Hejsan.

Energihem kom och knackade på. Ville byta fönster och tilläggsisolera vinden. Men mina fönster var bra så dom gick upp på vinden. Hittade lite svart mögel och lite vitt och kom med en lösning.
Tilläggsisolera 30cm på 90kvm vind, bygga sarg vid vindsluckan så inget ramlar ner när man öppnar. Sen täppa igen takfotsventilation som var alldeles för mkt öppet. Sätta in 2 pax fläktar och två inluft på vardera våning. Och givetvis mögelsanera. För detta efter avdrag och rabatter osv. 85000:-.
Absolut att han va säljare och ville skriva papper nu, det köper jag. Men jag bad om att få till i morgon Fredag bara att fundera lite.
Det var fast pris 85000:- så absolut inget skulle tillkomma. Har läst lite om gamla Energihem och nu det nya. Men rent spontant, få bort mögel, bättre ventilation och mer isolering. Är det bra att slå till, eller är det ett misstag?
 
  • Anteckningspapper med handskriven text om kostnader och åtgärder för isolering, ventilationsinstallation och mögelsanering av Energihem. Fast pris: 85,000 kr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Wow
  • Arg
  • Ledsen
Revhiet1 och 6 till
  • Laddar…
Lite mögel på en vind är generellt ingen fara, men beror på lite hur det ser ut och varför. Ta några bilder och posta så får du bättre råd!

Hur mycket isolering har du idag och vilken energiförbrukning?

Jag skulle av princip aldrig släppa in en försäljare som knackar på och aldrig överväga att teckna avtal. Jag förutsätter att de är skojare som kommer blåsa mig.
Sen kan jag inget om just energihem.
 
  • Gilla
  • Älska
Revhiet1 och 46 till
  • Laddar…
Robbfyran Robbfyran skrev:
Energihem omkommit knackade på.
Bara detta gör att man till 99% kan vara säker på att det är ett skojarföretag. Ingen slump att de använder samma metoder som irländska asfaltsläggare för att ragga jobb.
 
  • Gilla
H-Thomasson och 31 till
  • Laddar…
Ålder på huset?
Har du själv bildad dig en uppfattning om status på vinden?

Som Klass0n säger, se upp med folk som knackar på och säger sig ha hittat mögel på vinden. Ordet mögel tycks användas flitigt för att skapa oro och osäkerhet.
Du kommer alltid att hitta märke/påväxt i ett vindsutrymme.

Att själv göra en tilläggsisolering är normalt inget svårt arbete. Rulla ut lämplig isoleringsmaterial över bef. isolering, ungefär.
 
  • Gilla
Byggaren Bengt och 7 till
  • Laddar…
K Klass0n skrev:
Lite mögel på en vind är generellt ingen fara, men beror på lite hur det ser ut och varför. Ta några bilder och posta så får du bättre råd!

Hur mycket isolering har du idag och vilken energiförbrukning?

Jag skulle av princip aldrig släppa in en försäljare som knackar på och aldrig överväga att teckna avtal. Jag förutsätter att de är skojare som kommer blåsa mig.
Sen kan jag inget om just energihem.
Det är 20cm spån nu. Han sa att det var för att det är för mkt öppet och att spånet bara släpper igenom all fukt istället för binda det och torka. Så med deras tillägg. Malet papper så kommer det bli snustorrt. Fanns ingen läcka eller så annars så var bara den fuktiga luften där uppe då som jag fattade dom som. Man ville sätta i en ventilation på gaveln upptill, men jag har så platt tak så det gick inte, men dom skulle göra nånting. Men svarta möglet var katastrof sa han, det vita finns jämt men är inte lika illa.
 
  • Närbild av ett träbjälklag på en vind med synliga märken och fläckar, omgiven av spån på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på en vind med träreglar och plywood, belyst av en ficklampa. Ingen synlig fukt eller mögel uppskottbart vid första anblick.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vind med spån och träbjälkar synliga, kartong syns ovanpå spånlagret.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träbjälklag med synligt svartmögel och spånisolering, visar på dålig ventilation och fuktproblem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi diskuterar samma åtgärd med vår snickare, inte fått något pris än men lutar mer mot 1/3 av de priset du fått

Har du plast eller ångspärr i mellan vind och inomhus? Vår snickare sa att de är ett krav för tilläggsisoleringen, tänker så man inte förvärrar istället
 
  • Gilla
cbrolin och 2 till
  • Laddar…
Vart är det mögel?
Det vita tycker jag nog ser ut som puts/betong..
Det svarta ser ju förkolnat ut..
 
  • Gilla
Byggaren Bengt och 7 till
  • Laddar…
Robbfyran Robbfyran skrev:
Det är 20cm spån nu. Han sa att det var för att det är för mkt öppet och att spånet bara släpper igenom all fukt istället för binda det och torka. Så med deras tillägg. Malet papper så kommer det bli snustorrt. Fanns ingen läcka eller så annars så var bara den fuktiga luften där uppe då som jag fattade dom som. Man ville sätta i en ventilation på gaveln upptill, men jag har så platt tak så det gick inte, men dom skulle göra nånting. Men svarta möglet var katastrof sa han, det vita finns jämt men är inte lika illa.
E etompau skrev:
Ålder på huset?
Har du själv bildad dig en uppfattning om status på vinden?

