KnockOnWood skrev:
Nu är det du som spekulerar. Hyresgästen fick inget svar på 22 minuter, var fick du 44 ifrån?
Om man leker med tanken att hyresgästen kommer till stugan, kastar sig ur bilen, letar efter nyckeln, ringer TS och sen direkt rivstartar och kör därifrån så bör de ha kommit 22 minuter bort. Om de vänt när TS återkommit bör de vara tillbaka på plats 44 minuter från avtalad tid.
 
  • Gilla
Enolf
  • Laddar…
Lämna tillbaka pengarna oavsett om du tycker dig ha rätt eller inte. Personligen tror jag det kostar mer än det smakar om du skulle behålla pengarna. Kunden har alltid ett nätverk. Om du håller på pengarna riskerar du därför att förlora flera potentiella kunder.
 
  • Gilla
Lilla Yk
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Men du märker väl att det ringer, och ringer tillbaka när du tvättat och torkat händerna?
Nej, faktiskt inte. Jag brukar vänta med att ringa tillbaks tills jag känner för det. Det kan vara allt mellan 2 minuter och åtta timmar.

Är det viktigt får man faktiskt ringa igen.
 
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
Nyfniken skrev:
Nej, faktiskt inte. Jag brukar vänta med att ringa tillbaks tills jag känner för det. Det kan vara allt mellan 2 minuter och åtta timmar...
Det låter som om du jobbar på Televerket eller SJ, kanske Larmtjänst.
Klart att det är viktigt när hyresgästen ringer strax efter det beräknade tillträdet.

Nyfniken skrev:
...Är det viktigt får man faktiskt ringa igen.
På ankomstdagen (idag) försökte de ringa mig tre gånger men jag hade inte telefonen i närheten.
 
zingo skrev:
...Och om någon inte står ut att vänta 22 minuter är det inte mitt problem...
Som jag skrev tidigare är ju en viktig del av problemet att hyresgästen inte hade en aning om de skulle få vänta 22 minuter eller 22 timmar.

De kanske också var trötta, hade jet-lag och behövde sova.
 
Nyfniken skrev:
Nej, faktiskt inte. Jag brukar vänta med att ringa tillbaks tills jag känner för det. Det kan vara allt mellan 2 minuter och åtta timmar.

Är det viktigt får man faktiskt ringa igen.
Nu ringde faktiskt också hyresgästen TRE ggr utan att få svar. Det talar faktiskt lite för att de ändå var intresserade av stugan.

Sedan måste TS förstå att dennes "bevis" för att nyckeln finns där, dvs filmning av hur h*n åker dit och plockar fram nyckeln från gömstället är rent krasst precis lika lite "bevis" som hyresgästens film (?) som ev. visar på motsatsen. Försök släppa det där med filmen, även om DU vet så har den inget bevisvärde då det är så lätt att fejka. Det gäller lika mycket även hyresgästens ev. film.

Sedan tycker jag nog att man, som hyresvärd och tjänsteleverantör, om man valt att inte personligen lämna över nyckeln i alla fall ha något alternativt sätt för hyresgästen att komma i kontakt. I synnerhet omkring tillträdesklockslaget. Det kan ju finnas en hel mängd andra saker som kan dyka upp och vara oklara.

TS, du ansvarar ju faktiskt för en tjänst som en kund köper av dig. "Man får sova när man behöver även om man hyr ut en stuga". Nja, om jag står där i skogen vid helt rätt tidpunkt för tillträde (15:30 är mycket lämpligt om det är avtalat "efter 14"), hittar inte nyckeln eftersom jag kanske är trött efter resan, stressad och beter mig som en idiot (eftersom jag inte fattar det jag läser), ringer hyresvärden som inte svarar, ringer igen. Och igen, fortfarande utan svar. Då är det inte konstigt att man ger upp. Och tror att man blivit blåst.

Att hyresvärden inte svarade på tre försök för att denne behövde sova (halvfyra på eftermiddagen) och dessutom inte valt att ha telefonen påslagen bredvid sängen fast denne visste att det just då (plus/minus någon timme) kom en hyresgäst till stugan (som aldrig varit där) - även om det är sant så är det både rätt irrelevant och framförallt nonchalant mot kunden.

Bli inte sur nu, men hyr man ut är man hyresvärd och har ett visst ansvar att vara anträffbar för hyresgästen. I synnerhet vid tidpunkten för tillträde. Det är en helt annan sak än om man blir uppringd i vanliga privata ärenden - då finns ingen skyldighet att ringa tillbaks alls, eller ens ha telefonen påslagen.

Så tycker jag....;)
 
  • Gilla
Kire_78 och 7 till
  • Laddar…
Nyfniken skrev:
Nej, faktiskt inte. Jag brukar vänta med att ringa tillbaks tills jag känner för det. Det kan vara allt mellan 2 minuter och åtta timmar.

Är det viktigt får man faktiskt ringa igen.
Rätt!
Bara för man har en mobil så behöver man inte vara anträffbar 7x24. Det fungerade lika bra om inte bättre innan mobilen blev var mans egendom.
 
