Karlia Karlia skrev:
Om sonen inte anses klara av att göra en boutredning måste ju någon ha sett ut någon annan till det, men vem? Vinns det fler dödsbodelägare?
Inga fler arvingar, nope. Ingen annan är utsedd nej, det är nu sonen som har den rollen. Han kommer dock begära att slippa vara dödsboägare efter begravning och bouppteckning. Det gör man skriftligt till en tingsrätt.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
E Edgarsven skrev:
Jag tror inte det är så märkligt faktiskt. Det intyg som man ska ha heter dödsfallsintyg med utredning eller något sådant. Det får man från skatteverket. Det säger typ att skatteverket har kollat vilka som är arvingar och att någon är död. Detta papper har vi nu fått (av begravningsbyrån). Banker och försäkringsbolag har också möjlighet att skriva ut detta papper genom någon elektronisk tjänst. När jag ringde Swedbank hade de ingen aning om något kring detta. Så de hade inte lust att hjälpa oss.
Dock hade begravningsbyrån talat med förvaltaren och de två hade kommit överens om att inte betala denna månads räkning från kommunen. Så har jag fattat det när vi träffade begravningsbyrån lite idag.
Han sa det dock inte rent ut. Angående banken så kan du (om du är dödsbosägare) och om du har intyget från skatteverket samt legitimation lämna in räkningar till banken som ska betalas. Detta kan tydligen också begravningsbyrån göra, märkligt nog. De upplyste mig dock om att något annat kan vi inte göra. Saker som kontanta uttag eller utskrift på vad som har hänt på hennes konto de senaste månaderna får dödsbosägaren inte göra. Angående frysningar så får alla banker automatiskt ett meddelande om att någon gått bort och då stoppas alla kravbrev och fakturor till dödsboet automatiskt.
Först efter att du har gjort en färdig bouppteckning kan du lämna in den till banken och då kan du göra kontanta uttag. Jag tror inte banken har gjort något märkligt här. Det är tydligen så det fungerar.
Ok, jag tycker att det där med att begravningsbyrån kan göra upp med banken låter konstigt. Men självklart kan man inte ta ut pengar som dödsboägare. Men betala räkningar och liknande kan man, tex hyra, om det finns några pengar, alltså.
I mitt eget fall valde jag att betala för begravning och efterföljande samkväm, eftersom jag var osäker på om det fanns pengar i dödsboet. Nu visade det sig efter auktionen på alla saker att det täckte allt. Men så kan man ju bara göra om man har ekonomisk möjlighet, så verkar det ju inte vara i det här fallet.
Skönt ändå att själva begravningsfrågan verkar löst sig.

• Gilla
Festlund och 4 till
  • Laddar…
Vi har försökt att samla in uppgifter inför bouppteckning. Men det har gått trögt. Fick nu reda på orsaken.
Orsaken är den att det finns en adressändring på hans mor som är aktiv. Alla brev går till den tidigare förvaltarens postadress. Och jag talade med begravningsbyrån och de säger att det tyvärr är så att en dödsbosägare inte kan ändra tillbaka adressen efter dödsfallet. Därför kommer adressändringen till förvaltaren inte att kunna ändras. Och det är ju bra. Då förvaltaren struntar i allt. Som att eftersända post osv. Hon har ju avslutat sitt uppdrag och får ju inte längre betalt för detta.

• Ledsen
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Karlia
En bouppteckning kan ta tid. Om ni inte har bra kontakt med förvaltaren kontaktar ni överförmyndarenheten som då får göra det åt er.

Det är byråkratiskt och omständligt, men de regler som finns kring dödsbon finns ju av en anledning, att allt ska gå rätt till. Att omtöcknad av sorg behöva reda ut allt är svårt.

Ni har andra omständigheter och en son ni vill att det ska ordna sig för. Det kommer att göra det till slut!

• Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
E Edgarsven skrev:
Vi har försökt att samla in uppgifter inför bouppteckning. Men det har gått trögt. Fick nu reda på orsaken.
Orsaken är den att det finns en adressändring på hans mor som är aktiv. Alla brev går till den tidigare förvaltarens postadress. Och jag talade med begravningsbyrån och de säger att det tyvärr är så att en dödsbosägare inte kan ändra tillbaka adressen efter dödsfallet. Därför kommer adressändringen till förvaltaren inte att kunna ändras. Och det är ju bra. Då förvaltaren struntar i allt. Som att eftersända post osv. Hon har ju avslutat sitt uppdrag och får ju inte längre betalt för detta.
De tre gånger jag har varit delägare i dödsbon har det inte varit några problem att få all post. Som jag kommer ihåg det, så ändrades adressen till dödsboet hos skatteverket. Sen ringde jag själv runt till de som skickade brev, och gav den nya adressen.

https://www.skatteverket.se/privat/...adressfordodsbo.4.3528414214b3f8758056b6.html

L Lilak skrev:
De tre gånger jag har varit delägare i dödsbon har det inte varit några problem att få all post. Som jag kommer ihåg det, så ändrades adressen till dödsboet hos skatteverket. Sen ringde jag själv runt till de som skickade brev, och gav den nya adressen.

[länk]
Jo, fast det är väl postnord som har eftersändning på posten. Så även om brevet från banken har rätt adress, så kommer det inte delas ut på den postadressen. Klart att vi kommer kunna få in alla papper som behövs, det är inte snack om saken. Tycker bara att det är lite märkligt att den som är satt att utreda dödsboet inte ska kunna stoppa en nu felaktig eftersändning. Får ringa och kolla detta imorgon.

L Lilak skrev:
Eftersändning av post hanteras av [länk]

Ändra eftersändning borde en dödsbodelägare kunna göra, eller utredningsman med fullmakt från dödsbodelägare.

På den här sidan finns en del info om dödsbon. [länk]
Lite kring vad jag har gjort: Först ringde jag adressandring. Men det hade fel på sina telefoner så fick vänta en halv dag. Sedan gick det att ringa. Personen var mycket otrevlig. Han hade inte tid att vänta för jag hade inte personnummer redo först. Och det tog ca 30 sek, för mig att leta efter det.
Sedan skulle han förklara men jag fattade inget, vad han pratade om Care Of osv. Efter några minuter sa han helt enkelt att han inte hade tid med mig mera. Så jag skrev ner alla förutsättningar och sände ett mail till dem.
Det var två dagar sen har inget hört. Dock pratade jag med begravningsbyrån igen och de säger på nytt att det finns en ändring till en care of och det går inte att ändra. Säger de.

Karlia
Care of, c/o är dit posten skickas. Till exempel :Huvudman Huvudmansson
c/o God M. Godmansson
Åvägen 33
123 45 Staden.

Huvudmannen är den avlidna, God M. är förvaltaren.

Förmodligen var de väldigt stressade med många som ringde om telefonen hade varit avstängd en halv dag. Det är givetvis ingen anledning att vara otrevlig, tyvärr är ju de som jobbar där mänskliga de också.

• Gilla
Edgarsven och 1 till
  • Laddar…
Tillfällig adress ( c/o ) , som myndigheter och större företag använder sig av, söks via Skatteverket. Vid ansökan, ska det gå att uppvisa registerutdrag eller liknande, som visar att man är behörig att företräda ett dödsbo eller en levande person.

• Gilla
Edgarsven
  • Laddar…
På banken:

Lite bakgrund.
Efter mycket arbete så börjar det loss. Kolla med alla som hon har en skult till samt att sälja huset.
Först såg det trögt ut med huset. Men sen var det två som ville ha. Och den som fick huset, ville har allt snabbt avklarat.
Och det var bra så datum för deadline för skulder närmar sig med stormsteg.

Jag hade skapat en pärm med allt i flikar. Och i prioriteringsordning.
Under flik 1 fanns tex fatura till begravningsbyrå. Osv.
Många fakturor hade status kritiskt. Och vi hade några få dagar på oss att betala.

I tisdags, var vi på byrån, och papper för pengar för huset. Sen gick vi till Swedbank, men pengar hade inte inkommit ännu då. Hon i kassan tittade på min pärm och det var inget med det.

Idag:
Sen idag ringde vi Swedbank. Men de vill föst inte säga att sonen/dödsbosägaren om några pengar nu fanns på hans mammas konto. En orsak var att de papper på bouppteckning osv som vi lämnat till Swedbank inte hade scannats in i deras system. Trotts att vi lämnat det till dem.
Så kom vi inte till Swedbank kl 1030 det var sonen och jag. Det hade kommit pengar till hans mors konto. Nu skulle vi betala skulderna.
Jag visar han i kassan pärmen. (de var 3) Så säger jag att det är en del. Han tar pärmen och är borta en ganska lång stund.
Sen kommer han tillbaka Så säger "Nej vi gör det inte". Vad säger du sa jag. Vad då inte gör?
"Det är mycket arbete"
Jag föreslog att han tog bara några av de första räkningarna. Men han vägrade. Det hör till saken att han var otrevlig och inte lyssnade till några förslag.

