33 533 läst ·
204 svar
34k läst
204 svar
Luftvärmepump krånglar - ersätts inte pga utebliven service
Återförsäljaren kan sätta vilken garanti dom vill men oftast så har tillverkaren bakomliggande garanti som stöttar upp, det stämmer. Men som sagt i den prisklassen så förstår jag inte hur dom lyckas sälja några pump om dom har sämre garantier än standard.M mojjen skrev:Nja. Garantierna sätts sällan av en återförsälajre utan av tillverakren. Finns ju ingen insatllatör som tar eget ekonomiskt ansvar utöver det som tillverakren står för. Tar vi dom 3 större märkena och de som nog de flesta ser som premiumtillverakarna, Daikin, mitsubishi och panasonic. Så erbjuder samtliga 3, 5 års garanti OM man registrerar produkten, samt gör service.. Panasonic kräver service år 3 och år 5. Dom ger 5 års kompressorgaranti, med begränsningen att inte kostnad för arbete ingår. Så spontant ahr samtliga 3 års garanti, då den komemr gälla fullt ut oavsett om man servat. är Service utfört och mana använt auktoriserad isnatlaltör så harmna ofta 5 år. Det hade TS också om jag tolkat honom rätt, men missat servicekravet.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 708 inlägg
Som sagt, fick reda på servicekravet ett år efter köpet när de som installerat den ville boka in en service för att garantin skulle gälla.Christer G.V. skrev:
I övrigt valdes den för att den låg bra till prestandamässigt, var inte en Nibe med ett års leveranstid, och att den har möjlighet att kyla vilket jag då hade planer på att nyttja.
Att man kan ha otur och få ett så komplicerat haveri efter 4 år är en sak... att sen ha mage att hävda att det beror på att man inte anlitat deras firma för rengöring ( underhåll) är en annan - skämmig - sak.H Husbonde skrev:Jag köpte en ny luftvärmepump på våren 2021. Den kostade mig drygt 20000 kr plus installation. Nu har den börjat stänga av sig med jämna mellanrum, framför allt när det är kallt ute. Felkoden säger att det är "problem med fyrvägsventil i utedel". Kontaktade firman som jag köpte den av och de vill byta hela utedelen till en kostnad av 13000 kr plus arbetskostnad. Jag har inte gjort service på den, och därmed menar de att garantin inte gäller. Serviceintervallet är 1-3 år (om jag minns rätt). När jag sade att jag tyckte att en luftvärmepump för 20000 borde hålla i mer än 4 år, oavsett service, höll de förstås med. Han sade att han skulle undersöka möjligheter och sen höra av sig. Det här var några veckor sedan men de har inte hört av sig. (Pumpen fungerade felfritt efter det tack vare mildväder, och dessutom var det mycket annat just då, vilket gjorde att jag inte jagade dem. Men när det blev kallare började problemen igen. Så tanken är att ringa dem när helgerna är över.)
Är det rimligt att en luftvärmepump för över 20000 kr inte håller mer än 4 år även om den inte får service? Om de nu vidhåller att de inte vill ersätta utedelen, vad är det bästa att göra?
Medlem
· Nykvarn
· 2 594 inlägg
Mitsubishi Electric har 5års garanti utan krav på service.M mojjen skrev:Nja. Garantierna sätts sällan av en återförsälajre utan av tillverakren. Finns ju ingen insatllatör som tar eget ekonomiskt ansvar utöver det som tillverakren står för. Tar vi dom 3 större märkena och de som nog de flesta ser som premiumtillverakarna, Daikin, mitsubishi och panasonic. Så erbjuder samtliga 3, 5 års garanti OM man registrerar produkten, samt gör service.. Panasonic kräver service år 3 och år 5. Dom ger 5 års kompressorgaranti, med begränsningen att inte kostnad för arbete ingår. Så spontant ahr samtliga 3 års garanti, då den komemr gälla fullt ut oavsett om man servat. är Service utfört och mana använt auktoriserad isnatlaltör så harmna ofta 5 år. Det hade TS också om jag tolkat honom rätt, men missat servicekravet.
