26 076 läst ·
97 svar
26k läst
97 svar
Lurad till dyrt och långt Telia-tv avtal
Telia luras hela tiden.
Sambon blev uppbunden 36 månader.
De satte avi avgift på e-fakturor.
Fakturerade även efter avslutade abbonemang.
Bäst av allt. Sa upp telefon och bredband samtidigt. Bredbandet hade 2 dagar längre bindningstid än telefonen.
Fick faktura på 500 kr som avsåg val av endast bredband utan telefoni.
Den fick de gott tillbaka.
Sambon blev uppbunden 36 månader.
De satte avi avgift på e-fakturor.
Fakturerade även efter avslutade abbonemang.
Bäst av allt. Sa upp telefon och bredband samtidigt. Bredbandet hade 2 dagar längre bindningstid än telefonen.
Fick faktura på 500 kr som avsåg val av endast bredband utan telefoni.
Den fick de gott tillbaka.
Kopierar mitt svar i en annan tråd, kanske kan det vara till nytta i framtiden. Att inte höra ordentligt är jobbigt, men om man har möjlighet att lyssna på samtalet i efterhand är det till fördel för både en själv och som motvikt mot envisa försäljare.
Vi har NIX men det händer ändå att en del företag ringer som inte borde. Dessutom får företag, eller deras dotterföretag, som man själv är kund hos ringa. Det har hänt att jag utökat en tjänst hos ett fösäkringsbolag vi är kunder hos. Men, jag ber alltid att de ska ringa till min mobil iställlet, (skyller på att det hörs dåligt/dålig mottagning i fasta telefonen). I mobilen har jag nämligen laddat ner en (gratis)app som automatiskt spelar in alla samtal,både de man ringer själv och de man tar emot. Mycket behändigt att ha om man har problem med försäljare eller hantverkare eller myndigheter eller vad det nu kan vara., Alla samtal man inte vill spara rensar jag ut regelbundet. Finns säkert många sådana appar, den jag använder heter AllCallRecorder.
Vi har själva Telia för fasta telefonen och ADSL (den enda operatören som kan ge upp till "enorma" 8Mbit/s) och vid fel har vi fått snabb service. Men det hjälper ju inte TS som blivit uppringd av ett call center vars enda uppgift är att sälja så mkt som möjligt.
Vi har NIX men det händer ändå att en del företag ringer som inte borde. Dessutom får företag, eller deras dotterföretag, som man själv är kund hos ringa. Det har hänt att jag utökat en tjänst hos ett fösäkringsbolag vi är kunder hos. Men, jag ber alltid att de ska ringa till min mobil iställlet, (skyller på att det hörs dåligt/dålig mottagning i fasta telefonen). I mobilen har jag nämligen laddat ner en (gratis)app som automatiskt spelar in alla samtal,både de man ringer själv och de man tar emot. Mycket behändigt att ha om man har problem med försäljare eller hantverkare eller myndigheter eller vad det nu kan vara., Alla samtal man inte vill spara rensar jag ut regelbundet. Finns säkert många sådana appar, den jag använder heter AllCallRecorder.
Vi har själva Telia för fasta telefonen och ADSL (den enda operatören som kan ge upp till "enorma" 8Mbit/s) och vid fel har vi fått snabb service. Men det hjälper ju inte TS som blivit uppringd av ett call center vars enda uppgift är att sälja så mkt som möjligt.
Redigerat:
Bindningstider förekommer i regel i samband med olika kampanjer, t.ex. lägre eller kostnadsfritt under viss tid, som i ts fall med 6 månader kostnadsfri film, men även "kostnadsfri" telefon är vanligt.fredl skrev:
Så det är ett erbjudande med motkrav från säljaren.
Har själv nappat på dessa erbjudanden, bl.a. mobilabonnemang där all trafik är fri (exkl. betal/utlandssamtal) och en smartphone av senaste och "dyraste" modell ingick . Priset blev 345;-/mån mot att jag band mig i 24mån där enbart telefon kostar mera än en årsavgift.
Så bindningstider är inga problem för mig, däremot så ogillar jag telefonförsäljning då jag inte har full kontroll på händelserna och att oseriösa företag har manipulerat inspelning av samtal.
Ja telefärsäljare är ett stort problem. De kan ringa både 20,00 och fram till 21,00, trevligt när man håller på att lägga barn. Gör numera så att när de har presenterat sig och tar ny luft så säger jag bara " är inte intresserad, tack och hej". Notera att aldrig säga något jakande svar till dem. Många som har blivit lurade av fejkade inspelningar.
Jag har fått ljudinspelningen och naturligtvis har Telia helt rätt. Det var en snabb uppläsning av villkoren och på ngt sätt har jag tydligen blivit bortkollrad och svarat ja på frågorna. Under samtalet så känns det som att det lades stor vikt vid värdet, det uttrycktes i kr, av såväl gratismånader som box för mottagningen.
Slutfaktura innebar att man tar bort möjligheten att se men får betala allt fram till bindningstidens slut ändå på en gång, det är ju inte ett vettigt alternativ. Jag får tydligen ta detta som en lärpeng inför framtiden
Slutfaktura innebar att man tar bort möjligheten att se men får betala allt fram till bindningstidens slut ändå på en gång, det är ju inte ett vettigt alternativ. Jag får tydligen ta detta som en lärpeng inför framtiden
Jag brukar så fort misstanken väckts avbryta ganska bryskt och fråga "Du säljer något, eller hur?". Sen kan det bli litet meningsutbyte innan de medger att de säljer något, och då deklarerar jag att "Jag köper ingenting på telefon!". Om de då inte avslutar artigt så säger jag "Jag köper ingenting på telefon! Hej då.", och lägger på.peternicklas skrev:Ja telefärsäljare är ett stort problem. De kan ringa både 20,00 och fram till 21,00, trevligt när man håller på att lägga barn. Gör numera så att när de har presenterat sig och tar ny luft så säger jag bara " är inte intresserad, tack och hej". Notera att aldrig säga något jakande svar till dem. Många som har blivit lurade av fejkade inspelningar.
