Någon annan som har kopplat in frikyla och kan säga vad det landade på för dem? Ge gärna kort info om vad för typ och antal.
 
A Akinder skrev:
Någon annan som har kopplat in frikyla och kan säga vad det landade på för dem? Ge gärna kort info om vad för typ och antal.
Firman jag jobbar åt monterar ganska många frikyleanläggningar per år. Vanliga priset brukar landa kring 25000kr.
 
  • Gilla
Timpa86
  • Laddar…
richardtenggren
L Lasrberglund skrev:
Firman jag jobbar åt monterar ganska många frikyleanläggningar per år. Vanliga priset brukar landa kring 25000kr.
För material?
Vad handlar det då om för prylar? :)

Tycker det är svårt för egen del att komma under 25 för materialet bara :)
 
Priset är för en väggkonvektor med styrning. Pump, rör, isolering och ansl till kollektor. Inkl arbete.
 
Med rot?
 
richardtenggren
L Lasrberglund skrev:
Priset är för en väggkonvektor med styrning. Pump, rör, isolering och ansl till kollektor. Inkl arbete.
Okej :)
Jag ska ju ha en takintegrerad så det ökar ju priset lite :)
 
M M.sandström skrev:
Med rot?
Japp.
 
Har för mig att våran installation hamnade runt 22tkr efter rot. Då satte vi en konvektor i hallen ovanför pannrummet som blåser mot sovrummen. Avsticket från borrhålet hade vi förberett innan när vi bytte pumpen så det var bara för dem att ansluta.
 
Har också mexitegel kåk med källare som jag tänkt montera frikyla i till den här sommaren men tiden sprang iväg med så många andra projekt så siktar på ha det monterat till nästa sommar istället.
Har fortfarande inte bestämt mig vad som blir bäst och smidigast.
Ett stort kylbatteri på vinden o sen ut till vardagsrum och 3 sovrum eller köpa 2-3st skystar sk22.
Sk22 kostar ju runt 10000kr/st och sen rör från källare till vinden med 3 vägsventil och cirkpump så lär ju landa på nånstans runt 40-50000kr +arbete.
 
J J_B skrev:
Har också mexitegel kåk med källare som jag tänkt montera frikyla i till den här sommaren men tiden sprang iväg med så många andra projekt så siktar på ha det monterat till nästa sommar istället.
Har fortfarande inte bestämt mig vad som blir bäst och smidigast.
Ett stort kylbatteri på vinden o sen ut till vardagsrum och 3 sovrum eller köpa 2-3st skystar sk22.
Sk22 kostar ju runt 10000kr/st och sen rör från källare till vinden med 3 vägsventil och cirkpump så lär ju landa på nånstans runt 40-50000kr +arbete.
Vad ska du ha trevägsventilen till?
 
richardtenggren
Kylbatteri ger ju sällan så stor effekt, då luftombytet behöver vara så stort.

Jag tänkte skippa ventil vid konvektorn då vi bara börjar med en, men sätta magnetventil vid avsticket från inkommande från hålet.
 
J J_B skrev:
Har också mexitegel kåk med källare som jag tänkt montera frikyla i till den här sommaren men tiden sprang iväg med så många andra projekt så siktar på ha det monterat till nästa sommar istället.
Har fortfarande inte bestämt mig vad som blir bäst och smidigast.
Ett stort kylbatteri på vinden o sen ut till vardagsrum och 3 sovrum eller köpa 2-3st skystar sk22.
Sk22 kostar ju runt 10000kr/st och sen rör från källare till vinden med 3 vägsventil och cirkpump så lär ju landa på nånstans runt 40-50000kr +arbete.
Jag skulle satsa på SK22 varianten. Låter som min setup. Jag har en fördelare i källaren, en egen slinga per konvektor med ställdon 2 vägs. 3 vägs behöver du inte om inte du har en kylmaskin som alltid ska ha ett minflöde.
Snåla inte på rör-dimensionerna.
 
L Lasrberglund skrev:
Vad ska du ha trevägsventilen till?
Jag uppfattade det som att man behövde 3 vägs ventiler om man ska kunna styra flera konvektorer individuellt men jag kanske bara behöver 2 vägs
 
Går också i tankarna att få till lite svalka hemma, har också enplans mexi med källare, är också inne på frikyla.
Vi klurar på placeringen av konvektorn(vill helst bara sätta en)
Det vi kommit fram till hittills är att det vore smidigt att dra rören direkt från pannrummet rakt upp och komma upp i hallen, mitt i huset, men frågan är hur pass långt det skulle räcka, har 114kvm per plan
 
M Mapet890 skrev:
Går också i tankarna att få till lite svalka hemma, har också enplans mexi med källare, är också inne på frikyla.
Vi klurar på placeringen av konvektorn(vill helst bara sätta en)
Det vi kommit fram till hittills är att det vore smidigt att dra rören direkt från pannrummet rakt upp och komma upp i hallen, mitt i huset, men frågan är hur pass långt det skulle räcka, har 114kvm per plan
Har också 114m2 men har blivit avrådd o sätta i hallen då all kyla kommer åka ner direkt i källaren då jag har trappen i hallen men du kanske har trappen nån annanstans.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.