Även Panasonic säljs med 5års garanti utan servicekrav om den tex kommer via en Pro Partner.
Med tillägg att det är en luft/luft värmepump
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 166 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 166 inlägg
Värt att nämna är att när våra llvp var ca 5år så ringde en firma (inte de som installerade en gång i tiden) och erbjöd service på värmepumpar samt påstod att man var tvungen till det för att garantin skulle gälla
Har inte en aning om hur de visste att vi hade llvp men bondfångarna hade inte koll på åldern 👺
Har inte en aning om hur de visste att vi hade llvp men bondfångarna hade inte koll på åldern 👺
Firman hävdade väl aldrig att det berodde på utebliven service?D Dan Asplund skrev:
Men däremot att avtalet inte var fullföljt.
Helt normalt tänker jag.
Tack för svar, blev lite orolig där ett tag.C Comfort Thomas skrev:
Köpte nämligen en ny Mitsubishi strax innan jul just pga. deras 5-årig garanti utan servicekrav.
Priset på en pump av annat märke, som var ca. 3000:- billigare men med krav på en service efter 2 år för ca. 2-2500:-, gjorde att det blev ett lätt val att ta Mitsubishi:n istället.
Totalkostnaden på 5 år blev nu ungefär densamma.
Och den som många säger både enkla och sjukt (irriterande) dyra servicen ville jag slippa till varje pris då jag på en av mina andra pumpar kände mig helt lurad när jag fick den gjord.
Den "service"killen ville ha 2500:-, och detta för en service han utförde när han redan var på plats för att installera en ny pump, dvs. han hade ingen resekostnad eller nämnvärd "startavgift" då han redan var där.
Utöver det utförde han även den sk. "servicen" på ca. 20 min och använde inte ens ångtvätt (vilket stod på hans firmas hemsida att det ingick) då han sa att det inte behövdes på en ca. 2,5 år "gammal" pump.
Detta gjorde mig upprörd och jag ifrågasatte hans prissättning, 2500:- för 20 min´s (dåligt?) arbete, inte ens en advokat tar de priserna.
Efter lite upprörd stämning gick han med på att sänka till 2000:- och jag kände då att jag inte kunde komma längre (och orkade inte bråka).
Men jag känner än idag att jag blev rejält lurad! 🤬
Bara hoppas nu att det verkligen även stämmer med 5 år om det skulle bli något problem inom dessa 5 år med Mitsubishi:n. 🤞
Det gäller att läsa det finstilta. Min IVT 607 köpte jag för 22 000 kr med 6 års total garanti men med en obligatorisk service efter 3 år för ca: 1 700 kr. Utan den gäller inte garantin. I mitt fall blev jag påmind flera gånger av säljaren och av installatörerna att de ska hålla koll på när men i slutänden är det jag som har ansvaret för att beställa service innan tre år har gått även om de inte påminner mig. Dessutom har jag läst alla papper där det tydligt står vad som gäller. Vad gäller att den lägger av efter 4 år så är det surt men med en service gjort i tid hade du ju fått det fixat på garantin.H Husbonde skrev:Jag köpte en ny luftvärmepump på våren 2021. Den kostade mig drygt 20000 kr plus installation. Nu har den börjat stänga av sig med jämna mellanrum, framför allt när det är kallt ute. Felkoden säger att det är "problem med fyrvägsventil i utedel". Kontaktade firman som jag köpte den av och de vill byta hela utedelen till en kostnad av 13000 kr plus arbetskostnad. Jag har inte gjort service på den, och därmed menar de att garantin inte gäller. Serviceintervallet är 1-3 år (om jag minns rätt). När jag sade att jag tyckte att en luftvärmepump för 20000 borde hålla i mer än 4 år, oavsett service, höll de förstås med. Han sade att han skulle undersöka möjligheter och sen höra av sig. Det här var några veckor sedan men de har inte hört av sig. (Pumpen fungerade felfritt efter det tack vare mildväder, och dessutom var det mycket annat just då, vilket gjorde att jag inte jagade dem. Men när det blev kallare började problemen igen. Så tanken är att ringa dem när helgerna är över.)
