Problemet var ju i TS fall att han inte var tillgänglig på telefon.thomas33 skrev:
Om jag varit hyresgäst hade jag nog tänkt att jag åkt på en blåsning, och åkt därifrån om inte uthyraren svarade i telefon efter några uppringningsförsök.
Det handlar ju också om att försäkra sig om annat boende och då är ju tiden på dagen väsentlig.
Sen em kan betyda svårigheter att hitta annat boende och då kan man inte, som " ev lurad" hyresgäst jiddra för länge med en otillgänglig hyresvärd :eek:
Det hjälper väl inte. De ringer, jag säger vilken koden är, de säger att den inte fungerar
att jag ljuger
och så åker de därifrån. Hur ska jag kunna bevisa att det var rätt kod och att jag inte ställde in rätt kod efter att de åkt därifrån? Vi har med störda människor att göra, remember? Då gäller finlir.
Jag ringde upp efter 22 minuter. Om man bokat ett ställe för två dagar kanske man kan vänta mer än 22 minuter? Och nyckeln låg ju där den skulle.roland53 skrev:Problemet var ju i TS fall att han inte var tillgänglig på telefon.
Om jag varit hyresgäst hade jag nog tänkt att jag åkt på en blåsning, och åkt därifrån om inte uthyraren svarade i telefon efter några uppringningsförsök.
Det handlar ju också om att försäkra sig om annat boende och då är ju tiden på dagen väsentlig.
Sen em kan betyda svårigheter att hitta annat boende och då kan man inte, som " ev lurad" hyresgäst jiddra för länge med en otillgänglig hyresvärd :eek:
Antingen har de varit vid fel torp, eller så storljuger de om att de inte hittade nyckeln.
Ska bli fantastiskt spännande att se deras fotobevis på att de inte hittade nyckeln, eftersom den låg där den skulle ligga när jag kom dit.
Men du får ju också komma ihåg att det har funkat bra i 3 år tidigare😊
Man springer ju på en och annan människa som inte är som andra ibland.
Riv inte himmel och jord för det här.
Dom lär ju höra av sig igen till dej
Då diskuterar ni en lösning,förvara pengarna tills dom hör av sig.
Man springer ju på en och annan människa som inte är som andra ibland.
Riv inte himmel och jord för det här.
Dom lär ju höra av sig igen till dej
Då diskuterar ni en lösning,förvara pengarna tills dom hör av sig.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
TS anade väl att nyckeln var rörd?
I så fall har dom antingen undersökt stugan och var inte nöjda.
Eller så var det en familj med föräldrar som var eld och lågor över ett par dagar i skogen, och en sur tonåring i bilen som vägrar gå ur bilen och kräver en mer "civiliserad" bostad...
I så fall har dom antingen undersökt stugan och var inte nöjda.
Eller så var det en familj med föräldrar som var eld och lågor över ett par dagar i skogen, och en sur tonåring i bilen som vägrar gå ur bilen och kräver en mer "civiliserad" bostad...
Stipulera att eventuell återbetalning endast sker kontant på gårdsplanen framför stugan.zingo skrev:Jag kommer istället att skriva in en klausul i kontrakten där man måste betala 500 kronor i bokningsavgift. Och dessa 500 kronorna får man inte tillbaka ens om huset har brunnit ner. Det ska också stå att man inte får lämna fastigheten "vid problem" förrän om två timmar. I så fall fryser det förskottsbetalda inne. Då hinner jag åka dit och fixa whatever som behöver fixas.
Jag hade betalt tillbaka de 800:- det handlar om.
Varför ?
Inte för att de kanske nödvändigtvis har rätt till dem. Men för att få saken ur världen, sova bättre på natten och döda historien innan den ens uppstått, den om stuguthyraren som försökte blåsa oss. Den här typen av personer kan mycket väl vara den sorten som vänder upp-och-ner på allting bara för att få rätt, eller bara för att det är kul att bråka - oavsett om de får rätt.
Dessutom kan de komma att skriva på forum och göra allt för att svärta ner din stuga och dig som uthyrare o.s.v.
Sedan är saken faktiskt inte solklar - du har ju ett väldigt bräckligt system för nyckelöverlämningen och kan egentligen inte veta säkert om de ens varit vid rätt stuga. Saker du själv varit inne på.
Och framförallt - du var inte heller tillgänglig på telefon när de förväntades vara där. 22 min är lång tid i sammanhanget när man står utelåst i ödemarken och tankarna på att man blivit blåst och var man skall bo inatt istället snurrar. I synnerhet som de under denna tid försökt få tag på dig tre gånger. Det talar faktiskt för att de inte bara ändrat sig utan faktiskt ville hyra din stuga och få tag på nyckeln.
Att du sedan antyder att det verkar som att de hittat nyckeln men lagt tillbaka den genom att plankan vid stenen inte låg riktigt rakt är faktiskt ovidkommande. Inte för dig kanske som har en viss minnesbild, men den är din och kan inte tas som bevis för att just dessa gäster rubbat den när de var där. Och så vidare.
Varför ?
Inte för att de kanske nödvändigtvis har rätt till dem. Men för att få saken ur världen, sova bättre på natten och döda historien innan den ens uppstått, den om stuguthyraren som försökte blåsa oss. Den här typen av personer kan mycket väl vara den sorten som vänder upp-och-ner på allting bara för att få rätt, eller bara för att det är kul att bråka - oavsett om de får rätt.
