Hej,
Vi går i tankarna på att få ner temperaturen i huset (enplans mexitegel med källare). Vi har i dagsläget en bergvärmepump och funderar på vilket ni skulle rekommendera. Koppla frikyla till aktuell bergvärmepump eller sätta in en LLVP? Tanken om det blir frikyla är att dra rör från källaren upp på kallvinden via en garderob och sätta takkassett. Tankar, tips och ideer?
Vi går i tankarna på att få ner temperaturen i huset (enplans mexitegel med källare). Vi har i dagsläget en bergvärmepump och funderar på vilket ni skulle rekommendera. Koppla frikyla till aktuell bergvärmepump eller sätta in en LLVP? Tanken om det blir frikyla är att dra rör från källaren upp på kallvinden via en garderob och sätta takkassett. Tankar, tips och ideer?
Ja, jag är ju för frikyla, förmodligen lite dyrare än en luft luft i installation men frikyla är billigare i drift, miljövänligare, längre livslängd, tankar ev borrhål med energi som kan vara bra för cop för bv. Vid ev installation eller fel får vem som helst meka med grejerna. Vid fel på luft luft så kan bara en kyltekniker hålla på vid vissa fel...
Tankar: Vi har gjort samma resa och installerat 4 fläktkonvektorer. 3 takkasetter samt en väggkonvektor. Absolut bästa "teknik" investeringen vi har gjort.
Tips: Snåla inte på dimensioner när det gäller rör/slang mm för att kunna upprätthålla de höga flödena samt framtidsäkra för mer konvektorer. "Överdimensionera" konvektorerna så märks det knappt att de är igång map ljud.
Termostaterna inställd på 21oC. Bild visar ute och inne temp förra veckan i veckans värmeböljan
.
Tips: Snåla inte på dimensioner när det gäller rör/slang mm för att kunna upprätthålla de höga flödena samt framtidsäkra för mer konvektorer. "Överdimensionera" konvektorerna så märks det knappt att de är igång map ljud.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Termostaterna inställd på 21oC. Bild visar ute och inne temp förra veckan i veckans värmeböljan
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 615 inlägg
Vilka för fläktkonvektor kör du, Viessmann?TotalControl skrev:
Tankar: Vi har gjort samma resa och installerat 4 fläktkonvektorer. 3 takkasetter samt en väggkonvektor. Absolut bästa "teknik" investeringen vi har gjort.
Tips: Snåla inte på dimensioner när det gäller rör/slang mm för att kunna upprätthålla de höga flödena samt framtidsäkra för mer konvektorer. "Överdimensionera" konvektorerna så märks det knappt att de är igång map ljud.
[bild]
Termostaterna inställd på 21oC. Bild visar ute och inne temp förra veckan i veckans värmeböljan.
Nej det är bara innegivaren (termometern) för bergvärmepumpen som visar ute och innetemp.
Kör Eveco skystar SK22.
Kör Eveco skystar SK22.
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 615 inlägg
Nej jag har inte ECM varianten. Kör SK22 i varje sovrum med styrkort MB. Har fjärrkontroll nu men planen är att köra med 3:e parts room controllers sen utan fjärr. För med fjärren så startar den fläkten en kort stund var 10:e minut för att mäta lufttempen. Sen är "termostaten" lite oprecis. Måste ställa 1 grad lägre bör för att få den bör vi vill ha. Tex 19oC på fjärrkontrollen är 20oC i rummet. Men det gör inte så mycket då den är konsekvent med det "felet"richardtenggren skrev:
Men såhär i efterhand hade jag nog valt ECM varianten just för att man kan styra lite bättre. Blev lite gniden då det var dyrt ändå med 4 stycken fläktkonvektorer.
Men det fungerar otroligt bra, vi har de som sagt i sovrum och de stör inte alls på lägsta varvtal och kyleffekten är ju överdimensionerad till tusan. Kan trycka ner till 14.5oC när det är som varmast, dock med högre fläktvarvtal.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 615 inlägg
Tack för du delar med dig!TotalControl skrev:
Nej jag har inte ECM varianten. Kör SK22 i varje sovrum med styrkort MB. Har fjärrkontroll nu men planen är att köra med 3:e parts room controllers sen utan fjärr. För med fjärren så startar den fläkten en kort stund var 10:e minut för att mäta lufttempen. Sen är "termostaten" lite oprecis. Måste ställa 1 grad lägre bör för att få den bör vi vill ha. Tex 19oC på fjärrkontrollen är 20oC i rummet. Men det gör inte så mycket då den är konsekvent med det "felet".
Men såhär i efterhand hade jag nog valt ECM varianten just för att man kan styra lite bättre. Blev lite gniden då det var dyrt ändå med 4 stycken fläktkonvektorer.
