M
useless useless skrev:
Jag har lusläst Pipelifes specifikationer och ser ingen skillnad på den här och ett PEM-rör för vatten förutom färgen på strecket och märktexten.

[bild]
PEM-slang för vatten har olika tryckklass beroende på materialtjocklek. När vi lägger PEM i dimension 110 för vatten är minsta godstjocklek 10mm. Tror den har tryckklass PN 12,5. Samma med fiberslang kontra vattenslang, fiberslangen är betydligt tunnare i godstjocklek.

useless useless skrev:
Hittar du något standardrör med den specifikationen?
Kollar jag t ex på pipelifes sortiment så står det inget sånt om deras standardrör eller dito slang. Den enda som har den egenskapen är deras dyrare UV-beständiga slang.
Ex. https://www.solar.se/se-webshop/kab...n-pipes/plastic-installation-tube/1000565631/

https://www.stuvbutiken.com/sv/artiklar/malmbergs-vp-ror-o20mm-3m.html

https://www.proffsmagasinet.se/el-b...25201-vp-ror-luboflex-50-m-ring-20-mm-2811414

Jag tycker det är angivet så på "alla" rör om man går till någon site med lite mer detaljer än Bauhaus eller Jula.

H hempularen skrev:
Ex. [länk]

[länk]

[länk]

Jag tycker det är angivet så på "alla" rör om man går till någon site med lite mer detaljer än Bauhaus eller Jula.

Ingen av de där produkterna är halogenfria och därmed olämpliga att använda.
Leta upp några moderna rör som inte är gjorda av PVC som är självslocknande

• Gilla
dannan
  • Laddar…
Det är fortfarande helt okej att installera FK. Så att lyckas driva igenom att det är ett allvarligt fel att slangen inte är halogenfri blir nog en utmaning.

• Gilla
Simon Traktor
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ingen av de där produkterna är halogenfria och därmed olämpliga att använda.
Leta upp några moderna rör som inte är gjorda av PVC som är självslocknande
olämpliga men inte olagliga. viktig skillnad

M Markarbetaren skrev:
PEM-slang för vatten har olika tryckklass beroende på materialtjocklek. När vi lägger PEM i dimension 110 för vatten är minsta godstjocklek 10mm. Tror den har tryckklass PN 12,5. Samma med fiberslang kontra vattenslang, fiberslangen är betydligt tunnare i godstjocklek.
PEM-slang med klassningen SDR11 (beskriver förhållandet ledningsdiameter och godstjocklek) är samma som SRE-P (gulmärkt pe-slang).

Jag anser att man inte bör använda blåstripead pe-slang till elinstallationer, men prisskillnaden är milsvid. Spraya pe-slangen med gul färg hela vägen eller liknande så att det klart och tydligt framgår att det inte är vatten i den.

Inomhus bör man inte använda polyeten, när det väl tar fyr brinner det kraftigt.

G
rotbackarn rotbackarn skrev:
För att dom brotten ska gälla måste det nog finnas en de facto fara, typ strömförande exponerad metall.
Lös FK är en risk, men den är fortfarande elektriskt isolerad och risken med vattenrör är på nivån att det kanske inte är självslocknande plast. Eluttag utan dosa är också en ganska teoretisk risk så länge den sitter fast ordentligt.
Många äldre (nyare också?) utanpåliggande uttag och brytare är inte speciellt skyddade innanför frontkåpan. Bli ju ingen skillnad att då montera infällda utan dosa direkt i ett "hål i väggen", förvisso ej yrkesmässig utfört och fel.
I mina gamla utanpåliggande brytare va vippan helt synlig-risk för gnistor nära trä, tretex och annat väldigt brännbart. Bytta till infällda I dosa (så klart).

blackarrow blackarrow skrev:
VP-rör släta av PVC, tål Max 60˚C
PVC kan avge farliga och korrosiva gaser vid brand.
[länk]
Installationskablar med PVC-isolering avger väl precis dessa jobbiga gaser?
Typ EKK, EKLK mfl. Dessa är väl inte förbjudna? De är bara gammaldags och ersatta med moderna halogenfria varianter (som ofta bara går att köpa i ring om 50 meter eller mer hos grossisten, medan Biltema, Jula mfl fortfarande säljer PVC-kabel i kortare längder).

