Lite så. Samtidigt så var faktiskt modern den som har varit mest problematisk ur de flesta synvinklar. Sonen har sina sidor, så det har inte hjälpt, han letar nu lägenhet och kommer börja sitt nya liv där. Vad som händer med huset och skulderna slipper han tänka på då jag uppmanat han till att avsäga sig arbetet med dödsboet efter bouppteckningen. Då blir det kommunen så får göra någon lösningKarlia skrev:
Vad jag förstår så har sonen bott i huset väldigt länge, kan då ev Besittningsrätt gälla för honom? alltså så att han inte kan tvingas att flytta på en gång?och att han kanske ska kunna bo kvar tills det att det ekonomiska och arvsbiten är klar efter mamman, för först då vet ju sonen om det blir några tillgångar ex eventuella försäkringspengar efter mamman som kanske löser problemet för honom.
kan vara värt att kontrollera Besittningsrätten.
Beklagar sorgen.
Lycka till.
kan vara värt att kontrollera Besittningsrätten.
Beklagar sorgen.
Lycka till.
"flytta" - det blir väl aktuellt först om huset blir sålt?E Edgarsven skrev:Efter att ha funderat på hur det hela egentligen fungerar, samt kollat lite med olika, så har jag en klarare bild av det hela. Som jag fattat det så gör man en bouppteckning först. Fram tills dess så ska fodringar frysas. Man ska meddela banker och andra om detta. Sedan så får sonen förhandla med bankerna, om skulderna efter bouppteckningen. Modern har nu också gått bort, så sonen få allt på sig nu. Med högsta sannolikhet så får han flytta.
... deala med kreditgivare, bättre ta 50' nu (sonen köper) än vänta år på 120'
Verkar vara ett fåtal som står för skulderna?
Som det verkar nu så är han bostadslös snart. Han ska prata med soc om hitta en lägenhet. Vi vet att det inte finns tillgångar, förutom möjligen huset/tomten. Nu sätter sig begravningsbyrån på tvären också. De tvekar på att genomföra någon begravning om de inte får betalt och det kan de ju inte få, för det finns ju inga pengar.B brfbo skrev:Vad jag förstår så har sonen bott i huset väldigt länge, kan då ev Besittningsrätt gälla för honom? alltså så att han inte kan tvingas att flytta på en gång?och att han kanske ska kunna bo kvar tills det att det ekonomiska och arvsbiten är klar efter mamman, för först då vet ju sonen om det blir några tillgångar ex eventuella försäkringspengar efter mamman som kanske löser problemet för honom.
kan vara värt att kontrollera Besittningsrätten.
Beklagar sorgen.
Lycka till.
Han kommer flytta och sen kommer han strunta i vad som händer, med hus tillgångar osv, bara det blir en begravning så det är klart. Man kan anmäla till tingsrätten att man avsäger sig jobbet efter dödsboet.
Går väl inte försöka sälja ett hus om det bor någon i huset? När tingsrätten har förklarat dödsboet i konkurs kommer han tvingas att flytta ganska omedelbart som jag har fattat det.L larka742 skrev:
Det är dödsboets tillgångar som ska betala begravningen. Sonen har inga juridiska skyldigheter att betala eller förskottera pengar för begravning. Kommunen kommer att betala för en begravning med präst om mamman varit medlem i Svenska kyrkan eller annat samfund. Om mamman betalat kyrkavgift, och inte bara begravnigsavgift kommer samfundet att förrätta begravningsakt. Kommunen betalar plats, enligt lag, i minneslund.
Kommunen kan säkert försöka få sonen att betala begravningen men han bör neka. En begravning blir det och säkerligen en värdig sådan.
Kommunen kan säkert försöka få sonen att betala begravningen men han bör neka. En begravning blir det och säkerligen en värdig sådan.
Som du skriver, är det jag hävdat. Enligt alla regler så ska det vara så, i praktiken så verkar det dock inte vara så. Vi får se om de gör som de måste. Vet nog mera imorgon.Hemmakatten skrev:
Det är dödsboets tillgångar som ska betala begravningen. Sonen har inga juridiska skyldigheter att betala eller förskottera pengar för begravning. Kommunen kommer att betala för en begravning med präst om mamman varit medlem i Svenska kyrkan eller annat samfund. Om mamman betalat kyrkavgift, och inte bara begravnigsavgift kommer samfundet att förrätta begravningsakt. Kommunen betalar plats, enligt lag, i minneslund.
Kommunen kan säkert försöka få sonen att betala begravningen men han bör neka. En begravning blir det och säkerligen en värdig sådan.
Jodå det är dödsboet som bekostar begravning. Finns inga pengar alls i dödsboet går kommunen in men först gör kommunen en syn av möjliga tillgångar i dödsboet som kan säljas för att bekosta begravningen. Arvingarna/efterlevande har då bara rätt till minnessaker utan ekonomiskt värde.
Dödsboets tillgångar ska först och främst bekosta begravningen, därefter skulder. Det senare dock inte förrän efter bouppteckningen. Som dödsboägare skriver man till alla som skickat fakturor etc att det inte ser ut att finnas tillgångar i dödsboet och att de får avvakta bouppteckning. När allt som går att sälja är sålt betalar man av det som går. Övrigt förblir helt enkelt obetalt.
I Sverige blir alla begravda och det går inte att ärva skulder.
Dödsboets tillgångar ska först och främst bekosta begravningen, därefter skulder. Det senare dock inte förrän efter bouppteckningen. Som dödsboägare skriver man till alla som skickat fakturor etc att det inte ser ut att finnas tillgångar i dödsboet och att de får avvakta bouppteckning. När allt som går att sälja är sålt betalar man av det som går. Övrigt förblir helt enkelt obetalt.
I Sverige blir alla begravda och det går inte att ärva skulder.
Ja, så är reglerna. Kan dra praktiken. Igår ringde begravningsbyrån mig, han säger citat "Vi kan inte hålla en begravning om vi inte kan få betalt, jag har blivit blåst förut" Jag undrar om de inte kan samarbeta med soc/kommunen. "Nej det funkar inte så" Sonen och jag bestämde att han skulle ringa till soc på morgonen. De har telefontid mellan 0800 och 0830. Soc säger "Du får gå till medborgarkontoret och fylla i en dödsbosanmälan" Så vi åkte dit. Fick en trevlig tjej. Hon tar uppgifter. Hon frågar om tillgångar. Vi säger som det är skulder, inga pengar, ett hus. Då säger hon "Vi kan och får inte skriva en anmälan, om det finns tillgångar".Jiji skrev:
Jodå det är dödsboet som bekostar begravning. Finns inga pengar alls i dödsboet går kommunen in men först gör kommunen en syn av möjliga tillgångar i dödsboet som kan säljas för att bekosta begravningen. Arvingarna/efterlevande har då bara rätt till minnessaker utan ekonomiskt värde.
Dödsboets tillgångar ska först och främst bekosta begravningen, därefter skulder. Det senare dock inte förrän efter bouppteckningen. Som dödsboägare skriver man till alla som skickat fakturor etc att det inte ser ut att finnas tillgångar i dödsboet och att de får avvakta bouppteckning. När allt som går att sälja är sålt betalar man av det som går. Övrigt förblir helt enkelt obetalt.
I Sverige blir alla begravda och det går inte att ärva skulder.
Så vi fick lämna det. Nu så gjorde begravningsbyrån som så att han gick bort till banken. Där bestämde han och banken att räkningen till kommunen på 9000 kr skulle stoppas, istället så kommer banken att betala dessa 9000 kr till begravningsbyrån. Sonen och jag var inte med. Vi har tydligen inte rätt att ändra något, varken betala räkningar eller stoppa utbetalningar. Nu är det tomt på kontot och begravningsbyrån, har fått nästan hälften av sin betalning. Så då kanske begravning kan ske.
Usch, det låter så fruktansvärt ovärdigt. Självklart ska begravningsbyrån få betalt, och övriga fordringsägare i den mån det finns pengar. I det här fallet låter det ju som att det kommer att ta tid att reda ut alltihop och då får ju alla fordringsägare vänta. Jag tolkar dig som att sonen i det här fallet inte är dödsboägare?
Jo, sonen är dödsboägare. Men han har tydligen ändå inte rätt att fixa något med dödsboets konton och räkningar. Men det har tydligen begravningsbyrån. Lite lustigt kan jag tycka.Jiji skrev:
Usch, det låter så fruktansvärt ovärdigt. Självklart ska begravningsbyrån få betalt, och övriga fordringsägare i den mån det finns pengar. I det här fallet låter det ju som att det kommer att ta tid att reda ut alltihop och då får ju alla fordringsägare vänta. Jag tolkar dig som att sonen i det här fallet inte är dödsboägare?
Men det kan väl ändå inte vara lagligt? Det är väl dödsboägaren som kan det och ingen annan? Jag vill minnas att jag skaffade någon form av bevis eller intyg på att jag var dödsboägare när min pappa dog och då var det ju jag som skulle sköta allt det. Om det är flera arvingar har jag för mig att man enas om vem som ska få rätt att sköta dödsboet. Konton ska ju förövrigt frysas tills det är utrett. Banken kan inte gå in och göra utbetalningar. Det verkar vara många saker som är märkliga här.
Länsstyrelsen är i alla fall tillsynsansvarig över kommunerna så om det brustit från kommunens sida kan man kontakta länsstyrelsen som ska utreda om någon blivit fel hanterat. Vad gäller bankens, tillsynes, konstiga beteende måste det väl finnas någon tillsynspart även där.
Länsstyrelsen är i alla fall tillsynsansvarig över kommunerna så om det brustit från kommunens sida kan man kontakta länsstyrelsen som ska utreda om någon blivit fel hanterat. Vad gäller bankens, tillsynes, konstiga beteende måste det väl finnas någon tillsynspart även där.
Jag tror inte det är så märkligt faktiskt. Det intyg som man ska ha heter dödsfallsintyg med utredning eller något sådant. Det får man från skatteverket. Det säger typ att skatteverket har kollat vilka som är arvingar och att någon är död. Detta papper har vi nu fått (av begravningsbyrån). Banker och försäkringsbolag har också möjlighet att skriva ut detta papper genom någon elektronisk tjänst. När jag ringde Swedbank hade de ingen aning om något kring detta. Så de hade inte lust att hjälpa oss.Jiji skrev:
Men det kan väl ändå inte vara lagligt? Det är väl dödsboägaren som kan det och ingen annan? Jag vill minnas att jag skaffade någon form av bevis eller intyg på att jag var dödsboägare när min pappa dog och då var det ju jag som skulle sköta allt det. Om det är flera arvingar har jag för mig att man enas om vem som ska få rätt att sköta dödsboet. Konton ska ju förövrigt frysas tills det är utrett. Banken kan inte gå in och göra utbetalningar. Det verkar vara många saker som är märkliga här.
Länsstyrelsen är i alla fall tillsynsansvarig över kommunerna så om det brustit från kommunens sida kan man kontakta länsstyrelsen som ska utreda om någon blivit fel hanterat. Vad gäller bankens, tillsynes, konstiga beteende måste det väl finnas någon tillsynspart även där.
Dock hade begravningsbyrån talat med förvaltaren och de två hade kommit överens om att inte betala denna månads räkning från kommunen. Så har jag fattat det när vi träffade begravningsbyrån lite idag.
Han sa det dock inte rent ut. Angående banken så kan du (om du är dödsbosägare) och om du har intyget från skatteverket samt legitimation lämna in räkningar till banken som ska betalas. Detta kan tydligen också begravningsbyrån göra, märkligt nog. De upplyste mig dock om att något annat kan vi inte göra. Saker som kontanta uttag eller utskrift på vad som har hänt på hennes konto de senaste månaderna får dödsbosägaren inte göra. Angående frysningar så får alla banker automatiskt ett meddelande om att någon gått bort och då stoppas alla kravbrev och fakturor till dödsboet automatiskt.
Först efter att du har gjort en färdig bouppteckning kan du lämna in den till banken och då kan du göra kontanta uttag. Jag tror inte banken har gjort något märkligt här. Det är tydligen så det fungerar.