M mojjen skrev:
Garanterat ganska enkelt för den som kan och ahr behörighet. Men inget hemmapualrjobb för gemene man kanske.
Ringer han in en tekniker (Om vi nu utgår ifrån att hans nuvarande installatör inte verkar så sugen på en reparation), så skall ju han göra en felsöning, kolla vilken ventil som krävs och beställa hem.
Så hur man än vrider påd et så komemr arbetksostande bli några 1000 lapapr. Ventilen ett par 1000:-. Garanterat ny gas om systemet vakummsugs. Sås vårt nej, dyrt, högts sannolikt.

Hade problem i hösats med min lvvp. Där var det elktroniken, så behövde aldrig tömma gas. Styrkort för 1900:- (Vilekt nog är ungefär vad en 4 vägsventil borde ligga på), resten var 2 besök, flesökning /åtgärd och 2 st bilkostand. Slutnota 4800 efter rot (1200). TS insats skulle jag säga är en nivå till pga gasen, och roten är lägre. Så min gissning är att han landar på 5500-6500:- om felet är ventilen. För det är ju fortfarande en gissning..
Sen kan ju som nämnts felet vara något helt annat även om felkoden pekar på ventilen. Därför behövs ju en felsökning, som direkt börjar kosta pengar. I mitt fall trodde jag själv attd et var kompressorn, pga att jag fick konstiga värden på pumpens info sida, och en felkod som sa att returvattnet var högre än tilloppet. Det hade varit hyffsat mycket dyrare, så var ju rätt tacksam att det var en duktig tekniker , som felsökte.
Visade sig dessutom vara så ovanligt att nibes egna tekniker, som ahn konsultearde inte trodde det kunde vara det kortet. Teknikern hos mig sa att det var första gången dom bytt just det kortet någonsin. Så ibland kan felen vara något helt annat än förväntat. I mitt fall var han hemma hos mig 4 ggr och fick köra lite trial and error. Men debitearde bara 2. Hyffsat ovanligt idag att teknikerna bara debitearr den effektiva tiden, och satte resten på lärkontot. Så dom är lätta att rekommendera:)

F Festlund skrev:
Vart har du inhandlat den? Alla seriösa handlare har väl 5 års garanti på både pump och arbete i den där prisklassen?
Nja. Garantierna sätts sällan av en återförsälajre utan av tillverakren. Finns ju ingen insatllatör som tar eget ekonomiskt ansvar utöver det som tillverakren står för. Tar vi dom 3 större märkena och de som nog de flesta ser som premiumtillverakarna, Daikin, mitsubishi och panasonic. Så erbjuder samtliga 3, 5 års garanti OM man registrerar produkten, samt gör service.. Panasonic kräver service år 3 och år 5. Dom ger 5 års kompressorgaranti, med begränsningen att inte kostnad för arbete ingår. Så spontant ahr samtliga 3 års garanti, då den komemr gälla fullt ut oavsett om man servat. är Service utfört och mana använt auktoriserad isnatlaltör så harmna ofta 5 år. Det hade TS också om jag tolkat honom rätt, men missat servicekravet.

• Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Mina Panasonic twinsplit fungerade i 17-18 år innan problem uppstod, tempsensor som dock inte fanns som reservdel längre och ett par år senare blev det strul med 4 vägsventilen som tydligen är dyrbart att byta
Enbart servat själv , filterbyten och rengöring av lamellerna samt rensning av dräneringsslang
Har också en Pana twinsplit som kört i 20 år och den har inte fått mer underhåll än rengörning och bytt någon intorkad rörisolering. Kanske lite sämre effektivitet och fläktlagrena väsnas lite mer. Tror dock att inför nästa vinter bör den ersättas.

H Husbonde skrev:
Tack för svar! Jag hade hoppats att någon kunde visa till en relevant paragraf i "Lagen om garanti på luftburna värmesystem" eller liknande som jag kunde hänvisa till i nästa samtal med företaget. Men jag får väl ringa dem och se vad de kan erbjuda. Att betala 13000 plus arbete för en ny utedel är inte aktuellt. Då köper jag hellre en ny luftvärmepump av deras konkurrenter. Och sen bittert betala för service vartannat år eller så. Eftersom huset i övrigt värms upp av direktverkande el är det ändå ett billigt alternativ.
vad är det för modell