Är det rimligt att en luftvärmepump för över 20000 kr inte håller mer än 4 år även om den inte får service? Om de nu vidhåller att de inte vill ersätta utedelen, vad är det bästa att göra?
Läropengar säger jag.
Medlem
· Nykvarn
· 2 594 inlägg
Inga konstigheter med den 5åriga garantin hos Mitsubishi.U Uppner skrev:Tack för svar, blev lite orolig där ett tag.
Köpte nämligen en ny Mitsubishi strax innan jul just pga. deras 5-årig garanti utan servicekrav.
Priset på en pump av annat märke, som var ca. 3000:- billigare men med krav på en service efter 2 år för ca. 2-2500:-, gjorde att det blev ett lätt val att ta Mitsubishi:n istället.
Totalkostnaden på 5 år blev nu ungefär densamma.
Och den som många säger både enkla och sjukt (irriterande) dyra servicen ville jag slippa till varje pris då jag på en av mina andra pumpar kände mig helt lurad när jag fick den gjord.
Den "service"killen ville ha 2500:-, och detta för en service han utförde när han redan var på plats för att installera en ny pump, dvs. han hade ingen resekostnad eller nämnvärd "startavgift" då han redan var där.
Utöver det utförde han även den sk. "servicen" på ca. 20 min och använde inte ens ångtvätt (vilket stod på hans firmas hemsida att det ingick) då han sa att det inte behövdes på en ca. 2,5 år "gammal" pump.
Detta gjorde mig upprörd och jag ifrågasatte hans prissättning, 2500:- för 20 min´s (dåligt?) arbete, inte ens en advokat tar de priserna.
Efter lite upprörd stämning gick han med på att sänka till 2000:- och jag kände då att jag inte kunde komma längre (och orkade inte bråka).
Men jag känner än idag att jag blev rejält lurad! 🤬
Bara hoppas nu att det verkligen även stämmer med 5 år om det skulle bli något problem inom dessa 5 år med Mitsubishi:n. 🤞
Se bara till att du eller återförsäljaren har garantiregistrerat inne och utedelen så blir allt enklare.
Att det kan kosta 2000:- eller mer för en service är egentligen inte så konstigt, kan vara restid på tex 60 minuter elller mer till/från
fastigheten och tror inte så många vill åka ”gratis” oavsett vilket jobb det handlar om.
I ditt fall var han på plats och 2 lakan låter lite väl mycket då den knappt verkade vara så skitig om jag tolkar det rätt.
Vet inte om du fick pris innan men det är många gånger sjukt viktigt att få en prislapp på jobbet och helst på ”papper” som man kan hänvisa till.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 918 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 918 inlägg
Lite fel jämförelse kanske, såvida inte advokaten kommer hem till dig. Jag har haft en service en gång för några år sen och det tog mer än 20 minuter, exklusive restid då. Sen håller jag med om att det inte är prisvärt, etc, men jämförelsen haltar som sagt.U Uppner skrev:
2500 låter tyvärr billigt också. Jag har för mig firman som ringde mig sist ville ha minst en 1000-lapp till nu och de sa att de inte längre får göra ROT-avdrag på tjänsten.
Ok, slit och släng, då köper jag hellre Jula än spenderar tredubbla priset på en märkespryl som håller hälften så länge mot Julas. Skit samma om Julas inte är lika effektiv.F Funker skrev:Nej, jag har gjort det ett par gånger. Det är inte enkelt att byta. Det är fyra anslutningar varav tre måste värmas loss samtidigt för att få bort den. Utrymme att åstadkomma detta på är det som regel inte tal om. Alternativet är att skära loss rören, men då måste man skarva i nya bitar och dubbla antalet nya lödningar som måste göras och återigen, utrymme att komma åt med röravskäraren är det inte tal om.
På den tiden jag höll på med det här var det fortfarande så att man lagade luftvärmepumpar, men nu har det blivit mer slit & släng-produkt.