S Saxdaling skrev:
Finns ingen anledning att bevisa att de är uttjänta. Säljaren har givit en osann försäkran på en konkret fråga. Då är det uppenbart att köparen hade som krav att rören var utbytta. Strunt samma vilken kostnad vi talar om. Har säljaren skriftligt lovat att det är moderna plaströr så är det det köparen har betalat för.
Det är bara för säljaren att bekosta. Borde inte vara någta problem i en domstol.
Bekosta VAD ? ..Att byta rören nu 2025 ? lägga om hela infarten ?

TS kommer aldrig kunna få det om han går till tinget, om han vinner kan han få en liten del av det.
 
  • Gilla
Kardan79 och 3 till
  • Laddar…
S Saxdaling skrev:
Finns ingen anledning att bevisa att de är uttjänta. Säljaren har givit en osann försäkran på en konkret fråga. Då är det uppenbart att köparen hade som krav att rören var utbytta. Strunt samma vilken kostnad vi talar om. Har säljaren skriftligt lovat att det är moderna plaströr så är det det köparen har betalat för.
Det är bara för säljaren att bekosta. Borde inte vara någta problem i en domstol.
Vi har än så länge inte hört något om hur säljaren ställer sig till det här.
Förutom en möjlig förväxling med tappledning kan det ju vara så att de fått uppgiften när de köpte huset. Det kan ju handla om rätt så gamla (fiktiva) plaströr. Ingenstans står det att det är "moderna" plaströr.
Om de var utbytta av nuvarande säljare kan man tycka att det borde ha nämnts i frågeformuläret med årtal för åtgärden.
Om vi antar att säljaren hävdar att enligt den uppgift de fått byttes rören ut mot plast av tidigare ägare på 70-talet, kan man anse att det påverkar vilken ersättning TS kan få?
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Hur moderna är ju fortfarande en fråga..
Nej, det är det inte. Säljaren har sålt fastigheten med plaströr. Alltså ska där finnas plaströr. Enkelt.
Totalt ointressant om säljaren har uppgivit när de skulle ha bytts ut.
 
  • Gilla
Åboen1
  • Laddar…
K kindvall skrev:
Vi har än så länge inte hört något om hur säljaren ställer sig till det här.
Förutom en möjlig förväxling med tappledning kan det ju vara så att de fått uppgiften när de köpte huset. Det kan ju handla om rätt så gamla (fiktiva) plaströr. Ingenstans står det att det är "moderna" plaströr.
Om de var utbytta av nuvarande säljare kan man tycka att det borde ha nämnts i frågeformuläret med årtal för åtgärden.
Om vi antar att säljaren hävdar att enligt den uppgift de fått byttes rören ut mot plast av tidigare ägare på 70-talet, kan man anse att det påverkar vilken ersättning TS kan få?
Eftersom en besiktning har visat att det är betongrör som ligger i marken så är diskussion om ålder på ett påstått byte helt ovidkommande. Varför hänger så många upp sig på "moderna" rör. Eftersom det ligger betongrör i marken så har säljaren farit med osanning, medvetet eller omedvetet. Men säljaren måste ta ansvar för sitt uttalande.
 
S Saxdaling skrev:
Eftersom en besiktning har visat att det är betongrör som ligger i marken så är diskussion om ålder på ett påstått byte helt ovidkommande. Varför hänger så många upp sig på "moderna" rör. Eftersom det ligger betongrör i marken så har säljaren farit med osanning, medvetet eller omedvetet. Men säljaren måste ta ansvar för sitt uttalande.
Detta är juridik, inte fackets årsmöte.
 
  • Gilla
  • Haha
Festlund och 8 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Det funkar inte riktigt så att man som köpare får hundratusentals kronor för att besiktningsmannen har skrivit en otydlig mening kring att ospecificerade ledningar från hus till gata har bytts ut till plast i ett besiktningsprotokoll. Även om säljaren eller senare domstol skulle finna att denna mening faktiskt syftar på spillvattenledningen som TS nu har fastställt är av betong så ger ju detta inte hur stort prisavdraget på fastighetsköpet ska vara för att fastigheten avviker från utfästelsen.

