10 946 läst ·
69 svar
11k läst
69 svar
LLVP eller frikyla?
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 615 inlägg
Priset är för en väggkonvektor med styrning. Pump, rör, isolering och ansl till kollektor. Inkl arbete.
Med rot?
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 615 inlägg
Har för mig att våran installation hamnade runt 22tkr efter rot. Då satte vi en konvektor i hallen ovanför pannrummet som blåser mot sovrummen. Avsticket från borrhålet hade vi förberett innan när vi bytte pumpen så det var bara för dem att ansluta.
Har också mexitegel kåk med källare som jag tänkt montera frikyla i till den här sommaren men tiden sprang iväg med så många andra projekt så siktar på ha det monterat till nästa sommar istället.
Har fortfarande inte bestämt mig vad som blir bäst och smidigast.
Ett stort kylbatteri på vinden o sen ut till vardagsrum och 3 sovrum eller köpa 2-3st skystar sk22.
Sk22 kostar ju runt 10000kr/st och sen rör från källare till vinden med 3 vägsventil och cirkpump så lär ju landa på nånstans runt 40-50000kr +arbete.
Har fortfarande inte bestämt mig vad som blir bäst och smidigast.
Ett stort kylbatteri på vinden o sen ut till vardagsrum och 3 sovrum eller köpa 2-3st skystar sk22.
Sk22 kostar ju runt 10000kr/st och sen rör från källare till vinden med 3 vägsventil och cirkpump så lär ju landa på nånstans runt 40-50000kr +arbete.
Vad ska du ha trevägsventilen till?J J_B skrev:Har också mexitegel kåk med källare som jag tänkt montera frikyla i till den här sommaren men tiden sprang iväg med så många andra projekt så siktar på ha det monterat till nästa sommar istället.
Har fortfarande inte bestämt mig vad som blir bäst och smidigast.
Ett stort kylbatteri på vinden o sen ut till vardagsrum och 3 sovrum eller köpa 2-3st skystar sk22.
Sk22 kostar ju runt 10000kr/st och sen rör från källare till vinden med 3 vägsventil och cirkpump så lär ju landa på nånstans runt 40-50000kr +arbete.
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 615 inlägg
Kylbatteri ger ju sällan så stor effekt, då luftombytet behöver vara så stort.
Jag tänkte skippa ventil vid konvektorn då vi bara börjar med en, men sätta magnetventil vid avsticket från inkommande från hålet.
Jag tänkte skippa ventil vid konvektorn då vi bara börjar med en, men sätta magnetventil vid avsticket från inkommande från hålet.
Jag skulle satsa på SK22 varianten. Låter som min setup. Jag har en fördelare i källaren, en egen slinga per konvektor med ställdon 2 vägs. 3 vägs behöver du inte om inte du har en kylmaskin som alltid ska ha ett minflöde.J J_B skrev:Har också mexitegel kåk med källare som jag tänkt montera frikyla i till den här sommaren men tiden sprang iväg med så många andra projekt så siktar på ha det monterat till nästa sommar istället.
Har fortfarande inte bestämt mig vad som blir bäst och smidigast.
Ett stort kylbatteri på vinden o sen ut till vardagsrum och 3 sovrum eller köpa 2-3st skystar sk22.
Sk22 kostar ju runt 10000kr/st och sen rör från källare till vinden med 3 vägsventil och cirkpump så lär ju landa på nånstans runt 40-50000kr +arbete.
Snåla inte på rör-dimensionerna.
Går också i tankarna att få till lite svalka hemma, har också enplans mexi med källare, är också inne på frikyla.
Vi klurar på placeringen av konvektorn(vill helst bara sätta en)
Det vi kommit fram till hittills är att det vore smidigt att dra rören direkt från pannrummet rakt upp och komma upp i hallen, mitt i huset, men frågan är hur pass långt det skulle räcka, har 114kvm per plan
Vi klurar på placeringen av konvektorn(vill helst bara sätta en)
Det vi kommit fram till hittills är att det vore smidigt att dra rören direkt från pannrummet rakt upp och komma upp i hallen, mitt i huset, men frågan är hur pass långt det skulle räcka, har 114kvm per plan
Har också 114m2 men har blivit avrådd o sätta i hallen då all kyla kommer åka ner direkt i källaren då jag har trappen i hallen men du kanske har trappen nån annanstans.M Mapet890 skrev:Går också i tankarna att få till lite svalka hemma, har också enplans mexi med källare, är också inne på frikyla.
Vi klurar på placeringen av konvektorn(vill helst bara sätta en)
Det vi kommit fram till hittills är att det vore smidigt att dra rören direkt från pannrummet rakt upp och komma upp i hallen, mitt i huset, men frågan är hur pass långt det skulle räcka, har 114kvm per plan