M mojjen skrev:
Hur lång garanti har den? Framgår det tydligt att den måste servas?. Det är ju inte något normalt med krav på service av värmepumpar. Så är den tex såld med 5 års år garnti, och det inte Tydligt framgår att den måste servas inom x år, för att garanti skall gälla så bör man kunna avkräva hjälp. Står det dock att produkten har tex 1 eller 3 års garanti, men 5 år vid genomförd service, så skall den med all rätt inte gälla. Då är det ju ett incitament dom använder för att indirekt få betalt för förlängd garanti.
I så fall är bästa alterantivet Hemförsäkring. Räkna med självrisk plus åldersavdrag. Är den 4 år så får du troligen 2 års åldersavdrag, (år 1-2 normalt 0). Åldersavdrag verakr avriera runt 10-15% per år. Den summan dras av från ersättningen utöver självrisk. Så blir ju rätt dyrt oavsett om utbyte av hela utedelen för 13000:- behövs. 2500-3000:- i åldrsavdrag, så med självrisk, gissningsvis runt 5000:- .
Att ta ut en kyltekniker, för att felsöka, byta ventilen, tömma och återfylla systemet kommer sannolikt bli hyffsat dyrt det med men lite billiagre, om de hittar felet, och det går att reparera.
Om ventilen kostar 1500-2000:- vilket kan vara rimligt, arbetskostand ett par timmar, blir några tusen, med nytt köldmedie. Så kan man väl gissa att det kommer gå på minst 5-6000:- Även denna åtgärd bör gå att ta på hemförsäkringen. Men man får ju ändå stå för en stor del själv.
Landar du i att det inte går att nyttja hemförsäkring, så är arbetskostnaden rotberättigad. Det utgår ju dock tyvärr en rätt liten del här.
ventilerna kostar ofta runt 8000.-
arbetet tar 4-6h
utedelen tas normalt in till verkstad för detta stora jobbet
nytt köldmedi vilket man inte behöver är runt 2000.- per kilo
man brukar säga att denna typ av jobb ligger runt 15 tusen, inget man lägger på en konsumentprodukt i synnerhet inte på en luft/luft

så räcker det inte att knacka med släggan....

• Gilla
H-Thomasson och 4 till
  • Laddar…
Hannuse Hannuse skrev:
Det är klart att den går att laga, men till vilken kostnad, och vem klarar av det?
Tror, precis som nämnts tidigare, att många firmor som monterar pumpar saknar kompetensen att byta och felsöka enskilda komponenter.
Därav blir deras förslag också en ny utedel.
Men hittar man någon som har kunskapen så är det ju fritt att laga den tänker jag.
det är enklare än så
det blir för dyrt att reparera billigare med ny

• Gilla
Farstatjej90 och 1 till
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Fyrvägsventil verkar alla känna till.

Hur fungerar då en sådan?
en kolv som går i ett rör och skiftar sida med hjälp av ett servotryck för att olika öppningar skall släppa fram köldmediat
kort sagt skiftar processen mellan kyla och värme vilket behövs vid avfrostning

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
På utedelen så ska lamellerna rengöras vid service genom att spreja dom samt skölja av med vatten, vartannat år.
Min släkting som jobbat med värmepumpar säger att problemen beror på minskad materialtjocklek vilket försvårar reparationer av många moderna pumpar och han utförde den typen av reparation som krävs för att åtgärda dessa problem.
Den minskade materialtjockleken är även en orsak till att livstiden blivit kortare för många värmepumpar.

Har du kontrollerat om hemförsäkringen täcker.

• Gilla
Farstatjej90 och 1 till
  • Laddar…
M mojjen skrev:
Den styr om mediets flöde så man kan växla mellan värme och kyla. En ren värmepump eller ren kylmaskin behöver mao ingen 4-vägsventil. Den styrs av en solenoid.:)
ren vämepump??
vad är det?

S Svante Svenson skrev:
Det är en kran som manövreras med el.

Rent praktiskt en elektromagnet (solenoid) som styr hur kylmediet i detta fall ska åka. Fyrvägs för att det är en ingång och tre utgångar skulle jag gissa på.
gratulerar du gissade fel

RoTe
returen returen skrev:
ventilerna kostar ofta runt 8000.-
arbetet tar 4-6h
utedelen tas normalt in till verkstad för detta stora jobbet
nytt köldmedi vilket man inte behöver är runt 2000.- per kilo
man brukar säga att denna typ av jobb ligger runt 15 tusen, inget man lägger på en konsumentprodukt i synnerhet inte på en luft/luft

så räcker det inte att knacka med släggan....
Aha, som bilreservdelar alltså, bilen är värd 30 000kr men strålkastaren som är trasig kostar 40 000kr.

RoTe RoTe skrev:
Låter ju som en rätt enkel grej att byta? Töm på gas, eller kanske duger med att pumpa ner allt i utedelen om det finns kran innan? Sen skruva loss och skruva dit en ny, vakuumsuga och så gas.
Japp det är skitenkelt.
om man bara slapp gräva fram den bakom alla rör som måste bort först

• Gilla
Hannuse
  • Laddar…
E Emanuel01 skrev:
Skulle kunna vara lite gas brist eller felaktig givare innedel. De äldre Panasonic llvp brukade ge det larmet när ena givaren börja bli dålig i innedelen. Efter avfrostning skulle givaren komma upp i en viss temp på en viss tid.
ja så är det troligen
rörgivaren i innedelen

un
RoTe RoTe skrev:
Ja det vet jag, vad menar du med det?
undrar jag med

hsd hsd skrev:
Varför ska man pumpa ner allt i utedelen då det är där ventilen sitter
För ventilbyte måste systemet tömmas på gas före ingreppet
snabbaste sättet att ta bort och hem utedelen

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.