nissenhj skrev:
Bara för att det finns mobiltelefoner betyder det inte att man måste vara tillgänglig 7x24.
Något snett har skett hos vissa individer sedan mobiltelefonen blev var mans egendom!
Nä, det är riktigt, men att vara tillgänglig i samband med att en hyresgäst tillträder och även för akuta felanmälningar är varje hyresvärd skyldig att anordna 7/24. Om det sen går till väktare eller annan är en annan sak.:x
 
Redigerat:
  • Gilla
jimih och 2 till
  • Laddar…
Jag skulle avvakta tills det (eventuellt) kommer några krav. Stugan var ju deras de två dygnen. Varför ska du förlora de pengarna? Jag tycker de inte gav dig en rimlig chans att lösa situationen.

Nyckelpåsen blev ju öppnad någon gång efter att du kollat den dagen före. För mig låter det fantasifullt att någon annan än hyresgästerna skulle ha gjort det. Om det var ungdomar/missbrukare/vandrare som gått vilse/whatever, så skulle det väl märkas att någon varit i stugan?

Men som flera skriver, var även nöjd med att det funkat så bra i 3 år.
 
  • Gilla
Enolf och 1 till
  • Laddar…
Andy78 skrev:
Jag hade också betalat tillbaka pengarna och tagit 100kr på förlustkontot, speciellt om du gör 400kr skattefritt /natt av varje hyresgäst.
de har ju inte brukat stugan och bör ej betala hela avgiften, de ringde dig ju 3ggr lackade och åkte iväg.
Att blåsa dem på pengar kan vara förenat med problem som ger dig ännu mer bekymmer i framtiden.

Jag hade bytt system för nyckeln ävem om det så är under altan.
Känns fräckt att påstå att att TS skulle "blåsa dem på pengar". Man blåser väl inte någon på pengar om man vidhåller sin rätt att inte betala tillbaka?

TS har ju heller inte bett om råd om hur TS kan förbättra sitt nyckelhanteringssystem utan frågade om han är skyldig att betala tillbaka pengarna vilket, om de givna förutsättningarna stämmer, TS inte är.
 
  • Gilla
Enolf och 3 till
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Nu var det ju just vid tiden för tillträdet av stugan som uthyraren var oanträffbar.
Har inget med 24/7 att göra. Det är väl snarare 1-2 timmar i veckan högst.

Och jag börjar luta åt att TS handlat fel och skall betala tillbaka avgiften.
Hyresgästerna är kunder, och skall inte behöva sitta och vänta okänd tid för att få tillgång till det de faktiskt har betalat för.
Då har jag totalt missat ifrån TS uppgifter att gästerna skulle anlända en specifik tidpunkt!?
 
Andy78 skrev:
Jag hade också betalat tillbaka pengarna och tagit 100kr på förlustkontot, speciellt om du gör 400kr skattefritt /natt av varje hyresgäst.
de har ju inte brukat stugan och bör ej betala hela avgiften, de ringde dig ju 3ggr lackade och åkte iväg.
Att blåsa dem på pengar kan vara förenat med problem som ger dig ännu mer bekymmer i framtiden.

Jag hade bytt system för nyckeln ävem om det så är under altan.
Var har jag missat att TS hyr ut stugan skattefritt/svart?
 
nissenhj skrev:
Var har jag missat att TS hyr ut stugan skattefritt/svart?
Det är nog inte en alltför osannolik gissning.

nissenhj skrev:
Då har jag totalt missat ifrån TS uppgifter att gästerna skulle anlända en specifik tidpunkt!?
Rimligen gäller hyran från ett visst datum och klockslag, eller hur?
Har du hyrt stuga själv så vet du att hyresperioden är någorlunda fixerad.
Hur vet hyresgästen annars när stugan är tillgänglig?
 
Plåthuset skrev:
...
TS har ju heller inte bett om råd om hur TS kan förbättra sitt nyckelhanteringssystem...
Tycker du att det är fel att ge ett litet råd på vägen? Varför?

Uppenbarligen har inte Zingo haft något att invända i alla fall.
 
KnockOnWood skrev:
Det är nog inte en alltför osannolik gissning.



