J
RoTe RoTe skrev:
MEN
LÄGG
NER
Vad ska jag lägga ner när personen ifråga kommer med felaktiga påståenden?

Sedan kan du chilla med att leka polis kanske🤓

RoTe
J Jansson69 skrev:
Vad ska jag lägga ner när personen ifråga kommer med felaktiga påståenden?
Ta ert jävla gnabb via PM och sluta förstör tråden!

• Gilla
  • Arg
H-Thomasson och 2 till
  • Laddar…
J
RoTe RoTe skrev:
Ta ert jävla gnabb via PM och sluta förstör tråden!
För du gnabbas ju aldrig😂😂😂

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
RoTe
M mojjen skrev:
Den styr om mediets flöde så man kan växla mellan värme och kyla. En ren värmepump eller ren kylmaskin behöver mao ingen 4-vägsventil. Den styrs av en solenoid.:)
Låter ju som en rätt enkel grej att byta? Töm på gas, eller kanske duger med att pumpa ner allt i utedelen om det finns kran innan? Sen skruva loss och skruva dit en ny, vakuumsuga och så gas.

Precis som många konstaterat före mig så behöver en värmepump ingen löpande "service" alls i vanlig bemärkelse.
Men vi lever tyvärr i ett samhälle där den allmänna kunskapen om tekniska ting är begränsad och detta - i kombination med vissa regler och lagar - har skapat en slags marknad för onödig service och försäkringar.
Mitt recept är att lära sig så mycket felsökning man bara kan. Lägg sedan undan en viss summa som du sparar på att inte teckna försäkringar/serva och spara som buffert om det skiter sig.

• Gilla
JohanAmb och 1 till
  • Laddar…
H Husbonde skrev:
Jag köpte en ny luftvärmepump på våren 2021. Den kostade mig drygt 20000 kr plus installation. Nu har den börjat stänga av sig med jämna mellanrum, framför allt när det är kallt ute. Felkoden säger att det är "problem med fyrvägsventil i utedel". Kontaktade firman som jag köpte den av och de vill byta hela utedelen till en kostnad av 13000 kr plus arbetskostnad. Jag har inte gjort service på den, och därmed menar de att garantin inte gäller. Serviceintervallet är 1-3 år (om jag minns rätt). När jag sade att jag tyckte att en luftvärmepump för 20000 borde hålla i mer än 4 år, oavsett service, höll de förstås med. Han sade att han skulle undersöka möjligheter och sen höra av sig. Det här var några veckor sedan men de har inte hört av sig. (Pumpen fungerade felfritt efter det tack vare mildväder, och dessutom var det mycket annat just då, vilket gjorde att jag inte jagade dem. Men när det blev kallare började problemen igen. Så tanken är att ringa dem när helgerna är över.)

Är det rimligt att en luftvärmepump för över 20000 kr inte håller mer än 4 år även om den inte får service? Om de nu vidhåller att de inte vill ersätta utedelen, vad är det bästa att göra?
Skulle kunna vara lite gas brist eller felaktig givare innedel. De äldre Panasonic llvp brukade ge det larmet när ena givaren börja bli dålig i innedelen. Efter avfrostning skulle givaren komma upp i en viss temp på en viss tid.

hsd
RoTe RoTe skrev:
Låter ju som en rätt enkel grej att byta? Töm på gas, eller kanske duger med att pumpa ner allt i utedelen om det finns kran innan? Sen skruva loss och skruva dit en ny, vakuumsuga och så gas.
Ventilen är i utedelen

RoTe
hsd hsd skrev:
Ventilen är i utedelen
Ja det vet jag, vad menar du med det?

hsd
RoTe RoTe skrev:
Ja det vet jag, vad menar du med det?
Varför ska man pumpa ner allt i utedelen då det är där ventilen sitter
För ventilbyte måste systemet tömmas på gas före ingreppet

RoTe
hsd hsd skrev:
Varför ska man pumpa ner allt i utedelen då det är där ventilen sitter
För ventilbyte måste systemet tömmas på gas före ingreppet
Ursäkta jag trodde att det kanske fanns ventiler som isolerade den men tack för upplysningen. (även om jag skrev töm gas som alternativ...) men rätt ska vara rätt!!
Som du säger så är det bara att tömma gasen så varför en kyltekniker säger det är omöjligt övergår mitt förstånd.

