Isabelle Eberhardt
Kollade in en ledlampa som var på 230 Volt som lyste bra men den var dyr, lyste nog som en 25 Watts spotlampa fast den bara var på 2 Watt. ingen uppgift på lystid fanns och den kostade 199 Kr. Nu undrar jag om ni tror det lönar sig, ska ha den som läslampa.

Sen undrar jag hur en LED lampa fungerar kan dom inte ge strålning som är faligt ifrån sig, en väninna sa det.

Hur ska jag göra?

De flesta tillverkare av power-LEDchip rekommenderar att man inte ska titta rakt in i det skarpa skenet några längre stunder, så visst, en liten strålningsrisk finns ju där....

Och om LED är prisvärt? Ja, överlag är det så, mer eller mindre.

Isabelle Eberhardt
Jag tänkte inte titta in i lampan överhuvudtaget, jag frågar om strålning från lampans elektronik är farlig?

Inte farligare än all annan elektronik du har i hemmet.

Kan någon moderator vara snäll och banna "Isabelle Eberhardt", det är uppenbarligen ingen seriös användare.

snaggletooth skrev:
Kan någon moderator vara snäll och banna "Isabelle Eberhardt", det är uppenbarligen ingen seriös användare.
Min teori även efter att ha kollat tidigare inlägg är.

Trollning
Identitetskapning
Lobotomi

Eller okunnig... Det finns mycket okunskap spridd bland svenska folket. Jag vill inte vara för snabb att döma.
Hur fungerar en lysdiod? I princip fungerar lysdioden som en vanlig diod, dvs ett halvledarmaterial med n-dopning och ett med p-dopning som sitter väldigt tätt ihop, vilket möjliggör elektrontransport i en riktning. I en lysdiod använder man sig av tillsatsmaterial vilket gör att energin från potentialfallet när elektronerna rekombinerar sänds ut som synligt ljus. Angående strålning, då verkningsgraden för lysdioder är relativt hög finn det inte några större energier kvar som skulle kunna sändas ut som strålning. den enda strålning som skulle vara aktuell är i uv delen av spektrat. Jag skulle gissa (vet inte säkert) att det framförallt skulle vara möjligt i vissa typer av vita dioder, då det finns en teknik som bygger på uv-ljus +ett fluorescerande ämne för att skapa det vita ljuset.
Men som sagt, håll inte dioden på nära håll riktad in i ögat, så finn det inga risker.

snaggletooth skrev:
De flesta tillverkare av power-LEDchip rekommenderar att man inte ska titta rakt in i det skarpa skenet några längre stunder, så visst, en liten strålningsrisk finns ju där....

Och om LED är prisvärt? Ja, överlag är det så, mer eller mindre.
Vad är det för strålning? Jag tror inte det är pga strålning utan det är risken för brännskador av det skarpa ljuset, man ska ju inte titta mot solen i t.ex. en kikare.

Och jag undrar vad är det mer exakt menar ni när ni skriver strålning??

Demmpa skrev:
Vad är det för strålning? Jag tror inte det är pga strålning utan det är risken för brännskador av det skarpa ljuset, man ska ju inte titta mot solen i t.ex. en kikare.
Ljus är en form av elektromagnetisk strålning...

• Gilla
larsbj och 1 till
  • Laddar…
Ljus är ju elektromagnetisk strålning, så det strålar ju en del...

Sent from my GT-I9300 using Byggahus

Matte_Nörden skrev:
Eller okunnig...
Jag syftar mest på de PM som jag har fått i samband med denna och en annan tråd, dock vet jag inte hur man rapporterar ett PM.

D
Matte_Nörden skrev:
Eller okunnig... Det finns mycket okunskap spridd bland svenska folket. Jag vill inte vara för snabb att döma.
Hur fungerar en lysdiod? I princip fungerar lysdioden som en vanlig diod, dvs ett halvledarmaterial med n-dopning och ett med p-dopning som sitter väldigt tätt ihop, vilket möjliggör elektrontransport i en riktning. I en lysdiod använder man sig av tillsatsmaterial vilket gör att energin från potentialfallet när elektronerna rekombinerar sänds ut som synligt ljus.
.
.
den enda strålning som skulle vara aktuell är i uv delen av spektrat. Jag skulle gissa (vet inte säkert) att det framförallt skulle vara möjligt i vissa typer av vita dioder, då det finns en teknik som bygger på uv-ljus +ett fluorescerande ämne för att skapa det vita ljuset.
Många (de flesta) dioder som sänder ut vitt ljus är egentlige blåa dioder där man lagt på ett flouroscerande hölje för att ge kompletterande ljusspektra för att ge ett vitt sken.

Just den starka koncentrationen av det blåa spektrat anses av en del vara skadligt/mindre bra och jag gav några länkar till detta i ett Per E's LED-tråd.

Intressant, vet du vad man använder för fluorescens i de fallen?

snaggletooth skrev:
Jag syftar mest på de PM som jag har fått i samband med denna och en annan tråd, dock vet jag inte hur man rapporterar ett PM.
Du är inte den enda som fått PM från TS... Finns även en rapporteringsknapp i PM menyn om dom stör dig.

• Gilla
snaggletooth
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.