Sen spar jag telefonnumret i min adressbok under namnet Svara Inte.
För smartphone finns det en app som heter Varningsinfo där massor med bluffringarnummer finns lagrade. Man kan lägga till egna också.
Att aldrig köpa något på telefon är en princip jag haft ett tag som jag ändå lurats till att bryta mot några gånger utan katastrofala resultat. Men nyligen så höll jag på att åka på att binda upp mig på 24 månader helt i onödan. Uppringaren "glömde" att betona den detaljen. Så nu håller jag hårdare på den principen. Jag söker själv upp den information jag behöver.
Redigerat:
Det är ju bara att beklaga. Jag skulle dock ändå försöka prata med dem och om de fortfarande vägrar jämka på något sätt så säg upp alla avtal (som du kan få en annan leverantör på) och säg dessutom att du då vill ha kvar abonnemanget eftersom du nu ändå blir tvingad att betala för det, om så bara för att.Kurtivan skrev:Jag har fått ljudinspelningen och naturligtvis har Telia helt rätt. Det var en snabb uppläsning av villkoren och på ngt sätt har jag tydligen blivit bortkollrad och svarat ja på frågorna. Under samtalet så känns det som att det lades stor vikt vid värdet, det uttrycktes i kr, av såväl gratismånader som box för mottagningen.
Slutfaktura innebar att man tar bort möjligheten att se men får betala allt fram till bindningstidens slut ändå på en gång, det är ju inte ett vettigt alternativ. Jag får tydligen ta detta som en lärpeng inför framtiden![]()
Man kan ju iofs se det som läropengar, svälja bitterheten och lägga allt bakom sig också. Sån är nog inte jag riktigt.
Då är det nog endast deras goda vilja du kan vädja till. Trots allt vill Telia nog inte ha kunder som känner sig lurade, när du förklarar att du ville ha abbonemanget men inte filmerna. Kanske kan du få någon från hörselskadades riksförbund att ringa till Telia och insinuera att de utnyttjar handikappade?Kurtivan skrev:Jag har fått ljudinspelningen och naturligtvis har Telia helt rätt. Det var en snabb uppläsning av villkoren och på ngt sätt har jag tydligen blivit bortkollrad och svarat ja på frågorna. Under samtalet så känns det som att det lades stor vikt vid värdet, det uttrycktes i kr, av såväl gratismånader som box för mottagningen.
Slutfaktura innebar att man tar bort möjligheten att se men får betala allt fram till bindningstidens slut ändå på en gång, det är ju inte ett vettigt alternativ. Jag får tydligen ta detta som en lärpeng inför framtiden![]()
Är man hörselskadad är det ett rätt bra skäl att aldrig handla köpa något av telefonförsäljare. Det måste ju vara väldigt lätt att missa något då man samtidigt ska koncentrera sig på att lyssna och bedöma erbjudandet.
Jag försöker med en vädjan om att korta ner bindningstiden pga just hörselnedsättningen kopplat med att jag kan tänka mig att fortsätta som kund efter att bindningstiderna gått ut. I annat fall söker jag andra leverantörer. Får se vad Telia svarar...
Iofs kan jag tänka mig svaret
Iofs kan jag tänka mig svaret
Fick du någon skriftlig bekräftelse på denna ÖK, vill minnas att Telia skickar bekräftelser på uppgörelser.Kurtivan skrev:
Han som handhar mitt äredne svarade att det kunde han inte, så jag bad honom skicka det vidare till ngn som kan bestämma, och det blev till Telias reklamtionsavdelning. Tyvärr har jag inte sett ngn bekräftelse, kanske lider jag både av döv- och blind- och dumhet 
Telia är ett skämt, vi funderade på att byta till Telia ADSL/Tele/TV och en kväll ringde en säljare, efter att ha pratat länge & väl med honom så bytte vi till Telia, det första som hände var att jag begärde avtalet på papper, det kom inte, sedan kom ett modem som vi inte beställt, sen försvann vårt bredband, sen kom en faktura med avgifter på som jag inte skulle ha, när jag kontaktade kundtjänst så blev jag upplyst om att jag inte kunde få TV, efter ytterligare kontakt med kundtjänst så kunde jag helt plötsligt få TV, fast då var det nya priser & bindningstider eftersom den typ som jag beställt från början utgått, det tackade jag nej till men nu har de ändå skickat faktura på TV men jag har inte fått någon box eller några abonnemangsbekräftelse.....
Jag ångrar mig rejält att jag bytte till Telia, nu sitter man fast med dyrare Tele & ADSL än jag hade innan för att vi skulle få TV på köpet vilket vi tydligen inte kan.....eller kanske.....eller kanske inte beroende på vem man pratar med hos Telia.
Jag ångrar mig rejält att jag bytte till Telia, nu sitter man fast med dyrare Tele & ADSL än jag hade innan för att vi skulle få TV på köpet vilket vi tydligen inte kan.....eller kanske.....eller kanske inte beroende på vem man pratar med hos Telia.