1 859 läst ·
20 svar
2k läst
20 svar
Aluminiumprofiler för tungt akvarium
Sida 1 av 2
Jag planerar att bygga en ställning för ett tungt akvarium. Total vikt omkring 2 ton. Tidigare har jag gjort det med träreglar. Det funkar bra, men dels vill jag ha ställningen mer smäcker och dels kommer det vara 3 m långt och då börjar rörelse i trät bli ett problem.
Då återstår att svets ihop av fyrkantsrör eller bygga med aluminiumprofiler. Det senare är betydligt enklare (men dyrare). Är det något speciellt att tänka på här? Tänker kanske framförallt på fästena som används för att länka profilerna. Någon som gjort något liknande?
Då återstår att svets ihop av fyrkantsrör eller bygga med aluminiumprofiler. Det senare är betydligt enklare (men dyrare). Är det något speciellt att tänka på här? Tänker kanske framförallt på fästena som används för att länka profilerna. Någon som gjort något liknande?
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 413 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 413 inlägg
Tänker du sånna aluminiumprofiler med T-spår? Jag har inte direkt byggt något så rejält av dom men lite erfarenheter har jag väl. För något så tungt så känns det rimligt att leda vikten rakt ner genom aluminium och bara använda vinklar eller "T-plattor" för att förstärka i skjuvning eller hålla ihop delar. Tänker du använda justerbara fötter så får du hålla koll på maxvikten på dom (och på golvet under).
Googlar du lite kan du hitta hjälpmedel för att räkna ut rimliga dimensioner men det är lite lurigt då styrkan kan skilja mellan tillverkare.
Googlar du lite kan du hitta hjälpmedel för att räkna ut rimliga dimensioner men det är lite lurigt då styrkan kan skilja mellan tillverkare.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 928 inlägg
Hornbach har också både aluminiumrör och plastkorsen som krävs för att binda ihop dem...
Recensionerna verkar inte strålande, frågan är om man vågar ställa ett dyrt akvarium på det..
Recensionerna verkar inte strålande, frågan är om man vågar ställa ett dyrt akvarium på det..
Inte det snyggaste men kommer hålla iaf.
Har köpt sådant på Ahlsell och Dahl till diverse jobb på jobbet.
Stativbyggsystem då
https://www.stiglov.se/produkter/
Har köpt sådant på Ahlsell och Dahl till diverse jobb på jobbet.
Stativbyggsystem då
https://www.stiglov.se/produkter/
Japp, helst iaf. Det verkar inte vara en grej i Sverige på samma sätt som i USA. Sen har jag inte hittat några i tre meter och hade gärna sluppit skarvar (för jag litar inte riktigt på plastkorsen). Håller med om att belastningen ska ligga på de stående profilerna, så det blir en ram som ligger på toppen så att säga.Rickard. skrev:
Tänker du sånna aluminiumprofiler med T-spår? Jag har inte direkt byggt något så rejält av dom men lite erfarenheter har jag väl. För något så tungt så känns det rimligt att leda vikten rakt ner genom aluminium och bara använda vinklar eller "T-plattor" för att förstärka i skjuvning eller hålla ihop delar. Tänker du använda justerbara fötter så får du hålla koll på maxvikten på dom (och på golvet under).
Googlar du lite kan du hitta hjälpmedel för att räkna ut rimliga dimensioner men det är lite lurigt då styrkan kan skilja mellan tillverkare.
Klart svårt att säga utan ritning, men tror ni 30x30 profiler blir för klent? Om man har 8 ben och en ram på toppen/botten.
Hur många kvadratdecimeter blir profilen mot golvet och vad har du under som tar lasten?A arasmus skrev:Japp, helst iaf. Det verkar inte vara en grej i Sverige på samma sätt som i USA. Sen har jag inte hittat några i tre meter och hade gärna sluppit skarvar (för jag litar inte riktigt på plastkorsen). Håller med om att belastningen ska ligga på de stående profilerna, så det blir en ram som ligger på toppen så att säga.
Klart svårt att säga utan ritning, men tror ni 30x30 profiler blir för klent? Om man har 8 ben och en ram på toppen/botten.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 928 inlägg
Allvetare
· Västra götaland
· 10 928 inlägg
Vad tänker du ha mellan stålet och akvariet?. Håller själv på att rita och skissa på ett saltvatten på 250x60x100 där hela underredet är i rostfritt. Men vill inte ha någon synlig matta och kommer vara svårt att få allt i lod och rakt så det inte blir så mycket påfrestningar i glasets
Jag hoppas att det kommer gå att få det rakt om man kör med aluminiumprofiler. Jag kommer bygga in det hela så det ser mer ut som en möbel och tänker nån slags träskiva som top. Sen liggunderlag eller liknande på det.A atomlab skrev: