W WilleR skrev:
Det där var väl nästan som att svära i kyrkan?
Nej, det är som att svära i fikarummet hos professionella installatörer.

Elinstallationen som sådan vet ju inte vem som installerat den, den följer fysikens lagar oavsett. En inknölad RK i en Wago 773 är lika riskabel oavsett om elfirman som gjorde elen i mitt hus tryckte i den eller om jag gjort det. Jag hempulade dock dit en Wago 221 istället när jag upptäckte det så nu är elinstallationen mer fackmannamässig och ett brott har begåtts (det är preskriberat). Två flugor i en smäll. ;)

• Gilla
  • Haha
krzysgro och 7 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
NEJ, man ska omedelbart tolka utfallet så att det stöder den åsikt som man vill ska vara den rätta.
Du har givetvis rätt. Jag var trött och hade otur när jag tänkte, om jag får ursäkta mig.

J Jontha skrev:
Jag kommer aldrig välja bort regler och rekommendationer som följs till pricka iom att man tar hjälp av en fackman.
Det var nog en av de mest naiva och godtrogna kommentarer jag läst här på BH. Forumet är fyllt till bredden med trådar som vittnar om hantverkare som just inte följer regler och rekommendationer. Det är allt från total inkompetens, slarv och stress, till likgiltighet och rena bedrägerier.

Det finns två huvudanledningar till att väldigt många drar sig för att anlita hantverkare: först för att det kostar mycket pengar, men väldigt ofta för att man inte litar på att hantverkarna kommer göra ett tillräckligt bra jobb och man är orolig för att bli lurad.

Enda sättet att vara helt säker på att ett jobb blir utfört på ett korrekt, och tillfredsställande, sätt är att göra det själv efter att man informerat sig om hur det ska utföras om man inte redan har kunskaperna.

• Gilla
pmd och 28 till
  • Laddar…
V vf98al38 skrev:
Svea hovrätts mål T 8526-19.
[länk]
Jag hittar ingenting när jag söker på numret.

C
Bananskalare Bananskalare skrev:
Jag hittar ingenting när jag söker på numret.
Söker? Du fyller väl bara i beställningen och skickar in den?

• Haha
ullberg
  • Laddar…
Claes Sörmland
J Jontha skrev:
Helvete. Man blir ju fullständigt livrädd för allt som sker i folks hem idag. Helt plötsligt är varenda människa plattläggare, elektriker, rörmokare, snickare, murare mm. Jag kommer aldrig våga köpa ett hus igen för det är bara FUSK FUSK och åter FUSK i så många jobb. En del uppvisar psykotiska tendenser i sin iver att kapa kostnader på material som i sammanhanget är helt jävla obetydande. Spara 3kr/kvm på nån isolering eller liknande. Återanvänder gamla gipsskivor i badrum. Tar bort varenda vägg i huset utan en tanke på att taket ska hållas uppe.

Nej, nytt hus eller bo kvar blir det för mig. Det finns en anledning till att det finns professionella yrkesmän. Likaså finns det en anledning till att det heter hemmapulare. Jag kommer aldrig välja bort regler och rekommendationer som följs till pricka iom att man tar hjälp av en fackman.
Det kommer att bli ett uppvaknande för dig när du köper det nya huset och ser att proffsen frekvent fuskar och tar genvägar. Deras motiv att utföra jobbet är som regel ett enda, pengar. Kan fuska ge pengar så finns det en hel del som tar chansen bland proffsen.

• Gilla
  • Wow
sunqan och 13 till
  • Laddar…
X
Lite intressant rent allmänt om el. VId nybygge av sommarstuga så skulle såklart ny el dras. Nu kom det sig som så att det blev elbolaget själva som drog servisen till huset, mitt på infarten (grus/sten/blandat). Allt väl

Sedan skulle det efter några år komma fiber till området. Fibern skulle ner på samma infart för att orsaka minsta möjliga skada (var ju redan förstört där sedan bygge plus eldragning).
Var ganska nära att kabeln blev skadad.

Fibernissen, som även gräver el i vanliga fall, muttrade och sade att här borde det ju ligga någon form av grävskydd eller annat som visar var elkabeln ligger.
Berättade då att det var elbolaget som gjort arbetet.
Hans muttrande blev än mer påtagligt och berättade att när han gräver el åt elbolag så är de jävligt petiga med sådana saker.

Så, ja, oavsett vad nu reglerna må säga så är det ju även som så att de som jobbar med el inte alltid följer sina egna rekommendationer/krav. Synnerligen intressant...

Han lade själv ner grävskydd/signalmatta ovanpå fibern.

Och ja, elkabeln Var uppmätt så han tog det såklart försiktigt så det var inte okänt att det fanns kabel på plats.
Den låg för övrigt jäkligt grunt. Säkert enligt reglemente, men kan inte ha varit mer än så. Onödigt att ha marginal... eller något...

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
X
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det kommer att bli ett uppvaknande för dig när du köper det nya huset och ser att proffsen frekvent fuskar och tar genvägar. Deras motiv att utföra jobbet är som regel ett enda, pengar. Kan fuska ge pengar så finns det en hel del som tar chansen bland proffsen.
Haha, ja, instämmer verkligen!
Vill man ha något ordentligt gjort så måste man tyvärr göra det själv känns det som.

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
J Jontha skrev:
Jag kommer aldrig välja bort regler och rekommendationer som följs till pricka iom att man tar hjälp av en fackman.
Är du ironisk eller kandiderar du till årets roligaste inlägg? Faktiskt lite svårt att veta. ;):thinking:

• Gilla
TRJBerg och 6 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Att hempulare får dra vatten och el i samma slang måste ju underlätta mycket vid renovering. Bra dom! ;)
Då fryser väl inte vattenledningen. Det underlättar ju arbetet mycket.

Fast frågan är ju vad rätten har prövat? Vem har anmält och vilket brott ? Tycker mer det verkar som att någon har ett ersättningsanspråk och de käbblar om nivån på det. Får ingen uppfattning att vederbörande är anmäld för att ha dragit el själv ?

Brottet olaga elinstallationsarbete har ju 2 års preskriptionstid, så det är svårt för rätten att ta upp det nu.

Det handlar inte om brott, det är ett rent civilmål där köparna har stämt säljaren för att få ersättning för dolda fel. Det har alltså inte prövats om lekmannainstallationer är ok eller inte enligt ellagen, bara om felaktigt utförda sådana kan klassas som dolt fel och ge rätt till nedsatt köpeskilling.

• Gilla
Michael Meier och 3 till
  • Laddar…
zarkov zarkov skrev:
Det handlar inte om brott, det är ett rent civilmål där köparna har stämt säljaren för att få ersättning för dolda fel. Det har alltså inte prövats om lekmannainstallationer är ok eller inte enligt ellagen, bara om felaktigt utförda sådana kan klassas som dolt fel och ge rätt till nedsatt köpeskilling.
Nu förstör du ju för alla som "vet" att domen handlar om att man kan göra sina elinstallationer själv :cry:

• Haha
  • Gilla
Michael Meier och 2 till
  • Laddar…
G
useless useless skrev:
Brottet olaga elinstallationsarbete har ju 2 års preskriptionstid, så det är svårt för rätten att ta upp det nu.
Det är därför hemmapulare använder begagnat mrt så det ser ut som att det är mer två år sedan det utfördes;)

• Haha
  • Gilla
pmd och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.