Ingper skrev:
Nu ringde faktiskt också hyresgästen TRE ggr utan att få svar. Det talar faktiskt lite för att de ändå var intresserade av stugan.
Så tycker jag....;)
3ggr inom hur många minuter? TS ringde tillbaka efter 22 minuter, Har du inte mer ro i kroppen bör du nog stanna hemma!
Dessa förbannade människor som tro att alla skall vara tillgängliga jämt och ständigt för att de inte har ro i sin egen kropp. Istället för att hyra en stuga borde de lägga pengarna på en pyskolog för att avhjälpa sina problem med att inte ha ro!
Så tycker jag
 
zingo skrev:
Och svar på andra synpunkter:

1. Jag deklarerar hyran (surprise!)
2. Det står i kontraktet att tillträde är efter 14. De ringde 15.30. Kontraktet får de läsa så fort de anmält intresse vilket i detta fall var nästan två månader före tillträde

Alla andra gäster har hittat nyckeln. Alla har skrivit i gästboken. Alla har varit nöjda. Så jag är också nöjd
Vad säger kontraktet ska hända om kunderna inte hittar nyckeln eller fastigheten?
 
Man kan tycka vad man vill både om hyresgästerna och TS. Men hur man än vänder sig har man alltid rumpan bak. Hyresgästerna är skyldiga att ge TS en rimlig chans att rätta till eventuella fel, inklusive vägbeskrivning etc.
Det har de uppenbarligen inte gjort, då de backade ur direkt vid första kontakt efter 22 min.
Case closed.
Behåll pengarna.
 
  • Gilla
Dizzy84 och 2 till
  • Laddar…
klonk skrev:
Vad säger kontraktet ska hända om kunderna inte hittar nyckeln eller fastigheten?
Ett kontrakt kan omöjligen ta upp varje specifikt fel som kan inträffa, så det är en helt ointressant fråga om du ursäktar.
Istället finns som regel mer generella klausuler och praxis. Fler än mig har nämnt det ovan.
 
thomasx skrev:
Ett kontrakt kan omöjligen ta upp varje specifikt fel som kan inträffa, så det är en helt ointressant fråga om du ursäktar.
Istället finns som regel mer generella klausuler och praxis. Fler än mig har nämnt det ovan.
Det vore väl rimligt att ta upp vad som skulle hända om nyckeln inte hittas när man använder gömma-nyckeln-utomhus-systemet. Däremot köper jag att kontraktet inte tar upp vad som händer om de åkt till fel fastighet (som är en av TS teorier).
 
Ja visst, på samma vis som det vore rimligt att ta upp vad som händer om vattnet inte funkar, om taket läcker, om sängbottnarna trillar ur eller om huset brunnit ner. Första steget är rätt självklart, man ringer hyresvärden och ber denne lösa problemet, om det inte går och det är av stor betydelse för hyresgästen kan denne häva avtalet. Det är rätt normalt. Att inte komma in i en hyrd bostad är rätt betydelsefullt. Men Ts har inte fått chansen att åtgärda ett eventuellt problem, om det nu verkligen fanns nåt. Man kan omöjligen förutse alla eventualiteter och än mindre lista dem i ett avtal. Jag många gånger hyrt stuga med olika former av nyckelgömmor, men aldrig sett ett avtal nämna just nyckelproblemet som en specifik klausul. Men det är inte så konstigt, det behövs inte. :)
 
  • Gilla
Dizzy84 och 2 till
  • Laddar…
nissenhj skrev:
3ggr inom hur många minuter? TS ringde tillbaka efter 22 minuter, Har du inte mer ro i kroppen bör du nog stanna hemma!
Dessa förbannade människor som tro att alla skall vara tillgängliga jämt och ständigt för att de inte har ro i sin egen kropp. Istället för att hyra en stuga borde de lägga pengarna på en pyskolog för att avhjälpa sina problem med att inte ha ro!
Så tycker jag
Om du ursäktar så tycker jag att det var ett ovanligt dumt uttalande.

Vad vet du om "Dessa förbannade människor"?
De kanske hade hyrt en ödsligt belägen stuga ett par dar just för att få ro.
Kanske till och med på en psykologs inrådan.


F.ö. vad vet vi om varför stugnyckeln hade rubbats som Zenit har observerat.
Det finns en hel del djur som rör sig kring ödsligt belägna stugor.
Harar, igelkottar, möss, sorkar, mullvadar...
 
Ingper skrev:
Nu ringde faktiskt också hyresgästen TRE ggr utan att få svar. Det talar faktiskt lite för att de ändå var intresserade av stugan.
Njae, njäee. Prova med en modern telefon, att ringa samma nummer tre gånger. Det kräver verkligen inte någon ansträngning alls! Det är betydligt jobbigare att klia sig i armvecket. Den som inte klarar dessa 22 minuter måste ha svåra problem att överleva i något annat än en bomullsvardag. När man ska köpa nåt åtråvärt, eller kontakta en folkilsken vårdinrättning/myndighet kan man behöva ringa 75 gånger på en kvart, vad är det för diagnos på ett sånt beteende, kan man undra? Intresse?
 
  • Gilla
zingo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.