Rimligen gäller hyran från ett visst datum och klockslag, eller hur?
Har du hyrt stuga själv så vet du att hyresperioden är någorlunda fixerad.
Hur vet hyresgästen annars när stugan är tillgänglig?
Jag har bara hyrt stuga en gång och det var från specifikt datum inget klockslag.
Jag förstod det som att det är därför TS lägger nyckeln för att sitta och slippa sitta o vänta en hel eller halv dag på hyresgästerna!
 
KnockOnWood skrev:
Tycker du att det är fel att ge ett litet råd på vägen? Varför?

Uppenbarligen har inte Zingo haft något att invända i alla fall.
Detta är Juridikforumet där TS ställde en fråga om TS är (juridiskt) skyldig att betala tillbaka pengarna. TS har inte efterfrågat tips om hur TS blir Årets Hyresvärd. Just my 2 cent.
 
Plåthuset skrev:
Detta är Juridikforumet där TS ställde en fråga om TS är (juridiskt) skyldig att betala tillbaka pengarna. TS har inte efterfrågat tips om hur TS blir Årets Hyresvärd. Just my 2 cent.
Även om detta råkar vara Juridikforumet, så är väl så, att om man som hyresvärd har varit tveksam/försummat något i sin roll som hyresvärd, så är det lite magstarkt att ställa hyresgästen vid skampålen som enda skyldig.
Det kan ju finnas olika nyanser och det har väl framkommit i de olika inläggen ;)
 
  • Gilla
Ingper
  • Laddar…
roland53 skrev:
Även om detta råkar vara Juridikforumet, så är väl så, att om man som hyresvärd har varit tveksam/försummat något i sin roll som hyresvärd, så är det lite magstarkt att ställa hyresgästen vid skampålen som enda skyldig.
Det kan ju finnas olika nyanser och det har väl framkommit i de olika inläggen ;)
Det finns alltid olika nyanser men inga av dessa nyanser skulle göra att TS inte har rätt att få betalt och det var därför jag ville påpeka att jag tyckte att det var fräckt att säga att TS blåser hyresgästerna på pengar. Om man som hyrestagare känner till på förhand att nyckelutlämningssystem inte är idiotsäkert ska man såklart ha mer tid på sig än 22 minuter innan man måste hitta ett alterantivt boende.

Det andra var ganska sekundärt - och alla skriver ju vad de vill. :-)
 
KnockOnWood skrev:
Rimligen gäller hyran från ett visst datum och klockslag, eller hur?
Har du hyrt stuga själv så vet du att hyresperioden är någorlunda fixerad.
Hur vet hyresgästen annars när stugan är tillgänglig?
När man hyr stuga (camping eller privat) så brukar nyckelutlämning/tillträde vara från 15 till 18-23, mao så är det ett tidspann på 3-8 timmar. Om man gör som TS att man lägger ut nyckeln så behöver inte gästen komma förrän 04 på natten/morgonen, eller ännu senare dagen efter.

När man sedan ska lämna stugan så brukar det vara senast kl 12.

Tiden mellan kl 12 & 15 finns för att kunna åtgärda eventuella fel/brister.

Om stugan har varit ledig natten innan eller att gästen innan checkat ut tidigt & stugan kollad så godkänner en del uthyrare att man hämtar ut nyckeln tidigare.

Samma sak brukar gälla för hotellrum mm.
 
Jag förstår att du känner dig sur. Jag skulle nog betala tillbaka och lägga det bakom mig. Det är inte värt en tvist.
 
Men det är ju hyresgästen som frånträtt avtalet.

Hen har bokat, betalt och fått stugan i två dygn (men inte utnyttjat den).

Jag ser det som att *hyresgästen* borde fråga sig om det är värt en tvist att försöka få tillbaka pengarna.
 
  • Gilla
Enolf och 3 till
  • Laddar…
Sir Duke skrev:
Men det är ju hyresgästen som frånträtt avtalet.

Hen har bokat, betalt och fått stugan i två dygn (men inte utnyttjat den).

Jag ser det som att *hyresgästen* borde fråga sig om det är värt en tvist att försöka få tillbaka pengarna.
Förvisso. Jag skulle bara inte tycka det var värt. Men invänta någon typ av krav kan man ju göra....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.