Kanske skulle föra tråden framåt utan ännu fler spekulationer om TS publicerade ett komplett protokoll istället för en enskild mening som inte ens den är komplett.
Går ju att maska bort uppgifter som kan leda till identifakation av adress.

Ibland får man intrycket vid sådana här trådar att TS inte vill visa det större sammanhanget då det kanske strider mot TS egen uppfattning.
Behöver inte vara så här, men åtminstone en komplett mening eller stycke som behandlar VA-delen vore önskvärt.
 
  • Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
P
S Saxdaling skrev:
Vilket onödigt resonemang om funktion och standard. Säljaren har skriftligen lovat att det är plaströr. Alltså har köparen rätt att kräva att det finns plaströr. Rätt enkelt.
Nej det är inte så enkelt i verkligheten , det finns lite mer saker som har betydelse..

Läs lite rättsfall hur rätten har resonerat i andra liknande fall

och här har vi även oklarheten i hur det är formulerat
 
  • Gilla
Hobbyjuristen och 2 till
  • Laddar…
S Saxdaling skrev:
Vilket onödigt resonemang om funktion och standard. Säljaren har skriftligen lovat att det är plaströr. Alltså har köparen rätt att kräva att det finns plaströr. Rätt enkelt.
Inte riktigt. Besiktningsmannen har beskrivit uppgifter från säljaren att "ledningar" är utbytta till plaströr. Säljaren kan ha uppgett detta i god tro, baserat på uppgifter från tidigare ägare.
Om vi bortser från otydligheterna vad gäller beskrivningen och antar att det gäller avloppsröret så blir ersättningen olika i dessa fall:
1. Det har uppgetts att avloppsrören byts ut mot plaströr 2024
2. Det har uppgetts att avloppsrören byts ut mot plaströr för 50 år sedan
Nu vet vi ju inte när de skulle ha bytts. Texten i besiktningen är inte tillräckligt tydlig. Man skulle ha kunnat be om ett förtydligande om när de är bytta.
Säljaren kan antagligen komma undan billigt med förklaringen "Förre ägaren sa att han bytte ut dem på 80-talet och det har aldrig varit något problem."
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Undersök så att det inte finns något ledningsservitut eller liknande.
 
Man kan undra huruvida man kan gå på säljarens utfästelser vid husköp och vilka konsekvenser man kan förbinda till det.
Om det är del av besiktningsutfall, är det inte då besiktningsmannen som är ansvarig för vad beskrevs? Lite lurigt, fär att besiktningsprotokollet är inte skrivet av säljaren. Ska då plötsligen säljaren ansvara för det? I falla att säljaren är beställaren?

Sedan kan man undra om det ändå inte ska finnas någon undersökningsplikt av köparen. Man kan ju se med kamera besiktning. Om man nu ska lägga om hela trädgården.

Ett sånt utfästelse att en viktigt och dyr åtgärd är gjord dokumenterar man i fall av badrum oftast med intyg av en trovärdig firma. Eller så dokumenterar man att det är fackmannamässigt gjord. I detta fall och om det nu verkligen var viktigt för köparen borde det kanske beskrivits mer ingående i säljdokumentation. Som underlag i köpekontrakt. Då får det mer värde för köparen och och säljaren har bättre chans att få ut värde av sina renoveringar.

Känns som Trådstartaren bör höra med en jurist och först vara säker att utfästelsen var dokumenterat i säljunderlaget.

Mycket som kan gå fel vid husköp.
 
Om det är fritt fram att ljuga om genomförda arbeten som byte av ledningar, var går då gränsen för vad man får ljuga om? Nymålat, nydränerat, nytt tak, renoverad krypgrund?
 
  • Gilla
sarrigato och 2 till
  • Laddar…
S
mg765 mg765 skrev:
Om det är fritt fram att ljuga om genomförda arbeten som byte av ledningar, var går då gränsen för vad man får ljuga om? Nymålat, nydränerat, nytt tak, renoverad krypgrund?
Vissa i tråden menar ju att om ingen skada inträffat så får man ljuga hur mycket man vill.

Går nog att göra nån extra hundra papp på att skriva "Dränerat 2022" när det i själva verket är originaldräneringen som ligger sedan 1950 :D
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
mg765 mg765 skrev:
Om det är fritt fram att ljuga om genomförda arbeten som byte av ledningar, var går då gränsen för vad man får ljuga om? Nymålat, nydränerat, nytt tak, renoverad krypgrund?
Det är skillnad på "det är fritt fram att ljuga" och "det är inte värt kostnaden för köparen att stämma säljaren på ersättning". Som säljare vinner du på att säga så lite som möjligt och att uttrycka dig så luddigt som möjligt. Som köpare vinner du framför allt på att låta hjärnan styra husköpet istället för hjärtat.
 
