33 535 läst ·
204 svar
34k läst
204 svar
Luftvärmepump krånglar - ersätts inte pga utebliven service
Mina pumpar har 3års garanti, sedan kan man "köpa" en förlängning till 6år om man gör den service som tillverkaren kräver.
Det är ett servicebesök efter 3år, så jag gjorde den delen, kostade bara 2500kr för båda pumparna.
Visst, det "knaprar" lite på besparingen, men det får man ta i beaktning.
Förlängd garanti är ju en kostnad för leverantören, som måste täckas, och upplägget kan ju se olika ut beroende på vilket märke det gäller.
Men bra tips angående hemförsäkringen, den kanske kan stötta här?
Det är ett servicebesök efter 3år, så jag gjorde den delen, kostade bara 2500kr för båda pumparna.
Visst, det "knaprar" lite på besparingen, men det får man ta i beaktning.
Förlängd garanti är ju en kostnad för leverantören, som måste täckas, och upplägget kan ju se olika ut beroende på vilket märke det gäller.
Men bra tips angående hemförsäkringen, den kanske kan stötta här?
Det är nog riktigt att många glömmer att anlita hemförsäkringen. Med FB tilläggsförsäkring funkar det relativt bra.
För ett par år sedan lyckades både laptop och pelletskamin lägga av efter ett förmodat blixtnedslag en sommar (upptäcktes först sen höst). Hemförsäkringen täckte relativt bra. Jag tar aldrig extraförsäkring vid nyinköp.
För ett par år sedan lyckades både laptop och pelletskamin lägga av efter ett förmodat blixtnedslag en sommar (upptäcktes först sen höst). Hemförsäkringen täckte relativt bra. Jag tar aldrig extraförsäkring vid nyinköp.
Moderator
· Stockholm
· 57 842 inlägg
Fast det spelar nog ingen roll. OM det står inskrivet i garantireglerna att garantin bara gäller om man låter dem utföra service inom fastställda intervall, så är det snarare detta att man skall betala för service, inte vad som görs på servicen som är det relevanta för att garantin skall gälla.J jliljeha skrev:
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 166 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 166 inlägg
Mina Panasonic twinsplit fungerade i 17-18 år innan problem uppstod, tempsensor som dock inte fanns som reservdel längre och ett par år senare blev det strul med 4 vägsventilen som tydligen är dyrbart att byta
Enbart servat själv , filterbyten och rengöring av lamellerna samt rensning av dräneringsslang
Enbart servat själv , filterbyten och rengöring av lamellerna samt rensning av dräneringsslang
Om TS köpt en helt ny bil och inte servat alls under garantitiden....T ex
inget olje och filterbyte alls.
Xo
Skulle det då finns något att hämta hos leverantören om t ex motorn helhavererade?
Före eller efter att nybilsgarantin löpt ut?
Det tror inte jag.
inget olje och filterbyte alls.
Xo
Skulle det då finns något att hämta hos leverantören om t ex motorn helhavererade?
Före eller efter att nybilsgarantin löpt ut?
Det tror inte jag.
Redigerat:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 711 inlägg
Vi köpte en BVP från Daikin, tydligen vill den ha årlig service å 3000kr för att garantin ska gälla fick jag reda på ett år efter köp...
Jävligt bra timpeng för att kolla någon manometer samt rensa ett litet filter, tar mig 5min att göra det själv...
Jävligt bra timpeng för att kolla någon manometer samt rensa ett litet filter, tar mig 5min att göra det själv...
Då tror du fel.H Hybro skrev:
Jag köpte en helt ny bil för 3,5 år sedan som jag kört 7500 mil med utan en enda service. Den har fortfarande full nybilsgaranti.
Hur lång garanti har den? Framgår det tydligt att den måste servas?. Det är ju inte något normalt med krav på service av värmepumpar. Så är den tex såld med 5 års år garnti, och det inte Tydligt framgår att den måste servas inom x år, för att garanti skall gälla så bör man kunna avkräva hjälp. Står det dock att produkten har tex 1 eller 3 års garanti, men 5 år vid genomförd service, så skall den med all rätt inte gälla. Då är det ju ett incitament dom använder för att indirekt få betalt för förlängd garanti.H Husbonde skrev:Jag köpte en ny luftvärmepump på våren 2021. Den kostade mig drygt 20000 kr plus installation. Nu har den börjat stänga av sig med jämna mellanrum, framför allt när det är kallt ute. Felkoden säger att det är "problem med fyrvägsventil i utedel". Kontaktade firman som jag köpte den av och de vill byta hela utedelen till en kostnad av 13000 kr plus arbetskostnad. Jag har inte gjort service på den, och därmed menar de att garantin inte gäller. Serviceintervallet är 1-3 år (om jag minns rätt). När jag sade att jag tyckte att en luftvärmepump för 20000 borde hålla i mer än 4 år, oavsett service, höll de förstås med. Han sade att han skulle undersöka möjligheter och sen höra av sig. Det här var några veckor sedan men de har inte hört av sig. (Pumpen fungerade felfritt efter det tack vare mildväder, och dessutom var det mycket annat just då, vilket gjorde att jag inte jagade dem. Men när det blev kallare började problemen igen. Så tanken är att ringa dem när helgerna är över.)
Är det rimligt att en luftvärmepump för över 20000 kr inte håller mer än 4 år även om den inte får service? Om de nu vidhåller att de inte vill ersätta utedelen, vad är det bästa att göra?
I så fall är bästa alterantivet Hemförsäkring. Räkna med självrisk plus åldersavdrag. Är den 4 år så får du troligen 2 års åldersavdrag, (år 1-2 normalt 0). Åldersavdrag verakr avriera runt 10-15% per år. Den summan dras av från ersättningen utöver självrisk. Så blir ju rätt dyrt oavsett om utbyte av hela utedelen för 13000:- behövs. 2500-3000:- i åldrsavdrag, så med självrisk, gissningsvis runt 5000:- .
Att ta ut en kyltekniker, för att felsöka, byta ventilen, tömma och återfylla systemet kommer sannolikt bli hyffsat dyrt det med men lite billiagre, om de hittar felet, och det går att reparera.
Om ventilen kostar 1500-2000:- vilket kan vara rimligt, arbetskostand ett par timmar, blir några tusen, med nytt köldmedie. Så kan man väl gissa att det kommer gå på minst 5-6000:- Även denna åtgärd bör gå att ta på hemförsäkringen. Men man får ju ändå stå för en stor del själv.
Landar du i att det inte går att nyttja hemförsäkring, så är arbetskostnaden rotberättigad. Det utgår ju dock tyvärr en rätt liten del här.