H
H Hans G2 skrev:
Hur hade marknadspriset påverkats om rätt info funnits? Mellanskillnaden mellan det och vad ni betalade är skadan.
Nu killgissar jag, men ytterst lite skulle jag tro.
Sen kan du relinea röret så slipper du riva upp allt. Inte lika bra som byte, men snabbare och billigare.
J JohanLun skrev:
nu är jag inte kunnig på rör, men jag har förstått som att problemet med betongen är främst skarvar och rötter. att de håller 150 år, tror jag inte på. Om rören är från 1930-talet i betong eller plaströr från 2019 skulle för mig ha ett stort värde, även om betongrören fortfarande funkar. Med rör från 1930-talet så kommer sannolikt rören behöva bytas om inte i år så inom 20 år.

detta är väl inte ett dolt fel utan en felaktig uppgift. om man inte sagt ett skit om rören håller jag med, då är det inget att bråka om.

om man säger att taket är nytt, rören är bytta, elen är omdragen så ska man väl kunna räkna med det... det är stor skillnad mot om det är från 1930-talet och fortfarande funkar.
Håller med! Som ett allmänt tillägg, biadrumsrenoveringar får man vara observant på, kan vara allt från en utbytt kakelplatta till ett nytt badrum.

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Kanske inte dolda felförsäkringen men för att säljaren har intygat att rören är bytta, dvs osant intygade. Du får gå direkt på säljaren och kräva ersättning.Tycker att du skall kontakta en jurist för att få råd, gratis juridisk hjälp kan du få från Villaägarnas rådgivning om du är medlem. Annars bli medlem. Det kostar inte många kronor att vara medlem/år.
Märk väl att villaägarnas juridiska rådgivning INTE nödvändigtvis bemannas av någon som läst universitetsutbildningen juristprogrammet. Du får prata med en "juridisk rådgivare"

• Gilla
1234bjorn
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Betongrörens ungefärliga livslängd är 150 år, under gynnsamma förhållanden kanske ännu längre. Bara i undantagsfall är mark- och vattenförhållandena sådana att kemiska angrepp förkortar livslängden
Detta är helt felaktigt påstående!

Finns undersökningar gjorda som påvisar att 50-70 år, är en medellivslängd för avloppsrör i betong förlagda i mark.

Och många saker påverkade livslängden.
Jordmatreal, förläggningsdjup, sättningar, pH-värden, syror, rötter, gjut kvalité, förläggningsteknik & utförande.

Jag skulle i detta fall absolut kräva säljaren på kostnaden, att ersätta dom ca 100 år gamla uttjänta betongavloppsrören med nutida PP avloppsrör.
Man ska som köpare inte behöva ta denna kostsamma risk, ENBART för att det "fungerar" idag

Och att ni nu hade ett stopp i avloppet, är ett tecken på att det inte är bra.
Ett äldre avloppsrör är i dimensionen 120-150 mm för villor, & ska inte ens få stopp för några tops som ett barn spolar ned,

100 år gamla uttjänta betongavloppsrör är en "tickande bomb", som kan brista precis vilken dag som helst.
Och jag har sett & även bytt ut ett 10-tal av dessa betongavloppsrör förlagda på 30-talet inom mitt yrke, & samtliga dessa var i mycket dåligt skick.

Godset var tunt, många sprickbildningar samt 8 av dessa hade brustit så omgivande material spolades successivt ur med avloppsvattnet & underminerade stödet runt betongröret.

• Gilla
nissebrun och 20 till
  • Laddar…
J jawen skrev:

Finns undersökningar gjorda som påvisar att 50-70 år, är en medellivslängd för avloppsrör i betong förlagda i mark.

Jordmatreal, förläggningsdjup, sättningar, pH-värden, syror, rötter, gjut kvalité, förläggningsteknik & utförande.

