7 207 läst ·
49 svar
7k läst
49 svar
Lurad av grundaren?
För vår grundentreprenör tog det bara 2-3 timmar att lägga på dom 10cm och packa allting. I dom 7000kr var inräknat frakten. Byggytan 160kvm.bamse99 skrev:Vet inte hur mycket det behövdes höjas. Byggytan är på 147 kvm
Det tog tydligen 16 timmar att transportera dit gruset trots att det ligger flera stora grustag inom mindre än 1 mil ifrån tomten. Man kan ju undra varifrån de hämtade gruset. Det tog även betalt för 16 timmars arbetstid för att lägga ut det också.
När vi fick uppgiften att allt skulle kosta 10 000 så trodde vi såklart att det var ett totalpris.
Vad händer om han står fast vid sitt pris på 35tkr?
/Owe
Jag tror verkligen att eran grundentreprenör försöker lura er totalt >
Om ni har grustag i närheten är det hans problem om han beställer från andra sidan stan, tycker jag.
Betala inte och undersök är min rekommendation.
Vår platta är på 120kvm.
Tyvärr är det samma firma som har hand om resten av huset också så man vet ju inte vad som händer om vi börjar bråka för mycket.
Han verkar mest vara någon som sköter det pappersmässiga och hyr in andra firmor som gör jobbet.
Som tur är har han hyrt in en annan firma som snickrar ihop huset. Ägaren till den firman är hur bra som helst.
Vi har kontakt med honom ganska ofta och frågar hur det går osv.. Han verkar vara mån om sina kunder och sitt anseende.
/Bamse99
Tyvärr är det samma firma som har hand om resten av huset också så man vet ju inte vad som händer om vi börjar bråka för mycket.
Han verkar mest vara någon som sköter det pappersmässiga och hyr in andra firmor som gör jobbet.
Som tur är har han hyrt in en annan firma som snickrar ihop huset. Ägaren till den firman är hur bra som helst.
Vi har kontakt med honom ganska ofta och frågar hur det går osv.. Han verkar vara mån om sina kunder och sitt anseende.
/Bamse99
Oj vad dyrt det är med makadam i Stockholm, jag lyckades efter en del prutande få ner ton priset till 120 kg.
Då köpte jag visserligen 980 ton så jag antar att jag är storkund.
Jag bor i Göteborg, kanske finns det mer grustag här kanske?
Jo, med stora volymer så blir det ju ofta billigare. Det räcker ofta med att man köper "full transport" så sjunker leveranskostnaden / ton. I mitt fall fick jag bättre pris redan vid 3 lass vid ett tillfälle, då betalade vi 1 transportkostnad för alltsammans.
Men det låter som om du har fått ett bra pris, grattis!
Men det låter som om du har fått ett bra pris, grattis!
Visserligen komm jag just på att jag inte har en anning om hur mycket en kubik väger så mitt pris säger inte så mycket trots allt 
Ni svarande är helt grundlurade av Lilja
det var jag som gjorde grunden och jag skulle absolut inte ta dit mer material än som behövs, när man skriver ett kontrakt utan att kunden vill bekosta en markundersökning så
händer saker när man börjar gräva, Lilja hade berg på ovansidan samt lös lera på nedresidan självklart måste jag gräva bort den losa leran samt fylla med grusmaterial för att få balans på grunden, Skälvklart
kunde Lilja tagit en mindre nogräknad entreprenör
och fått sättningar i huset. Men
i mitt kontrakt står tydligt o klart vad som ingår i priset,
samt lika tydligt o klart vad ev. extrakostnader som kan tillkomma samt vad detta kostar, Grunden är det viktigaste på hela husbyggnationen, man vet inte vad som finns under marken, när man inte vill bekosta en markundersökning, då får man vara beredd på extrakostnader när man börjar gräva som jag tydligt har med i kontraktet, Jag förutsatte att Lilja kunde läsa och tyda kontraktet när Lilja skrev på.
När jag gör en Grund skall den vara 100%
då kan jag inte pruta på materialet men någon måste betala det, och det blir kunden pga. som jag skrivit
Jag som entreprenör vet inte vad som döljer sig i marken när kunden inte viljat bekosta markundersökning
det var jag som gjorde grunden och jag skulle absolut inte ta dit mer material än som behövs, när man skriver ett kontrakt utan att kunden vill bekosta en markundersökning så
händer saker när man börjar gräva, Lilja hade berg på ovansidan samt lös lera på nedresidan självklart måste jag gräva bort den losa leran samt fylla med grusmaterial för att få balans på grunden, Skälvklart
kunde Lilja tagit en mindre nogräknad entreprenör
och fått sättningar i huset. Men
i mitt kontrakt står tydligt o klart vad som ingår i priset,
samt lika tydligt o klart vad ev. extrakostnader som kan tillkomma samt vad detta kostar, Grunden är det viktigaste på hela husbyggnationen, man vet inte vad som finns under marken, när man inte vill bekosta en markundersökning, då får man vara beredd på extrakostnader när man börjar gräva som jag tydligt har med i kontraktet, Jag förutsatte att Lilja kunde läsa och tyda kontraktet när Lilja skrev på.
