10 950 läst ·
69 svar
11k läst
69 svar
LLVP eller frikyla?
Det som gör att jag tycker det är svårt med placering är för jag vet inte om jag vill ha för mycket rör hänga i källartaken, skulle vara bra att minimera det. Sen har jag funderat på om det går att dra rören till vinden och sen ner på lämplig plats, men har så låg vind så det blir nog kanske inte så lätt
Bifogar en planlösning på vårt hus som är 114 kvm per våning. Jag hade fundering kring att sätta 2 stycken takkonvektorer (en längst bort i hallen utanför sovrumen och en i vardagsrummet). Några tips och ideér om antal, placering och typ av takkonvektorer?
Redigerat:
Min sitter i hallen på övervåningen , en meter från trappan.J J_B skrev:
Funkar perfekt, Svalt uppe, och mycket kyla rinner ned och kyler resten av huset.
Skulle all kyla stannat upp så hade jag inte kunnat köra så hårt att det kylt hela huset.
Mm jag kan inte göra så då jag redan har supersvalt i källaren. Skulle få minusgrader i källaren då :/E eleson skrev:
I denna hetta och i ett hus vi flytta in i höstas i går mina tankar också på frikyla.
Jag pratade med en gammal kontakt som jobbar med bergvärmepumpar men han menade på att frikyla endast kan sänka tempen ett par grader och att alternativet är att sätta in en luftvärmepump.
Jag har en Thermia Diplomat Optima men blir inte riktigt klok på om det spelar någon roll vilken bergvärmepump man har?
Jag har rör för centraldammsugare som inte används från värmecentralen upp till övervåningen där jag tänkte sätta en konvektor så rördragningen borde inte vara så klurig.
Jag pratade med en gammal kontakt som jobbar med bergvärmepumpar men han menade på att frikyla endast kan sänka tempen ett par grader och att alternativet är att sätta in en luftvärmepump.
Jag har en Thermia Diplomat Optima men blir inte riktigt klok på om det spelar någon roll vilken bergvärmepump man har?
Jag har rör för centraldammsugare som inte används från värmecentralen upp till övervåningen där jag tänkte sätta en konvektor så rördragningen borde inte vara så klurig.
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 615 inlägg
Låter som att din kontakt pratar om frikyla med kylbatteri i ventilationen, då flödet är begränsande och luft är en dålig energibärare ger ett kylbatteri i ventilationen rätt dålig effekt.K Kris1 skrev:I denna hetta och i ett hus vi flytta in i höstas i går mina tankar också på frikyla.
Jag pratade med en gammal kontakt som jobbar med bergvärmepumpar men han menade på att frikyla endast kan sänka tempen ett par grader och att alternativet är att sätta in en luftvärmepump.
Jag har en Thermia Diplomat Optima men blir inte riktigt klok på om det spelar någon roll vilken bergvärmepump man har?
Jag har rör för centraldammsugare som inte används från värmecentralen upp till övervåningen där jag tänkte sätta en konvektor så rördragningen borde inte vara så klurig.
En fläktkonvektor ger ju mer då luften cirkulerar i konvektorn, sen beror det ju på vad hålet kan leverera.
Vi körde igång vår frikyla i söndags, innan så hade vi 28-29 grader, men det låg kring 21-22 grader efter några timmars drift.
Konvektorn är specad att ge Max vid 1800 l/h, vid delta T 5 grader.
Vi skulle nog haft en lite större pump för att maxa, men ligger kring 1500 l/h nu.
Tack, Vad är det för pump och konvektor?richardtenggren skrev:
Låter som att din kontakt pratar om frikyla med kylbatteri i ventilationen, då flödet är begränsande och luft är en dålig energibärare ger ett kylbatteri i ventilationen rätt dålig effekt.
En fläktkonvektor ger ju mer då luften cirkulerar i konvektorn, sen beror det ju på vad hålet kan leverera.
Vi körde igång vår frikyla i söndags, innan så hade vi 28-29 grader, men det låg kring 21-22 grader efter några timmars drift.
Konvektorn är specad att ge Max vid 1800 l/h, vid delta T 5 grader.
Vi skulle nog haft en lite större pump för att maxa, men ligger kring 1500 l/h nu.
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 615 inlägg
Skystar ECM52 och en Alpha 2 15-80 130. Men här kanske man kan köra på en större pump för att få mer flöde.K Kris1 skrev:
Installationen är helt fristående från VPn, men man kan välja att hjälpköra brinepumpen också, antingen kontinuerligt eller via reläingång. Vingar en Thermia Atlas där denna möjlighet finns, men verkar inte behövas
Hur effektiv är frikylan?
LLVPn är helt galen på att få ner temperaturen i mitt hus. den sänkte 115 kvm tre grader på lika många timmar.
den har varit i semesterläge men ville kyla ner innan jag kommer hem.
Den kylmängden känns svårslagen iaf…
LLVPn är helt galen på att få ner temperaturen i mitt hus. den sänkte 115 kvm tre grader på lika många timmar.
den har varit i semesterläge men ville kyla ner innan jag kommer hem.
Den kylmängden känns svårslagen iaf…
Allt handlar om dimensionering. Man kan få bättre eller sämre kyla med frikyla än en LVVP. Handlar bara om dimensionering som sagt.
Är det röris man ska få tag på då för installation eller ska man kontakta ÅF för Thermia?
Jag pratade med den rörisen vi använt för lite småjobb men han hade aldrig gjort något sådant.
Är det någon som har en bra kontakt i Stockholm för ett sådant jobb?
Jag pratade med den rörisen vi använt för lite småjobb men han hade aldrig gjort något sådant.
Är det någon som har en bra kontakt i Stockholm för ett sådant jobb?
