Per39 skrev:
Hur bär man sig åt för att bryta genom skyddsmuren, som de kallar kundtjänst eller kundservice, och nå högre upp i hierarkin? (Gäller inte bara Telia.) Måste väl betyda att man blir tvungen att skriva "pappersbrev"?
Jag brukar ringa växeln och fråga efter chefen för funktionen X. Det funkar nästan alltid. Man kan annars fråga säljaren man pratar med vem som är chef för försäljningen (högre upp inte säljledaren). Är man vänlig och artig får man oftast informationen man frågar efter. Har man väl ett namn är det lätt att gå genom växeln. :)

Fast försöker du det på Telia så har iallafall jag haft väldigt svårt att hitta någon som kan svara på vad någon chef heter. Jag har lyckats för många år sedan med det även mot Telia (efter totalt 5 timmar i telefonköer på ett och samma samtal). Men då hamnar man lätt på nivån som "inte befattar mig med kunder", att komma upp till en vettig nivå på Telia vore en bedrift.

Ända sättet att hantera Telia är att ha så lite som möjligt med dem att göra, det har fungerat skapligt för mig de senaste 10 åren.

• Gilla
cust3000
  • Laddar…
Jag kan berätta lite kort om hur det funkar i Kanada med mobiloperatören Rogers. Vi blev 2009 pålurade ett ettårigt abonnemang med Rogers när vi skulle bo där ett år. När vi sedan återvänt till Sverige (efter mindre än ett år) och ville avsluta abonnemanget (som dessutom var dyrt) så var det givetvis svårt att nå kundtjänst, men när vi väl nådde den så fick vi besked att vi var tvungna att ringa EXAKT den dag då abonnemanget löpte ut, annars skulle det förlängas automatiskt. Vi lyckades passa in rätt dag och blev äntligen av med abonnemanget, men varför kunde man inte bara säga en vecka i förväg att man ville avsluta?... Så det är inte bara i Sverige som telebolagen gör allt de kan för att jäklas med sina kunder och krama ur dem alla pengar de kan.

Malinka, det låter helt absurt. Men man vet ju inte hur det ser ut på andra sidan pölen.

När jag jobbade för ett mindre företag, för några år sedan, sa vi alltid upp avtalen direkt efter att vi hade tecknat dem, för att slippa det här med automatisk förlängning.

Ett hyresavtal, ska i regel sägas upp 3 månader innan det går ut, annars förängs det automatiskt. I regel är de på tre år och då är man fast i ytterligare 3 år.

peternicklas skrev:
Kanske det inte var Telia som gjorde telefonsamtalet utan ett säljföretag. Kankse det inte är Telia som ska ha skyllen för detta utan, i så fall det företag som gjorde det.
Telia måste ta ansvar för sina återförsäljare, precis som alla andra företag.

Har även jag erfarenheten att de som säljer telefoni, bredband och tv-tjänster ofta är "aggressiva" när de ringer upp. I början pratar de om att de skall göra mig en "tjänst" så jag kan ringa/surfa eller se på tv billigare. sedan rabblar de upp alla fördelar och tjänster samt finesser jag får om jag byter. Efter detta lite lugnare "kompissnack" där jag skall hålla med om att "det låter väl bra" och att erbjudandet bara gäller några dagar till så det gäller att passa på innan det försvinner.Ibland kommer sedan meningen "nu börjar inspelningen" och villkor och pris läses snabbt upp..

Det gäller att direkt stoppa munflödet ifrån försäljaren och direkt fråga pris, bindningstid och vad som ingår och sedan tacka nej om det inte är intressant, sedan händer det att de låtsas inte höra ditt nej eller försöker övertyga en om att ändå lyssna på erbjudandet.

Om du är med så länge i samtalet så är du på hal is, allt du säger spelar de in och de kan klippa ihop vad som helst av det.

Jag brukar inte låta dem höra mer än en mening från mig, och den låter lite olika beroende på hur sur jag är.

Numera får jag sila snacket lite, min dotter påpekade att flera av hennes kompisar jobbar som teleförsäljare nu efter studenten.

Ja, suck, dessa jävla telefonförsäljare. Jag brukar säga till dem att, om jag haft ett behov av vad det nu är de försöker kränga, så hade jag redan ringt och beställt det. Ofta använder de sig av såna där äckliga telemarketingföretag där folk inte får betalt om de inte säljer nåt.
Gick med i nix-registret och det funkade ok, tills de jävlarna började ringa på mobilen istället

Om de ringer på mobiltelefon så brukar jag fråga varför de inte följer de etiska regler som deras egen branschförening satt ihop, enligt den så ska de inte ringa mobiltelefon om man själv inte valt att bli kontaktad via den.

De brukar ursäkta sig ganska snabbt då.
Källa:
http://media.swedma.se/2011/08/etiska_regler_tm_2010.pdf

Ett tips är att installera ett program på telefonen (finns åtminstone till Android) som spelar in samtal. Jag använder Auto Call Recorder, men det finns flera andra. Det spelar in alla samtal, och sedan kasseras de efter vissa inställningsbara kriterier (välja efter samtalet, efter en viss tid, max ett visst antal samtal osv).

Då har du en egen inspelning och de kan de inte klippa om eller hävda att du sagt något du inte sagt. Mycket smidigt.

Ja, så har då svaret kommit från Telias reklamationsavdelning. De kunde inte avsluta mitt avtal på Viasatfilmer då jag hade sagt JA till avtalet (inspelat) och de hade skickat bekräftelser med prisuppgifter både via post och till min emailadress.
Jag har sedan tidigare talat om för dem att jag inte sett ngn bekräftelse via post, nu så har jag också letat igenom min mailbox men hittar ingen bekräftelse, däremot en mängd andra Telia-mail.

Kurtivan skrev:
Ja, så har då svaret kommit från Telias reklamationsavdelning. De kunde inte avsluta mitt avtal på Viasatfilmer då jag hade sagt JA till avtalet (inspelat) och de hade skickat bekräftelser med prisuppgifter både via post och till min emailadress.
Jag har sedan tidigare talat om för dem att jag inte sett ngn bekräftelse via post, nu så har jag också letat igenom min mailbox men hittar ingen bekräftelse, däremot en mängd andra Telia-mail.
och då ber du om ett utrag ur loggen att de har skickat det och ett som visar att det har kommigt fram kan de inte framföra detta så är det inte sant.

Det faktum att du inte har fått något i din mail är ju en form av "bevis" på att de inte skickat ut något. Hävdar de att de skickat det både som mail och vanligt brev, men de bevisligen inte skickat något mail, så sänker det trovärdigheten vad gäller brevet också.

peternicklas
Du kan aldrig bevis att du har eller inte har fått något email. Telia måste bevisa att de har skickat ett email till dig och till rätt adress. Bevisbördan ligger alltså hos Telia. Jag får lite då och då biljetter på resor samt andra evenemang från bl.a. Ving m.fl. När t.ex. Ving ska bevisa att de har skickat bijletterna så kommer det fram att de har skickat till fel adress.

Men har företaget skyldighet att skicka uppgifter även via post när det finns en ljudinspelning?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.