Men det fungerar otroligt bra, vi har de som sagt i sovrum och de stör inte alls på lägsta varvtal och kyleffekten är ju överdimensionerad till tusan. Kan trycka ner till 14.5oC när det är som varmast, dock med högre fläktvarvtal.
Jag har varit lite i valet och kvalet mellan SK och SK-ECM, känner mer för ECM, men styrningen är rätt ful och tråkig från Eveco. Kan ju lösa det med en 3e-partsstyrning från Jung men dessa har bara 3-stegsstyrning av fläkten, så således tappar jag lite av fördelarna med ECM och får ingen möjlighet till auto-läge på fläkten. SK-modellen passar ju perfekt mot Jungs styrning då den bara har 3 lägen. Men samtidigt känns ljudnivån och energiförbrukningen att tala för ECM.
Vi har tänkt börja sätta en 52a i matrum/vardagsrum och köpa till stos för luftkanal till vårt sovrum, då täcker vi hela "solsidan" av huset. Räcker det inte till så kompletterar vi med en till senare. Men vi kommer även installera FTX som borde bidra till att jämna ut klimatet i huset.
Jag hade i så fall kört ECM och en sådan här.
https://www.produal.com/sv/shop/web_room_controllers
Den kan du programmera hur du vill. En massa funktioner samt den ser rätt bra ut.
En sådan tänkte jag köpa till vardagsrummet/kökets hög-väggkonvektor som är ECM med fjärrkontroll nu, fasta hastigheter med fjärrkontroll .
Men den har så enormt mycket kyleffekt så den har jag kunnat hålla på 21oC på absolut lägsta varvtal oavsett värme ute. Den har så låg ljudnivå att man inte tror den körs så den behöver inte styras mer.
I sovrummen vill jag ha mer styrning (Sk22or) så man kan programmera 20-21oC på dagarna och 18oC inför sovdags, nu måste jag gå in och ställa manuellt. Kan bli Produal där. Så kan man styra värmen (radiatorer med ställdon) med samma rums-controller.
https://www.produal.com/sv/shop/web_room_controllers
Den kan du programmera hur du vill. En massa funktioner samt den ser rätt bra ut.
En sådan tänkte jag köpa till vardagsrummet/kökets hög-väggkonvektor som är ECM med fjärrkontroll nu, fasta hastigheter med fjärrkontroll .
Men den har så enormt mycket kyleffekt så den har jag kunnat hålla på 21oC på absolut lägsta varvtal oavsett värme ute. Den har så låg ljudnivå att man inte tror den körs så den behöver inte styras mer.
I sovrummen vill jag ha mer styrning (Sk22or) så man kan programmera 20-21oC på dagarna och 18oC inför sovdags, nu måste jag gå in och ställa manuellt. Kan bli Produal där. Så kan man styra värmen (radiatorer med ställdon) med samma rums-controller.
Får man lov att fråga vad detta gick på? Gjorde du själv eller har du haft hantverkare?TotalControl skrev:
Tankar: Vi har gjort samma resa och installerat 4 fläktkonvektorer. 3 takkasetter samt en väggkonvektor. Absolut bästa "teknik" investeringen vi har gjort.
Tips: Snåla inte på dimensioner när det gäller rör/slang mm för att kunna upprätthålla de höga flödena samt framtidsäkra för mer konvektorer. "Överdimensionera" konvektorerna så märks det knappt att de är igång map ljud.
[bild]
Termostaterna inställd på 21oC. Bild visar ute och inne temp förra veckan i veckans värmeböljan.
Röris tog 44k för all rördragning inkl material för det.
Vi satte upp tak och väggkonvektorena själva.
Jag köpte fläktkonvektorer, cirkulationspumpen, Vet inte vad totalen hamnade på. Runt 100k tror jag. Men min installation är inte en "vanlig" villa installation. Så man kan inte ha den som referens. Rörisen tyckte de blev som en undercentral i en större fastighet
Jag har tex en fördelare i källaren med en egen slinga per konvektor med ställdon och injusteringsventiler. 8st rör som går under panelen utomhus till vinden.
Sen har jag en egen "stam" på vinden för kondensvattnet med 4 avstick som går under panelen ut bredvid grunden. Av PP rör.
Vi satte upp tak och väggkonvektorena själva.
Jag köpte fläktkonvektorer, cirkulationspumpen, Vet inte vad totalen hamnade på. Runt 100k tror jag. Men min installation är inte en "vanlig" villa installation. Så man kan inte ha den som referens. Rörisen tyckte de blev som en undercentral i en större fastighet
Jag har tex en fördelare i källaren med en egen slinga per konvektor med ställdon och injusteringsventiler. 8st rör som går under panelen utomhus till vinden.
Sen har jag en egen "stam" på vinden för kondensvattnet med 4 avstick som går under panelen ut bredvid grunden. Av PP rör.