Hej!
Funderar på om denna faktura och förfarande är rimligt? Brukar det gå till så här? Novis på att anlita hantverkare.
Valde en hantverkare som gav följande offert för att byta två trägavlar på ovanvåningen:
Arbete efter rot 15 000 kr ink moms
Materialkostnad 5-7000 kr ink moms med reservation för att det kunde bli extra kostnader
Inga övriga kostnader skulle det bli och byggställning ingår. Utlovade att han skulle återställa trädgården i samma skick som när han kom vilket inte riktigt hölls och han tog med skruvar etc jag betalat för. Men resultatet blev toppen fint!
Det tillkom 2000kr för två reglar som behövde bytas.
Får faktura på nästan 30 000 kr. Då skriver han att jag ska stå för byggnadsställningen och kostnaden har skenat med 8 000 kr över hans offert, alltså en tredjedel. För min del känner jag mig lite lurad, borde inte han som erfaren hantverkare kunna estimera bättre eller är det så här det är, bara att acceptera?
Bifogar konversation där han skriver att byggställning ingår i materialkostnad och screenshot på faktura.
Tack på förhand och ha det gott!
Funderar på om denna faktura och förfarande är rimligt? Brukar det gå till så här? Novis på att anlita hantverkare.
Valde en hantverkare som gav följande offert för att byta två trägavlar på ovanvåningen:
Materialkostnad 5-7000 kr ink moms med reservation för att det kunde bli extra kostnader
Inga övriga kostnader skulle det bli och byggställning ingår. Utlovade att han skulle återställa trädgården i samma skick som när han kom vilket inte riktigt hölls och han tog med skruvar etc jag betalat för. Men resultatet blev toppen fint!
Får faktura på nästan 30 000 kr. Då skriver han att jag ska stå för byggnadsställningen och kostnaden har skenat med 8 000 kr över hans offert, alltså en tredjedel. För min del känner jag mig lite lurad, borde inte han som erfaren hantverkare kunna estimera bättre eller är det så här det är, bara att acceptera?
Bifogar konversation där han skriver att byggställning ingår i materialkostnad och screenshot på faktura.
Moderator
· Stockholm
· 57 852 inlägg
Han har tydligen räknat ställkningskostnad som en del av materialkostnaden, enl. mailet. Och eftersom då den totala materialkostnaden kraftigt överstiger de förväntade 7000 kr, så blir det så här.
Jag tror att materialkostnaden så som den redovisats i princip är OK. Kollar man panelpriset på byggmax, så hamnar man visserligen på 5 200, men dels får man räkna med att material via en snickare blir dyrare än byggmaxpriser (proffs butikerna har ex. ofta transport inräknat i priset), dels var det väl någon regel extra?
Det man kan ifrågasätta är om det uppskattade materialpriset var fullkomligt orelaiistiskt. Bara ställningskostnaden och färgen blir ju ca 50% av det uppskattade priset. Det är ju en sak om materialpriset går upp med 10 - 20% pga. en oväntad prisökning, sådant hände framförallot för några år sedan när all inflation satte fart. Men jag tror inte att detta materialet inkl ställningshyra hade varit realistiskt ens för 5 år sedan, att få för 7000 kr.
Jag föreslår att du tar en diuskussion med honom om hur det kunde bli så fel på priset.
Jag tror att materialkostnaden så som den redovisats i princip är OK. Kollar man panelpriset på byggmax, så hamnar man visserligen på 5 200, men dels får man räkna med att material via en snickare blir dyrare än byggmaxpriser (proffs butikerna har ex. ofta transport inräknat i priset), dels var det väl någon regel extra?
Det man kan ifrågasätta är om det uppskattade materialpriset var fullkomligt orelaiistiskt. Bara ställningskostnaden och färgen blir ju ca 50% av det uppskattade priset. Det är ju en sak om materialpriset går upp med 10 - 20% pga. en oväntad prisökning, sådant hände framförallot för några år sedan när all inflation satte fart. Men jag tror inte att detta materialet inkl ställningshyra hade varit realistiskt ens för 5 år sedan, att få för 7000 kr.
Jag föreslår att du tar en diuskussion med honom om hur det kunde bli så fel på priset.
