richardtenggren richardtenggren skrev:
@eleson du fick bra svar av @TotalControl (y)

Vårt system är inte riktigt optimerat, skulle nog haft en större CP eller får jag stödköra VPns CP för att maxa vattenflödet för att få ut maximal kyleffekt. Men så länge det levererar så har jag fullt upp med annat än att optimera systemet :geek:
Köper det. Min tanke var att det krävs rätt många element, eller stor golvyta, för att för att göra av med 10kW producerad värme från en värmepump. Speciellt med lågt ▲-T.
Som exempel, ingen av dessa konvektorer kan leverera 10kW kyla, ( vad jag kunde se).
https://www.eveco.se/wp-content/uploads/2022/03/Carisma_CRC_katalog.pdf
 
richardtenggren
E eleson skrev:
Köper det. Min tanke var att det krävs rätt många element, eller stor golvyta, för att för att göra av med 10kW producerad värme från en värmepump. Speciellt med lågt ▲-T.
Som exempel, ingen av dessa konvektorer kan leverera 10kW kyla, ( vad jag kunde se).
[länk]
Jo men det är väl just det som är fördelen med en fläkt som cirkulerar luften, till skillnad på att förlita sig på konvektionen.

Jag har en vanlig Skystar ECM, men här är väl deras största;
https://www.eveco.se/wp-content/uploads/2021/10/Skystar_Jumbo_katalog_2021.pdf

Dock kan jag inte rekommendera Eveco då supporten jag pratade med var kass och otrevlig, dessutom var han chef där...
Han hade inte tid att hjälpa konsumenter men kunde gärna prata i en kvart om att man måste gå via installatör, till slut la jag på då det inte ledde någon stans.
 
  • Gilla
eleson
  • Laddar…
B
Maxwells demon TotalControl skrev:
VPn blir ju inte påverkad av frikyla.
Jag tror majoriteten som har frikyla kör passiv frikyla.
Jag menade i en ekonomisk jämförelse mellan llvp och frikyla, så måste man göra antaganden om luftvärmepumpens livslängd, eftersom den kommer vara klart kortare än frikylautrustningens livslängd.
 
  • Gilla
Maxwells demon
  • Laddar…
K Kris1 skrev:
I denna hetta och i ett hus vi flytta in i höstas i går mina tankar också på frikyla.
Jag pratade med en gammal kontakt som jobbar med bergvärmepumpar men han menade på att frikyla endast kan sänka tempen ett par grader och att alternativet är att sätta in en luftvärmepump.

Jag har en Thermia Diplomat Optima men blir inte riktigt klok på om det spelar någon roll vilken bergvärmepump man har?
Jag har rör för centraldammsugare som inte används från värmecentralen upp till övervåningen där jag tänkte sätta en konvektor så rördragningen borde inte vara så klurig.
Det beror ju på... Vi har rätt bra förutsättningar eftersom vi har poolvärme också så vi har mer värmebehov (=kallare hål) och på det sättet kan nyttja mer kyla.

Jag har en Skystar ECM 56 (tror jag den heter) och när vi kom hem från utlandsresa för två veckor sedan hade vi 28,5 grader på övre plan (120 kvm) och efter att jag lagt igång aggregatet hade vi 23 grader dagen efter med 30 grader ute.
Vi kan få kallare än så men då blir det för kallt i matsalen som är närmast konvektorn...
 
Om man har en bergvärmeinstallation som värme ett hus via element och golvvärme men även vill ha kyla.
Vad saknas på själva pannan? Vad behöver själva pannan utrustas med?

Jag har en stor kanalmonterad vatten/luftvärmeväxlare och tempstyrning till den.
Har testat att köra igång den med kallvatten från kranen och det strömmar frist med kalluft.. Men väldigt dumt att köra som permanent installation givetvis.
Hur gör jag om jag vill få kallvatten från en bergvärmepump?

Tanken var att installera den och fördela kylan till sovrum och vardagsrum via kattvinden.
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Om man har en bergvärmeinstallation som värme ett hus via element och golvvärme men även vill ha kyla.
Vad saknas på själva pannan? Vad behöver själva pannan utrustas med?

Jag har en stor kanalmonterad vatten/luftvärmeväxlare och tempstyrning till den.
Har testat att köra igång den med kallvatten från kranen och det strömmar frist med kalluft.. Men väldigt dumt att köra som permanent installation givetvis.
Hur gör jag om jag vill få kallvatten från en bergvärmepump?

Tanken var att installera den och fördela kylan till sovrum och vardagsrum via kattvinden.
Den här kanske hjälper... https://www.byggahus.se/forum/threads/frikyla-nu-har-jag-fattat-det-haer-tror-jag.369521/
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
Tankar: Vi har gjort samma resa och installerat 4 fläktkonvektorer. 3 takkasetter samt en väggkonvektor. Absolut bästa "teknik" investeringen vi har gjort.

Tips: Snåla inte på dimensioner när det gäller rör/slang mm för att kunna upprätthålla de höga flödena samt framtidsäkra för mer konvektorer. "Överdimensionera" konvektorerna så märks det knappt att de är igång map ljud.

[bild]

Termostaterna inställd på 21oC. Bild visar ute och inne temp förra veckan i veckans värmeböljan :).
Vilken typ av rör kör man o vilken dimension om man skall överdimensionera?
 
Beror helt på vilka flöden konvektorerna vill ha samt mottrycken över dem. Sen får man räkna på vad mottrycken blir över slang/rör ventiler mm för att se om det blir skäliga nivåer för en cirkulationspump. Annars får man gå upp i dimension.
 
J JockeU1975 skrev:
Vilken typ av rör kör man o vilken dimension om man skall överdimensionera?
Precis, du måste räkna på rördimension och tryckfall i konvektorn mot det max. flöde du behöver i kretsen.
Det är inte helt lätt att hitta uppgifter om rör kanske, men konvektorn ska ha siffrorna.
Sök efter t.ex. "kPa vid l/s" siffror.
Rör brukar ha ett diagram man får läsa av...
 
För att göra det lättare... Först får du ta reda på vilken födeshastighet du behöver i kretsen, det är t.ex. i liter per sekund.

Det är konvektorn som bestämmer flödeshastigheten och du har ett värde i kPa.

Sen får du kontrollera olika rördimensioner och kontrollera kPa för din flödeshastighet.

Sen får du plussa ihop alla kPa så vet du tryckfall.

Om du ska dimensionera cirkulationspump, glöm inte att räkna med kollektorrören!
 
  • Gilla
JockeU1975
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.