Jag skulle i detta fall absolut kräva säljaren på kostnaden, att ersätta dom ca 100 år gamla uttjänta betongavloppsrören med nutida PP avloppsrör.
Man ska som köpare inte behöva ta denna kostsamma risk, ENBART för att det "fungerar" idag

Ett äldre avloppsrör är i dimensionen 120-150 mm för villor, & ska inte ens få stopp för några tops som ett barn spolar ned,

100 år gamla uttjänta betongavloppsrör är en "tickande bomb", som kan brista precis vilken dag som helst.
Och jag har sett & även bytt ut ett 10-tal av dessa betongavloppsrör förlagda på 30-talet inom mitt yrke, & samtliga dessa var i mycket dåligt skick.

Godset var tunt, många sprickbildningar samt 8 av dessa hade brustit så omgivande material spolades successivt ur med avloppsvattnet & underminerade stödet runt betongröret.
Då kan köparen bevisa att de är uttjänta och få säljaren att betala bytet, klart.

• Gilla
  • Haha
Mikael Karlsson4999 och 4 till
  • Laddar…
H
V varpan1 skrev:
Märk väl att villaägarnas juridiska rådgivning INTE nödvändigtvis bemannas av någon som läst universitetsutbildningen juristprogrammet. Du får prata med en "juridisk rådgivare"
Något kan de väl och är det komplicerat kan de hänvisa vidare och man kan få Max 1 timme vid ett tillfälle rådgivning hos en advokat, observera man kan inte ringa 2 ggr och prata 1/2 halvtimme per gång.

• Gilla
johannord och 1 till
  • Laddar…
H
J jawen skrev:

Vårt hus är byggt 1968, stammen bytt, avloppsrören bytta och resten av rören relingen med strumpa har gjorts 2021-2022.

• Gilla
Bjsc och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Då kan köparen bevisa att de är uttjänta och få säljaren att betala bytet, klart.
Nja är det så? Ersättningen är väl värdet av huset med den felaktiga uppgiften minus värdet av huset om uppgiften varit rätt? Eller tänker jag fel?
Just nu verkar ju allt fungera så länge man inte spolar ner tops....

• Gilla
MONTREAL och 5 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Nja är det så? Ersättningen är väl värdet av huset med den felaktiga uppgiften minus värdet av huset om uppgiften varit rätt? Eller tänker jag fel?
Precis, men tvärt om kanske? Hur som helst, om denna uppgiften INTE hade stått någonstans, vad hade priset på fastigheten blivit då? Om alla budgivarna hade varit avloppsintresserade så möjligen lägre, men troligen ingen skillnad alls. Det finns många saker som köpare tittar efter, trycka syllar, nytt tak, dränering, el-renovering osv men just om avlopp mellan hus och anslutningspunkt som fungerar som det skall misstänker jag att inte många ställer frågor om!

Nästa steg så ska denna hypotetiska skillnad även vara relevant i förhållande till priset på fastigheten, ett antal %.

Jag har svårt att tro att detta jobb är i paritet med flera procent av köpeskillingen. Men om TS ska få något vettigt svar så bör hon nog lägga upp exakt utfästelse från säljaren, i vilket dokument den finns, pris på fastigheten, kanske någon bild på stensättningen och var i landet den finns ungefär.

• Gilla
Bästerortarn och 9 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det beror på om säljaren vill tvista vid tingsrätt eller inte ;)

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Besiktning är ju vanligen något som utförs av en besiktningsman, och resulterar i ett protokoll från denne. De kan ju ibland innehålla uppgifter "enligt säljare". Är det det som är fallet?
Eller står det i frågeprotokollet som säljaren svarat på?
Den exakta formuleringen är också väsentlig. Ibland kan det ju stå "Elledningar utbytta 2023", vilket av en del kan tolkas som att alla elledningar i huset bytts, när det kanske bara är i ett rum.
Stod det något detaljerat i stil med "Avloppsrör mellan fastigheten och kommunalt avlopp utbytta till plaströr", eller t ex "Avloppsrör utbytt till plaströr"?

