P
S Stego1 skrev:
Amen i tabernaklet. I ett flygplan uppmanas du att hjälpa dig själv först innan du hjälper andra. (Avser syrgasmasker). Myndigheterna är tydligen inte nöjda med dödstalen utan vill ha ihjäl fler. Då kan dessa ersättas med migranter som tubbas att rösta på sittande regering, den odugliga. Man fixar snabbmedborgarskap.
Nu ska vi inte diskutera politik så jag avslutar bara med att den förra rövhattsskaran var inte ett dugg bättre som sålde ut oss alla för ynkliga 160 miljarder.

Trevlig påsk =)

S
BirgitS BirgitS skrev:
Fast en förutsättning för det är ju att innevånarna aldrig klagar på myndigheter, statsledning, polis osv. Vill du ha det så att du alltid måste foga dig i alla beslut utan att opponera dig?
Det går att ha spelregler utan totalitärt styre. Men som det är här idag så får väl folk foga sig i besluten vare sig dom vill eller inte. Men det kan ju bero på att svensken är för flat för att protestera. Här knyts näven i fickan och nacken kröks i underdånighet för makten. Om den imaginära friheten inte används så spelar det ingen roll. Skulle det vara bättre att folk fogar sig av feghet än under tvång?

Redigerat:
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
S
Rkarlsson skrev:
Nu ska vi inte diskutera politik så jag avslutar bara med att den förra rövhattsskaran var inte ett dugg bättre som sålde ut oss alla för ynkliga 160 miljarder.

Trevlig påsk =)
Instämmer. Påsknubben får icke skära sig.
En godelig påsk till dig med

BirgitS
S Stego1 skrev:
Det går att ha spelregler utan totalitärt styre. Men som det är här idag så får väl folk foga sig i besluten vare sig dom vill eller inte. Men det kan ju bero på att svensken är för flat för att protestera. Här knytsnäven i fickan och nacken kröks i underdånighet för makten. Om den imaginära friheten inte används så spelar det ingen roll. Skulle det vara bättre att folk fogar sig av feghet än under tvång?
Det protesteras och demonstreras en hel del i Sverige, jämfört med Kina typ en oändlighet gånger mer.

• Gilla
Karlia och 2 till
  • Laddar…
M
BirgitS BirgitS skrev:
Vilken situation när det gäller covid vill du ha framöver?
Vaccinering av en stor del av befolkningen i Europa och andra mer välbeställda länder varje år, men ändå kommer en del att dö med covid varje år, eller att få stopp på covid genom att viruset bekämpas över hela världen?
Du verkar ha missförstått Covid19 och dess mutationer. När viruset muterar så blir det mindre farligt, i dom allra flesta fallen. Dagens vaccin, förutom Astras, verkar precis lika bra på mutationerna.

Så Birgit, eftersom jag inte vill riskera att bli svårt sjuk (vilket ALLA kan bli, oavsätt om man är 25-årig maratonlöpare) så vill jag vaccinera mig fortast möjligt. Jag bor i ett välutvecklat västland och vill fortsätta åtnjuta den sjukvård och samhällsnyttan som jag betalar skatt för. Men visst, när jag och min familj har fått vaccinet så tycker jag självklart att vi kan erbjuda andra länder ett eventuellt överskott. naturligtvis våra EU-medlemmar i första hand.

M
E Earplugged skrev:
I det fallet som tråden handlade om är jag mer osäker, om pandemin är global så borde man kanske ha mer samordnade insatser för att inte nya varianter skall blossa upp och vaccinet bli verkningslöst men jag vet lika lite som alla andra vad som är rätt.
Eftersom du riskerar att inte bli allvarligt sjuk oavsätt mutation, om du vaccinerar dig, så är det väl bättre att ta det.
2021-02-24 Bosse reder ut – Brittiska mutationen på väg att ta över i Sverige – vad innebär det? | Aleris

BirgitS
M Markarbetaren skrev:
Du verkar ha missförstått Covid19 och dess mutationer. När viruset muterar så blir det mindre farligt, i dom allra flesta fallen. Dagens vaccin, förutom Astras, verkar precis lika bra på mutationerna.
Vad har du för underlag för att säga att viruset skulle bli mindre farligt i de flesta fall?
De tre varianter som det pratas mest om nu är inte mindre farliga, eventuellt mer farliga eftersom framför allt yngre vuxna verkar bli sjukare av åtminstone den brittiska och sydafrikanska. Tror inte jag heller har sett att den italienska och den spanska varianten som var de vanligaste varianterna i Europa förra året skulle vara mindre farliga än de två kinesiska varianterna.

Men de tre nu omtalade varianterna är inte alla varianter som uppstod under hösten/vintern utan det finns även åtminstone två andra brittiska varianter, någon från Nigeria, ett par från olika ställen i USA osv. och de vet man inte mycket om inkl. deras förmåga att slinka förbi dagens vaccin.

