Jo, nu vet jag det och ska ha ett bättre system. Torpet ligger ödsligt och det finns inga grannar i närheten som jag känner såpass väl att jag kan be dem hjälpa till. Inga butiker heller. Möjligtvis antikboden då.
Jo, jag såg att plankan under stenen inte låg helt plant. Jag lade den plant. Påsen med nyckeln var också uppriven, inte öppnad med "knuten". Inomhus såg jag inga tecken på att de varit.
Depositionen hoppade jag över denna gång eftersom det bara var två nätter. Normalt tar jag 2.000 i deposition för en vecka eller längre.
Jag tror jag går halvvägs och behåller hälften, varav en del blir för bensin och tiden det tog att köra dit. De får väl bråka då… Jag har ju mina filmer när jag kör dit. Jag har tid att bråka. Men har de?
Jo, jag såg att plankan under stenen inte låg helt plant. Jag lade den plant. Påsen med nyckeln var också uppriven, inte öppnad med "knuten". Inomhus såg jag inga tecken på att de varit.
Depositionen hoppade jag över denna gång eftersom det bara var två nätter. Normalt tar jag 2.000 i deposition för en vecka eller längre.
Jag tror jag går halvvägs och behåller hälften, varav en del blir för bensin och tiden det tog att köra dit. De får väl bråka då… Jag har ju mina filmer när jag kör dit. Jag har tid att bråka. Men har de?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Jag googlade på nyckelbox med kodlås och fick vettiga träffar, bl. a. denna
http://www.pretect.se/nyckelboxar
och denna
http://www.laskompaniet.se/nyckelbox-abus-787/888-0
Något jag tror på, om man kan sätta den lite undanskymt.
http://www.pretect.se/nyckelboxar
och denna
http://www.laskompaniet.se/nyckelbox-abus-787/888-0
Något jag tror på, om man kan sätta den lite undanskymt.
En sån här har jag:
http://securitykeysafe.com/wp-content/uploads/2009/10/GE-AccessPoint-Digital-KeySafe.jpg
Håller nyckeln säkert på plats och kräver en kod för att öppnas.
Är även en tidsstämpling när nyckelförvaringen öppnas.
http://securitykeysafe.com/wp-content/uploads/2009/10/GE-AccessPoint-Digital-KeySafe.jpg
Håller nyckeln säkert på plats och kräver en kod för att öppnas.
Är även en tidsstämpling när nyckelförvaringen öppnas.
Behåll pengarna...
Varför hyra ett hus ute i ingenstans ( spekulerar ) för att sedan stressa ihjäl sig för några minuter istället för att passa på o kolla in omgivningen.
Så behåll pengarna, köp ett kodlås för dom och skicka en bild på dig och låset till dina förskottsbetalande kunder och välkomna dom åter 👍
Varför hyra ett hus ute i ingenstans ( spekulerar ) för att sedan stressa ihjäl sig för några minuter istället för att passa på o kolla in omgivningen.
Så behåll pengarna, köp ett kodlås för dom och skicka en bild på dig och låset till dina förskottsbetalande kunder och välkomna dom åter 👍
Eller hoppa över nyckeln och sätt kod på dörren.
http://www.laskompaniet.se/yale-doorman-v2-silver/1196-0
http://www.laskompaniet.se/yale-doorman-v2-silver/1196-0
Det var väl nåt som inte passade eller så ändrade de sig bara och tyckte att det går bra, en del människor är sådana, finns folk av alla sorter.
Behåll så mycket pengar du tycker behövs för att täcka dina extrakostnader och utebliven förtjänst. Jag hade behållt hälften, gett dem hälften (för att få tyst på dem, kan de bete sig på detta vis är det troligen folk som kan tjata i oändlighet), satt resten på blåskontot och skrivit in deras namn och telnummer i svarta boken.
Behåll så mycket pengar du tycker behövs för att täcka dina extrakostnader och utebliven förtjänst. Jag hade behållt hälften, gett dem hälften (för att få tyst på dem, kan de bete sig på detta vis är det troligen folk som kan tjata i oändlighet), satt resten på blåskontot och skrivit in deras namn och telnummer i svarta boken.
Du kan dessvärre inte på något som helst sätt rent juridiskt bevisa att nyckeln låg där. Även om deras kommentar
om att du skulle kunnat fuska i din dokumentation låter tungvint och krånglig så har de fullständigt rätt när det
kommer till vad som håller i rätten eller ej. Det hade varit en sak om du haft en kamera riktad mot nyckeln så att du
kan dokumentera att de funnit nyckeln, men annars är det kört på den punkten och det kommer bli en fråga ord mot ord.
Och den tvivlar jag på att du vinner eftersom "nyckel under sten" är för mycket av en McGuyverlösning i pappersvändarnas ögon. Sen kommer frågan om dina hyresgäster agerat för att hjälpa situationen eller ej, där har du en fördel eftersom de egentligen tydligt agerade för att bli friade från sitt åtagande i "hyresavtalet", genom att dra efter 20 min.