Tack för ditt svar. Det är just så jag tänker, att han estimerade galet lågt från början och borde vetat bättre. Har talat med honom om att jag reagerade på att hans uppskattade pris och slutgiltiga pris skiljer sig så markant, men han säger att det är bara så det är, man vet aldrig. Känns inte som han är öppen för diskussion. Ska jag bara acceptera fakturan nu eller tillbakahänvisa den och förklara vad jag tycker är fel? Fast det har jag redan gjort. Han lurade mig med priset på byggställningen då den skulle ingå samt utlovade arbetskostnad på enbart 15 000 kr den är nu 17 000 och den skulle inte ändas enligt hans offert.. Han sa att odlingslådor stod i vägen och att det därför tog extra tid men de stod där när han bedömde inför offerten. Samt han sa att det skulle inte synas att de varit där vilket det hade gjort om de tagit bort odlingslådorna, vi diskuterade det och då ville jag att de skulle göra det snyggt men de tyckte han skulle ta för lång tid.H hempularen skrev:Han har tydligen räknat ställkningskostnad som en del av materialkostnaden, enl. mailet. Och eftersom då den totala materialkostnaden kraftigt överstiger de förväntade 7000 kr, så blir det så här.
Han kan ju max lägga på 15% på det offererade priset om inte innehållet i arbetet är ändrat jämfört med vad som avsågs med offerten.P Possetossen skrev:Tack för ditt svar. Det är just så jag tänker, att han estimerade galet lågt från början och borde vetat bättre. Har talat med honom om att jag reagerade på att hans uppskattade pris och slutgiltiga pris skiljer sig så markant, men han säger att det är bara så det är, man vet aldrig. Känns inte som han är öppen för diskussion. Ska jag bara acceptera fakturan nu eller tillbakahänvisa den och förklara vad jag tycker är fel? Fast det har jag redan gjort. Han lurade mig med priset på byggställningen då den skulle ingå samt utlovade arbetskostnad på enbart 15 000 kr den är nu 17 000 och den skulle inte ändas enligt hans offert.. Han sa att odlingslådor stod i vägen och att det därför tog extra tid men de stod där när han bedömde inför offerten. Samt han sa att det skulle inte synas att de varit där vilket det hade gjort om de tagit bort odlingslådorna, vi diskuterade det och då ville jag att de skulle göra det snyggt men de tyckte han skulle ta för lång tid.
Se vad Företagarna skriver om det, https://www.foretagarna.se/juridisk...ag-lamnade-i-offerten.-kan-jag-ta-mer-betalt/
Jo men det tillkom två reglar och dessa två reglar var dom svåraste, mest komplicerade och dyraste reglarna du nånsin sett kan du räkna med att det kommer låta nu ....🤔
TS, detta är ju en skojare, eller hur? Han visste att materialpriset var orealistiskt det är därför han reserverar sig flera gånger.
"Inget extra, lovar, hedersord. Om inte materialet blir dyrare."
Det var ju tyvärr garanterat att materialet skulle bli dyrare. Kan lova dig att du är långt ifrån enda kunden där materialpriset dragit iväg...
Jobbet kanske är ok, vet inte, men offerten är inte ärlig när man skriver sådär... Han visste!
TS, detta är ju en skojare, eller hur? Han visste att materialpriset var orealistiskt det är därför han reserverar sig flera gånger.
Det var ju tyvärr garanterat att materialet skulle bli dyrare. Kan lova dig att du är långt ifrån enda kunden där materialpriset dragit iväg...
Jobbet kanske är ok, vet inte, men offerten är inte ärlig när man skriver sådär... Han visste!