  • Gilla
Hobbyjuristen och 3 till
  • Laddar…
mg765 mg765 skrev:
Om det är fritt fram att ljuga om genomförda arbeten som byte av ledningar, var går då gränsen för vad man får ljuga om? Nymålat, nydränerat, nytt tak, renoverad krypgrund?
Jag tycker inte man får ljuga. Det finns dock nuanser i allt. Vissa renoveringar görs gediget, vissa görs halvslarvigt eller med minst möjliga kostnader.
Sedan om en köpare litar på att grundarbeten är gjord bra och bygger vidare på det: sedan visar sig att grundarbetet inte var bra. Kan man kräva säljaren på följdskador? Eller bara ersättning för grundarbete?

Till slut är det i vilket fall svår att hämta hem ersättning, så bättre att att vara noggrant med undersökningar.
 
  • Gilla
Hobbyjuristen
  • Laddar…
K Kane skrev:
Nej, mellan hus och gata. Se inlägg #80.
[bild]
Från besiktningsprotokollet, inlägg #80
"Ibland luktar det från ..." - vi ser inte vad som står sen, men troligtvis rör det sig om något avvikande kring avloppet, vilket i sin tur gör att köparens undersökningsplikt utökas. En utökad teknisk utredning skulle på direkten sett att det rörde sig om gamla betongrör och inte nyare plaströr. Detta förhållande kommer försäkringsbolag och domstol hugga på direkt. TS bästa chans är att hoppas på säljarens välvilja till prisavdrag.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Låter enkelt. DU kanske kan föra köparens talan i tingsrätten och ro hem spelet snabbt?
Absolut! Inget problem.
 
  • Älska
Jonatan79
  • Laddar…
M mpostma skrev:
Jag tycker inte man får ljuga. Det finns dock nuanser i allt. Vissa renoveringar görs gediget, vissa görs halvslarvigt eller med minst möjliga kostnader.
Sedan om en köpare litar på att grundarbeten är gjord bra och bygger vidare på det: sedan visar sig att grundarbetet inte var bra. Kan man kräva säljaren på följdskador? Eller bara ersättning för grundarbete?

Till slut är det i vilket fall svår att hämta hem ersättning, så bättre att att vara noggrant med undersökningar.
Menar du allvar? Om säljaren lovar att det är plaströr ska köparen då bekosta en rörinspektion för att undersöka om säljaren säger sanningen?
Knappast!
 
  • Wow
Jonatan79
  • Laddar…
M mpostma skrev:
Man kan undra huruvida man kan gå på säljarens utfästelser vid husköp och vilka konsekvenser man kan förbinda till det.
Om det är del av besiktningsutfall, är det inte då besiktningsmannen som är ansvarig för vad beskrevs? Lite lurigt, fär att besiktningsprotokollet är inte skrivet av säljaren. Ska då plötsligen säljaren ansvara för det? I falla att säljaren är beställaren?

Sedan kan man undra om det ändå inte ska finnas någon undersökningsplikt av köparen. Man kan ju se med kamera besiktning. Om man nu ska lägga om hela trädgården.

Ett sånt utfästelse att en viktigt och dyr åtgärd är gjord dokumenterar man i fall av badrum oftast med intyg av en trovärdig firma. Eller så dokumenterar man att det är fackmannamässigt gjord. I detta fall och om det nu verkligen var viktigt för köparen borde det kanske beskrivits mer ingående i säljdokumentation. Som underlag i köpekontrakt. Då får det mer värde för köparen och och säljaren har bättre chans att få ut värde av sina renoveringar.

Känns som Trådstartaren bör höra med en jurist och först vara säker att utfästelsen var dokumenterat i säljunderlaget.

Mycket som kan gå fel vid husköp.
Det är redan väldigt tydligt att utfästelsen var gjord av säljaren. Där finns ingen tvekan. Men med tanke på de belopp det rör sig om så anlitar man givetvis en jurist ändå.
 
  • Gilla
HEM2121
  • Laddar…
K kindvall skrev:
Inte riktigt. Besiktningsmannen har beskrivit uppgifter från säljaren att "ledningar" är utbytta till plaströr. Säljaren kan ha uppgett detta i god tro, baserat på uppgifter från tidigare ägare.
Om vi bortser från otydligheterna vad gäller beskrivningen och antar att det gäller avloppsröret så blir ersättningen olika i dessa fall:
1. Det har uppgetts att avloppsrören byts ut mot plaströr 2024
2. Det har uppgetts att avloppsrören byts ut mot plaströr för 50 år sedan
Nu vet vi ju inte när de skulle ha bytts. Texten i besiktningen är inte tillräckligt tydlig. Man skulle ha kunnat be om ett förtydligande om när de är bytta.
Säljaren kan antagligen komma undan billigt med förklaringen "Förre ägaren sa att han bytte ut dem på 80-talet och det har aldrig varit något problem."
Obegripligt resonemang. Spelar ingen roll om det påstådda bytet skedde för 50 år sedan eller igår. Rören är inte utbytta!! Då är allt resonemang om ålder bara hypotetiska dumheter.
 
  • Gilla
HEM2121
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Betongrörens ungefärliga livslängd är 150 år, under gynnsamma förhållanden kanske ännu längre. Bara i undantagsfall är mark- och vattenförhållandena sådana att kemiska angrepp förkortar livslängden
Det finns betongrör från romartiden som fortfarande är i bruk. Så de kan hålla riktigt länge.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.