H Husbonde skrev:
Jag köpte en ny luftvärmepump på våren 2021. Den kostade mig drygt 20000 kr plus installation. Nu har den börjat stänga av sig med jämna mellanrum, framför allt när det är kallt ute. Felkoden säger att det är "problem med fyrvägsventil i utedel". Kontaktade firman som jag köpte den av och de vill byta hela utedelen till en kostnad av 13000 kr plus arbetskostnad. Jag har inte gjort service på den, och därmed menar de att garantin inte gäller. Serviceintervallet är 1-3 år (om jag minns rätt). När jag sade att jag tyckte att en luftvärmepump för 20000 borde hålla i mer än 4 år, oavsett service, höll de förstås med. Han sade att han skulle undersöka möjligheter och sen höra av sig. Det här var några veckor sedan men de har inte hört av sig. (Pumpen fungerade felfritt efter det tack vare mildväder, och dessutom var det mycket annat just då, vilket gjorde att jag inte jagade dem. Men när det blev kallare började problemen igen. Så tanken är att ringa dem när helgerna är över.)

Är det rimligt att en luftvärmepump för över 20000 kr inte håller mer än 4 år även om den inte får service? Om de nu vidhåller att de inte vill ersätta utedelen, vad är det bästa att göra?
Vart har du inhandlat den? Alla seriösa handlare har väl 5 års garanti på både pump och arbete i den där prisklassen?

• Gilla
ls1989 och 1 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Ursäkta jag trodde att det kanske fanns ventiler som isolerade den men tack för upplysningen. (även om jag skrev töm gas som alternativ...) men rätt ska vara rätt!!
Som du säger så är det bara att tömma gasen så varför en kyltekniker säger det är omöjligt övergår mitt förstånd.
Den är hårtdlödd på plats. Har bytt på en större llvp en gång. Då fick jag ta hjälp av en kollega så vi kunde köra 2 svetsar samtidigt för vissa moment.

• Gilla
H-Thomasson och 1 till
  • Laddar…
RoTe
E Emanuel01 skrev:
Den är hårtdlödd på plats. Har bytt på en större llvp en gång. Då fick jag ta hjälp av en kollega så vi kunde köra 2 svetsar samtidigt för vissa moment.
Ja löda ingår väl i en kylteknikers kunskap/utrustning.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Garanterat ganska enkelt för den som kan och ahr behörighet. Men inget hemmapualrjobb för gemene man kanske.
Ringer han in en tekniker (Om vi nu utgår ifrån att hans nuvarande installatör inte verkar så sugen på en reparation), så skall ju han göra en felsöning, kolla vilken ventil som krävs och beställa hem.
Så hur man än vrider påd et så komemr arbetksostande bli några 1000 lapapr. Ventilen ett par 1000:-. Garanterat ny gas om systemet vakummsugs. Sås vårt nej, dyrt, högts sannolikt.

Hade problem i hösats med min lvvp. Där var det elktroniken, så behövde aldrig tömma gas. Styrkort för 1900:- (Vilekt nog är ungefär vad en 4 vägsventil borde ligga på), resten var 2 besök, flesökning /åtgärd och 2 st bilkostand. Slutnota 4800 efter rot (1200). TS insats skulle jag säga är en nivå till pga gasen, och roten är lägre. Så min gissning är att han landar på 5500-6500:- om felet är ventilen. För det är ju fortfarande en gissning..

RoTe
Jo att saker är dyra i Sverige får vi ju leva med eftersom vi ska ha så höga löner och vårt skattetryck. Det är ju dock inte gratis med en ny utedel och dess installation heller som medför både arbetstid och bilkostnad.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.