Vi kom
Vi kom överens om att jag skulle betala 2000kr extra för reglarna. Så offerten på max 22 000 kr plus 2 000 kr för reglar enligt överenskommelse blir då 24 000 kr. 15% extra på det blir 27 600 kr om jag förstått det rätt, så då borde jag max behöva betala det beloppet väl?Farstatjej90 skrev:
Jo men det tillkom två reglar och dessa två reglar var dom svåraste, mest komplicerade och dyraste reglarna du nånsin sett kan du räkna med att det kommer låta nu ....🤔
Vi kom överens om att jag skulle betala 2000kr extra för reglarna. Så offerten på max 22 000 kr plus 2 000 kr för reglar enligt överenskommelse blir då 24 000 kr. 15% extra på det blir 27 600 kr om jag förstått det rätt, så då borde jag max behöva betala det beloppet väl? Tusen tack för din input!K Kane skrev:
Ja han gav en orimligt låg offert. Men om det nu finns lag på max 15% extra kostnader så tänker jag att jag tillbakahänvisar fakturan och begär en ny på 27 600kr. Det blir ngt billigare men fortfarande mycket högre än offerten. Det jag funderar över är byggställningen, den skulle ingå i material på 5-7 000 kr. Som Kane skriver, helt orimlig offert! Men kan väl inte säga så mycket mer. Han tog även med skruvar och material jag betalat för, borde jag inte få behålla det?Farstatjej90 skrev:
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 671 inlägg
Detta har diskuterats mycket här och jo, det rimliga är att hantverkaren lämnar överblivna skruvar, spik etc.P Possetossen skrev:
Detta då det är orimligt att hantverkaren ska hålla på och räkna ut extrakt hur mycket som gått åt, dividera priset för en kartong med spik etc. Då är det rimligt att antingen använda sig av en schablonkostnad alt. debitera hela förpackningar och lämna överblivet material hos kunden. Annars är ju detta ett sätt för hantverkaren att bygga upp ett imponerande lager av förbrukningsmaterial på kundernas bekostnad.
Betala räkningen fast endast 27.600:-. Hänvisa till ovan att 15% över offerten är OK och sen bestrider du resterande.P Possetossen skrev:Ja han gav en orimligt låg offert. Men om det nu finns lag på max 15% extra kostnader så tänker jag att jag tillbakahänvisar fakturan och begär en ny på 27 600kr. Det blir ngt billigare men fortfarande mycket högre än offerten. Det jag funderar över är byggställningen, den skulle ingå i material på 5-7 000 kr. Som Kane skriver, helt orimlig offert! Men kan väl inte säga så mycket mer. Han tog även med skruvar och material jag betalat för, borde jag inte få behålla det?
Moderator
· Stockholm
· 57 852 inlägg
Det där med 15% är inte tillämpligt här. Du har fått en offert med fast pris på arbete. Det får inte öka med enda krona. Såvida det inte tillkommit oväntat arbete. De där extra reglarna kan eventuellt vara ett sådant tillägg, som kan motiver 4000 extra på arbetet som han har debiterat. Men det känns lite tveksamt, minst sagt. Med det sagt så kanskje eventuellt extra debiteringen på arbetet kan vara OK. Beror lite på hur ni diskuterat runt det extra med reglarna.
Men offerten är ju i praktiken löpande räkning för materialet, så som det har formulerats. Det kunde lika gärna blivit 100 000 i material. OM priset är skäligt. Och såvitt jag förstår så är priset han har debiterat för material i stort sett skäligt. Det fula här är det orimliga kalkylpriset i offerten. man kan möjligen hävda att du har fått en prisuppskattning för materialet, den får då inte överstigas med mer än 15% (15% regeln gäller alltså för löpande räkning, där man har fått en prisuppskattning, inte för fast pris). MEN ham har ju i någon mån friskrivit sig från prisuppskattningen, så jag är tveksam om 15% reglen går att tillämpa.
Om du är lite tuff/hård. Så skulle du ju kunna räkna fram vad materialet kostar på billigast möjliga butik. Ca 5000 för panelen på byggmax (kolla själv exakt), färgen kostar under 2000 på "färgvaruhuset", extrapris just nu osv. Betala de priser du hittar och bestrid resten med motivet att det skulle kosta 7000. Jag gissar att du ändå landar en bit över 7000. Men iallafall närmare. Och stryk bort sågbladen, det går inte åt sågblad för 350 kr för att kapa några panelbrädor. Betala 0 för skruvarna tills han lämnar igen de överblivna osv. Debiterar han för 1000 skruv, så skall 1000 skruv levereras också.
Hade han betett sig OK så skulle jag inte föreslå småaktigheter som att vägra betala för sågblad eller överblivna skruvar. Men det är han som börjat bete sig illa.
