9 194 läst ·
46 svar
9k läst
46 svar
LED lampa lönar det sig? Kan det ge farlig strålning?
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 236 inlägg
Njae, smiley eller inte, att dra långtgående slutsatser av ett enda fall är inte "våra empiriska metoder", om man med "våra" menar foskare i allmänhet. Men det är tyvärr ett vanligt fel (mycket vanligt fel) tom i den allmänna debatten.DIY_freak skrev:
Av typen "Min morfar rökte ett paket varje dag och han blev 96" (rökning är bland det farligaste som många gör, men det dödar ändå bara ca 1/3-1/4 av alla användare, och det tar tid att dö av det, pss som heroin), "Vi hade ju en jättekall vinter, så det kan inte vara tal om någon global uppvärming" (vi pratar om den *globala* *medeltemperaturen* så ditt väder säger inte ett skit om klimatet om man inte jämför det med alla andra väder både i tid och rum) osv. osv.
Problemet är att vi som människor inte har något sinne för statistik. Vi har en medfödd tendens att göra en massa olika felslut, och de allra flesta av dessa beror på vår grundläggande statistiska oförmåga. Det här är antagligen en nödvändig evolutionär konsekvens av att vår hjärna måste upprätthålla illusionen om att vi är medvetna och fattar medvetna beslut, samtidig som det är fördelaktig för arten om enskilda individer i vissa situationer fattar beslut som inte ligger i individens intresse. Vi måste alltså lura oss att tro att vissa saker är sanna som inte är det.
Vi tenderar t ex att kraftigt övervärdera vikten av vår egen erfarenhet och tro att världen är mycket mindre slumpmässig än den faktiskt är. Och det leder oss tillbaka till början, och övertron på de slutsatser man kan dra givet *ett* fall av vad det vara månde.
Nu var det inte dina metoder jag kommenterade utan skribenten alldeles ovanför mig som skrev just i stil med "jag har klarat mig trots....". Så vi är väl i stort sett eniga.lars_stefan_axelsson skrev:Njae, smiley eller inte, att dra långtgående slutsatser av ett enda fall är inte "våra empiriska metoder", om man med "våra" menar foskare i allmänhet. Men det är tyvärr ett vanligt fel (mycket vanligt fel) tom i den allmänna debatten.
Av typen "Min morfar rökte ett paket varje dag och han blev 96" (rökning är bland det farligaste som många gör, men det dödar ändå bara ca 1/3-1/4 av alla användare, och det tar tid att dö av det, pss som heroin), "Vi hade ju en jättekall vinter, så det kan inte vara tal om någon global uppvärming" (vi pratar om den *globala* *medeltemperaturen* så ditt väder säger inte ett skit om klimatet om man inte jämför det med alla andra väder både i tid och rum) osv. osv.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 236 inlägg
Ja, jag såg smileyn, men blev osäker, så jag tog det säkra för det osäkra. Har man en käpphäst så har man...DIY_freak skrev:
fortfarande anser jag så här om ljustemperaturen: varmvitt ljus är behagligare och känns trevligare för ögat, solen är varmvit, och vi blir glada av solljus. en gråmulen dag är "dagsljus" och som dessa LED och LE-förespråkare gärna framhåller så liknar ju "deras" lampor dagsljuset, och jag blir då deprimerad av det trista dagsljuset, jag vill ha en solljusliknande lampa, oavsett vad som skapar ljuset, visst är det bra med prylar som drar mindre ström, men det primära för min del är ett behagligt ljus
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 236 inlägg
Jo, visst. Men så stor skillnad är det inte mellan direkt solljus mitt på dagen och samma situation med moln. Det skiljer bara några hundra grader i färgtemperatur. (Solljus håller knappt 6000K, med en molnig dag ungefär 6500K). Detta skall jämföras med en glödlampa som ligger runt 2700K. En avsevärd skillnad.
Själv så köper jag bara LE med E827 eller bättre, alltså Ra 80 och färgtemp 2700K, vilket inte ligger i närheten av solljus, någon tid på dagen eller under några omständigheter. Så det finns iaf en "LE-förespråkare" som också föredrar ett behagligt varmt ljus och inte skulle tänka sig att ge upp det bara för att spara ström.
Själv så köper jag bara LE med E827 eller bättre, alltså Ra 80 och färgtemp 2700K, vilket inte ligger i närheten av solljus, någon tid på dagen eller under några omständigheter. Så det finns iaf en "LE-förespråkare" som också föredrar ett behagligt varmt ljus och inte skulle tänka sig att ge upp det bara för att spara ström.
De flesta typer av belysning kan ge ljus som har skadliga effekter, just därför finns det numera en internationell standard som heter IEC 62471 (finns även som europanorm och svensk standard) som används för att utvärdera de fotobiologiska effekterna.
Att solljus på dagen håller så mycket som 6000K beror till stor del på den rätt stora instrålningen av ljus från himlen, som har mycket kall färgtemeratur.
Just färgtemperaturen i skugga (där ljuset kommer från himlen, och inte solljus som reflekterats på närmaste vägg) är nog den kallaste färgtemperaturen man kan stöta på (märks t.ex. för den som fotograferar och som rattar vitbalans manuellt eller liknande).
Om man skulle släppa in allt ljus utifrån genom ett långt rör som alltid pekas direkt mot solen så skulle det bli lägre färgtemperatur!
(Själv har jag inte gjort slut på glödlampslagret och när det tar slut så lär det bli E27-halogen i den mån sådana fortfarande kommer kunna köpas. Lågvolthalogen är väl annars en bra idé, då kan man ersätta halvfarliga fulinstallationer med ofarliga fulinstallationer med typ begagnade halogenpottor hängades i sladdarna en bit under taket på "förrådsplatsen"
Ej helt seriöst menat men det är väl egentligen ett rätt bra koncept att köra lågvolthalogen för utomhusgrejer)
Just färgtemperaturen i skugga (där ljuset kommer från himlen, och inte solljus som reflekterats på närmaste vägg) är nog den kallaste färgtemperaturen man kan stöta på (märks t.ex. för den som fotograferar och som rattar vitbalans manuellt eller liknande).
Om man skulle släppa in allt ljus utifrån genom ett långt rör som alltid pekas direkt mot solen så skulle det bli lägre färgtemperatur!
(Själv har jag inte gjort slut på glödlampslagret och när det tar slut så lär det bli E27-halogen i den mån sådana fortfarande kommer kunna köpas. Lågvolthalogen är väl annars en bra idé, då kan man ersätta halvfarliga fulinstallationer med ofarliga fulinstallationer med typ begagnade halogenpottor hängades i sladdarna en bit under taket på "förrådsplatsen"
Nu blev det nog fel..yxis skrev:
Nej, det blev inte fel.
De där siffrorna är ju egentligen mest bara trams, det finns ju inget sätt att beskriva skillnaden mellan lysrörsljus och icke-lysrörsljus på kelvinskalan, båda kan ligga på samma ställen på en röd-grön skala men ha olika styrka på grönfärgen.
Det jag menar är alltså att de blåa ljusstrålarna bryts av himlen vilket dels gör himlen blå men också gör det direktstrålade solljuset gulare än vad det är före det träffar atmosfären. Effekten av detta är att den blåa himlen ger ljuset till skuggområden en hög "färgtemperatur" medan den blåbortfiltrerade direkta solstrålningen ger en lägre färgtemperatur.
En molnig dag så återställer molnen ungefär filtreringen genom att molnen belyses med gultonat solljus direkt från solen och blått ljus från himlen, som blandas i molnet till jämngrått.
En googling ger dessa värden som defaultval i någon kamera:
incandescent: 3000k
fluorescent: 4200k
daylight: 5200k
cloudy: 6000k
shadow: 8000k
De där siffrorna är ju egentligen mest bara trams, det finns ju inget sätt att beskriva skillnaden mellan lysrörsljus och icke-lysrörsljus på kelvinskalan, båda kan ligga på samma ställen på en röd-grön skala men ha olika styrka på grönfärgen.