• Gilla
gone_fishing och 2 till
  • Laddar…
" Domen visar vikten av att både köpare och säljare måste säkerställa att el- och VVS-anläggningen är i gott skick och fackmässigt utförd, säger Fredrik Byström Sjödin, expert på installationsteknik och elsäkerhet på Installatörsföretagen."

Från artikeln om tingsrättens dom.

Och läser man texten ovan är det viktiga att elanläggningar är i gott skick och fackmannamässigt utförd...

Så frågan är väl om en duktig "hemmapulare" kommer undan om dennes installation skulle bli ifrågasattaav en köpare/besiktningsman bara utifrån att den inte är utförd av behörig elektriker.

Friskt kopplat, hälften brunnet...

Och jag skulle vilja påstå att det finns erfarna "hemmapulare" som kan göra ett minst lika noggrant jobb.

Har tex sett hur utbildat folk drar slag kors och tvärs i väggarna så att man har noll koll på var fan ledningarna går sen.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Helvete. Man blir ju fullständigt livrädd för allt som sker i folks hem idag. Helt plötsligt är varenda människa plattläggare, elektriker, rörmokare, snickare, murare mm. Jag kommer aldrig våga köpa ett hus igen för det är bara FUSK FUSK och åter FUSK i så många jobb. En del uppvisar psykotiska tendenser i sin iver att kapa kostnader på material som i sammanhanget är helt jävla obetydande. Spara 3kr/kvm på nån isolering eller liknande. Återanvänder gamla gipsskivor i badrum. Tar bort varenda vägg i huset utan en tanke på att taket ska hållas uppe.

Nej, nytt hus eller bo kvar blir det för mig. Det finns en anledning till att det finns professionella yrkesmän. Likaså finns det en anledning till att det heter hemmapulare. Jag kommer aldrig välja bort regler och rekommendationer som följs till pricka iom att man tar hjälp av en fackman.

• Gilla
Olle Hugo
  • Laddar…
Logad Logad skrev:
Det bekräftar väl att en korrekt utförd installation är okej oavsett vem som gjort den.
Det där var väl nästan som att svära i kyrkan?

H hempularen skrev:
Fast vattenslangen är troligen inte flamsäker. Plastdetaljer som används i elinstallationer brukar följa en brandsäkerhetsstandard.

Jag antar att man inte hade rätt nivå på expertvittnen i rättegången.
Vp rör behöver dels uppfylla krav på elektrisk isolation, plastslang kan nog antas klara det kravet, utan provningsbevis. Dels ge ett visst mekaniskt skydd. Även där kan man troligen se det som rimligt att vattenslangen klarar sig. Men den skall även hålla krav på brandsäkerhet. Där är det troligt att vattenslangen inte klarar kravet.
Nja, är det PEM-slang, polyeten, som använts ger den betydligt snällare brandgaser än VP-rör, som är av PVC.

Det handlar om att det som används i elinstallationer sak vara "provade/testade" för användning i just elinstallationer, och inte matr som kreti och pleti tycker är bra nog.

• Gilla
BSOD och 1 till
  • Laddar…
J Jontha skrev:
Helvete. Man blir ju fullständigt livrädd för allt som sker i folks hem idag. Helt plötsligt är varenda människa plattläggare, elektriker, rörmokare, snickare, murare mm. Jag kommer aldrig våga köpa ett hus igen för det är bara FUSK FUSK och åter FUSK i så många jobb. En del uppvisar psykotiska tendenser i sin iver att kapa kostnader på material som i sammanhanget är helt jävla obetydande. Spara 3kr/kvm på nån isolering eller liknande. Återanvänder gamla gipsskivor i badrum. Tar bort varenda vägg i huset utan en tanke på att taket ska hållas uppe.

Nej, nytt hus eller bo kvar blir det för mig. Det finns en anledning till att det finns professionella yrkesmän. Likaså finns det en anledning till att det heter hemmapulare. Jag kommer aldrig välja bort regler och rekommendationer som följs till pricka iom att man tar hjälp av en fackman.
Är inte alla yrkesmän professionella?

En yrkesman är väl en som arbetar och får betalt för arbetet vilket gör honom professionell.

Definition på professionell är väl att få betalt, eller hur?

• Gilla
pmd och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.