33 533 läst ·
204 svar
34k läst
204 svar
Luftvärmepump krånglar - ersätts inte pga utebliven service
Effektiviteten är ju avgörande säger jag. En Julapump kan vara oerhört prisvärd men fungerar den inte för ens hus behov så är det bortkastade pengar. För inte skulle jag tänka att "jo det är ju lite kallt trots att den går för fullt men det står jag utmed eftersom den nu var billig". Andra kanske står ut, jag vet inte.RoTe skrev:
Sällan det är så kallt här att man inte kan köra lite kompletterande värme dom få dagarna det behövs.Bo00 skrev:
Effektiviteten är ju avgörande säger jag. En Julapump kan vara oerhört prisvärd men fungerar den inte för ens hus behov så är det bortkastade pengar. För inte skulle jag tänka att "jo det är ju lite kallt trots att den går för fullt men det står jag utmed eftersom den nu var billig". Andra kanske står ut, jag vet inte.
Om man köper en pump som inte fungerar för ens behov är det "bortkastade pengar" oavsett var pumpen kommer ifrån.Bo00 skrev:
Effektiviteten är ju avgörande säger jag. En Julapump kan vara oerhört prisvärd men fungerar den inte för ens hus behov så är det bortkastade pengar. För inte skulle jag tänka att "jo det är ju lite kallt trots att den går för fullt men det står jag utmed eftersom den nu var billig". Andra kanske står ut, jag vet inte.
För mig, som har den som primär värmekälla, så är det avgörande att den levererar när det är kallt.Bo00 skrev:
Nu är 27 minusgrader för andra dagen i rad, och erfarenhetsmässigt så "knäar" mina pumpar vid -30, så då får man ta till reservsystemen.
Så att fortfarande ha ett COP på ca 2 vid -27 känner jag är trevligt, men jag pillrar lite på SUB2 nu, för man måste ju vara beredd om det "kryper ner" lite till.
Där säger jag att kompletterande värmekällor ska man kunna undvika om det går. Men det är bara jag. Vad gäller luftvärmepumpar var det är riktigt kallt länge är det en annan sak. En luftvärmepump är vad den är, det finns en nedre gräns för när de är effektiva och verkligen kan värma mer än bara vid innerdelen och att kompletterande värmekällor då är ett måste.RoTe skrev:
Prova med att köra kyla en stund. Vi fick det rådet av en installatör när vår LLVP krånglade för några år sedan.
Kylakörningen kan tydligen ruska om fyrvägsventilen. Det hjälpte den den gången och pumpen gick bra några år tills den säckade ihop totalt vid 13 års ålder. Installatörens råd vara att köra kyla en gång i månaden även på nya pumpar. Vår efterlevnad på den punkten har varit variabel.
Kylakörningen kan tydligen ruska om fyrvägsventilen. Det hjälpte den den gången och pumpen gick bra några år tills den säckade ihop totalt vid 13 års ålder. Installatörens råd vara att köra kyla en gång i månaden även på nya pumpar. Vår efterlevnad på den punkten har varit variabel.
eller slå med hammare på denP Pangsjis skrev:Prova med att köra kyla en stund. Vi fick det rådet av en installatör när vår LLVP krånglade för några år sedan.
vet jag många kunder lyckats med på sina panasonic
Man servar vart tredje år. Ganska självklart! Ledsen, men så är det!H Husbonde skrev:Jag köpte en ny luftvärmepump på våren 2021. Den kostade mig drygt 20000 kr plus installation. Nu har den börjat stänga av sig med jämna mellanrum, framför allt när det är kallt ute. Felkoden säger att det är "problem med fyrvägsventil i utedel". Kontaktade firman som jag köpte den av och de vill byta hela utedelen till en kostnad av 13000 kr plus arbetskostnad. Jag har inte gjort service på den, och därmed menar de att garantin inte gäller. Serviceintervallet är 1-3 år (om jag minns rätt). När jag sade att jag tyckte att en luftvärmepump för 20000 borde hålla i mer än 4 år, oavsett service, höll de förstås med. Han sade att han skulle undersöka möjligheter och sen höra av sig. Det här var några veckor sedan men de har inte hört av sig. (Pumpen fungerade felfritt efter det tack vare mildväder, och dessutom var det mycket annat just då, vilket gjorde att jag inte jagade dem. Men när det blev kallare började problemen igen. Så tanken är att ringa dem när helgerna är över.)
Är det rimligt att en luftvärmepump för över 20000 kr inte håller mer än 4 år även om den inte får service? Om de nu vidhåller att de inte vill ersätta utedelen, vad är det bästa att göra?