electrocuted skrev:
och jag säger som så här: enligt mig lyser solen gulvitt, jag liknar solljus vid en glödlampa eller möjligtvis lite åt halogen-hållet
Oj, det visar bara på hur bra vi är att uppfatta olika färgtemperaturer i olika situationer. Om du verkligen jämförde solljus med en glödlampa så skulle du se att de inte är i närheten. (Är det bara jag som sett solstrålar skina in i ett annars mörklagt rum mitt på dagen? De är "iskalla".)

Själv hatar jag så kallt ljus. Det finns inte en "kall vit" ljuskälla i mitt hus, med möjligt undantag från högeffektiva ficklampor och bilstrålkastarna. Jag har inga LED-lampor som ligger ens i närheten av 6000K.

Mer info än man nödvändigtvis kan vilja ha om färgtemperaturer och uppfattning därav: http://www.handprint.com/HP/WCL/color12.html

D
lars_stefan_axelsson skrev:
Ja det spelar roll, eftersom nästan ingen *köper* lampor med 6000K färgtemp. Just av det här skälet.
Ja, och det beror på att folk helt enkelt inte gillar ljuset. Min kommentar var främst riktad till f91jsw som ju har förespråkat blåa LED tidigare för att de är effektivare, medan jag anser att det är viktigare att man får en behaglig färgtemperatur och ett bra ljusspektrum. Man har elektriskt ljus för att fylla en funktion och då är det inte så att man kan kompromissa på vad som helst för att spara energi, för då kan man säga att det mest energisnåla är att inte ha något ljus. Var och en får avgöra själva vad de anser att de vill ha för färgtemperatur, men jag konstaterade nu bara att f91jsw själv påpekar att man "upplever att samma färgtemperatur hos en lampa på kvällen är hemskt kall och steril."

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.