Nu vet jag inte om det skrivits något i förväg, men hittade nån slags standard text för stuguthyrning. Som är överenskommet med Konsumentverket.

http://www.sverigeturism.se/stugor/villkor.htm

Men har man inte gjort upp i förväg vad som gäller så blir det väl en annan femma.

• Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
TS har ju fått betalt, så när som på bensinpengar och tid som gick åt för att åka ut och ta fram nyckeln i onödan.

Bollen ligger hos hyresgästen. Kommer det kravbrev i september så tar man ställning till det då.

• Gilla
Enolf och 1 till
  • Laddar…
Ingper skrev:
Du har ju ett väldigt bräckligt system för nyckelöverlämningen och kan egentligen inte veta säkert om de ens varit vid rätt stuga.

.
Vänta nu…
De fick en länk till en sida med glasklar vägbeskrivning. Dessutom har jag FILMAT när jag kör fram till torpet, 2-3 km därifrån (från huvudleden för att det inte ska gå att missa avfarter etc). Det finns också ett FOTO på plankan och stenen under vilken nyckeln låg. Man måste vara helt jävla dum i huvudet om man ska missa detta. Eller så är man en bedragare. Några andra alternativ finns tyvärr inte.

Dessutom var det TVÅ vuxna människor som samtidigt stämde in på något av dessa alternativ, vilket ju måste vara ett slags världsrekord.

Redigerat:
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Ansvaret för att åka till rätt stuga ligger givetvis hos hyresgästerna, inte hos TS.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Staffans2000
Nu börjar TS vela lite. Det som förut var "Antingen har de varit vid fel torp, eller så storljuger de om att de inte hittade nyckeln" har nu blivit "Man måste vara helt jävla dum i huvudet om man ska missa detta. Eller så är man en bedragare. Några andra alternativ finns tyvärr inte.[/I"]

Först ser tydligen TS möjligheten att hyresgästerna kört till fel torp, för att femtioelva inlägg senare utesluta samma cenario, så vida de inte lider av ett intellektuellt funktionshinder förstås.

När det första argumentet inte biter som man tänkt, är det dags att höja rösten samt förolämpa motparten. Ett avslut med en påhittad sanning sitter ju också fint.
(Den som inte använt denna retorikteknik någon gång, räcker upp en hand.)

TS har även svårt att hantera situationen "Känner mig dock rörig i skallen efter händelsen och kan inte tänka klart"

Att reagera så starkt efter tre år av problemfri uthyrning tycker jag är oroande (för TS). Kanske borde TS fundera på att lägga ner verksamheten för att få ro i sinnet.

Vänliga hälsningar
Staffan

Ursäkta? En påhittad sanning? Vilken tänkte du på?

De ska få skicka sin 'dokumentation' som bevisföring. Den kommer antingen vara från fel torp eller en konstruerad dokumentation. Om det är fel torp får de inga pengar. Om den är konstruerad får de 600 av 800 och sen ska de få glädjas åt att ha kammat hem 600 på ett storljug. Jag behöver inte deras pengar

För övrigt har jag inga betänkligheter mot att förolämpa två läskunniga människor som per telefon anklagar mig för att försöka blåsa dem på 800 kronor. Antingen har DE gjort fel eller så försöker DE blåsa mig. Instruktionerna var mer än övertydliga. Och då är en förolämpning som skräddarsydd.

Har inget mer att säga. De har inte hört av sig än och om de gör så kan ni läsa ovan hur jag tänker göra

• Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Och svar på andra synpunkter:

1. Jag deklarerar hyran (surprise!)
2. Det står i kontraktet att tillträde är efter 14. De ringde 15.30. Kontraktet får de läsa så fort de anmält intresse vilket i detta fall var nästan två månader före tillträde

Alla andra gäster har hittat nyckeln. Alla har skrivit i gästboken. Alla har varit nöjda. Så jag är också nöjd

• Gilla
Enolf och 2 till
  • Laddar…
Inte för att vara oartig, men om de inte hört av sig så är ju allt lugnt och den här tråden behövs ju inte, särskilt eftersom du verkar så säker på att du har rätt.

