33 532 läst ·
204 svar
34k läst
204 svar
Luftvärmepump krånglar - ersätts inte pga utebliven service
skulle nog påstå att inget av detta är relevant1 123abc skrev:På utedelen så ska lamellerna rengöras vid service genom att spreja dom samt skölja av med vatten, vartannat år.
[media]Min släkting som jobbat med värmepumpar säger att problemen beror på minskad materialtjocklek vilket försvårar reparationer av många moderna pumpar och han utförde den typen av reparation som krävs för att åtgärda dessa problem.
Den minskade materialtjockleken är även en orsak till att livstiden blivit kortare för många värmepumpar.
Har du kontrollerat om hemförsäkringen täcker.
en felkod är aldrig lösningen på problemet, en erfaren tekniker vet vad det är, annars felsökning eller åtminstone logiskt tänkande-M mojjen skrev:Sen kan ju som nämnts felet vara något helt annat även om felkoden pekar på ventilen. Därför behövs ju en felsökning, som direkt börjar kosta pengar. I mitt fall trodde jag själv attd et var kompressorn, pga att jag fick konstiga värden på pumpens info sida, och en felkod som sa att returvattnet var högre än tilloppet. Det hade varit hyffsat mycket dyrare, så var ju rätt tacksam att det var en duktig tekniker , som felsökte.
Visade sig dessutom vara så ovanligt att nibes egna tekniker, som ahn konsultearde inte trodde det kunde vara det kortet. Teknikern hos mig sa att det var första gången dom bytt just det kortet någonsin. Så ibland kan felen vara något helt annat än förväntat. I mitt fall var han hemma hos mig 4 ggr och fick köra lite trial and error. Men debitearde bara 2. Hyffsat ovanligt idag att teknikerna bara debitearr den effektiva tiden, och satte resten på lärkontot. Så dom är lätta att rekommendera![]()
Sen säger ju alla "detta har jag aldrig varit med om förut" även om det 3tusende gången
Tack för en bra förklaring.returen skrev:
ventilerna kostar ofta runt 8000.-
arbetet tar 4-6h
utedelen tas normalt in till verkstad för detta stora jobbet
nytt köldmedi vilket man inte behöver är runt 2000.- per kilo
man brukar säga att denna typ av jobb ligger runt 15 tusen, inget man lägger på en konsumentprodukt i synnerhet inte på en luft/luft
så räcker det inte att knacka med släggan....
Känns som att många förenklar felsökning idag, och tror att allting kan lösas för noll kronor.
Relevant för vad?returen skrev:
För TS fel nej.
För garantikrav att service/underhåll ska utföras så vill jag påstå att rengöring är relevant, i tråden framstår det som att kyltekniker inte gör mycket vid service och då kan det vara bra att nämna ytterligare ett moment som inte framgår i tråden.
Angående godstjockleken så säger min släkting som jobbat med detta att den kan vara för tunn för att det möjliggöra en bra reparation.
Jag kan inte detta utan återrapporterar endast vad kyltekniker med mer än 40års erfarenhet säger, jobbar du med detta och personligen bytt dessa ventiler på många värmepumpar så kanske du är av en annan åsikt.
Jag kliver ur tråden och svarar istället i de trådar som rör mina egna kunskaper.
tänk om alla var så kloka som du och klev av eller inte ens gick in i trådar som de har noll koll på.1 123abc skrev:Relevant för vad?
För TS fel nej.
För garantikrav att service/underhåll ska utföras så vill jag påstå att rengöring är relevant.
Angående godstjockleken så säger min släkting som jobbat med detta att den kan vara för tunn för att det möjliggöra en bra reparation.
Jag kan inte detta utan återrapporterar endast vad kyltekniker med mer än 40års erfarenhet säger, jobbar du med detta och personligen bytt dessa ventiler på många värmepumpar så kanske du är av en annan åsikt.
Jag kliver ur tråden och svarar istället i de trådar som rör mina egna kunskaper.
Nej, jag har gjort det ett par gånger. Det är inte enkelt att byta. Det är fyra anslutningar varav tre måste värmas loss samtidigt för att få bort den. Utrymme att åstadkomma detta på är det som regel inte tal om. Alternativet är att skära loss rören, men då måste man skarva i nya bitar och dubbla antalet nya lödningar som måste göras och återigen, utrymme att komma åt med röravskäraren är det inte tal om.RoTe skrev:
På den tiden jag höll på med det här var det fortfarande så att man lagade luftvärmepumpar, men nu har det blivit mer slit & släng-produkt.