När jag gör en Grund skall den vara 100%
då kan jag inte pruta på materialet men någon måste betala det, och det blir kunden pga. som jag skrivit
Jag som entreprenör vet inte vad som döljer sig i marken när kunden inte viljat bekosta markundersökning
Står det klart vad som inte ingår samt vems undersökningsplikt det är enligt offerten?
Men gör det inte det så förutsätts det att entreprenören skall vara kunnig & ge pris som håller i en offert. Max 15% kan man sticka iväg. Finns massa sådana här fall där de blandar in allt från sjuk mor till att det tar massa tid att undersöka & då måste kunden betala annars får kunderna dålig service mm mm...
15% max om detta är något som entreprenören kunnat förutsäga men inte sagt något om. När jag läser ovan är det tydligt att han visste att det skulle kosta mer...vet kunden detta? Nja, är det inte nerskrivet kommer kunden få rätt i detta fallet.
Men gör det inte det så förutsätts det att entreprenören skall vara kunnig & ge pris som håller i en offert. Max 15% kan man sticka iväg. Finns massa sådana här fall där de blandar in allt från sjuk mor till att det tar massa tid att undersöka & då måste kunden betala annars får kunderna dålig service mm mm...
15% max om detta är något som entreprenören kunnat förutsäga men inte sagt något om. När jag läser ovan är det tydligt att han visste att det skulle kosta mer...vet kunden detta? Nja, är det inte nerskrivet kommer kunden få rätt i detta fallet.
ni som tror er kunna saker som ni inte har en susning om...ni ger fel information till eventuela kunder till oss och andra firmor.....då tror sig kunden veta och vi måste skriva papper på att vi avskriver oss från vissa saker som kunder vill att vi ska göra.... viss information från denna sida e så vilse ledande så de kan inebära konstuktions fel och kosta mycke pengar för att någon har lyssnat på någon som tror sig veta fast inte vet ett smack
Är det ett seriöst bolag så avskriver man sig om man är säker på sin sak. Annars gör man inte det.ubbeschakt skrev:ni som tror er kunna saker som ni inte har en susning om...ni ger fel information till eventuela kunder till oss och andra firmor.....då tror sig kunden veta och vi måste skriva papper på att vi avskriver oss från vissa saker som kunder vill att vi ska göra.... viss information från denna sida e så vilse ledande så de kan inebära konstuktions fel och kosta mycke pengar för att någon har lyssnat på någon som tror sig veta fast inte vet ett smack
Dock skall man informera om eventuella merkostnader så kunden vet med sig att det kan kosta mycket mycket mer.
När jag läser EssGees inlägg så blir man bara uppgiven. Detta ärende borde ju ha klarats ut om kunden verkligen hade förstått vad kontraktet innebar.
Nu finns det säkert de som säger att "det är kundens ansvar att förstå vad de skriver på". Det kan jag till viss del hålla med om, men var finns ETIK och MORAL inom skrået "byggsektorn"?? Hur kan dessa företagare sova gott om nätterna när sådana här situationer uppstår.
Min erfarenhet är att vi "Svenssons" måste ta mig sjutton lära oss allt om att bygga hus om man skall bygga ett hus eftersom man aldrig vet om man kan lita på dem man anlitar. Det finns naturligvis bra och duktiga hantverkare som kämpar i detta "träsk", men tyvärr så är det de som "rufflar" och "kör på" utan att ha en affärsmässigt etiskt och moralisk relation med kunderna som gör att den här branchen är fylld av fall som det här.
Nej EssGee, din gråtvals biter inte på mig. Att ha en kund som inte är nöjd i en sådan här branch kan ALDRIG skyllas på oss vanliga dödliga. Här har ni som kan branchen en skyldighet att hjälpa oss. Känner ni inte detta moraliska ansvar så byt jobb!
Nu finns det säkert de som säger att "det är kundens ansvar att förstå vad de skriver på". Det kan jag till viss del hålla med om, men var finns ETIK och MORAL inom skrået "byggsektorn"?? Hur kan dessa företagare sova gott om nätterna när sådana här situationer uppstår.
Min erfarenhet är att vi "Svenssons" måste ta mig sjutton lära oss allt om att bygga hus om man skall bygga ett hus eftersom man aldrig vet om man kan lita på dem man anlitar. Det finns naturligvis bra och duktiga hantverkare som kämpar i detta "träsk", men tyvärr så är det de som "rufflar" och "kör på" utan att ha en affärsmässigt etiskt och moralisk relation med kunderna som gör att den här branchen är fylld av fall som det här.
Nej EssGee, din gråtvals biter inte på mig. Att ha en kund som inte är nöjd i en sådan här branch kan ALDRIG skyllas på oss vanliga dödliga. Här har ni som kan branchen en skyldighet att hjälpa oss. Känner ni inte detta moraliska ansvar så byt jobb!