• Gilla
skogaliten och 6 till
  • Laddar…
M mabe542 skrev:
Det har precis uppdagat sig att säljarna ljugit i den besiktning som gjordes vid försäljning/köp av vårt hus.
De har angett att avloppet i backen mellan fastighet och kommunalt vatten är utbytt till plaströr men förra veckan hade vi en firma här för att ta reda på ett stopp i avloppet och de filmade hela avloppet ner till gatan. Från hus ner till anslutningspunkt har vi betongrör.
Svårt att tro att det kan gå som dolt fel så vi lär be vi öva dra igång ett civilmål mot säljaren, någon med erfarenhet av något liknande?
Det känns som du är rimligt ute, det handlar inte om ett "fel" utan om att huset inte varit idet skick ni kunnat förutsätta (avvikit från beskrivningen).

Länken nedan pratar om ett liknande fall.
Det första du skall göra är förstås att kontakta säljaren och påtala detta (vad har denne givit för svar?)
Om säljaren inte vill kännas vid det kan du ju överväga nästa steg, gärna i samråd med en jurist. Men viktigt är ju att utfästelsen om utbytta rör är precis. Har dom sagt/skrivit ngt i stil med "vi renoverade badrummet och bytte då också avlopssrören" så räcker det troligen inte då man inte bör förutsätt att alla rör i marken är bytta pga det.

Så jag håller med många andra skribenter att en viktig punkt är exakt hur utfästelsen är gjord ?

Sen är det förstås inte säkert att en process faller ut positivt till er fördel ändå - de flesta slutar i ngn form av förlikning. Det kan vara värt att ha med sig. Men är detta väldigt viktigt (och det verkar ju som att rören strular?) så kanske det är värt tiden och energin ändå.

https://www.familjensjurist.se/frag...fastigheten-avviker-fran-vad-saljaren-lovat-/

• Gilla
TedM och 6 till
  • Laddar…
M mabe542 skrev:
I protokollet som bifogats kontraktet. Och skada behöver inte ha uppstått för att det är ett dolt fel.
Jag är inte ute efter en lång konversation om detta utan är intresserad av andras erfarenhet av hur man ska hantera en sån här situation, vem vänder man sig still i första skedet tex
Lägg gärna upp protokollet här så man kan se vad som står exakt.

• Gilla
Mrs Flyte och 3 till
  • Laddar…
Avloppsrör i betong fick betydligt högre krav på tillverkning runt 1950, före det så fanns det över 1000 företag som tillverkade dessa betongrör & kvaliteten på rören skilde sig mycket.(80% utan kontrollorgan för kvalité)

Före 1948-49 så grävdes också nästan allt för hand, sedan blev grävmaskiner vanligare.
Kunskapen om att packa matrealet på rätt sätt & vilka material som var bättre att använda, blev också bättre & bättre.

Här är en filmning ifrån en villa byggd 1954, där man 4 minuter in i filmen ser övergången från villans seg-gjutjärn till avloppsrören i betong som leder ut till anslutningen i gatan.

Man ser också runt 10 min in i filmen, att hela betongrörets botten har brustit, så stenar & grus/jord från omgivande massor har kommit in.

Ett markförlagt betongavloppsrör från 1930 betraktas alltså helt utdömt efter 95 år.

J
J jawen skrev:
Man ser också runt 10 min in i filmen, att hela betongrörets botten har brustit, så stenar & grus/jord från omgivande massor har kommit in.
Man kan nästan tänka sig det går att koppla bort det kommunala avloppet, det blir lite som en infiltrationsbädd... :D

• Haha
  • Gilla
johannord och 4 till
  • Laddar…
M mabe542 skrev:
De har angett att avloppet i backen mellan fastighet och kommunalt vatten
Om detta är exakta formuleringen så blir det problem..
Fastighet är inte huset utan marken/tomten.
Så rent krasst betyder meningen att rören utanför fastigheten är utbytta.

• Gilla
  • Haha
axxa och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.