Det var då jag blev lite upprörd. Först blev sonen arg sen jag.
Jag sa något i stil med "Vi lämnar inte lokalen"
De skulle kasta ut oss. Det var då jag tydligen hade kastat någon del av inredningen på golvet. Sen kom 3 personen från övre våningen samt bankchefen mer, Banchefen stod och skällde på mig som en hund. Och spände upp sig. Han letade efter en fysik konfrontation. Nu är jag inte rädd för sånt. Så jag höll käften och sonen också. Efter en stund när chefen hade skrikit på oss några minuter. Så sa jag bara att det var bankens skyldighet att göra jobbet. Och det kunde han inte neka till.
Sedan erbjöd han oss att göra jobbet till kl 1500. Så var vi åter där och fick vår pärm. Nu är allt betalat och vi slipper dyra räntor, extra avgifter och nya skulder. Jag kommer nog byta bank.

• Gilla
Byggaren Bengt och 3 till
  • Laddar…
Det känns verkligen som en hel del utlämnas i historien, speciellt det sista stycket i inlägget. Mycket hål i historian som inte går ihop och inte kan ha gått till som utläst.

Men jag hoppas att begravningen var värdig iaf, det är det man kan önska sig i slutet.

F Festlund skrev:
Det känns verkligen som en hel del utlämnas i historien, speciellt det sista stycket i inlägget. Mycket hål i historian som inte går ihop och inte kan ha gått till som utläst.

Men jag hoppas att begravningen var värdig iaf, det är det man kan önska sig i slutet.
Vad menar du inte stämmer? Allt är korrekt beskrivet.

E Edgarsven skrev:
Vad menar du inte stämmer? Allt är korrekt beskrivet.
Det jag menar är att bankpersonalen nog inte delar ditt sätt att beskriva händelsen utan har en annan sida av samma mynt. Jag tolkar ditt inlägg som att du undanhåller att berätta delar av historien som inte gagnar dig. Jag har väldigt svårt att se hur en bankchef skulle ta sig ner för att skälla ut en kund och ”mopsa upp sig” och söka fysisk konfrontation.

Men skönt att situationen är löst ang. huset iaf då.

F Festlund skrev:
Det jag menar är att bankpersonalen nog inte delar ditt sätt att beskriva händelsen utan har en annan sida av samma mynt. Jag tolkar ditt inlägg som att du undanhåller att berätta delar av historien som inte gagnar dig. Jag har väldigt svårt att se hur en bankchef skulle ta sig ner för att skälla ut en kund och ”mopsa upp sig” och söka fysisk konfrontation.

Men skönt att situationen är löst ang. huset iaf då.
Då har du fel. Jag har beskrivit fakta här. Vilken annan sida skulle det finnas? Jag skrev inlägget mycket pga att jag själv blev oerhört förvånad. Men saker verkar hända som man finner totalt märkliga. Och tidigare helt otänkbara. Jag kan utveckla lite kring bankpersonalen. Samtliga 3 personer i kassan var mellan 20 och 25 år gamla. Jag såg att kille helt utan att lyssna på oss..Han tog helt enkelt min pärm gick in till ett kontor vid sida där en person som var äldre satt. Sedan samtalade de en ganska lång stund. Sedan måste de gemensamt ha beslutat att det "var mycket jobb så vi gör det inte". Kan tillägga att jag var på banken även fredagen. Och då hade dessa tre personer inget att göra alls.
Så kom han ut och meddelade "vi gör det inte". Vi protesterade. Vi hade olika förslag som t ex att göra halva eller 25% alla räkningar var totalt 16 st. Kan jag säga.
Men nej inget av det vi sa hade någon effekt. Och ja, Bankdirektören var mycket arg och otrevlig och försökte nog få till en fysisk fight som han höll på. Men då hade jag lugnat mig och samman taget gav jag dem inget att gå på. Jag sa bara "gör jobbet det har vi rätt till enligt lag". Och "jag lämnar inte lokalen". Samt "om det inte görs idag blir det böter för oss på tusentals kronor"..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.