T
det finns klingor för det, men en vinkelslip med diamantklinga är bättre. Det är svårt att såga i något som inte sitter helt fast.

• Gilla
Fideliox och 2 till
  • Laddar…
T trycklös skrev:
det finns klingor för det, men en vinkelslip med diamantklinga är bättre. Det är svårt att såga i något som inte sitter helt fast.
Precis, diamant klinga är det man skall ha i alla former av härdade "stenmaterial".

• Gilla
Fideliox
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
Ibland kanske man bara ska läsa på kartongen. 🤓 Där står det 200mm. Men verkar funka med längre också.

Köpte multiverktyget idag, 250kr kändes överkomligt ändå.
Du sågar inte med hela klingan så det enda riktiga problemet är om du trycker sågen mot underlaget mer än nödvändigt. Det händer lätt om man har dåliga blad.

• Gilla
Fideliox
  • Laddar…
F
T trycklös skrev:
Mjo, var mest att jag har en knäckt panna som är spikad och dom runt är också spikade. Så svårt att få ut den utan för mycket jobb. Tänkte om man kunde dela den på plats och kapa spiken och sen knöla in en ny. 🤔

• Gilla
trycklös
  • Laddar…
T
Ska den bara tas sönder så stoppa in handen under och sopa till den med en hammare så spricker den nog, men du kommer att få problem att slå i en ny spik så länge plattan över ligger kvar.

Är det hyffsat nära nocken är det bättre att lossa alla pannor uppifrån och ner och byta.

Men annars kan det funka att knäcka pannnan, såga av huvudet på spiken och hänga dit en ny panna på den gamla spiken.

F
T trycklös skrev:
Ska den bara tas sönder så stoppa in handen under och sopa till den med en hammare så spricker den nog, men du kommer att få problem att slå i en ny spik så länge plattan över ligger kvar.

Är det hyffsat nära nocken är det bättre att lossa alla pannor uppifrån och ner och byta.

Men annars kan det funka att knäcka pannnan, såga av huvudet på spiken och hänga dit en ny panna på den gamla spiken.
Det är nära nocken men på fel sida så skulle behöva demontera hela. 😅 Det är just knäckandet jag är rädd att knäcka fler runtomkring. 😅

• Gilla
trycklös
  • Laddar…
Köpte deras gräna avbitartång för 30kr den är så slö att det inte går att skala kabel med den.
Duger som skräptång kanske för att klippa ståltråd.

Någons som har koll på när Parksides 230 vinkelslip såldes senast? Eller ännu bättre, när den kommer igen?
Har ett projekt där jag skulle behöva kapa lite betongplattor!

Lexington Lexington skrev:
Någons som har koll på när Parksides 230 vinkelslip såldes senast? Eller ännu bättre, när den kommer igen?
Har ett projekt där jag skulle behöva kapa lite betongplattor!
Menar du denna 230V? Har använt den för att kapa en massa betongplattor. Lagt runt 100 kvm. Är väldigt bra för jobbet bara man använder diamantskiva. När den kommer igen vet jag dock inte.

• IMG_5799.webp
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Lexington
  • Laddar…
D DanielSt81 skrev:
Menar du denna 230V? Har använt den för att kapa en massa betongplattor. Lagt runt 100 kvm. Är väldigt bra för jobbet bara man använder diamantskiva. När den kommer igen vet jag dock inte.
Precis, den varianten.
Risken finns att projektet inte blir av i år, så får väl hålla utkik när den kommer! Alternativt leta begagnat!
Ska lägga uppfart på ca 55 kvm, så då verkar den va perfekt!

Edit:
Du som har den, kan du mäta sågdjupet?

• Haha
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
N naikon skrev:
Nog för att Parkside kan vara prisvärt, men känns lite långsökt att tro att vinkelslipen ska vara något extra bra? I stort sett allt är ju rebrandade Kina-maskiner. Inte som att Lidl har en egen fabrik där detta görs.

Slipen ovan är till 99% samma maskin som finns hos Biltema och Jula
[länk]
[länk]
Ser att jag var lite otydlig i min fråga, jag är alltså ute efter varianten som som har 230 Ø klinga!
125 Ø har jag redan!

• Gilla
naikon
  • Laddar…
Biltemas är väl 2-3 gånger dyrare dock, men Julas skulle va ett alternativ!
Tänker att användningen av en så stor slip inte är så stor efter att jobbet med uppfarten är klart!

• Gilla
naikon
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.