Hur ser praxis ut gällande beräkningen av prisavdraget?
 
  • Gilla
Festlund och 6 till
  • Laddar…
De skulle ju kunna vara så att när säljaren köpte huset för många år sen så fick han den informationen att ledningarna var bytta.
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Så ni har ingen skada, och rören är i gott skick? Skillnaden är betong istället för plast, var ligger den ekonomiska skadan ?
Bör rimligtvis vara en avgörande betydelse om det är gamla betongrör som närmar sig 100 år eller betydligt nyare renoverade plaströr som säljaren intygat.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
N nissebrun skrev:
Bör rimligtvis vara en avgörande betydelse om det är gamla betongrör som närmar sig 100 år eller betydligt nyare renoverade plaströr som säljaren intygat.
Kanske, kanske bara lite.
 
P
många anser att genomsnitts livslängden på plaströr är 30 - 50 år och dom var ev bytta säljarens ägandetid som var sen 2000 isåfall är rören 25 år gamla av 30..

Dom kan hålla mycket längre men ingen garanterar det och olika tider har haft olika bra plaströr

Så även om det finns en utfästelse att det är plaströr så saknas ju en bättre åldersuppgift på när dom byttes vilket redan där borde gjort ts uppmärksam på att avloppet kanske snart är dags att byta med 5 år kvar av teknisk livslängd

Så hur man än vrider och vänder på det så är utfäselsen rätt värdelös när den är så luddig så man inte ens är säker på att den gäller avlopp , kanske är inkommande vatten eller dagvatten som är ihopblandat


Sen spretar det ju lite i såna här rättsfall då det är svårt att hitta rätt sak som falaktig utfästelse , men det finns ju egentligen ingen skada, stopp beroende på nedspolade saker som tops som inte alls ska vara i avloppet hade ju kunnat skapa stopp även i ett plaströr

och många liknande rättsfall så är det ibland helt nekat mot ts sida och ibland har man fått lite plåster på såren men sällan hela åtgärden betalt då det ger ts ett bättre läge än den betalat för till säljaren.

Vissa rättsfall när man reder ut ersättning så är det ju den skillnad i pris som varit på fastigheten om det varit si eller så vilket ju är rätt svårt att bevisa och återigen hamnar man där att det ev är avlopp som är på 25 år av ned till 30 årig livslängd

Att få ett helt nytt plastavlopp idag och en nysatt stensatt uppfart idag på säljarens bekostnad är helt uppåt väggarna felaktigt och väldigt väldigt osannolikt att det skulle bli slutresultatet om det drivs vidare.

Det ts har köpt är ett 25 årigt av 30 årigt avlopp och en gammal stensatt uppfart som troligen den med är gammal och förbi sin tekniska livslängd

så även om utfästelsen ev är felaktig i att det står plast istället för betongrör så är det långt ifrån solklart att det har nån som helst juridisk betydelse och visar säljaren på att det menas dagvattenavlopp och eller dränering eller inkommande vatten som avses och den visar sig vara plast så kan det bli dyrt för ts att dra det här vidare då man kan förlora och om man har otur får stå för alla kostnader och sen själv betala för ev åtgärder när väl avloppet behöver bytas ut

Man kunde ju också valt att filma rören om det var av så stor betydelse om rören var av betong eller plast så även om man inte kan se det direkt man går i huset så går det ju trots allt att kolla utan att förstöra något

Det finns ju alltid 2 sidor på en sånt här fall

Hade jag varit ts hade jag snällt och vänligt frågat säljaren vad som menas med utfästelsen och i samma mening berätta om ens problem och se beroende på svaren där vad som är smartast att göra nu.

