Snigla Snigla skrev:
inser ju att uttaget som jag använder (som jag kan styra via mobilen) släpper igenom pyttelite ström även som avstängd..
Vad är det för uttag? Det borde sitta ett relä där och det ska inte släppa igenom något när det är avstängt.
 
Verkar konstigt att den inte skulle bryta strömmen? Jag gissar att det bara är enpolig brytning och att fenomenet ändras om du vänder pluggen ett halvt varv i uttaget.
 
  • Gilla
namnbyte och 1 till
  • Laddar…
Tackar o bockar för snabba svar.
Någon som vet hur lite ström som krävs för att få det nämnda fenomenet, med tänd lampa av en kapacitiv koppling?
Kan man prata om procent om normal förbrukning?
 
Snarare promille
 
  • Gilla
JellyBelly
  • Laddar…
J JellyBelly skrev:
Menas det att strömmen "hoppar" från belastad till obelastad kabel?
Kan det verkligen vara så att lampor får tillräckligt med ström på det sättet för att kunna lysa? Är det inte bara någon mikroampere det handlar om i sådana fall?
Ja, det är en extremt liten ström.
 
  • Gilla
JellyBelly
  • Laddar…
useless useless skrev:
Verkar konstigt att den inte skulle bryta strömmen? Jag gissar att det bara är enpolig brytning och att fenomenet ändras om du vänder pluggen ett halvt varv i uttaget.
Jag funderade lite först.. och jag tänkte att eftersom den är wifi-bunden (eller vad jag ska kalla det) så går det ju in viss ström i den lilla dosan.. för att den där lilla lampan ska lysa på själva uttaget (minns inte om den lyser blått eller grönt, eller om den lyser blått för blåtanden när man lägger till den bara.. och sen lyser grönt när den fungerar).. det indikerade ju att nån form av el verkade ju iaf komma in i den lilla fyrkanten.. sen hur väl den "skär" av strömmen till stickproppen i själva uttaget vet jag inte.. (vet bara att den svarar direkt på mobilen eller schemat/timern man kan lägga upp online)
 
J JellyBelly skrev:
Tackar o bockar för snabba svar.
Någon som vet hur lite ström som krävs för att få det nämnda fenomenet, med tänd lampa av en kapacitiv koppling?
Kan man prata om procent om normal förbrukning?
Hur många mA drar en ledlampa som motsvarar traditionell 60W glödlampa i ljusstyrka?
Jo, ca 43mA kontra 260mA.
 
Antag man har en 1,4W E14 LED ”prydnadslampa” och ansluter till fas i vägguttaget och den andra tråden till höljet av en jordad radiator.
Kommer JFB att lösa ut?
Tex en hand på en strömförande ”del” fter lampan (faktisk nolla) jord?
 
blackarrow blackarrow skrev:
Antag man har en 1,4W E14 LED ”prydnadslampa” och ansluter till fas i vägguttaget och den andra tråden till höljet av en jordad radiator.
Kommer JFB att lösa ut?
Tex en hand på en strömförande ”del” fter lampan (faktisk nolla) jord?
Nej, under förutsättning att det inte är några andra läckage till jord.

1,4W led drar 6,1mA.
 
  • Gilla
JellyBelly och 1 till
  • Laddar…
Sitter det en glimlampa i strömbrytaren, kan det bli så att LED-lampor lyser svagt då man har släckt LED-lampan. Glimlampan i strömbrytaren är till för att man ska hitta strömbrytaren i mörker.
 
Snigla Snigla skrev:
Hoho, äntligen någon som har lika skumma problem som mig..
Alla elektroniska strömbrytare och dimmers samt strömbrytare med glimlampa släpper igenom lite ström, detta räcker för att tända nya LED-lampor. Men i mitt fall finns det bara gamla hederliga strömbrytare.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
A Arnodt skrev:
Sitter det en glimlampa i strömbrytaren, kan det bli så att LED-lampor lyser svagt då man har släckt LED-lampan. Glimlampan i strömbrytaren är till för att man ska hitta strömbrytaren i mörker.
Nej, det är gamla hederliga strömbrytare.
 
I Ingmar Albinson skrev:
Alla elektroniska strömbrytare och dimmers samt strömbrytare med glimlampa släpper igenom lite ström, detta räcker för att tända nya LED-lampor. Men i mitt fall finns det bara gamla hederliga strömbrytare.
Vägguttagspluggen Snigla länkade till tidigare bryter strömmen med ett relä och ska inte släppa igenom något till "sekundärsidan".
Troligen är det bara ett enpoligt relä och den är vänd så att det är nollan som bryts.
 
blackarrow blackarrow skrev:
Antag man har en 1,4W E14 LED ”prydnadslampa” och ansluter till fas i vägguttaget och den andra tråden till höljet av en jordad radiator.
Kommer JFB att lösa ut?
Tex en hand på en strömförande ”del” fter lampan (faktisk nolla) jord?
Det finns ingen skyddsjord i närheten av mina uttag, huset är byggt 1991 och då krävdes ingen skyddsjord.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.