Som Klass0n säger, se upp med folk som knackar på och säger sig ha hittat mögel på vinden. Ordet mögel tycks användas flitigt för att skapa oro och osäkerhet.
Du kommer alltid att hitta märke/påväxt i ett vindsutrymme.

Att själv göra en tilläggsisolering är normalt inget svårt arbete. Rulla ut lämplig isoleringsmaterial över bef. isolering, ungefär.
1936. Ja det var ju lite så, han öppnade luckan och sa. Oj ja. Jag behövde inte gå långt. Så såg han mögel. Men det som nämnde att det är för mkt luft som kommer in och drar med sig fukt och stannar kvar. Dom skulle täppa till det och som sagt öppna nån annan ventilation.
 
  • Wow
  • Gilla
Byggaren Bengt och 1 till
  • Laddar…
plåtrickard plåtrickard skrev:
Vart är det mögel?
Det vita tycker jag nog ser ut som puts/betong..
Det svarta ser ju förkolnat ut..
Det svarta var direkt svartmögel sa han med ton. Det vita kunde man bli lurad av. Ser ut som en frisk spånt, men lyser man från sidan så ser man det vita. Jag tänkte att det är damm, men det var vit mögel/påpyggnad. Man är ju noll expert, och kan inte säga emot. Så står man där och hör hur illa det är.
 
  • Wow
Byggaren Bengt
  • Laddar…
Har det stått där i 90 år och ser ut så här, så tyder det på en bra konstruktion.

Som sagt, att rulla ut lite extra isolering kan du själv göra.
 
  • Gilla
  • Älska
OppfinnarJocke och 13 till
  • Laddar…
E etompau skrev:
Har det stått där i 90 år och ser ut så här, så tyder det på en bra konstruktion.

Som sagt, att rulla ut lite extra isolering kan du själv göra.
Taket är bytt för kanske , minns inte, 15-20 år sen. Tänker att det bör vara från den tiden nåt mögel uppstått.
 
  • Gilla
Klass0n
  • Laddar…
Detta såg ingen vidare ut
Träpanel med mörka fuktfläckar och mögel, tecken på tidigare läckage eller skada, med vid botten ett litet getingbo och träspån på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hade gissat på tidigare läckage och sen har man bytt taket.
Kan det stämma?

Eller är det fuktigt just nu om du mäter själv?

Det där kan säljaren inte lova att hans tilläggsisolering fixar. Det måste man förstå mer vad det är för nåt och om det måste åtgärdas eller bara är kosmetiskt.

Har du nån kompis / förälder som är händig och kan kolla om du känner dig osäker?
 
  • Gilla
cZuLLLL
  • Laddar…
Robbfyran Robbfyran skrev:
Det svarta var direkt svartmögel sa han med ton. Det vita kunde man bli lurad av. Ser ut som en frisk spånt, men lyser man från sidan så ser man det vita. Jag tänkte att det är damm, men det var vit mögel/påpyggnad. Man är ju noll expert, och kan inte säga emot. Så står man där och hör hur illa det är.
Är du orolig så skicka på test..
Jag hade inte varit sömnlös om det ser ut så där..
 
  • Gilla
Byggaren Bengt
  • Laddar…
Mycket låter som totalt skitsnack. lite missfärgningar är mer regel än undantag på en vind.

Och som sagt anlita ALDRIG någonsin en firma som kör med dörrknackning. Eller teelfonförsäljning.

Tittar man på bolaget så reagerar jag direkt på att de kallar sig för "Nya" energihem. Då blir man givetvis lite nyfiken på namnet. Och mycket riktigt så finns det ett "gammalt" energihem också, som gick i konkurs förra året. Jag vill inte göra affärer med företag som gör en bekvämlighetskonkurs lite då och då för att skaka av sig lite tråkiga skulder.

Nuvarande energihem har som ledningsgrupp personer som samtidigt driver 20 - 40 andra bolag inom vitt skilda omrdåen. Energihem är alltså ett företag som inte sysslar med vare sig fönster eller isolering. Det ser ut osm ett renodlat säljbolag, som inte utför eller kan något om det de säljer.
 
  • Gilla
Puffen Ingarö och 31 till
  • Laddar…
Robbfyran Robbfyran skrev:
1936. Ja det var ju lite så, han öppnade luckan och sa. Oj ja. Jag behövde inte gå långt. Så såg han mögel.
Känns som någon behöver dra dig i örat så du vaknar.

Inse att du håller på att bli blåst.

Någon knackar på dörren, ber att få kolla vinden. Säger att det ser illa ut. Men du har tur för endast 80k (kommer garanterat mer ifall du sluter avtal med skojarna) så fixar vi det.

Tycker du inte detta är misstänkt? Om inte så är du tyvärr i riskzonen att betala någon i Nigeria en massa pengar så han kan skicka över ännu mer pengar till dig.
 
  • Gilla
Puffen Ingarö och 22 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.