Dessutom kan de komma att skriva på forum och göra allt för att svärta ner din stuga och dig som uthyrare o.s.v.
Sedan är saken faktiskt inte solklar - du har ju ett väldigt bräckligt system för nyckelöverlämningen och kan egentligen inte veta säkert om de ens varit vid rätt stuga. Saker du själv varit inne på.
Och framförallt - du var inte heller tillgänglig på telefon när de förväntades vara där. 22 min är lång tid i sammanhanget när man står utelåst i ödemarken och tankarna på att man blivit blåst och var man skall bo inatt istället snurrar. I synnerhet som de under denna tid försökt få tag på dig tre gånger. Det talar faktiskt för att de inte bara ändrat sig utan faktiskt ville hyra din stuga och få tag på nyckeln.
Att du sedan antyder att det verkar som att de hittat nyckeln men lagt tillbaka den genom att plankan vid stenen inte låg riktigt rakt är faktiskt ovidkommande. Inte för dig kanske som har en viss minnesbild, men den är din och kan inte tas som bevis för att just dessa gäster rubbat den när de var där. Och så vidare.
I normala fall förespråkar jag att man skall behålla pengarna.
Men här tycker jag faktiskt att du bör överväga att lämna tillbaka dom.
1. Det finns inget bevis för att de försöker att lura dig, bara din uppfattning att plankan ruckats. I såfall av vem. Gemen hyresgäst? Igelkott? Traktens minderåriga legister?
2. Dina Kalle Blomkvistfasoner bestående av "filmbevis", låter milt uttryckt en aning löjeväckande.
3. Kan dina motkombattanter ställa till det för dig? T.ex. kontakta skatteverket etc.
4. Som ovan skrivits. detta osäkra men enkla nyckelbytarsystem har hittills fungerat utan problem i 3 år. Var nöjd med det, och sluta med gnällandet över detta lilla bakslag!
Staffan
Men här tycker jag faktiskt att du bör överväga att lämna tillbaka dom.
1. Det finns inget bevis för att de försöker att lura dig, bara din uppfattning att plankan ruckats. I såfall av vem. Gemen hyresgäst? Igelkott? Traktens minderåriga legister?
2. Dina Kalle Blomkvistfasoner bestående av "filmbevis", låter milt uttryckt en aning löjeväckande.
3. Kan dina motkombattanter ställa till det för dig? T.ex. kontakta skatteverket etc.
4. Som ovan skrivits. detta osäkra men enkla nyckelbytarsystem har hittills fungerat utan problem i 3 år. Var nöjd med det, och sluta med gnällandet över detta lilla bakslag!
Staffan
Ja precis, bara bit i det sura äpplet och betala tillbaks hela summan, i annat fall skulle du meddelat familjen direkt när ni talades vid att behåller 500 eller så för uteblivna intäkter.
Nu vet du hur det kan gå och kan förbättra ditt system till nästa gång. Och skulle det nu vara som du beskriver "störda människor" så kanske din stuga går upp i rök eller något annat otrevligt om du bara behåller pengarna utan att kommunicera med dem först.
Nu vet du hur det kan gå och kan förbättra ditt system till nästa gång. Och skulle det nu vara som du beskriver "störda människor" så kanske din stuga går upp i rök eller något annat otrevligt om du bara behåller pengarna utan att kommunicera med dem först.
Bara för att det finns mobiltelefoner betyder det inte att man måste vara tillgänglig 7x24.roland53 skrev:Problemet var ju i TS fall att han inte var tillgänglig på telefon.
Om jag varit hyresgäst hade jag nog tänkt att jag åkt på en blåsning, och åkt därifrån om inte uthyraren svarade i telefon efter några uppringningsförsök.
Det handlar ju också om att försäkra sig om annat boende och då är ju tiden på dagen väsentlig.
Sen em kan betyda svårigheter att hitta annat boende och då kan man inte, som " ev lurad" hyresgäst jiddra för länge med en otillgänglig hyresvärd :eek:
Något snett har skett hos vissa individer sedan mobiltelefonen blev var mans egendom!
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Nu var det ju just vid tiden för tillträdet av stugan som uthyraren var oanträffbar.nissenhj skrev:
Har inget med 24/7 att göra. Det är väl snarare 1-2 timmar i veckan högst.
Och jag börjar luta åt att TS handlat fel och skall betala tillbaka avgiften.
Hyresgästerna är kunder, och skall inte behöva sitta och vänta okänd tid för att få tillgång till det de faktiskt har betalat för.
Jag hade också betalat tillbaka pengarna och tagit 100kr på förlustkontot, speciellt om du gör 400kr skattefritt /natt av varje hyresgäst.
de har ju inte brukat stugan och bör ej betala hela avgiften, de ringde dig ju 3ggr lackade och åkte iväg.
Att blåsa dem på pengar kan vara förenat med problem som ger dig ännu mer bekymmer i framtiden.
Jag hade bytt system för nyckeln ävem om det så är under altan.
de har ju inte brukat stugan och bör ej betala hela avgiften, de ringde dig ju 3ggr lackade och åkte iväg.
Att blåsa dem på pengar kan vara förenat med problem som ger dig ännu mer bekymmer i framtiden.
Jag hade bytt system för nyckeln ävem om det så är under altan.
