Det är i sådana här lägen det visar sig om det är en bra mäklare, eller en vanlig. Hen måste vakna och börja agera. Och det verkar hen ju ha gjort i ert fall.

MrPlow
Anlita en flyttfirma som kör grejorna till ett magasin, efter 10 dagar får samma firma köra sakerna till tippen (om det inte finns något ni vill spara). Be mäklaren hålla inne pengar motsvarande kostnaden för transport, förvaring och destruering.

björn88 skrev:
Hej!

Har sökt och försökt hitta ett svar men har inte något som hjälper mig!

Så jag ställer en egen fråga istället.

Om några dagar får vi tillträde till huset med allt vad det innebär. Men idag ringde mäklaren och sa att gubben i huset inte har en chans att bli klar med huset. Det ska tilläggas att det var belamrat med flyttkartonger och skräp vid både besiktning och visning. Nu har han fortfarande hela källaren kvar med kartonger med bara dagar kvar till överlåtelse och han har sagt att det kommer inte bli tomt heller.

Vi har varit snäll hittills med att strunta i att det knappt gick att se huset invändigt för alla kartonger för att vi ville så gärna köpa huset och i kontraktet har vi skrivit att det räcker med att huset ska vara uttömt men ej flyttstädat då vi ändå ska rusta en massa.

Vi har pratat med mäklaren om detta och enligt henne har han tio dagar på sig att hämta sina prylar om vi skriftligen ber om det vilket vi kan acceptera. Sen blir grejorna våra. Det står även i kontraktet.

Men frågan är hur man ställer sig till att han ska in och greja i då vårat hus, kan man neka han tillträde och bara bestämma en dag som han kan hämta sina prylar på? Det är ju inte lite grejor utan en hel gillestuga på 60 kvadrat full med kartonger... Jag vill inte ha han springa där då vi kommer att köra dit våra saker omgående och ha en massa dyra verktyg ståendes där för att rusta.

Och kan man kräva skadestånd på en gång eftersom han bryter kontraktet i och med att huset inte är tomt?

Tack på förhand!

Mvh
Björn
Varför inte i all välmening prata med säljaren o erbjuda denne en hjälpande hand?...kanske har säljaren nåt bekymmer som hindrar...

Situationen är väldigt lik den vi fick när vi köpte det här huset...

Vi skrev kontrakt och betalade handpenning med ett tillträdesdatum ganska långt fram i tiden, typ EN vecka innan tillträde så ringer mäklaren och meddelar att säljarna "inte kommer hinna med att flytta" så dom vill flytta fram tillträdet "några veckor"

Vi blir ju inte så glada, eftersom huset hade ganska mycket behov av småfix (typ tapetsering osv) innan flytten så har ju jag tagit ledigt från jobbet en månad från tillträdet och framåt, då skulle vi både fixa huset OCH flytta. Vi meddelar mäklaren att det går inte, vi måste flytta in då, hon säger att hon ska se vad man kan göra.

Sen hör vi ingenting, och när det närmar sig tillträdesdagen så ringer JAG upp mäklaren och frågar hur det går efetrsom jag inte hört flasklock, och hon säger att "Jo, det ska gå att få tillträde på utsatt dag", fine, jag tar ledigt för att vi ska träffas och skriva papper och lämna över, och vi åker till mäklarens kontor och börjar skriva och föra över pengar från lån osv, och vi får nycklarna utom en som säljarna "inte kan få fram just nu".. När det är klar brister kvinnan i säljarparet ut i gråt, vi fattar ingenting, men hon säger "Men vi måste ju BERÄTTA för dom!", nu går det ju kalla kårar efter ryggraden här, har huset brunnit ner ? är grunden vattenfylld ? vad är det ? ..men då berättar hon att dom har citat "lite saker kvar", varvid mäklaren föreslår att vi åker gemensamt dit och så kan dom hämta sakerna samtidigt.. okej, låter ju bra, även om man har en känsla av att det kanske kommer skita sig.. Min sambo säger att hon vill att mäklaren följer med, vilket hon först inte vill men när vi insisterar så går hon med på det.

När vi kommer dit är det KAOS, hela infarten är FYLLD med möbler och prylar, båda garagen samt båda ytterdörraerna i huset är vidöppna, det står två bilar med släp parkerade, och det springer runt tre personer klädda i varselvästar och bär prylar..