Det är inte utan anledning som även Pfizer jobbar med att anpassa sitt vaccin för att klara av de sydafrikanska och brasilianska varianterna. De hade de knappast gjort om de litade på att det nuvarande vaccinet klarade av dem lika bra som de vanliga varianterna.

• Gilla
blackarrow och 1 till
  • Laddar…
M
BirgitS BirgitS skrev:
Vad har du för underlag för att säga att viruset skulle bli mindre farligt i de flesta fall?
De tre varianter som det pratas mest om nu är inte mindre farliga, eventuellt mer farliga eftersom framför allt yngre vuxna verkar bli sjukare av åtminstone den brittiska och sydafrikanska. Tror inte jag heller har sett att den italienska och den spanska varianten som var de vanligaste varianterna i Europa förra året skulle vara mindre farliga än de två kinesiska varianterna.

Men de tre nu omtalade varianterna är inte alla varianter som uppstod under hösten/vintern utan det finns även åtminstone två andra brittiska varianter, någon från Nigeria, ett par från olika ställen i USA osv. och de vet man inte mycket om inkl. deras förmåga att slinka förbi dagens vaccin.

Det är inte utan anledning som även Pfizer jobbar med att anpassa sitt vaccin för att klara av de sydafrikanska och brasilianska varianterna. De hade de knappast gjort om de litade på att det nuvarande vaccinet klarade av dem lika bra som de vanliga varianterna.
Läs min länk i tidigare inlägg. Är man vaccinerad så riskerar man att bli mindre sjuk även av mutationerna.

BirgitS
M Markarbetaren skrev:
Läs min länk i tidigare inlägg. Är man vaccinerad så riskerar man att bli mindre sjuk även av mutationerna.
Men det har väl inget att göra med om virus skulle bli mindre farliga av mutationer.

På sidan du länkade till står det:
Enligt British Medical Journal är den här mutationen extra oroande då den verkar vara orsaken till att den verkar kunna lura immunförsvaret så att det inte ”minns” viruset och att man då lättare blir infekterad igen, trots att man är vaccinerad eller har antikroppar.
Men Nervtag verkar nu ha bytt fot och säger att deras senaste analyser visar att det blir fler svåra sjukdomsförlopp för de som smittats med B117, jämfört med andra varianter.
När det gäller de andra varianterna råder det fortfarande en stor osäkerhet kring om förvärvad immunitet efter genomgången infektion eller vaccination fungerar emot dem.
Än så länge är det låg risk för att vaccinet skulle vara helt verkningslöst mot de muterade varianterna, men ju större spridning dessa får, desto större risk för ytterligare mutationer som ligger ännu längre ifrån den variant som vaccinet känner igen. Det är alltså av stor vikt att vi stoppar smittspridningen så fort vi kan.
Ovanstående gäller förstås sett till hela världen och inte bara i I-länderna.

Ovanstående citat verkar inte alls stämma med vad du skrev:
M Markarbetaren skrev:
När viruset muterar så blir det mindre farligt, i dom allra flesta fallen. Dagens vaccin, förutom Astras, verkar precis lika bra på mutationerna.
Så hur ska du ha det?

• Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
M
Vad duktig BirgitS är på att citera text, jag gör ett försök jag med.

”men vi ska nog räkna med att den ändå blir mildare med tiden, eftersom det är så virus brukar uppträda.”

”Hur fungerar vaccinet eller antikroppar på de nya varianterna?
När det gäller den brittiska varianten så ser det ut som att alla godkända vacciner fungerar, och studier från Skottland tyder på att antalet allvarligt sjuka har minskat i takt med vaccinationerna”

”När det gäller de andra varianterna råder det fortfarande en stor osäkerhet kring om förvärvad immunitet efter genomgången infektion eller vaccination fungerar emot dem. Men vaccintillverkarna arbetar nu med att ta fram boosterdoser för att se till att det går att uppdatera skyddet vid behov”

”Hur stor risk är det att coronaviruset kommer att fortsätta mutera under lång tid och därmed försvåra vaccineringen framöver?
Det kan vi räkna med att det gör, eftersom det är en naturlig del i virusets livscykel att mutera och anpassa sig till omvärldens stigande immunitet, allt i syfte att säkra sin överlevnad och spridning.
Vi kommer att kunna anpassa vaccinerna vartefter, precis på samma sätt som skett med influensa-vaccinerna.

Vilken risk tar jag om jag väntar med att vaccinera mig?
Naturligtvis föreligger då en ökad risk att bli sjuk och i värsta fall bli mycket allvarligt sjuk.
Om många väljer att avvakta så kommer det dessutom bli svårare att få stopp på pandemin och alla dess oönskade effekter.
Jag vill därför rekommendera till att acceptera erbjudandet om vaccination med de vacciner som nu levereras. De har alla genomgått stora kliniska prövningar och blivit godkända av vederbörliga myndigheter.”

