Svarta trasten Svarta trasten skrev:
Det tror jag. Den behöver antagligen dränkas i vatten 20 minuter innan användning.

Det är normalt att slipa kurvade blad på platta brynen men det kräver lite övning. Även flatsidan ska slipas. Du ska få råegg på båda sidor om eggen och sedan minimera råeggen.
Om du slipar flatsidan kommer du få problem med att skären inte möter varandra. När du slipar den kurvade delen är väl tanken att du slipar så djupt att du tar bort den slitna delen av flatsidan.

• Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Om du slipar flatsidan kommer du få problem med att skären inte möter varandra. När du slipar den kurvade delen är väl tanken att du slipar så djupt att du tar bort den slitna delen av flatsidan.
Beklagar. Det tänkte jag inte på. Men jag tror det funkar att slipa bladet på brynet med lite övning. Känner du till enklare sätt (som inte kräver dyr utrustning)? Min sekatör skulle nog må bra av att slipas den med...

Redigerat:
Känner du till enklare sätt (som inte kräver dyr utrustning)? Min sekatör skulle nog må bra av att slipas den med...
Rundfil (kanske ett par med olika grovhet) och ett rundat bryne. Sen är det bara att nöta på.

Beklagar. Det tänkte jag inte på. Men jag tror det funkar att slipa den kurvade delen på brynet med lite övning. Känner du till enklare sätt (som inte kräver dyr utrustning)? Min sekatör skulle nog må bra av att slipas den med...
Om du inte har något lämpligt skulle jag föreslå att du skaffar ett runt diamantbryne. Behöver inte bli perfekt för att bli bra. Kolla också att skruven som håller ihop skären är lagom åtdragen och att skären inte blivit böjda utåt. Båda resulterar i att den inte klipper/”känns slö” och är enkla att åtgärda 😊

• Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Rundfil (kanske ett par med olika grovhet) och ett rundat bryne. Sen är det bara att nöta på.
Trots att skäret är konvex?

Trots att skäret är konvex?
Ja, det är bara att vara noggrann. Själva böjradien är inte det viktigaste. Det viktiga är att det är en skarp kant mot den plana ytan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.