18 567 läst ·
55 svar
19k läst
55 svar
LED i taklampa slocknar inte helt
Det handlar inte om att koppla bort nollan. Här är det trappbrytare vilket resulterar i att fas och tändtråd ligger parallellt när lampan är släckt.
Effekten är lägre med glödlampa, det bli då en i princip rent reaktiv last. Om du tänder lampan förlorar du de besparingen på några sekunder.
Effekten är lägre med glödlampa, det bli då en i princip rent reaktiv last. Om du tänder lampan förlorar du de besparingen på några sekunder.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Ja det är en dold kostnad som skulle kunna avhjälpas, åtminstone mildras, med tvåpoliga brytare, beroende på hur ledningsförläggningen ser ut. Problemet torde inte finnas i lika hög grad om brytaren (enpolig) placeras på ledningen till armaturen. Dock väldigt liten kostnad, några mA på sin höjd.
Husägare
· Ronneby
· 76 inlägg
blackarrow skrev:
Bo.Siltberg skrev:
Bonfires skrev:
B BSOD skrev:
D Daniel 109 skrev:
Demmpa skrev:
E etompau skrev:
imported_Benno skrev:
Tack för alla svar.L Lilllen skrev:
Det är 50 år sedan som jag läste ellära och då fanns det inga ledlampor, roligt att fortfarande kunna lära sig något nytt.
Nu har jag mätt upp med ett instrument, allt är rätt kopplat och det finns ingen dålig isolering på ledningarna som läcker ström. Den lilla induktion som finns i röret mellan alla trådarna räcker för att svagt tända ledlamporna. Den lilla energi som förbrukas är så låg att mitt instrument inte kan mäta värdet.
Den troligaste anledningen till att dessa ledlampor lyser starkast i huset är nog att det finns tre strömbrytare och ledningslängden mellan strömbrytare och lampa är den längsta i huset. Dessutom finns det ledningar i samma rör som går till väggkontakter.
Det är faktiskt ganska trevligt med denna nattbelysning så någon bottenlast kommer jag inte att installera.
Redigerat:
Fick du ett riktigt svar på detta?I Ingmar Albinson skrev:Nu är alla mina gamla glödlampor sönder och ersatta med LED-lampor. Men en taklampa slocknar inte helt, det finns tre stycken strömbrytare som styr denna taklampa. När det satt en glödlampa och fem LED-lampor så slocknade alla helt. När den sista glödlampan byttes mot LED så lyser samtliga sex även då jag slår av strömmen, det lyser väldigt svagt så det syns bara på natten.
Tänd lampa
[bild]
Släckt lampa (lyser fortfarande men väldigt svagt)
[bild]
Vad är det för fel?
Då lamporna är bra/energisnåla o inte behöver så mycket ström. Strömmen smyger in bakvägen. på nollan. Från centralen. Då det går ström i neutralen från andra grupper, på samma neutralskena.
Redigerat:
Nej, strömmen går inte bakvägen i nollan.J JellyBelly skrev:
Om strömmen skulle gå bakvägen i nollan, vart skulle den då ta vägen när den har passerat ledlamporna?
Om man bryter gällande gruppsäkring så slutar ledlamporna att glimma.
En av anledningarna till fenomenet är att tändtråden går parallellt med en belastad fasledare så att det blir induserad spänning & ström i tändtråden.
Nej, det blir inte en inducerad ström. Induktion kräver en sluten krets och att du faktiskt har en ström i pirmärkretsen.
Det är en kapacitiv koppling mellan fasledare och tändtråd det handlar om.
Det är en kapacitiv koppling mellan fasledare och tändtråd det handlar om.
Demmpa skrev:
Nej, strömmen går inte bakvägen i nollan.
Om strömmen skulle gå bakvägen i nollan, vart skulle den då ta vägen när den har passerat ledlamporna?
Om man bryter gällande gruppsäkring så slutar ledlamporna att glimma.
En av anledningarna till fenomenet är att tändtråden går parallellt med en belastad fasledare så att det blir induserad spänning & ström i tändtråden.
https://tryggaeljobb.se/fraga/varfor-gar-jordfelsbrytaren-trots-att-sakringen-ar-avstangt/
Demmpa skrev:
Nej, strömmen går inte bakvägen i nollan.
Om strömmen skulle gå bakvägen i nollan, vart skulle den då ta vägen när den har passerat ledlamporna?
