Hej,

Undrar om någon har tips på vilket verktyg jag bör ha till att slipa bort all färg på en markmur av betong som går mellan ett antal staketstolpar av puts. Det som är ovanför röd linje i bilden är av puts (på tegel) vilket ej ska slipas, så det gäller att komma åt i vinklarna på den lilla sockeln som puts/tegelstolpen står på. Det är 9 sådana här stolpar att gå runt/under med slipning.

Mitt problem som jag försöker lösa är att betongfärgen inte fäster bra på den gamla plastfärgen som är under, så jag skulle vilja komma ner till rå betong för att måla ordentligt från början…

Vad tror ni om detta?

• Betongmur med röd markeringslinje som visar delarna av puts och tegel som ej ska slipas. Muren omges av gräs och grus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En vitmålad markmur av betong med metallstaket, stående mellan staketstolpar av puts, bredvid en gräsmatta. En grå stolpe står framför muren.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade testat med högtryckstvätt smal stråle. Klippt till en glassburk eller något annat för att skydda stolparna men ändå varit försiktig med var jag riktar strålen.

• Gilla
BAv11
  • Laddar…
Det har jag inte tänkt på faktiskt, värt att prova antar jag. Tack! Men det tar nog sin tid, är totalt ca 20 m2 yta på murens ovansida och sidor och smala strålen är väl nån centimeter kanske.

B BAv11 skrev:
Det har jag inte tänkt på faktiskt, värt att prova antar jag. Tack! Men det tar nog sin tid, är totalt ca 20 m2 yta på murens ovansida och sidor och smala strålen är väl nån centimeter kanske.
Kommer nog ta tid oavsett metod. Funkar inte högtryckstvätten är det nog värt att testa roterande stålborste. Inte säkert du behöver få det helt rent. Kanske fungerar med varmluftspistol för att värma upp lacken också.

• Gilla
BAv11
  • Laddar…
Ok, är det vinkelslip man ska ha i så fall, tro? Antar att det här med varvtal spelar viss roll också.

Satineringsmaskin finns olika från Lidl, Temu till dyrare.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.