76 838 läst · 245 svar
77k läst
245 svar
Ljugit i besiktning?!
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 962 inlägg
En dolda fel-försäkring är en försäkring för säljaren för att denne inte ska drabbas av rättmätiga anspråk som du som köpare ställer. Naturligtvis gäller den inte för saker som säljaren påstått och som inte är sanna.M mabe542 skrev:
Att/om säljaren är oförsäkrad påverkar dock inte dina rättigheter, utan bara vem du har som motpart.
Du behöver få rätt juridiskt om du ska driva detta vidare. Är besiktningsprotokollet bifogat köpehandlingarna? Har säljarna bekräftat rören är bytta eller är det bes.mannens utlåtande? Om det kvarstår ca 60 år på rörens livslängd är caset inte helt solklart.M mabe542 skrev:
Hur hade marknadspriset påverkats om rätt info funnits? Mellanskillnaden mellan det och vad ni betalade är skadan.
Nu killgissar jag, men ytterst lite skulle jag tro.
Sen kan du relinea röret så slipper du riva upp allt. Inte lika bra som byte, men snabbare och billigare.
Nu killgissar jag, men ytterst lite skulle jag tro.
Sen kan du relinea röret så slipper du riva upp allt. Inte lika bra som byte, men snabbare och billigare.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 306 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 306 inlägg
Kanske inte dolda felförsäkringen men för att säljaren har intygat att rören är bytta, dvs osant intygade. Du får gå direkt på säljaren och kräva ersättning.Tycker att du skall kontakta en jurist för att få råd, gratis juridisk hjälp kan du få från Villaägarnas rådgivning om du är medlem. Annars bli medlem. Det kostar inte många kronor att vara medlem/år.M mabe542 skrev:
...fast jag håller nog med TS. Om något är bytt / förnyat och man skrifligen angett detta så påverkas livslängden, likaså har jag förstått att plaströr mindre lätt får stopp än betong.
Då skulle man ju tex kunna skriva "alla elledningar och vattenledningar är utbytta", sen ser man att allt är från 1930-talet men funkar och man säger att det inte är ett fel för att sakerna fortfarande funkar. Påverkas värdet? Ja, i allra högsta grad. Speciellt om ytskikten är helt nygjorda och man köpt ett hus som är nyrenoverat och med uppdaterad "infrastruktur" så man räknar med att inte behöva byta el/rör osv under den tid (kan vara en livstid) man bor där.
Då skulle man ju tex kunna skriva "alla elledningar och vattenledningar är utbytta", sen ser man att allt är från 1930-talet men funkar och man säger att det inte är ett fel för att sakerna fortfarande funkar. Påverkas värdet? Ja, i allra högsta grad. Speciellt om ytskikten är helt nygjorda och man köpt ett hus som är nyrenoverat och med uppdaterad "infrastruktur" så man räknar med att inte behöva byta el/rör osv under den tid (kan vara en livstid) man bor där.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 962 inlägg
Att jämföra med en helt annan situation där värdena är något helt annat och därför ger ett annat utfall är rätt meningslöst.
Att dolda fel måste utgöra mer än ett par procent av köpeskillingen är ett faktum. Om det gör det i det här fallet vet de flesta av oss inte.
Att dolda fel måste utgöra mer än ett par procent av köpeskillingen är ett faktum. Om det gör det i det här fallet vet de flesta av oss inte.
Var hittar du den informationen, jag har googlat runt för att se om vi behöver byta våra betongrör från 1960 inom kort. Håller de 150 år så behöver ju i allafall inte vi tänka på det...Jonatan79 skrev:
nu är jag inte kunnig på rör, men jag har förstått som att problemet med betongen är främst skarvar och rötter. att de håller 150 år, tror jag inte på. Om rören är från 1930-talet i betong eller plaströr från 2019 skulle för mig ha ett stort värde, även om betongrören fortfarande funkar. Med rör från 1930-talet så kommer sannolikt rören behöva bytas om inte i år så inom 20 år.Nötegårdsgubben skrev:
detta är väl inte ett dolt fel utan en felaktig uppgift. om man inte sagt ett skit om rören håller jag med, då är det inget att bråka om.
om man säger att taket är nytt, rören är bytta, elen är omdragen så ska man väl kunna räkna med det... det är stor skillnad mot om det är från 1930-talet och fortfarande funkar.
En tråd blir ju OFTAST så lång som den behöver vara. Sen brukar den självdö.
Om den känns onödigt lång så är det oftast pga obesvarade frågor från TS som skapar spekulationer och det kan driva iväg snabbt på alla möjliga håll.
Överlag så är detta ett väldigt seriöst forum som man skall vara tacksam för. Och man blir inte heller struken medhårs om man inte är rätt på det. Vilket är jättebra men inte helt vanligt.
För att det inte skall bli fler spekulationer så bör TS framvisa vad som står i kontrakt/ objektsbeskrivning för att kunna få korrekt ledning framåt.
Om den känns onödigt lång så är det oftast pga obesvarade frågor från TS som skapar spekulationer och det kan driva iväg snabbt på alla möjliga håll.
Överlag så är detta ett väldigt seriöst forum som man skall vara tacksam för. Och man blir inte heller struken medhårs om man inte är rätt på det. Vilket är jättebra men inte helt vanligt.
För att det inte skall bli fler spekulationer så bör TS framvisa vad som står i kontrakt/ objektsbeskrivning för att kunna få korrekt ledning framåt.
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 324 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 324 inlägg
Mina betongrör var från 1960
De var som smulor när vi bytte dom. Låg uppe på i torpargrunden.
Sen ser jag att det var stopp av topps, dessa ska väl inte ned i toa heller.
Annars har säljarna lova så får man ju se om de vill betala.
De var som smulor när vi bytte dom. Låg uppe på i torpargrunden.
Sen ser jag att det var stopp av topps, dessa ska väl inte ned i toa heller.
Annars har säljarna lova så får man ju se om de vill betala.