33 536 läst ·
204 svar
34k läst
204 svar
Luftvärmepump krånglar - ersätts inte pga utebliven service
Ja precis som den där elbilen som hade dyrare service än en ICE bil, minns inte vilket märke det var nu dock. Bara skylla sig själv om man är så dum att köpa fel.J Jansson69 skrev:
Vilket är ett helt orimligt krav med tanken på att det inte finns något att serva som sagt. Det är rengöring av filter och ev. rengöring av utedelen om den är skitig. Övriga system är slutet och kan inte/ska inte ”servas” under tiden.J Jansson69 skrev:
Så hade jag varit TS hade jag satt hårt mot hårt och krävt felet avhjälpt.
Så om jag tolkar dig rätt så menar du att tillverkaren inte kan ställa detta krav för att deras garanti ska gälla?F Festlund skrev:Vilket är ett helt orimligt krav med tanken på att det inte finns något att serva som sagt. Det är rengöring av filter och ev. rengöring av utedelen om den är skitig. Övriga system är slutet och kan inte/ska inte ”servas” under tiden.
Så hade jag varit TS hade jag satt hårt mot hårt och krävt felet avhjälpt.
Vi har haft 2 st ivt llvp som båda har gått ungefär lika länge. Nr 1 krävde ingen service garanti 5 år. Det dom fick åtgärda på den var att flytta ut givaren för avfrostning. Nr 2 skulle ha 2 service den fick dom också flytta ut givaren på för avfrostning. 5 års garanti innedel och 10 år på utedel. Senaste satte vi in en Mitsubishi llvp där vi har 5 års garanti utan krav på service. Men en registrering av pumpen. Installatörens förslag var att om vi märkte att effekten på något sätt försämrades så skulle vi höra av oss. Vi kunde också om vi vill boka in en service ett halvår innan 5 års garanti går ut. Då tickar garantin in om dom hittar något. Annars betalar vi för service. I stugan installerade vi en riktigt billig kinapump. Där fick vi också 5 år på garanti utan krav på service. Där har dom bytt hela utedelen och motorn på innedelen. Snart har 5 år gått så vi får välan se hur länge den går. Men garantierna har gällt o billig var den🙂
Jag fick min llvp installerad av en polare som är kyltekniker, hans tips till att dessa llvp ska hålla längre, det är att aldrig ha värme alt kyla på auto, utan antingen värmer den (läge värme) eller så kyler den (läge kyla) för har man på värme, så tänder man kamin, lagar mycket mat, får gäster..... eller eldar i parkettgolvet, men ni fattar, då kommer den ju börja kyla, eftersom det är för varmt, har man det ena eller andra, så flyttas fyrvägsventilen ett fåtal gånger.
llvp jag hade innan denna gick 4-vägsventilen "sönder" då fick jag tips att värma "lite snabbt" på ventilen..... jag var skeptisk, vissa gaser (alla?) är ju brandfarliga, men jag fick den att växla över, och ha på värme tills nya installerades... för saker går ju bara sönder på vintern...
llvp jag hade innan denna gick 4-vägsventilen "sönder" då fick jag tips att värma "lite snabbt" på ventilen..... jag var skeptisk, vissa gaser (alla?) är ju brandfarliga, men jag fick den att växla över, och ha på värme tills nya installerades... för saker går ju bara sönder på vintern...
Detta är väl allmänt känt och en självklarhet? Trodde jag iaf, att köra på auto är ju bara slöseri med el/pengar.P Pär Karlsson skrev:
Det tipset har jag också fått🙂 Kör på det också!P Pär Karlsson skrev:Jag fick min llvp installerad av en polare som är kyltekniker, hans tips till att dessa llvp ska hålla längre, det är att aldrig ha värme alt kyla på auto, utan antingen värmer den (läge värme) eller så kyler den (läge kyla) för har man på värme, så tänder man kamin, lagar mycket mat, får gäster..... eller eldar i parkettgolvet, men ni fattar, då kommer den ju börja kyla, eftersom det är för varmt, har man det ena eller andra, så flyttas fyrvägsventilen ett fåtal gånger.