Vi vill först inte gå ur bilen men får göra det och man ser att mäklaren inte helelr är så nöjd över situationen.. vi går på mäklaren och säger "lös det här, NU!", varvid hon förklarar att det är vårat hus nu, och att dom inte ens får vara där om vi motsätter oss det, säljarens kompisar som håller på med flytten blri helt tokiga och kallar oss elaka saker, och frågar hur vi kan vara så hjärtlösa mot citat "gamla människor".

Säljaren har alltså haft ca 3 månader på sig att flytta, men satte uppenbarligen igång "på riktigt" bara ett par dagar innan tillträdet, datumet sattes dessutom av säljarna, vi hade gärna tidigarelagt datumet, men det ville dom inte.

Vi diskuterar med mäklaren som säger att vi kan vara snälla och kanske låta dom fortsätta flytta grejerna utomus iaf under dag/kväll ? ..vi säger okej och undrar vad som händer med resten av prylarna som dom inte hinner med, mäklaren säger att dessa tillfaller oss. Mäklaren klargör sedan för säljarna att dom får flytta ut allt inifrån huset NU, och sen har dom kvällen på sig att flytta allt utomhus. Dom har INTE tillträde till huset längre då det är vårt.

Vi åker därifrån och sätter oss och äter med blandade känslor..

Vid 23-tiden åker vi dit igen, mot alla odds har säljarna nästan tömt uppfarten, och det är tomt på människor, vi går in och ser att det finns en massa "skräp" kvar, låser och åker hem.

Nästa dag åker vi tillbaka, nu med nya låscylindrar och byter och börjar röja.

Sen är vi där nästan varje dag, och en dag står det oförklarligt lite grejer på infarten, typ mindre trälådor med prylar ? ytterligare nån dag senare kommer säljarna och lämnar den sista nyckeln, varvid mannen råkar försäga sej typ "Ja vi ställde hit lite saker som hörde till huset, förstökte ställa in dom, men nyckeln passade tydligen inte längre".. hmm.. dessutom plockar han med sig en del grejer som vi ställt i "stora skräphögen", och en pirra som också var kvarlämnad, jag ORKAR inte ens invända mot det även om den egentligen är våran nu, är mest glad att han tar med sej lite skräp.

Sen kör vi allt deras kvarvarande skrot till tippen, utom allt somf anns på vinden, mycket av det står närmligenf ortfarande kvar där :)

Så i slutändan åkte vi på att skicka allt deras skräp på skroten, vi fick ingen flyttstädning, och vi gjorde oss ovänner med säljarna, men vi slapp faktiskt några problem efter det.

P
Vi är alla döende! Det kan vara svårt att sälja ett hem man bott i under lång tid och upplevt många av livets olika faser. Många äldre inser inte att livet håller på och ta slut förrän de tvingas sälja sitt hem av olika anledningar. När man dessutom börjar plocka i saker kommer minnen tillbaka. Äldre människor kan också ha en början till lite dementa. Det här är något man önskar att mäklare hade bättre kunskap om och metoder för att hantera. Det tycker jag är mäklarens jobb. Självklart måste man som köpare vara väldigt bestämd och tydlig men det finns ingen anledning att visa förakt för säljare som kanske är gamla eller har det svårt på annat sätt.

Redigerat av moderator:
  • Gilla
MaxÅ och 8 till
  • Laddar…
Tyvärr stälelr det ju ofta till med problem för en själv om man är snäll, i vårat fall hade vi ju väldigt tight tidsschema redan innan, vi hade sagt upp våran lägenhet och jag hade tagit ledigt, vi hade planerat in flytthjälp från kompisar osv, det hade avrit katastrof att flytta fram datumet två veckor som säljarna ville.

När jag köpte mitt hus var säljaren tydligen känd hos banken där jag fick lån. Banken ställde krav till säljaren att han inte fick pengarna förrän fastigheten var tömt av allt bråte. Han fick 10 dagar tid att röja. Det var inte roligt att ha honom grejandes på tomten för jag var tvungen att flytta in direkt, hade inget annat boende. Men han tog allt med sig, även sånt som han egentligen inte fick.
Så prata med banken, det är som det är, money talks!

Borde vara mäklarens uppgift.

MissMuffet skrev:
Vi är alla döende! Det kan vara svårt att sälja ett hem man bott i under lång tid och upplevt många av livets olika faser. Många äldre inser inte att livet håller på och ta slut förrän de tvingas sälja sitt hem av olika anledningar. När man dessutom börjar plocka i saker kommer minnen tillbaka. Äldre människor kan också ha en början till lite dementa. Det här är något man önskar att mäklare hade bättre kunskap om och metoder för att hantera. Det tycker jag är mäklarens jobb. Självklart måste man som köpare vara väldigt bestämd och tydlig men det finns ingen anledning att visa förakt för säljare som kanske är gamla eller har det svårt på annat sätt.
Jag ser inte något föraktfullt i att man skriver kontrakt och köper hus och betalar pengar och då också vill få tillgång till ett tomt och städat hus. Det är väldigt oladdat.

