Hej,
Har nyligen köpt en äldre villa på 113 m2 från 57 i södra Skåne, som delvis renoverats löpande under årens lopp. Huset är L-format med vardagsrum i ena änden och köket i andra änden. Uppvärmning idag är direktverkande el, täljstenskamin och äldre LLVP (2016 i vardagsrum) samt golvvärme (el) i badrum och tvättstuga. Varmvattenberedare 2006.
LLVP: n klarar inte av att värma upp köksdelen i andra änden och med dagens elpriser bestämde vi oss för att uppdatera värmesystemet och även byta ut varmvattenberedaren. Lägligt nog hann jag söka Boverkets energieffektiveringsbidrag på 50 % av materialkostnaden upp till 30 000 kr (dock krav på hög energieffektivitet) och fått det beviljat enligt en tidigare offert som inte är aktuell längre. Även byte till värmepumpsberedare krav för att få bidraget, så passar på att renovera badrum samtidigt.
Mitt "problem" är dock om jag ska välja en Panasonic HZ25ZKE (vägghängd) i vardagsrummet och Z25UFEAW-1 golvmodell i köket samt Indol EH200FW4R2 i badrummet eller endast Mitsubishi takkassett PUZ-ZM35VKA2 (iutedel) och SLZ-M35FA2 (innedel) som installeras i hallen och "blåser" värme till både vardagsrum och mot kök.
Samma värmepumpsberedare i båda fallen samt installation av gamla LLVP: n i attefallshus på tomten. Mitsubishin är mer estetisk och blir bara ett ingrepp i huset, medan det andra alternativet blir mer energieffektivt. Skillnaden i pris mellan det 1:a alternativet och det 2:a blir totalt ca 7 000 kr och är inte det avgörande.
Målet är att mer eller mindre skippa element och golvvärme med ovan installation. Min farhåga är dock om det blir overkill att installera två LLVP eller om endast takkassetten blir för lite energieffektmässigt för att nå mitt mål med installationen. Beviljandet av bidraget påverkas inte av byte till ny installation så länge kraven på energieffektivitet uppfylls.
Estetiken är inte det viktigaste, utan energieffektivitet och underhållskrav har större betydelse...
Ursäkta den mindre novellen, men är novis på området och skulle uppskatta råd från er betydligt mer kunniga i forumet
Tack på förhand,
Goran