Framförallt tror jag att alla inblandade, i en juridisk tvist, skulle slå handen i pannan och tycka det är ett fånigt ärende då det handlar om 800 kr, och att utgifterna för tvisten antagligen kommer överstiga vad du får ut av det även om de som "förlorar" tvisten får stå för huvudutgifterna.
Tror du funnit en bra lösning genom att ge dem tillbaka hälften av summan och jag skulle nog rekommendera samma som D09, att du köper ett kodlås, som du uppdaterar efter varje hyresgäst (av försäkringsskäl).
om att du skulle kunnat fuska i din dokumentation låter tungvint och krånglig så har de fullständigt rätt när det
kommer till vad som håller i rätten eller ej. Det hade varit en sak om du haft en kamera riktad mot nyckeln så att du
kan dokumentera att de funnit nyckeln, men annars är det kört på den punkten och det kommer bli en fråga ord mot ord.
Och den tvivlar jag på att du vinner eftersom "nyckel under sten" är för mycket av en McGuyverlösning i pappersvändarnas ögon. Sen kommer frågan om dina hyresgäster agerat för att hjälpa situationen eller ej, där har du en fördel eftersom de egentligen tydligt agerade för att bli friade från sitt åtagande i "hyresavtalet", genom att dra efter 20 min.
Framförallt tror jag att alla inblandade, i en juridisk tvist, skulle slå handen i pannan och tycka det är ett fånigt ärende då det handlar om 800 kr, och att utgifterna för tvisten antagligen kommer överstiga vad du får ut av det även om de som "förlorar" tvisten får stå för huvudutgifterna.
Tror du funnit en bra lösning genom att ge dem tillbaka hälften av summan och jag skulle nog rekommendera samma som D09, att du köper ett kodlås, som du uppdaterar efter varje hyresgäst (av försäkringsskäl).
Om nyckeln var under stenen är faktiskt nästan helt ointressant i det här fallet. Även om det skulle vara så att nyckeln inte var på plats har inte hyrestagarna rätt att häva det ingångna avtalet utan att ge hyresvärden en rimlig chans att avhjälpa felet. 22 minuter är inte en rimlig chans.Voh skrev:Du kan dessvärre inte på något som helst sätt rent juridiskt bevisa att nyckeln låg där. Även om deras kommentar
om att du skulle kunnat fuska i din dokumentation låter tungvint och krånglig så har de fullständigt rätt när det
kommer till vad som håller i rätten eller ej. Det hade varit en sak om du haft en kamera riktad mot nyckeln så att du
kan dokumentera att de funnit nyckeln, men annars är det kört på den punkten och det kommer bli en fråga ord mot ord.
Och den tvivlar jag på att du vinner eftersom "nyckel under sten" är för mycket av en McGuyverlösning i pappersvändarnas ögon. Sen kommer frågan om dina hyresgäster agerat för att hjälpa situationen eller ej, där har du en fördel eftersom de egentligen tydligt agerade för att bli friade från sitt åtagande i "hyresavtalet", genom att dra efter 20 min.
Håller med samtliga om att summan i det här fallet inte är tillräckligt stor för någon av parterna att bråka om (om man inte tycker att det är kul - samt att vissa människor är mer principfasta än andra), men nästa gång kanske det handlar om någon som ska hyra hela sommaren.
Produkter som diskuteras: "nyckelskåp"
Nyckelskåp
Nyckelskåp är perfekta för att organisera och säkra alla dina nycklar på en central plats. Dessa skåp kommer i en mängd olika storlekar och stilar, och de kan rymma allt från ett fåtal nycklar till flera hundra.
Läs mer
Givetvis kan gästen göra så, men nyckelskåpet kan placeras mer synligt. Det skulle vara väldigt konstigt om gästen drog, när det går att ringa till dig och få koden.zingo skrev:
De kan få koden igen per telefon, men fortfarande påstå att den inte fungerar. Ord mot ord igen. Och hur ska jag då bevisa att det var just DEN koden? Ser det som precis samma problem, om man har med störda människor att göra.
Jag kommer istället att skriva in en klausul i kontrakten där man måste betala 500 kronor i bokningsavgift. Och dessa 500 kronorna får man inte tillbaka ens om huset har brunnit ner. Det ska också stå att man inte får lämna fastigheten "vid problem" förrän om två timmar. I så fall fryser det förskottsbetalda inne. Då hinner jag åka dit och fixa whatever som behöver fixas.
Jag kommer istället att skriva in en klausul i kontrakten där man måste betala 500 kronor i bokningsavgift. Och dessa 500 kronorna får man inte tillbaka ens om huset har brunnit ner. Det ska också stå att man inte får lämna fastigheten "vid problem" förrän om två timmar. I så fall fryser det förskottsbetalda inne. Då hinner jag åka dit och fixa whatever som behöver fixas.
Redigerat:
Fast ringer de till dej o säger att det är fel kod, kan du ju tala om den för dem.zingo skrev:
Skummade igenom låset jag länkade till o där står att man kan styra det med en app. Alltså borde du kunna öppna det åt dem, om det inte bara är wi-fi.
