningssyfte igen gör att tiden jag förlorar på telefonförsäljning blir liten.