Det jag menar är alltså att de blåa ljusstrålarna bryts av himlen vilket dels gör himlen blå men också gör det direktstrålade solljuset gulare än vad det är före det träffar atmosfären. Effekten av detta är att den blåa himlen ger ljuset till skuggområden en hög "färgtemperatur" medan den blåbortfiltrerade direkta solstrålningen ger en lägre färgtemperatur.
En molnig dag så återställer molnen ungefär filtreringen genom att molnen belyses med gultonat solljus direkt från solen och blått ljus från himlen, som blandas i molnet till jämngrått.
En googling ger dessa värden som defaultval i någon kamera:
incandescent: 3000k
fluorescent: 4200k
daylight: 5200k
cloudy: 6000k
shadow: 8000k
Solens yta har en temperatur på knappt 6000K och är ungefär en svartkroppsstrålare. Utanför jordens atmosfär är det den färgtemperatur solljuset har. När solen står högt på himlen är effekten av spridning i atmosfären försumbar och färgtemperaturen hos det direkta solljuset är i stort sett densamma, dvs knappt 6000K. Det är bara när solen står nära horisonten som färgtemperaturen sjunker märkbart.yxis skrev:Det jag menar är alltså att de blåa ljusstrålarna bryts av himlen vilket dels gör himlen blå men också gör det direktstrålade solljuset gulare än vad det är före det träffar atmosfären. Effekten av detta är att den blåa himlen ger ljuset till skuggområden en hög "färgtemperatur" medan den blåbortfiltrerade direkta solstrålningen ger en lägre färgtemperatur.
Att vi ändå upplever solljus mitt på dagen som "varmt" är en psykovisuell effekt. Synen kan väldigt effektivt "vitbalanskompensera" olika färgtemperaturer men det finns även en stark förväntanseffekt. Vi är vana vid att färgtemperaturen ska vara på ett visst sätt vid olika förhållanden och det skiljer sig mellan dagsljus och konstgjord belysning. Det är därför vi tycker att det direkta solljuset med en färgtemperatur på knappt 6000K är helt OK, men upplever att samma färgtemperatur hos en lampa på kvällen är hemskt kall och steril.
Spelar det någon roll varför? Du har ju just precis själv konstaterat att lampan kan kännas väldigt kall och steril, det räcker för mig...f91jsw skrev:
Intressant, alltså skulle kalla vita LED-lampor och kalla lysrör alltså upplevas varmare om vi har detta kalla vita ljus som huvudsaklig ljuskälla men har blåa ljuskällor som lyser upp det vi ser i periferin?
Alltså ett gäng kallvita plafonder i taket och svagare uplights med blåa LED skulle göra ljusupplevelsen "varmare"?
Det kan kanske fungera - det gör nog ljuset trevligare men däremot fungerar det nog inte för att hejda "håll dig pigg"-hormoner från att köras igång av det ljuset. (Jag brukar undvika kallfärgade lysrör o.s.v. sent på kvällen just för att inte bli för pigg i onödan. Kanske skrock?).
Alltså ett gäng kallvita plafonder i taket och svagare uplights med blåa LED skulle göra ljusupplevelsen "varmare"?
Det kan kanske fungera - det gör nog ljuset trevligare men däremot fungerar det nog inte för att hejda "håll dig pigg"-hormoner från att köras igång av det ljuset. (Jag brukar undvika kallfärgade lysrör o.s.v. sent på kvällen just för att inte bli för pigg i onödan. Kanske skrock?).
har oskså märkt att exponering för kallt ljus gör det svårare att somna.yxis skrev:Intressant, alltså skulle kalla vita LED-lampor och kalla lysrör alltså upplevas varmare om vi har detta kalla vita ljus som huvudsaklig ljuskälla men har blåa ljuskällor som lyser upp det vi ser i periferin?
och jag säger som så här: enligt mig lyser solen gulvitt, jag liknar solljus vid en glödlampa eller möjligtvis lite åt halogen-hållet, men en gulare lampa känns vilsammare för ögonen ( kör även med gula strålkastarlampor i bilen)
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 236 inlägg