Helt rätt men det beror ju på att det spårade ur. Jag vet ju att nyckeln låg där den skulle eftersom jag åkte dit en timma senare. Det var inte der som var frågan och jag har fått de svar jag behövde. Frustration för att bli anklagad för bedrägeri när man tex ägnade tre timmar åt att klippa gräs och trimma dagen före, dvs haft helt andra intentioner...

• Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Orsaken till problemet/dispyten är ju helt klar:
Att Zingo råkade vara oanträffbar på telefon de 22 kritiska minuterna.

Jag menar inte nedanstående som kritik mot någon, allra minst mot Zingo,
Men jag tycker det är anmärkningsvärt hur ofta folk är onåbara nu för tiden.
Fast "alla" har mobil med enormt bra kommunikationsförmåga.

Min gissning: Sedan smartfånarna kom åker mobilen fram i tid och otid för diverse surfande och fejande.
Och så blir den liggande på köksbordet eller i soffan i stället för att åka med i fickan när man går och hämtar posten, hämtar in ved, tvättar bilen eller badar barnen.
Och där gör den ju ingen nytta :(

Jag SOV en timma eftersom jag hade kommit hem med flyg klockan fyra på morgonen. Telefonen var i viloläge. Man får sova när man behöver även om man hyr ut en stuga. Och om någon inte står ut att vänta 22 minuter är det inte mitt problem. Det var en strålande dag, 25 grader varmt och man kunde sitta vid utebordet och njuta. Men... viktigast av allt: nyckeln låg precis där den skulle så diskussionen om de 22 minuterna är ju helt irrelevant

KnockOnWood skrev:
Jag menar inte nedanstående som kritik mot någon, allra minst mot Zingo,
Men jag tycker det är anmärkningsvärt hur ofta folk är onåbara nu för tiden.
Jag tycker problemet är helt annorlunda.

Folk förväntar sig att alla ska vara nåbara jämnt och ständigt och har aldrig beredskap för något annat.

Åker man någonstans så får man väl gör sjutton se till att ha en plan B om inte allt klaffar. Åror och öskar i båten, mössa och vantar i bilen, filtar, värmeljus och ficklampa hemma. Man kan inte förvänta sig att folk ska stå i givakt och vänta på att någon ringer.

Själv skiter jag ofta i att svara. När jag sitter i bilen till exempel, eller på toaletten för den delen.

Vad TS kunder anbelangar så är det väl självklart att huset inte motsvarade förväntningarna och att kunden använde nyckeln som argument. Om man verkligen är intresserad av att hyra så kan man väl för sjutton stå ut med att ledigheten försenas med 44 minuter?

• Gilla
zingo och 2 till
  • Laddar…
Nyfniken skrev:
...Man kan inte förvänta sig att folk ska stå i givakt och vänta på att någon ringer...
Det är ju det som är vitsen med mobiltelefonin, man behöver inte "stå i givakt", eller "sitta klistrad vid telefonen" som tjejerna sa förr, när de väntade på att drömprinsen skulle ringa.
Med mobilen i fickan kan du göra praktiskt taget allt, kanske med undantag för att bada och simma.

Nyfniken skrev:
...Själv skiter jag ofta i att svara. När jag sitter i bilen till exempel, eller på toaletten för den delen...
Men du märker väl att det ringer, och ringer tillbaka när du tvättat och torkat händerna?

Nyfniken skrev:
...så kan man väl för sjutton stå ut med att ledigheten försenas med 44 minuter?
Nu är det du som spekulerar. Hyresgästen fick inget svar på 22 minuter, var fick du 44 ifrån?
Och problemet var naturligtvis inte att de fick vänta en specifik tidrymd ("hittar ni inte nyckeln, eller stöter på något annat problem, så ring, så kommer jag inom en halvtimme"), utan att de inte alls visste hur länge de skulle behöva vänta.

• Gilla
roland53
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.