Min slutsats är att man som individ i västvärlden nog drar en större fördel av att vaccinera sig än att skänka bort sin dos till nån i ett annat land i hopp om att det är en bättre lösning. Jag känner mig trygg i att jag kan stå för den uppfattningen. Min erfarenhet säger att vissa med en annan politisk uppfattning lever enligt devisen att ”min uppfattning gäller bara alla andra och inte mig”. Typ man vill gärna diktera bottenfärger på båtar och uppvärmning av hus...men som sagt..det gäller inte mig. Eller det kanske var ännu ett aprilskämt;)

M
BirgitS
M Markarbetaren skrev:
”men vi ska nog räkna med att den ändå blir mildare med tiden, eftersom det är så virus brukar uppträda.”
Ja, det är så det brukar vara men det är inte så med de tre nu aktuella varianterna vilket är vad du först påstod.

M Markarbetaren skrev:
Hur fungerar vaccinet eller antikroppar på de nya varianterna?
När det gäller den brittiska varianten så ser det ut som att alla godkända vacciner fungerar, och studier från Skottland tyder på att antalet allvarligt sjuka har minskat i takt med vaccinationerna”
Ja, det är välkänt men det finns två andra varianter i Sverige och där verkar det inte vaccinerna hjälpa lika mycket och det gäller inte bara Astra Zenecas, även om det verkar vara sämre än de andra. Alltså även de andra vaccinerna verkar inte precis lika bra som du skrev.

Blir man erbjuden vaccin bör man vaccinera sig men det var ju inte det diskussion gällde utan om det i ett globalt perspektiv vore bättre om vaccinerna fördelades mer jämnt över världen därför att det vore bättre på lång sikt, t.ex. får stopp på den stora smittspridning som förekommer i vissa länder och därmed minskar möjligheterna för farligare mutationer att bli till och sprida sig.

M
BirgitS BirgitS skrev:
Blir man erbjuden vaccin bör man vaccinera sig men det var ju inte det diskussion gällde utan om det i ett globalt perspektiv vore bättre om vaccinerna fördelades mer jämnt över världen
Nej diskussionen gällde att det var ett aprilskämt att MP’s kille ville skänka bort vårat vaccin när riskgrupper hade vaccinerats. Dvs. att majoriteten av svenska befolkningen inte skulle få något vaccin öht. Detta verkade du tycka vara en bra ide av alla dina inlägg att döma. Själv vill jag inte att mina och alla mina medmänniskors uppoffringar senaste året ska ha varit förgäves i väntan på att bli vaccinerad. Ska vi inte få något vaccin öht. som MP vill, så kan vi ju lika gärna skita i alla restriktioner, för Covid kommer vi ju få förr eller senare ändå utan vaccin.

Eller hur tänker du Birgit? Har du inga barn, vänner osv. som du saknar? Gillar du isoleringen? Du fortsätter gärna leva så några år till och ger bort din dos till nån på andra sidan klotet? För det är ju denna linje du propagerar för i dina inlägg.

M Markarbetaren skrev:
s man gissa att biståndsministern själv är vaccinerad redan eftersom han vill skänka bort vaccinet.
Och nu vaknar trollet och försöker sprida rykten.

Är sånt som kallas desinformation och älskas av våra ryska/kinesiska vänner.

Rätt pinsamt att inte avstå från detta, men med inställningen att"jag & de mina går först" förutsätter man kanske att andra är likadana.

• Gilla
  • Haha
Markarbetaren och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
M Markarbetaren skrev:
Nej diskussionen gällde att det var ett aprilskämt att MP’s kille ville skänka bort vårat vaccin när riskgrupper hade vaccinerats. Dvs. att majoriteten av svenska befolkningen inte skulle få något vaccin öht. Detta verkade du tycka vara en bra ide av alla dina inlägg att döma. Själv vill jag inte att mina och alla mina medmänniskors uppoffringar senaste året ska ha varit förgäves i väntan på att bli vaccinerad. Ska vi inte få något vaccin öht. som MP vill, så kan vi ju lika gärna skita i alla restriktioner, för Covid kommer vi ju få förr eller senare ändå utan vaccin.

Eller hur tänker du Birgit? Har du inga barn, vänner osv. som du saknar? Gillar du isoleringen? Du fortsätter gärna leva så några år till och ger bort din dos till nån på andra sidan klotet? För det är ju denna linje du propagerar för i dina inlägg.
Men anledningen till att MP kom med förslaget är väl den globala diskussion som finns och som gäller just det jag skrev alltså ett globalt perspektiv på lång sikt.

Nej, jag gillar inte isoleringen och jag vill inte att den ska återkomma varje år därför att det har uppstått någon variant någonstans i världen där folk inte har råd med vaccin och att den immunitet som jag och andra i familj, släkt, bekantskapskrets osv. fått av sjukdom och vaccin ska vara mer eller mindre förgäves.

Jag har ingen bestämd åsikt i frågan för jag har verkligen inte all den kunskap som behövs för att kunna göra några sorter prognoser över framtiden beroende hur olika länder gör med vaccin under sommaren. Du verkar inte heller ha den kunskapen eftersom du förenklar det till något kortsiktigt tänkande som bara gäller ett halvår framåt.

• Gilla
Karlia och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.