M mabe542 skrev:
Jag har svårt att tro att försäkringen inte gäller då säljaren lämnat felaktiga uppgifter.
Varför skulle försäkringen täcka att säljaren lämnar felaktig uppgifter? Det är ju fullständigt orimligt.

• Gilla
Barrväxt och 19 till
  • Laddar…
M mabe542 skrev:
Jag har svårt att tro att försäkringen inte gäller då säljaren lämnat felaktiga uppgifter.
En dolda fel-försäkring är en försäkring för säljaren för att denne inte ska drabbas av rättmätiga anspråk som du som köpare ställer. Naturligtvis gäller den inte för saker som säljaren påstått och som inte är sanna.

Att/om säljaren är oförsäkrad påverkar dock inte dina rättigheter, utan bara vem du har som motpart.

• Gilla
Appendix och 13 till
  • Laddar…
M mabe542 skrev:
I protokollet som bifogats kontraktet. Och skada behöver inte ha uppstått för att det är ett dolt fel.
Jag är inte ute efter en lång konversation om detta utan är intresserad av andras erfarenhet av hur man ska hantera en sån här situation, vem vänder man sig still i första skedet tex
Du behöver få rätt juridiskt om du ska driva detta vidare. Är besiktningsprotokollet bifogat köpehandlingarna? Har säljarna bekräftat rören är bytta eller är det bes.mannens utlåtande? Om det kvarstår ca 60 år på rörens livslängd är caset inte helt solklart.

• Gilla
VickyC och 4 till
  • Laddar…
Hur hade marknadspriset påverkats om rätt info funnits? Mellanskillnaden mellan det och vad ni betalade är skadan.
Nu killgissar jag, men ytterst lite skulle jag tro.
Sen kan du relinea röret så slipper du riva upp allt. Inte lika bra som byte, men snabbare och billigare.

• Gilla
Festlund och 8 till
  • Laddar…
H
M mabe542 skrev:
Kanske inte dolda felförsäkringen men för att säljaren har intygat att rören är bytta, dvs osant intygade. Du får gå direkt på säljaren och kräva ersättning.Tycker att du skall kontakta en jurist för att få råd, gratis juridisk hjälp kan du få från Villaägarnas rådgivning om du är medlem. Annars bli medlem. Det kostar inte många kronor att vara medlem/år.

• Gilla
nnika och 6 till
  • Laddar…
J
...fast jag håller nog med TS. Om något är bytt / förnyat och man skrifligen angett detta så påverkas livslängden, likaså har jag förstått att plaströr mindre lätt får stopp än betong.

Då skulle man ju tex kunna skriva "alla elledningar och vattenledningar är utbytta", sen ser man att allt är från 1930-talet men funkar och man säger att det inte är ett fel för att sakerna fortfarande funkar. Påverkas värdet? Ja, i allra högsta grad. Speciellt om ytskikten är helt nygjorda och man köpt ett hus som är nyrenoverat och med uppdaterad "infrastruktur" så man räknar med att inte behöva byta el/rör osv under den tid (kan vara en livstid) man bor där.

• Gilla
Malime och 31 till
  • Laddar…
Att jämföra med en helt annan situation där värdena är något helt annat och därför ger ett annat utfall är rätt meningslöst.

Att dolda fel måste utgöra mer än ett par procent av köpeskillingen är ett faktum. Om det gör det i det här fallet vet de flesta av oss inte.

• Gilla
MONTREAL och 3 till
  • Laddar…
Grannens Häck
M mabe542 skrev:
Det finns i skrift
Återge gärna den exakta formuleringen eftersom den är av yttersta vikt i tolkningen av detta.

• Gilla
Mrs Flyte och 2 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Betongrörens ungefärliga livslängd är 150 år, under gynnsamma förhållanden kanske ännu längre. Bara i undantagsfall är mark- och vattenförhållandena sådana att kemiska angrepp förkortar livslängden
Var hittar du den informationen, jag har googlat runt för att se om vi behöver byta våra betongrör från 1960 inom kort. Håller de 150 år så behöver ju i allafall inte vi tänka på det...

• Gilla
johannord och 4 till
  • Laddar…
Har googlat och hittade två platser där de nämner 150 år, nöjde mig med det :)

• Gilla
  • Haha
Festlund och 3 till
  • Laddar…
M mabe542 skrev:
Jag är inte ute efter en lång konversation om detta
Hmm, tror du hamnat i fel forum isf... 😉

• Haha
  • Gilla
Malime och 61 till
  • Laddar…
J
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Att jämföra med en helt annan situation där värdena är något helt annat och därför ger ett annat utfall är rätt meningslöst.

Att dolda fel måste utgöra mer än ett par procent av köpeskillingen är ett faktum. Om det gör det i det här fallet vet de flesta av oss inte.
nu är jag inte kunnig på rör, men jag har förstått som att problemet med betongen är främst skarvar och rötter. att de håller 150 år, tror jag inte på. Om rören är från 1930-talet i betong eller plaströr från 2019 skulle för mig ha ett stort värde, även om betongrören fortfarande funkar. Med rör från 1930-talet så kommer sannolikt rören behöva bytas om inte i år så inom 20 år.

detta är väl inte ett dolt fel utan en felaktig uppgift. om man inte sagt ett skit om rören håller jag med, då är det inget att bråka om.

om man säger att taket är nytt, rören är bytta, elen är omdragen så ska man väl kunna räkna med det... det är stor skillnad mot om det är från 1930-talet och fortfarande funkar.

• Gilla
HVAC-S och 13 till
  • Laddar…
En tråd blir ju OFTAST så lång som den behöver vara. Sen brukar den självdö.

Om den känns onödigt lång så är det oftast pga obesvarade frågor från TS som skapar spekulationer och det kan driva iväg snabbt på alla möjliga håll.

Överlag så är detta ett väldigt seriöst forum som man skall vara tacksam för. Och man blir inte heller struken medhårs om man inte är rätt på det. Vilket är jättebra men inte helt vanligt.

För att det inte skall bli fler spekulationer så bör TS framvisa vad som står i kontrakt/ objektsbeskrivning för att kunna få korrekt ledning framåt.

• Gilla
Voxan och 16 till
  • Laddar…
H
Mina betongrör var från 1960
De var som smulor när vi bytte dom. Låg uppe på i torpargrunden.
Sen ser jag att det var stopp av topps, dessa ska väl inte ned i toa heller.
Annars har säljarna lova så får man ju se om de vill betala.

• Gilla
LadyS
  • Laddar…
H Hans G2 skrev:
Sen kan du relinea röret så slipper du riva upp allt. Inte lika bra som byte, men snabbare och billigare.
Ett annat alternativ kan vara slang, det drog rörmokaren in i mina betongrör från huset till slambrunnen. Jag trodde det skulle grävas men det behövdes inte.

• Gilla
Tornugglan och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.