Om man bryter gällande gruppsäkring så slutar ledlamporna att glimma.
En av anledningarna till fenomenet är att tändtråden går parallellt med en belastad fasledare så att det blir induserad spänning & ström i tändtråden.
På samma sätt som en jordfelsbrytare bryter då du stänger av en automatsäkring och ström endast åker i neutral och inte fas så det blir obalans i jfb. Det "smiter" förbi bakvägen.
https://tryggaeljobb.se/fraga/varfor-gar-jordfelsbrytaren-trots-att-sakringen-ar-avstangt/
Varför skulle inte lampor kunna strömförsörjas på samma sätt?
I det fallet löser den ut för att du har en sluten krets mellan jord och nolla. Nollan har en låg spänning och kan då driva en ström som överstiger 30mA. Inget av detta gäller i TS fråga. Det är en helt annan sak.
Det är inte samma sätt. Länken du hänvisar till beskriver hur strömmen går mellan neutralledaren och jord. Dvs en sluten krets. I fallet med den avstängda lampan finns ingen sluten krets och utan en sådan kan ingen ström flöda.J JellyBelly skrev:
J JellyBelly skrev:
Nej, det är inte så det fungerar. Jordfelsbrytaren löser ut om man kortsluter mellan nolla och jord även om säkringen till gruppen är bruten. Det har ingenting med kapacitiv koppling mellan parallella ledare i ett och samma rör att göra.
Ja, strömmen kan gå bakvägen via nollan OM/UNDER FÖRUTSÄTTNING att strömmen kan ledas tillbaka till nollpunkten (skyddsjord) MEN du har ingen återledare på den sidan där tändtråden är inkopplad till lamporna.J JellyBelly skrev:
Menas det att strömmen "hoppar" från belastad till obelastad kabel?D Daniel 109 skrev:
Kan det verkligen vara så att lampor får tillräckligt med ström på det sättet för att kunna lysa? Är det inte bara någon mikroampere det handlar om i sådana fall?
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 2 016 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 2 016 inlägg
Åhh dessa "fantastiska" LED-lampor. Tacka vet jag gamla hederliga glödlampor.I Ingmar Albinson skrev:Nu är alla mina gamla glödlampor sönder och ersatta med LED-lampor. Men en taklampa slocknar inte helt, det finns tre stycken strömbrytare som styr denna taklampa. När det satt en glödlampa och fem LED-lampor så slocknade alla helt. När den sista glödlampan byttes mot LED så lyser samtliga sex även då jag slår av strömmen, det lyser väldigt svagt så det syns bara på natten.
Tänd lampa
[bild]
Släckt lampa (lyser fortfarande men väldigt svagt)
[bild]
Vad är det för fel?
Och ja - jag är konservativ på den här punkten och tänker fortsätta vara det.
I Ingmar Albinson skrev:Nu är alla mina gamla glödlampor sönder och ersatta med LED-lampor. Men en taklampa slocknar inte helt, det finns tre stycken strömbrytare som styr denna taklampa. När det satt en glödlampa och fem LED-lampor så slocknade alla helt. När den sista glödlampan byttes mot LED så lyser samtliga sex även då jag slår av strömmen, det lyser väldigt svagt så det syns bara på natten.
Tänd lampa
[bild]
Släckt lampa (lyser fortfarande men väldigt svagt)
[bild]
Vad är det för fel?
Hoho, äntligen någon som har lika skumma problem som mig..
Hade exakt samma problem med mina elljusstakar .. som hade LED... på de ställen där jag använda nätverkskopplad dosa...
Skulle kontakta tillverkaren men kom aldrig så långt (var svårt att fota något som lyser så svagt).. inser ju att uttaget som jag använder (som jag kan styra via mobilen) släpper igenom pyttelite ström även som avstängd.. och det är tillräckligt för att få ljusen att glimma.. men inte lysa ordentligt..
Likväl som vanliga lampor inte reagerar på samma sätt..
Trodde jag såg i syne.. eller att månen glimmade i dem första gången.. (vaknade och skulle gå på toa mitt i natten). Frågade om maken sett nått.. det hade han inte.. och det tog lång tid innan han gjorde hehe..
Men jag såg samma fenomen i flera rum sen.. (där jag använder samma sorts "styrning")
När jag nu har mina vanliga lampor i .. så är det mörkt på nätterna igen.