Däremot är det så j-a fult att mörka problemet tiden före överlåtelse och till och med medan ni sitter och skriver hos mäklaren och för över pengarna... Bedrägligt kallar jag det, oschysst och föraktfullt också.

• Gilla
jimih och 5 till
  • Laddar…
Rätta mig om jag har fel med jag tror det är 3 månader som gäller enligt lagen oavsett kontrakt eller ej.
Om ni gör åverkan eller slänger/flyttar vederbörandes prylar så kallas det egenmäktigt förfarande.
Det är samma princip om jag parkerar min bil på eran tomt. Så kolla upp det där så ni inte gör en tabbe.

björn88 skrev:
Hej!

Om några dagar får vi tillträde till huset med allt vad det innebär. Men idag ringde mäklaren och sa att gubben i huset inte har en chans att bli klar med huset. Det ska tilläggas att det var belamrat med flyttkartonger och skräp vid både besiktning och visning. Nu har han fortfarande hela källaren kvar med kartonger med bara dagar kvar till överlåtelse och han har sagt att det kommer inte bli tomt heller.

Mvh
Björn

Rätta mig om jag har fel med jag tror det är 3 månader som gäller enligt lagen oavsett kontrakt eller ej.
Om ni gör åverkan eller slänger/flyttar vederbörandes prylar så kallas det egenmäktigt förfarande.
Det är samma princip om jag parkerar min bil på eran tomt. Den får ni inte flytta. Så kolla upp det där så ni inte gör en tabbe.

björn88 skrev:
Hej!

Mvh
Björn

Vet inte alls vilka krav som finns på en mäklares kompetens, men nog borde det rimligtvis ingå människokännedom som räcker såpass långt att förutse den här typen av problem?

• Gilla
johel572
  • Laddar…
D
Laths skrev:
Det är samma princip om jag parkerar min bil på eran tomt. Den får ni inte flytta. Så kolla upp det där så ni inte gör en tabbe.
Det spelar väl roll vad som står i kontraktet. Då detta är nog rätt vanligt har väl de mesta mäklare med just saker som lämnas kvar brukar väl övergå till nya ägaren på tillträdesdagen. Är väl också vanligt att ha med i kontraktet att köparen kan på säljarens bekostnad få det kvarlämnade bortforslat även om där är problemet att få betalt av säljaren som kan nog vara det svåra.

Finns säkert inte med i alla köpkontrakten men nog väldigt vanligt i dag.

Gubben i huset är en människa som kanske bott i huset större delen av sitt liv. Då kan det vara svårt att lämna "sitt" hus. Har ni träffat honom, om inte ta kontakt med honom. Då blir det lättare för er att fatta ett beslut. Som att slänga ut sakerna eller hjälpa honom få ut sakerna. Mäklaren måste veta vilka regler som gäller. Det är klar ni bestämmer när han får komma in i ert hus, ni har väl nycklarna. Och om sakerna är hans får han betala borttransport, tala med honom, men om ni accepterat sakerna som era faller kostnaderna på er. Ge honom tio dar och kanske en hjälpande hand. Eller ställ ut dom under en presenning så kanske han hämtar dem fortare så de inte blir fuktskadade. De kan ju finns en giltig orsak varför han inte kan hämta dem som sjukdom.

• Gilla
avdpos
  • Laddar…
D
MissMuffet skrev:
Undrar om du skriver detta i ren allmänt eller menar mer om den som delade med sig av sin erfarenhet?
Det finns väl ursäkter för det mesta, finns väl unga det är svårt för att det är första huset alla har ju sina saker.
Men gäller väl att inte stoppa huvudet i sanden och bara strunta i det förränns det blir kris.
Tycker det är oacceptabelt så som paret gjorde sitta där och skriva på papper för försäljning och låtsas som inget ting fastän de visste mycket väl hur det låg till. Det hade väl varit bättre meddela mäklaren och köparna om problemet än att ljuga. Hur hade det varit om köparna hade flyttlass väntandes som skulle direkt till huset så fort allt var på skrivet.

• Gilla
Sir Duke
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.