48 796 läst ·
151 svar
49k läst
151 svar
Lekmans elinstallation testad i rätten
Är vp röret det verkligen? elda några här om dagen bran jävligt braH hempularen skrev:Fast vattenslangen är troligen inte flamsäker. Plastdetaljer som används i elinstallationer brukar följa en brandsäkerhetsstandard.
Jag antar att man inte hade rätt nivå på expertvittnen i rättegången.
Vp rör behöver dels uppfylla krav på elektrisk isolation, plastslang kan nog antas klara det kravet, utan provningsbevis. Dels ge ett visst mekaniskt skydd. Även där kan man troligen se det som rimligt att vattenslangen klarar sig. Men den skall även hålla krav på brandsäkerhet. Där är det troligt att vattenslangen inte klarar kravet.
Jag har lusläst Pipelifes specifikationer och ser ingen skillnad på den här och ett PEM-rör för vatten förutom färgen på strecket och märktexten.H hempularen skrev:Fast vattenslangen är troligen inte flamsäker. Plastdetaljer som används i elinstallationer brukar följa en brandsäkerhetsstandard.
Jag antar att man inte hade rätt nivå på expertvittnen i rättegången.
Vp rör behöver dels uppfylla krav på elektrisk isolation, plastslang kan nog antas klara det kravet, utan provningsbevis. Dels ge ett visst mekaniskt skydd. Även där kan man troligen se det som rimligt att vattenslangen klarar sig. Men den skall även hålla krav på brandsäkerhet. Där är det troligt att vattenslangen inte klarar kravet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är
Däremot är jag lite osäker på hur långt in i byggnad pem får dras för el. Det kan vara max 6m som för t.ex aceflex. på grund av att den inte är självslocknande.
Sen tycker jag att det är väldigt missvisande av elinstallatören att skriva vattenslang eftersom det snarare för tankarna till gardena än pem slang, men det passar väl med deras agenda.
Det är den enda skillnaden, beteende på klassning av slangen kan väggarna vara olika tjocka men för pem med samma dimension är mig veterligen bara färgen på strecket som skiljer om det är vatten, fiber eller el.useless skrev:
Däremot är jag lite osäker på hur långt in i byggnad pem får dras för el. Det kan vara max 6m som för t.ex aceflex. på grund av att den inte är självslocknande.
Sen tycker jag att det är väldigt missvisande av elinstallatören att skriva vattenslang eftersom det snarare för tankarna till gardena än pem slang, men det passar väl med deras agenda.
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
kan inte nån försöka få tag på domen?
Allvetare
· Stockholm
· 1 831 inlägg
Är VP-rör flammdämpande /självsläckande? EL-material skall inte avge giftiga gaser vid brand men att de är självsläckande har jag aldrig hört, vill någon lära mig något nytt?
useless skrev:
Som vanligt slår elektrikern på stora trumman:
"JIMMY WILHELMSSON, vd på Elektriker´n AB i Västerås. Han dömde ut installationen som det sämsta han någonsin sett."
Samtidigt som ingen lyckas övertyga rätten om att ett vattenrör i plast är sämre än ett VP-rör i samma material:
"Hovrätten skriver som sagt att det inte är visat att det är fel att använda vattenslang i elinstallationerna, utifrån förhörspersonernas uppgifter."
Man slår alltså fast att utförandet är viktigare än materialvalet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
För det ser såååååå bra ut eller hur?
VP-rör släta av PVC, tål Max 60˚C
PVC kan avge farliga och korrosiva gaser vid brand.
https://www.ahlsell.se/10/el-1/inst...sror-med-tillbehor/installationsror/1414007/#
PVC kan avge farliga och korrosiva gaser vid brand.
https://www.ahlsell.se/10/el-1/inst...sror-med-tillbehor/installationsror/1414007/#
Man ska väl tolka domen som att Svea hovrätt tyckte(?) prisavdraget enligt ”dolt fel principen” var för högt, inte att anläggningen var okay. De har bara sänkt ersättningsnivån. Det är ingen ”friande dom”.
(Länk till gamla artikeln i elinstallatören som ref. https://www.elinstallatoren.se/2019...l-prisavdrag-pa-halv-miljon-for-farlig-fulel/)
(Länk till gamla artikeln i elinstallatören som ref. https://www.elinstallatoren.se/2019...l-prisavdrag-pa-halv-miljon-for-farlig-fulel/)
Moderator
· Stockholm
· 57 787 inlägg
Det brukar stå på specat för VP rör att de är självslocknande.
Pemslangen för kabel som referats i andra inlägg här är väl avsedd för kabel, inte enkelisolerade trådar?
Pemslangen för kabel som referats i andra inlägg här är väl avsedd för kabel, inte enkelisolerade trådar?
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Egentligen känns det intressant att det var dolt fel. Jag är övertygad om att det fanns tecken på dåliga installationer.
vattenröret är en rolig sak. Men det är nog inte förbjudet. egentligen borde det vara bättre. tjockare material.
vattenröret är en rolig sak. Men det är nog inte förbjudet. egentligen borde det vara bättre. tjockare material.
Jo, just att man anser att vissa av felen inte varit dolda men att det ÄNDÅ inte föranlett en djupare besiktning är ju lite anmärkningsvärt. Om man hittar EN sån här sak i en stuga där säljaren berättar att han gjort allt själv skulle jag säga att det föranleder en djupare besiktning av ALLT! Att det inte ringer varningsklockor under sådana premisser skulle jag inte gå ut i media och skryta om!Bananskalare skrev:
Men som vanligt i en rättegång så kokar det ner till vem man väljer att tro på. Om man väljer att bortse från utsagan att säljaren berättat att han gjort allt själv samt att bortse från att vissa tokigheter kunnat hittas så kan man väl gå på hovrättens linje.
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Om man ser till kunskapen när det gäller el och ändå hålla på så kan man tänk sig att det är samma skrot som dyker upp i rätten. Men du har alldeles rätt och utrycket Det är en sak att ha rätt, en annan att få rätt stämmer väl in på det du skrev.Tomtom79 skrev:
Jo, just att man anser att vissa av felen inte varit dolda men att det ÄNDÅ inte föranlett en djupare besiktning är ju lite anmärkningsvärt. Om man hittar EN sån här sak i en stuga där säljaren berättar att han gjort allt själv skulle jag säga att det föranleder en djupare besiktning av ALLT! Att det inte ringer varningsklockor under sådana premisser skulle jag inte gå ut i media och skryta om!
Men som vanligt i en rättegång så kokar det ner till vem man väljer att tro på. Om man väljer att bortse från utsagan att säljaren berättat att han gjort allt själv samt att bortse från att vissa tokigheter kunnat hittas så kan man väl gå på hovrättens linje.
Men rent ekonomiskt blir det nog ingen super affär, för de får säkert stå för sina egna kostnader.
Hittar du något standardrör med den specifikationen?H hempularen skrev:
Kollar jag t ex på pipelifes sortiment så står det inget sånt om deras standardrör eller dito slang. Den enda som har den egenskapen är deras dyrare UV-beständiga slang.