Jag hyr ut mitt torp lite då och då, till gäster som vill komma bort från storstaden - både svenska och utrikiska.

Systemet med överlämning av nyckel har fungerat så att jag gömmer den på fastigheten och talar om för varje gäst var den finns, när de förskottsbetalat deposition och del av hyra. Har inte varit några problem alls på tre år.

Nu var det dags igen. Ett par skulle hyra två dygn för 800 kronor. På ankomstdagen (idag) försökte de ringa mig tre gånger men jag hade inte telefonen i närheten. Jag ringde upp 22 minuter efter deras första försök. Då säger de att de varit där, letat efter nyckeln precis där jag påstod att den skulle finnas, men inte hittat den. Jag hade varit där IGÅR och kollat att den fanns där den skulle vara. Och där var den. Men de insisterade: "Vi har letat och vi har dokumenterat. Det finns ingen nyckel. Och nu är vi på väg för att leta upp annat boende".

Jag sa att jag vet att den ligger där den ska och att jag också ska dokumentera när jag tar fram den. Då fick jag svaret att "jag ju kan ha lagt dit den före jag filmar".

Men jag åkte dit och filmade delar av min resväg dit, även när jag tar fram nyckeln precis där den skulle vara.

Så jag misstänker att de inte blivit nöjda med boendet och valt att försöka hitta annat. Sedan kommer denna paniklögn för att få pengarna tillbaka. Men jag hade ju gett dem pengarna tillbaka även om de varit ärliga och förklarat varför. Nu fick jag lägga 100 kronor på bensin för att kolla att nyckeln fanns så jag slapp skaffa ny kopia till nästa veckas gäster, eller rentav byta låset. Visste ju inte om de fullbordat lögnen med att dessutom ta med sig nyckeln.

Men nu känner jag mig så irriterad pga detta oärliga beteende att jag inte har lust att betala tillbaka några pengar. Känner mig dock rörig i skallen efter händelsen och kan inte tänka klart. Finns det något jag kan köra på för att slippa betala tillbaka? De ska ju i alla fall få skicka sin "dokumentation" så att de blir påminda om lögnen och så att jag får se hur de tagit bort nyckeln innan de dokumenterade "bevis"

Handlar det om totalt 800 kronor så skulle jag inte orka bry mig. Betala tillbaka, sätt upp det på blåskontot och glöm det hela. Eller också betalar du inte tillbaka med risk att de orkar tjafsa, vilket i slutändan även kommer att kosta dig tid.

Hyr man ut måste man ta höjd för att det inte alla gånger löper helt smärtfritt.

Hur mycket är det som de betalt i förskott och vill ha tillbaka?

• Gilla
Globetrot och 1 till
  • Laddar…
De betalade allt i förskott, dvs 800

zingo skrev:
De betalade allt i förskott, dvs 800
Ja då handlar det om du vill riskera att de tjafsar för att kunna behålla 800 kronor. Det kan bara du bedöma.

Mitt förslag är dock att du försöker glömma att du anser dig illa behandlad och enbart funderar kring riskerna för framtida strul jämfört med nyttan av att behålla 800 kronor.

Behåll pengarna. Kan dom inte vänta 22 minuter så får dom stå sitt kast.

Hur ofta kommer man inte till ett hotell och blir ombedd att vänta en timme medan rummet blir färdigt?

• Gilla
Enolf och 2 till
  • Laddar…
mycke_nu skrev:
Behåll pengarna. Kan dom inte vänta 22 minuter så får dom stå sitt kast.
I princip håller jag helt med. Är dock inte helt säker på att det är värt risken att springa på en rättshaverist som driver denna struntsak "bara för att det är kul". Finns så många idioter därute... :(

Det blir ju ord mot ord eller dokumentation mot dokumentation. Varför tror de att de skulle vinna en sådan match?

Jag tycker att du kan behålla pengarna, hade inte de velat hyra denna vecka så hade du ju kunnat hyra ut till någon annan.