Men offerten är ju i praktiken löpande räkning för materialet, så som det har formulerats. Det kunde lika gärna blivit 100 000 i material. OM priset är skäligt. Och såvitt jag förstår så är priset han har debiterat för material i stort sett skäligt. Det fula här är det orimliga kalkylpriset i offerten. man kan möjligen hävda att du har fått en prisuppskattning för materialet, den får då inte överstigas med mer än 15% (15% regeln gäller alltså för löpande räkning, där man har fått en prisuppskattning, inte för fast pris). MEN ham har ju i någon mån friskrivit sig från prisuppskattningen, så jag är tveksam om 15% reglen går att tillämpa.
Om du är lite tuff/hård. Så skulle du ju kunna räkna fram vad materialet kostar på billigast möjliga butik. Ca 5000 för panelen på byggmax (kolla själv exakt), färgen kostar under 2000 på "färgvaruhuset", extrapris just nu osv. Betala de priser du hittar och bestrid resten med motivet att det skulle kosta 7000. Jag gissar att du ändå landar en bit över 7000. Men iallafall närmare. Och stryk bort sågbladen, det går inte åt sågblad för 350 kr för att kapa några panelbrädor. Betala 0 för skruvarna tills han lämnar igen de överblivna osv. Debiterar han för 1000 skruv, så skall 1000 skruv levereras också.
Hade han betett sig OK så skulle jag inte föreslå småaktigheter som att vägra betala för sågblad eller överblivna skruvar. Men det är han som börjat bete sig illa.
Hej
innan du anlitar en hantis ska du ta in en skriftlig offert , alltid.
han kan då sedan ej ge en fantasi faktura sedan,
pga slutfakturan kan då aldrig överstiga offerten mer med
ett par procent enl lag
Jag begär alltid skriftlig offert innan, blev lurad själv, lärde mig läxan
Villaägarna skev vid husbygge artikel, specificera i detalj vad som ska brukas tex trä glad etc så inget byts ut till billigare i offerten
innan du anlitar en hantis ska du ta in en skriftlig offert , alltid.
han kan då sedan ej ge en fantasi faktura sedan,
pga slutfakturan kan då aldrig överstiga offerten mer med
ett par procent enl lag
Jag begär alltid skriftlig offert innan, blev lurad själv, lärde mig läxan
Villaägarna skev vid husbygge artikel, specificera i detalj vad som ska brukas tex trä glad etc så inget byts ut till billigare i offerten
Ni har en överenskommelse om fast pris på arbetet, men inte materialet, där har du fått en uppskattning. Du ska betala överenskommet pris på arbetet, plus tilläggsarbetet med de extra reglarna (som ni redan är överens om).P Possetossen skrev:Hej!
För material är det 7000 kr som är uppskattat, men ni är också överens om att du ska betala mer om materialet blir dyrare. Här får du helt enkelt begära underlag för hans kostnader om du tycker att det blev dyrt.
Ställningen är inte material. Att hantverkaren vill ta betalt för den som material är inget du ska gå med på. Ställning är en förutsättning för att arbetet ska kunna utföras och ska definitivt räknas med i det pris som han lämnat till dig. Det vore lika fräckt att ta hyra för handverktyg som en tillkommande kostnad.
Samma sak gäller blomlådorna som behövde flyttas. Om de stod där när han var på plats och kollade förutsättningarna så borde han ha räknat med att de behövde flyttas för att ställningen skulle kunna monteras. Detta ska du inte heller betala för.
Har han tagit betalt för 1000 skruv ska 1000 skruv ha levererats till dig. Har han tagit med sig 700 skruvar ska du inte betala för 1000.
Jag tycker att du ska höra av dig till honom först (skriftligt), påtala att fakturan inte stämmer överens med er överenskommelse och be om en justerad faktura. Får du inte det betalar du vad ni kommit överens om och bestrider resten, då ligger bollen hos honom.
Som nämnt ovan skriver man allt ingår ingen extra och liknande uttryck så är det en varningsklocka. Får man svaret från någon som inte ens kan upprätta en korrekt mailsignatur så är det i min värld bara att leta vidare efter bättre alternativ