Medlem
· Nykvarn
· 2 594 inlägg
Service/rengöring av kondensor/förrångare/fläkttrumma bör utföras efter behov , om det är efter 1,3,5,7 eller ännu senare beror på omständigheter i fastigheten/placering och användningen av värme/kyla och då även på hur duktig man var på att hålla filtren rena .
Om man sen beroende på vart tummen sitter gör det själv eller köper tjänsten får man avgöra själv.
Väljer man att inte göra något vid behov så tappar den effekt/effektivitet och det drabbar bara sin egen plånbok i slutändan.
Är själv lite anti mot påtvingande service.
Om man sen beroende på vart tummen sitter gör det själv eller köper tjänsten får man avgöra själv.
Väljer man att inte göra något vid behov så tappar den effekt/effektivitet och det drabbar bara sin egen plånbok i slutändan.
Är själv lite anti mot påtvingande service.
RoTe skrev:
Är inget fel på godstjockleken i fyrvägsventilen.1 123abc skrev:Relevant för vad?
För TS fel nej.
För garantikrav att service/underhåll ska utföras så vill jag påstå att rengöring är relevant, i tråden framstår det som att kyltekniker inte gör mycket vid service och då kan det vara bra att nämna ytterligare ett moment som inte framgår i tråden.
Angående godstjockleken så säger min släkting som jobbat med detta att den kan vara för tunn för att det möjliggöra en bra reparation.
Jag kan inte detta utan återrapporterar endast vad kyltekniker med mer än 40års erfarenhet säger, jobbar du med detta och personligen bytt dessa ventiler på många värmepumpar så kanske du är av en annan åsikt.
Jag kliver ur tråden och svarar istället i de trådar som rör mina egna kunskaper.
Problemet är att du måste löda loss flera rör samtidigt om man inte vill ha massa extra skarvar. Har som sagt gjort denna operation själv med gott resultat men då på en dyrare större vp
Är så otroligt mycket brus i denna tråd. Är väldigt ovanligt att den ventilen är trasig! Har jobbat med kyla samt värmeanläggningar i ca 12 år. Har bytt en sådan ventil samt att vi haft kanske 6st värmepumpar totalt med det felet. Men av de 6 var det uppenbara felet först gasbrist på 4st. Då hade det blivit överslag vid spolen och hade "svetsat" hål i fyrvägsventilen vid magnet kopplingen(då skickade tillverkaren ny utedel för att det kostar för mycket arbetstimmar att byta). Men jag har säkert lagat minst 30st värmepumpar med samma larm som har varit givarfel.H Husbonde skrev:Jag köpte en ny luftvärmepump på våren 2021. Den kostade mig drygt 20000 kr plus installation. Nu har den börjat stänga av sig med jämna mellanrum, framför allt när det är kallt ute. Felkoden säger att det är "problem med fyrvägsventil i utedel". Kontaktade firman som jag köpte den av och de vill byta hela utedelen till en kostnad av 13000 kr plus arbetskostnad. Jag har inte gjort service på den, och därmed menar de att garantin inte gäller. Serviceintervallet är 1-3 år (om jag minns rätt). När jag sade att jag tyckte att en luftvärmepump för 20000 borde hålla i mer än 4 år, oavsett service, höll de förstås med. Han sade att han skulle undersöka möjligheter och sen höra av sig. Det här var några veckor sedan men de har inte hört av sig. (Pumpen fungerade felfritt efter det tack vare mildväder, och dessutom var det mycket annat just då, vilket gjorde att jag inte jagade dem. Men när det blev kallare började problemen igen. Så tanken är att ringa dem när helgerna är över.)
Är det rimligt att en luftvärmepump för över 20000 kr inte håller mer än 4 år även om den inte får service? Om de nu vidhåller att de inte vill ersätta utedelen, vad är det bästa att göra?