Jag planerar att bygga en ställning för ett tungt akvarium. Total vikt omkring 2 ton. Tidigare har jag gjort det med träreglar. Det funkar bra, men dels vill jag ha ställningen mer smäcker och dels kommer det vara 3 m långt och då börjar rörelse i trät bli ett problem.

Då återstår att svets ihop av fyrkantsrör eller bygga med aluminiumprofiler. Det senare är betydligt enklare (men dyrare). Är det något speciellt att tänka på här? Tänker kanske framförallt på fästena som används för att länka profilerna. Någon som gjort något liknande?
 
Rickard.
Tänker du sånna aluminiumprofiler med T-spår? Jag har inte direkt byggt något så rejält av dom men lite erfarenheter har jag väl. För något så tungt så känns det rimligt att leda vikten rakt ner genom aluminium och bara använda vinklar eller "T-plattor" för att förstärka i skjuvning eller hålla ihop delar. Tänker du använda justerbara fötter så får du hålla koll på maxvikten på dom (och på golvet under).

Googlar du lite kan du hitta hjälpmedel för att räkna ut rimliga dimensioner men det är lite lurigt då styrkan kan skilja mellan tillverkare.
 
Hornbach har också både aluminiumrör och plastkorsen som krävs för att binda ihop dem...
Recensionerna verkar inte strålande, frågan är om man vågar ställa ett dyrt akvarium på det..
 
  • Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
Purre
Inte det snyggaste men kommer hålla iaf.
Har köpt sådant på Ahlsell och Dahl till diverse jobb på jobbet.

Stativbyggsystem då
https://www.stiglov.se/produkter/
 
Rickard. Rickard. skrev:
Tänker du sånna aluminiumprofiler med T-spår? Jag har inte direkt byggt något så rejält av dom men lite erfarenheter har jag väl. För något så tungt så känns det rimligt att leda vikten rakt ner genom aluminium och bara använda vinklar eller "T-plattor" för att förstärka i skjuvning eller hålla ihop delar. Tänker du använda justerbara fötter så får du hålla koll på maxvikten på dom (och på golvet under).

Googlar du lite kan du hitta hjälpmedel för att räkna ut rimliga dimensioner men det är lite lurigt då styrkan kan skilja mellan tillverkare.
Japp, helst iaf. Det verkar inte vara en grej i Sverige på samma sätt som i USA. Sen har jag inte hittat några i tre meter och hade gärna sluppit skarvar (för jag litar inte riktigt på plastkorsen). Håller med om att belastningen ska ligga på de stående profilerna, så det blir en ram som ligger på toppen så att säga.

Klart svårt att säga utan ritning, men tror ni 30x30 profiler blir för klent? Om man har 8 ben och en ram på toppen/botten.
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Hornbach har också både aluminiumrör och plastkorsen som krävs för att binda ihop dem...
Recensionerna verkar inte strålande, frågan är om man vågar ställa ett dyrt akvarium på det..
Mer rädd för 1500 liter vatten på golvet än akvariet :)
 
  • Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
A arasmus skrev:
Japp, helst iaf. Det verkar inte vara en grej i Sverige på samma sätt som i USA. Sen har jag inte hittat några i tre meter och hade gärna sluppit skarvar (för jag litar inte riktigt på plastkorsen). Håller med om att belastningen ska ligga på de stående profilerna, så det blir en ram som ligger på toppen så att säga.

Klart svårt att säga utan ritning, men tror ni 30x30 profiler blir för klent? Om man har 8 ben och en ram på toppen/botten.
Hur många kvadratdecimeter blir profilen mot golvet och vad har du under som tar lasten?
 
  • Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
A arasmus skrev:
Klart svårt att säga utan ritning, men tror ni 30x30 profiler blir för klent? Om man har 8 ben och en ram på toppen/botten.
250 kilo lär inte vara något större problem på ett 30x30x2 alu fyrkantsrör..
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
250 kilo lär inte vara något större problem på ett 30x30x2 alu fyrkantsrör..
Var det inte 2 ton?
 
F fribygg skrev:
Var det inte 2 ton?
Jo, delat på 8 ben.. 😉
 
  • Gilla
Alti och 2 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jo, delat på 8 ben.. 😉
På två 3 m profiler blir det en rejäl belastning på bjälklaget under även om de åtta benen säkert tål det.
 
  • Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
Vad tänker du ha mellan stålet och akvariet?. Håller själv på att rita och skissa på ett saltvatten på 250x60x100 där hela underredet är i rostfritt. Men vill inte ha någon synlig matta och kommer vara svårt att få allt i lod och rakt så det inte blir så mycket påfrestningar i glasets
 
F fribygg skrev:
Hur många kvadratdecimeter blir profilen mot golvet och vad har du under som tar lasten?
Det är i en källare med tjocka betongelement. Så inte orolig för den belastningen.
 
  • Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
A atomlab skrev:
Vad tänker du ha mellan stålet och akvariet?. Håller själv på att rita och skissa på ett saltvatten på 250x60x100 där hela underredet är i rostfritt. Men vill inte ha någon synlig matta och kommer vara svårt att få allt i lod och rakt så det inte blir så mycket påfrestningar i glasets
Jag hoppas att det kommer gå att få det rakt om man kör med aluminiumprofiler. Jag kommer bygga in det hela så det ser mer ut som en möbel och tänker nån slags träskiva som top. Sen liggunderlag eller liknande på det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.