Du kan ju avvakta med att göra någonting tills du får ett krav på återbetalning. Om de ringer och begär pengarna tillbaka så berätta för dem att du inte kan betala tillbaks något eftersom du avstått att hyra ut till andra, och att du har bevis på att nyckeln fanns där hela tiden (filmat färdvägen). Om de vidhåller kravet, och går vidare på något sätt som orsakar strul för dig så kan du erbjuda dem halva pengen tillbaka. Och blir det för mycket tids- och energikrävande bråk så betala tillbaka. Jag hade undvikit att göra en principsak av det för 800 kr, det är inte värt energin och tiden det kostar.

• Gilla
Plåthuset
  • Laddar…
zingo skrev:
Det blir ju ord mot ord eller dokumentation mot dokumentation. Varför tror de att de skulle vinna en sådan match?
Det är ju svårt att veta vad de tror, men varför tror du att du skulle vinna en eventuell match? ;) Sen kan jag tycka att enbart kostnaden för din tid att delta i matchen är betydligt högre än matchens prissumma.

Men enklast är väl att göra ingenting. Är de någorlunda normala så lär du aldrig höra av dom igen.

Varför skulle de inte höra av sig om de valt att dokumentera "bevis"?

Och finns det verkligen tjänstemän som tar sig an denna typ av fall när ord står mot ord på detta sätt? Läggs det inte bara ner? Har ingen erfarenhet alls av rättssystemet eftersom jag aldrig behövt vara en del av det.

zingo skrev:
Varför skulle de inte höra av sig om de valt att dokumentera "bevis"?
För att det inte är värt besväret för dom om de är normala. Att de "hotar" med "bevis" är rimligen enbart för att få dig att betala tillbaka.

zingo skrev:
Och finns det verkligen tjänstemän som tar sig an denna typ av fall när ord står mot ord på detta sätt? Läggs det inte bara ner? Har ingen erfarenhet alls av rättssystemet eftersom jag aldrig behövt vara en del av det.
Ja så mycket kan jag säga att enbart den tid detta skulle kosta er båda är avsevärt större än 800 kronor om nu någon av er skull välja att driva detta vidare.

Eller så missuppfattade de dina instruktioner om var nyckeln låg, letade på fel ställe, filmade på fel ställe och ringde dig... Ingen svarade då gav de upp och åkte. Jag vet inte hur länge jag stått och väntat om ingen svarade.

Ord mot ord och skitsamma hur du gör, Jag hade nog betalt tillbaka för att slippa vara huvudperson i historien om den tokiga stuguthyraren när de kommer hem från semestern.

/ATW

PS en del kan inte skilja på höger och vänster ds

Jag tog foto på plats och den sten under vilken nyckeln låg. De måste varit helt intelligensbefriade för att misslyckas. Men ska såklart ändå kräva in bevis så att de får simma i egen oärlighet eller dumhet.

• Gilla
Sir Duke och 1 till
  • Laddar…
Väldigt dåligt av dem att bara lämna stugan och förklara att de inte hittade nyckeln. Du fick inte en ärlig chans att komma med en annan nyckel eller visa var den gömda låg. Så brått får man inte ha, om man hyr något i ett par dygn.
Jag hade behållt en del av pengarna som ersättning för bensin och förlorad uthyrning.

• Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
zingo skrev:
Jag tog foto på plats och den sten under vilken nyckeln låg. De måste varit helt intelligensbefriade för att misslyckas. Men ska såklart ändå kräva in bevis så att de får simma i egen oärlighet eller dumhet.
Du har alltså fått et tydligt bevis på att ditt nyckelhanteringssystem inte håller i längden.
Har du ingen granne som kan vara behjälplig med att lämna ut nyckeln?
Eller en butik i närheten?

Ett annat sätt kan vara att ha en behållare med kodlås som sitter på ytterväggen.
Du lämnar ut koden bara, och den kan du ändra då och då för att förhindra missbruk.

Jag tror inte försäkringsbolagen är så glada åt "gömma nyckeln".
Det kan man göra inom familjen/släkten, men inte när okända människor är inblandade.
Du kan inte se om de rubbat nyckeln i dess gömställe?
Eller se tecken på att de varit inne i huset?

Förresten, de betalade hyran, och den skall du inte betala tillbaka tycker jag.
Men vart tog depositionen vägen?

• Gilla
RoBo och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.