Att som vissa här säger driva det vidare för det är "solklart fel och säljaren ska betala allt" är rena fantasier och en osannolik utgång om man drar det vidare..

Vill man ha plast är det nog bäst att byta och ägna tiden åt att börja gräva upp avlopp och stensättningen för hand har nog större chans att lyckas än att driva ärenden mot säljaren och få den att stå för hela kalaset...😇
 
  • Gilla
Hobbyjuristen och 4 till
  • Laddar…
H
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det är fel i fastighet vi pratar om, 4 kap. 19 § jordabalken. Man kan förstås hävda att första styckets andra mening inte egentligen är dolda fel, utan bara fel, men det är en sorts rätt meningslös advokatyr i så fall.

Fel är det likafullt, även om bevisbördan ligger hos säljaren på grund av dennes påstående, inte på grund av felets svårupptäckbarhet.
Det har jag heller inte påstått, inget dolt fel. Har säljaren skrivit i text att rören är utbytta så bör det gå under osant intygande om rören inte är utbytta. Är vi överens?
 
H
TorbjornP TorbjornP skrev:
Ledningarna är bytta till plast, är det vattenledningar. Det står inte att det är avloppsrör...
TS skriver: De har angett att avloppet i backen mellan fastighet och kommunalt vatten är utbytt till plaströr.
 
P polaris78 skrev:
flera problem för ts

Bevisa exakt vad den luddiga formuleringen faktiskt avser.. kan betyda inkommande vatten eller kanske dagvatten vilket brukar blandas ihop med avlopp rätt ofta.. Säljaren kommer ju troligt hävda sin version om det drivs vidare , vilket har viss risk att stämma med verkligheten

nästa problem är hur det ska ersättas i det fall ts faktiskt har lyckats få rätt i vad som menas

om det är 90 årigt betongrör eller 25 årigt plaströr så kan man tjafsa rätt länge om vad som är rimligt men 25 år gammalt plaströr från 2000 är inte nytt idag.

Att tro att man ska få hela kostnaden för att idag lägga ett nytt plastavlopp och med allt jobb med stensättningar och att säljaren ska stå för det ensamt är inte heller rimligt , Det är bättre än vad som anges med avlopp som var bytt under deras ägande sen 00

Även om utfästelsen skulle bevisas till ts fördel så är skadan ytterst tveksam då stoppet berodde på nedspolade tops som itne alls ska vara i avloppet..

Så en sån skada att få nya plastavlopp idag helt på säljarens kostnad är inte heller en rimlig kompensation när det var avlopp sen 00 eller kanske nåt år nyare

Förbättring av nåt på fastigheten till nyare än det som ts köpt ska ju bekostas av ts och inte av säljaren.
ÄR stensättningen 20 år gammal och sett sina bästa dar så är det kanske också förbi bäst före datumet och borde göras om den med på ts kostnad

Relining låter som den mest gångbara lösningen i det här fallet
Vilket onödigt resonemang om funktion och standard. Säljaren har skriftligen lovat att det är plaströr. Alltså har köparen rätt att kräva att det finns plaströr. Rätt enkelt.
 
  • Gilla
  • Arg
LennartMimmi och 2 till
  • Laddar…
S Saxdaling skrev:
Vilket onödigt resonemang om funktion och standard. Säljaren har skriftligen lovat att det är plaströr. Alltså har köparen rätt att kräva att det finns plaströr. Rätt enkelt.
Låter enkelt. DU kanske kan föra köparens talan i tingsrätten och ro hem spelet snabbt?
 
  • Gilla
  • Älska
mike_of_sweden och 5 till
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
TS skriver: De har angett att avloppet i backen mellan fastighet och kommunalt vatten är utbytt till plaströr.
Nej, mellan hus och gata. Se inlägg #80.
Text om avlopp som fungerar bra, plastledningar utbytta, ibland luktar det.
 
  • Gilla
Hobbyjuristen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.