Jo, nu vet jag det och ska ha ett bättre system. Torpet ligger ödsligt och det finns inga grannar i närheten som jag känner såpass väl att jag kan be dem hjälpa till. Inga butiker heller. Möjligtvis antikboden då.

Jo, jag såg att plankan under stenen inte låg helt plant. Jag lade den plant. Påsen med nyckeln var också uppriven, inte öppnad med "knuten". Inomhus såg jag inga tecken på att de varit.

Depositionen hoppade jag över denna gång eftersom det bara var två nätter. Normalt tar jag 2.000 i deposition för en vecka eller längre.

Jag tror jag går halvvägs och behåller hälften, varav en del blir för bensin och tiden det tog att köra dit. De får väl bråka då… Jag har ju mina filmer när jag kör dit. Jag har tid att bråka. Men har de?
 
  • Gilla
Fred vom Jupiter och 1 till
  • Laddar…
När det är sådana här små summor räknas det som ett småmål och då får man bekosta nästan hela sina omkostnader för tvisten oavsett om man vinner eller ej.
 
Tack.
Ska kolla
 
D09
Behåll pengarna...

Varför hyra ett hus ute i ingenstans ( spekulerar ) för att sedan stressa ihjäl sig för några minuter istället för att passa på o kolla in omgivningen.

Så behåll pengarna, köp ett kodlås för dom och skicka en bild på dig och låset till dina förskottsbetalande kunder och välkomna dom åter 👍
 
  • Gilla
Enolf och 3 till
  • Laddar…
Det var väl nåt som inte passade eller så ändrade de sig bara och tyckte att det går bra, en del människor är sådana, finns folk av alla sorter.
Behåll så mycket pengar du tycker behövs för att täcka dina extrakostnader och utebliven förtjänst. Jag hade behållt hälften, gett dem hälften (för att få tyst på dem, kan de bete sig på detta vis är det troligen folk som kan tjata i oändlighet), satt resten på blåskontot och skrivit in deras namn och telnummer i svarta boken.
 
D09 skrev:
Varför hyra ett hus ute i ingenstans ( spekulerar ) för att sedan stressa ihjäl sig för några minuter istället för att passa på o kolla in omgivningen.
Ja säg det?? Finns fölk till allt...
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Du kan dessvärre inte på något som helst sätt rent juridiskt bevisa att nyckeln låg där. Även om deras kommentar
om att du skulle kunnat fuska i din dokumentation låter tungvint och krånglig så har de fullständigt rätt när det
kommer till vad som håller i rätten eller ej. Det hade varit en sak om du haft en kamera riktad mot nyckeln så att du
kan dokumentera att de funnit nyckeln, men annars är det kört på den punkten och det kommer bli en fråga ord mot ord.
Och den tvivlar jag på att du vinner eftersom "nyckel under sten" är för mycket av en McGuyverlösning i pappersvändarnas ögon. Sen kommer frågan om dina hyresgäster agerat för att hjälpa situationen eller ej, där har du en fördel eftersom de egentligen tydligt agerade för att bli friade från sitt åtagande i "hyresavtalet", genom att dra efter 20 min.

Framförallt tror jag att alla inblandade, i en juridisk tvist, skulle slå handen i pannan och tycka det är ett fånigt ärende då det handlar om 800 kr, och att utgifterna för tvisten antagligen kommer överstiga vad du får ut av det även om de som "förlorar" tvisten får stå för huvudutgifterna.

Tror du funnit en bra lösning genom att ge dem tillbaka hälften av summan och jag skulle nog rekommendera samma som D09, att du köper ett kodlås, som du uppdaterar efter varje hyresgäst (av försäkringsskäl).
 
Voh skrev:
Du kan dessvärre inte på något som helst sätt rent juridiskt bevisa att nyckeln låg där. Även om deras kommentar
om att du skulle kunnat fuska i din dokumentation låter tungvint och krånglig så har de fullständigt rätt när det
kommer till vad som håller i rätten eller ej. Det hade varit en sak om du haft en kamera riktad mot nyckeln så att du
kan dokumentera att de funnit nyckeln, men annars är det kört på den punkten och det kommer bli en fråga ord mot ord.
Och den tvivlar jag på att du vinner eftersom "nyckel under sten" är för mycket av en McGuyverlösning i pappersvändarnas ögon. Sen kommer frågan om dina hyresgäster agerat för att hjälpa situationen eller ej, där har du en fördel eftersom de egentligen tydligt agerade för att bli friade från sitt åtagande i "hyresavtalet", genom att dra efter 20 min.
Om nyckeln var under stenen är faktiskt nästan helt ointressant i det här fallet. Även om det skulle vara så att nyckeln inte var på plats har inte hyrestagarna rätt att häva det ingångna avtalet utan att ge hyresvärden en rimlig chans att avhjälpa felet. 22 minuter är inte en rimlig chans.

Håller med samtliga om att summan i det här fallet inte är tillräckligt stor för någon av parterna att bråka om (om man inte tycker att det är kul - samt att vissa människor är mer principfasta än andra), men nästa gång kanske det handlar om någon som ska hyra hela sommaren.
 
  • Gilla
Enolf
  • Laddar…
Förresten - varför skulle ett nyckelskåp lösa problemet?
Gästen kan ju på samma sätt påstå att det var fel kod till skåpet och dra därifrån inom 22 minuter.
 
  • Gilla
Enolf och 3 till
  • Laddar…
zingo skrev:
Förresten - varför skulle ett nyckelskåp lösa problemet?
Gästen kan ju på samma sätt påstå att det var fel kod till skåpet och dra därifrån inom 22 minuter.
Givetvis kan gästen göra så, men nyckelskåpet kan placeras mer synligt. Det skulle vara väldigt konstigt om gästen drog, när det går att ringa till dig och få koden.
 
De kan få koden igen per telefon, men fortfarande påstå att den inte fungerar. Ord mot ord igen. Och hur ska jag då bevisa att det var just DEN koden? Ser det som precis samma problem, om man har med störda människor att göra.

Jag kommer istället att skriva in en klausul i kontrakten där man måste betala 500 kronor i bokningsavgift. Och dessa 500 kronorna får man inte tillbaka ens om huset har brunnit ner. Det ska också stå att man inte får lämna fastigheten "vid problem" förrän om två timmar. I så fall fryser det förskottsbetalda inne. Då hinner jag åka dit och fixa whatever som behöver fixas.
 
Redigerat:
  • Gilla
Enolf och 1 till
  • Laddar…
zingo skrev:
Förresten - varför skulle ett nyckelskåp lösa problemet?
Gästen kan ju på samma sätt påstå att det var fel kod till skåpet och dra därifrån inom 22 minuter.
Fast ringer de till dej o säger att det är fel kod, kan du ju tala om den för dem.

Skummade igenom låset jag länkade till o där står att man kan styra det med en app. Alltså borde du kunna öppna det åt dem, om det inte bara är wi-fi.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.