RoTe RoTe skrev:
Bryr mig inte riktigt vad du är intresserad av. Tesla ställer inget krav på service för att garantin ska gälla. Rent trams att serva en luftvärmepump också.
Reklamationrätt är en rättighet. Och den enda rättigheten.
Garanti är helt frivilligt. Om en Leverantör vill lämna en Garanti i x år, under förutsättning att man upfyller vissa krav, som produktregistreing eller service. Så är det leevrantörens fulla rätt. Om jag som kund väljer att inte uppfylald et, så förlorar jag min rätt, på samam sätt som jg inte får någon förlängd försäkring på TV i butiken som försöker kränag på mig dyra extra försäkringar.

När det gäller bilar så har ju även här olika tillverakre olika krav beroende på vad som avses. tex mycket vanligt att tillverakre kräver service för att rostskyddsgarantin skall gälla. Den är ju dock normalt betydligt längre än rekalamtionsrätt. Så mao fritt att ställa krav, även om jag tycker denna typ av orelaterade krav är fult. . En fossilbil som inte bytt olja på ett par år, lär dock garanterat inte få ut något på garantin pga oaktsamhet. Rekalamtionsrätt och garanti är körd, då felet inte är inbyggt från början, utan uppkommet pga fealktg användning.
Tesla och säkert andra elbilstillverakre är helt klart avvikande här då de inte kräver seravice. Hade de haft komponeter som kräver service för att funktione skulle kunna upprätthållas så hade det garanterat sett annorlunda ut.

RoTe RoTe skrev:
Varför ska man inte kunna laga en utedel, vad har det med avtal att göra? "Tyvärr har du inte följt ditt serviceavtal nu måste du köpa ny bil." Totalt trams.
Det är klart att den går att laga, men till vilken kostnad, och vem klarar av det?
Tror, precis som nämnts tidigare, att många firmor som monterar pumpar saknar kompetensen att byta och felsöka enskilda komponenter.
Därav blir deras förslag också en ny utedel.
Men hittar man någon som har kunskapen så är det ju fritt att laga den tänker jag.

RoTe
Hannuse Hannuse skrev:
Det är klart att den går att laga, men till vilken kostnad, och vem klarar av det?
Tror, precis som nämnts tidigare, att många firmor som monterar pumpar saknar kompetensen att byta och felsöka enskilda komponenter.
Därav blir deras förslag också en ny utedel.
Men hittar man någon som har kunskapen så är det ju fritt att laga den tänker jag.
Som vanligt så håller alltså folk på med saker dom inte kan, kyla fast dom inte kan kyla, lägga tak fast dom inte kan lägga tak, meka bilar fast dom inte kan meka bilar. Härligt samhälle vi lever i.

• Gilla
Bitterhetsakademin
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Som vanligt så håller alltså folk på med saker dom inte kan, kyla fast dom inte kan kyla, lägga tak fast dom inte kan lägga tak, meka bilar fast dom inte kan meka bilar. Härligt samhälle vi lever i.
Ja, fast det är så det har blivit, och då får man anpassa sig.
Ett sätt är ju att "göra de själv".
Men du kan vara ganska duktig på att dimensionera och montera värmepumpar, även om du inte kan byta alla ingående komponeter, vilka dessutom blir allt svårare att byta ut i dagens prylar.

RoTe
Hannuse Hannuse skrev:
Ja, fast det är så det har blivit, och då får man anpassa sig.
Ett sätt är ju att "göra de själv".
Men du kan vara ganska duktig på att dimensionera och montera värmepumpar, även om du inte kan byta alla ingående komponeter, vilka dessutom blir allt svårare att byta ut i dagens prylar.
Man får inte meka med värmepumpar själv. Därför är det lite jobbigt att dom som får och ska inte kan.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Man får inte meka med värmepumpar själv. Därför är det lite jobbigt att dom som får och ska inte kan.
Ja, fast jag tänkte i det bredare spektrat, att folk inte kan lägga tak, meka i bilar mm.
Och värmepumpar kan du också meka i, det är den där delen med gasen som ställer vissa krav, det andra kan du pillra med.
I just det här fallet så behöver du naturligvis en auktoriserad människa, men frågan är om det hade lönat sig att byta fyrvägsventilen ändå?
Jag fick behålla min gamla utedel, och dissikerade den, och det kändes som ett hyfsat komplicerat jobb ändå.
Men....komponentbyte är ju enklare.

Fyrvägsventil verkar alla känna till.

Hur fungerar då en sådan?

H Hybro skrev:

Vi har en för att reversera vätskeflödet i en jonbytarkolonn. Men vad en sådan har att göra i en värmepump är oklart.

J
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Då tror du fel.

Jag köpte en helt ny bil för 3,5 år sedan som jag kört 7500 mil med utan en enda service. Den har fortfarande full nybilsgaranti.
@Hybro har tydligt skrivit fossilbil, så vilken fossilbil har du då?

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
H Hybro skrev:

Den styr om mediets flöde så man kan växla mellan värme och kyla. En ren värmepump eller ren kylmaskin behöver mao ingen 4-vägsventil. Den styrs av en solenoid.:)

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
RoTe
J Jansson69 skrev:
Det tillför inte tråden ett skit att babbla om gamla fossilbilar.

• Gilla
Tradgardsfe och 4 till
  • Laddar…
Nicke Nyfiken
J Jansson69 skrev:
Står ingenting om fossilbilar i inlägget jag svarade på.🙄

J
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Står ingenting om fossilbilar i inlägget jag svarade på.🙄
Du får läsa lite mer han har förtydligat!
Så vilken fossilbil har garantier utan service på 7500mil?

H Hybro skrev:

Det är en kran som manövreras med el.

Rent praktiskt en elektromagnet (solenoid) som styr hur kylmediet i detta fall ska åka. Fyrvägs för att det är en ingång och tre utgångar skulle jag gissa på.

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
RoTe
J Jansson69 skrev:
Du får läsa lite mer han har förtydligat!
Så vilken fossilbil har garantier utan service på 7500mil?
MEN
LÄGG
NER

Värmepump handlar det om här!

• Gilla
  • Arg
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.